Prikkelgevoelig kindje 9 maanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:35

Ik zou in ieder geval allerlei medische oorzaken ook proberen uit te sluiten. Dus wat hierboven al een paar keer genoemd is, kijken of er misschien sprake is van een allergie. Maar kijk ook breder. Kindje van een vriendin van mij bleek enorm last te hebben van de oren waardoor hij enorm slecht sliep. Daar kwamen ze pas na een paar jaar achter. Buisjes geplaatst en dat maakte een wereld van verschil!
Veel sterkte in ieder geval TS :(:)

Storm

Re: Prikkelgevoelig kindje 9 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:39

Iemand schreef het al, maar ik heb ook goede dingen gehoord over een strikmutsje. Veel moeders zweren erbij. Een wolzijde strikmutsje helpt overprikkelde baby's om zichzelf af te sluiten voor de buitenwereld.

Verder zijn veel goede tips gegeven. Zelf had ik 2 lastige slapers. Mijn zoon had verborgen reflux en heeft nexium gekregen tot zijn 2e jaar. En mijn dochter had een oorontsteking waardoor ze niet kon liggen. Beide heb ik zeer veel gedragen in een geweven draagdoek.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:37

Ik had een heel verhaal getypt ( ons verhaal), maar toch weer verwijderd.
Wat ik je wil zeggen is: je krijgt heel veel verhalen van anderen te horen die in soortgelijke situatie's zitten/zaten. Het is heel fijn om te weten dat je niet de enige bent. Een "kant en klare" oplossing kan niemand je geven. Maar alleen al weten dat je niet de enige bent is misschien een troost.
Vertrouw op jezelf en op je eigen gevoel ts!

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:22

Tanya schreef:
Andewi schreef:
Noise cancelling head phones?
Je kunt ook oordopjes op maat laten maken.

Voor een kind van 9 maanden?...

??
Ja, ze maken ook gehoorapparaten voor babys waarom niet "anti" gehoor apparaat??

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:58

akishino schreef:
Wat ik je wil zeggen is: je krijgt heel veel verhalen van anderen te horen die in soortgelijke situatie's zitten/zaten. Het is heel fijn om te weten dat je niet de enige bent. Een "kant en klare" oplossing kan niemand je geven. Maar alleen al weten dat je niet de enige bent is misschien een troost.

Dat indd. En dan vooral de laatste zin!!
Je weet het zelf als mama echt het beste.
Volg je gevoel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:00

akishino schreef:

Eens!

En bedenk; het gaat weer over, het wordt beter. (Krijg je wel weer andere fases, maar die gaan ook over :') )

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:13

Andewi schreef:
??
Ja, ze maken ook gehoorapparaten voor babys waarom niet "anti" gehoor apparaat??

Zoiets kun je gebruiken in een omgeving waar heel veel prikkels zijn. Maar niet om een kind te laten slapen. Dan verdraagt ze straks helemaal geen geluid meer.

Hier een prikkelgevoelig kind met klassiek autisme. Maar met slapen hier gelukkig weinig problemen, alleen als hij echt overprikkeld is.
Als baby was het sowieso de makkelijkste baby ooit. Dus verder geen tips voor je.
Maar ik wil je heel veel sterkte wensen, want het lijkt me enorm zwaar.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:38

Dat het een fase is vind ik toch zón enorme dooddoener

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 22:26

Nogmaals heel erg bedankt allemaal voor alle helpende berichtjes, ook via pb. Doet me goed!

Pmarena we zijn bij een homeopaat geweest die ook dacht dat de kunstmatige oxytocine de boosdoener was. Ik herken wel alle kenmerken heel erg wat je opnoemt. Maar helaas hielp de behandeling toch niet.

Gehoorbescherming vind ik ook niet zo'n hele fijne oplossing, ik denk niet dat het voor ons helpend is. Hele drukke situaties met extreem harde geluiden vermijden we toch al. Daarbij zou ik idd bang zijn dat ze dan niks gewend is straks en dat dat het probleem verergert.

Zijden strikmutsje is nog wel een idee al ben ik wel benieuwd hoe lang ze die op houdt.

De meeste medische oorzaken zijn toch wel uitgesloten, al blijf ik overal voor openstaan en wil ik ook wel graag zeker weten dat het idd niets medisch is. Maar mijn gevoel zegt heel sterk dat het gedragsmatig is. Dl was vanaf de geboorte al zo extréém alert. Op alle foto's uit de kraamtijd staat ze met wijdopen ogen te kijken naar de visite en alles wat er om haar heen gebeurde. Ik weet nog heel goed dat mijn opa en oma op bezoek kwamen, en ze volgde hen van de deur vanwaar ze binnenkwamen, tot aan de stoel waar ze gingen zitten. Ze was net een week oud! Ze hadden nog nooit zoiets gezien (en dit is toch hun 80e achterkleinkind oid). Het huilen/ de overprikkeling lijkt een gevolg te zijn van haar extreme alertheid en prikkelgevoeligheid, waardoor ik niet denk dat het iets medisch is. Ook is ze in het ziekenhuis en door de huisarts verschillende keren onderzocht, ook door verschillende kinderartsen.

Ik ga morgen toch even op zoek naar pepti, dat kunnen we altijd proberen. (Ik heb het nooit geprobeerd omdat iedereen zei dat het écht geen kma kon zijn)

Verder heel erg bedankt allemaal voor alle tips, ook Lienc bedankt voor de tips mbt prikkels vermijden. Dl slaapt in een heel rustig kamertje, zonder veel decoratie of druk behang. Gaan we ook straks in ons nieuwe huis voor zorgen. (per 1 januari hopen we te gaan verhuizen).
Tv kijken doet ze eigenlijk helemaal niet, merk dat dit best wel belastend is voor haar. Stofzuigen etc doen we wel waar ze bij is dus in principe kent ze alle geluiden wel.

Vandaag heb ik gewerkt en mijn zusje heeft hier thuis opgepast. Vanmorgen heeft dl 1,5 uur geslapen en vanmiddag niet. En dat nadst de gisteravond pas half 11 sliep. Dus dat was vanavond weer een oververmoeid meisje wat te moe en te schor was om echt te huilen. Ze was zo overstuur, ik heb haar toen ik de draagzak gedaan maar toen ging ze alleen maar heel druk doen en hyperen. Ik heb haar een zetpil gegeven, vervolgens rustig laten worden en even wat laten drinken en toen in bedje gedaan. Ze heeft niet meer gehuild, heeft nog een halfuur liggen draaien en nu is ze stil..!

Ik heb nog niet eerder een zetpil gegeven, maar heb dit gedaan omdat ik zelf ook wel eens paracetamol neem als ik niet kan slapen/ onrustig ben. Zou dit gewoon kunnen om te geven denken jullie ook al is ze niet ziek oid? (Niet onbeperkt natuurlijk, maar al is het maar voor de komende 2 avonden als het helpt om haar rustig in te laten slapen?) Zal maandag wel even de huisarts vragen anders maar dat kan niet in het weekend. Weet ook niet of het nu toeval was dat ze nu zomaar ging slapen of dat het idd door de zetpil komt.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 22:55

akishino schreef:

Wilde je nog even bedanken voor je berichtje, want je slaat precies de spijker op zijn kop. Er zijn zoveel moeders bij wie het allemaal niet vanzelf gaat. En het is hier ook al zo vaak gebleken dat mijn moedergevoel idd gewoon klopt!

Sorry als ik mensen vergeten ben te antwoorden heb m'n best gedaan overal zoveel mogelijk op te reageren! :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:28

Ach meis, als je eens zou weten wat ik af en toe heb gebruikt om mijn kinderen rustig te krijgen, een zetpil moet af en toe kunnen hoor. Ik heb rustgevende tabletjes van vsm gebruikt, kindival heette dat volgens mij. En mijn dochter gaf ik af en toe melatonine als ze 's avonds niet in slaap kon komen.

Ik weet ook niet hoe je erachter staat, en ik weet ook niet hoe het precies werkt, maar massage voor baby's met rustgevende olie of bachbloesem? Zou dat werken om haar te laten ontspannen en beter te laten slapen overdag?

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:59

Zelf SI therapeut maar met mijn hsp dochter ook heel wat afgetobd.
Haptonomie heeft hier veel geholpen in samenwerking met aroma therapie en massage technieken.
Volg je gevoel

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 00:14

Ik ben er van overtuigd dat wanneer pcm helpt, er ergens iets in t lijf voor pijn of ongemak zorgt.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 09:49

Bedankt voor de antwoorden.

benangelique schreef:
Ik ben er van overtuigd dat wanneer pcm helpt, er ergens iets in t lijf voor pijn of ongemak zorgt.

Ik denk niet per definitie lichamelijke pijn, maar het is natuurlijk een gegeven dat ze niet lekker in dr vel zit en dan kan PCM wel helpen ontspannen zeg maar. Maar ik denk dat ik het even een paar avonden ga proberen.

Haptonomie ken ik niet zal ik moeten googlen.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 22:16

Ik heb wel eens eerder gehoord dat mensen paracetamol namen voor het slapen gaan, maar het is toch echt een pijnstiller en koorts remmer, dus hoe dat precies zou moeten helpen als er geen ongemak is snap ik niet. En heb even gekeken maar ‘sedatie’ als bijwerking wordt slechts in 0,1 tot 1% van de gevallen beschreven. Maar goed, als het als placebo helpt (op jou wellicht?) en je doet het niet te vaak is het prima.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 22:32

De meeste baby's die ongemak of pijn ervaren zijn heel erg gevoelig voor prikkels.
Je geeft aan dat ze de eerste 4 maanden veel huilde, ik persoonlijk denk niet dat dat alleen kwam door overprikkeling. Dat hebben de medici mij bij mn eerste dochter ook proberen wijs te maken. Later bleek dat zij heel veel pijn had door reflux als gevolg van ernstig vertraagde maaglediging.
2e dochter huilen huilen huilen, reflux en medicatie was noodzaak, koemelkallergie werd van tafel geveegd maar ik liet mij daar niet mee weg sturen.Uiteindelijk toch kma , soya en tarwe allergie. Ze is deze week 4 jaar geworden, en pas nu zijn er volop onderzoeken en blijkt dat de alvleesklier waarden niet goed zijn. Ze gaan nu verder onderzoeken.

Het wil niet zeggen dat jouw meisje heeft wat mijn dochters hebben , maar beide waren echt heel erg prikkelgevoelig, voeding ging vaak moeizaam.
Je kunt bij een baby niet zeggen dat er geen pijn aanwezig is.
Als er met pct duidelijk meer rust is dan zegt dat dat er zeker lichamelijk ongemak/ pijn is.

Ik zou in overleg met de kinderarts gaan om toch na te gaan of er geen sprake is van evt koemelkallergie of reflux. Ik ben geen arts maar ik zou zeker als moeder zijnde dingen uit willen sluiten.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 23:20

of andere ziekenhuis en dan alles opnieuw onderzoeken

sterkte

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 17:58

Gisteren met dl even langs de dokter geweest. Gevraagd of we 's avonds voor het slapen gaan melatonine mochten geven. Dus nu mogen we proberen om 1 tabletje te geven van 0,1 mg.

Vanmorgen kwam er hier iemand van de Jeugd-ggz en die raadde dit weer af. Omdat dit het natuurlijke slaapritme verstoord volgens haar. Maarja ze kwam ook niet met alternatieven dus we proberen het maar gewoon en kijken hoe ze er op reageert. Slaap'ritme' hebben we nu toch ook niet.

Verder gaat het nog steeds hetzelfde , vandaag ook weer zo'n vermoeiend dagje. Vanmorgen was ze om half 6 wakker en wilde niet meer slapen. Ze wilde ook niet spelen, de hele tijd jengelen en huilen dus maar in de draagzak. Om 9 uur kwam er een mevrouw van de Jeugd-ggz om te filmen en toen heb ik dl in bad gedaan. Om half 10 in bed maar dat was alleen maar huilen. Uiteindelijk werd ze rustig bij mij op de arm, ze viel zelfs in slaap bij mij zo moe was ze. Dat doet ze echt nóóit. Toen heeft ze geslapen tot 1 uur, zelf ook even een dutje gedaan.

Daarna was ze weer heel vrolijk. Eerst samen gegeten, toen dl in de box en ik opruimen. Daarna heerlijk even gewandeld buiten 3 kwartier, werd ze helemaal slaperig van. Thuis gekomen al gauw even een flesje gemaakt en daarna in bed. Vervolgens weer anderhalf uur een strijd voor ze weer oververmoeid in slaap valt.

Nu is het dus 5 uur en slaapt ze net. Zo krijgen we toch nooooit een normale dagindeling waar in ik dingen kan plannen ..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:30

Ik werk met bloesems en hooggevoelig kinderen je mag me een pb sturen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:24

Emoe schreef:
Nu is het dus 5 uur en slaapt ze net. Zo krijgen we toch nooooit een normale dagindeling waar in ik dingen kan plannen ..

Vaak is het een ontzettende opluchting om dingen los te laten waar je geen (of weinig) invloed op hebt.
Ik heb echt met je te doen, ik weet hoe je je voelt. Hou vol ts!

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 20:48

akishino schreef:
Emoe schreef:

Vaak is het een ontzettende opluchting om dingen los te laten waar je geen (of weinig) invloed op hebt.
Ik heb echt met je te doen, ik weet hoe je je voelt. Hou vol ts!

Jaa ik weet het.. maar tis soms zó lastig, vooral als je bijvoorbeeld ergens op een bepaalde tijd moet zijn. Dankjewel!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:53

Haha, op tijd komen met kinderen... Wen er maar vast aan dat er áltijd een z’n broek vol heeft als jij op punt staat ergens op tijd te moeten zijn :')
Of je plant net de flesjes en dan wil ie niet drinken op jouw planning maar net als je in de auto zit of ergens bent waar het niet handig is :P
Of hij slaapt nooit op een bepaald tijdstip en opeens ligt ie heerlijk te tukken en moet je hem met pijn in je hart wakker maken.

Maar loslaten idd... een regelmatige dagplanning komt ook meestal later. Bij mij pas toen ie naar een slaapje op een dag ging. Toen was er ritme. Daarvoor een beetje ‘go with the flow’

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:49

Écht. Sluit al het medische uit. Oren, buik, allergieën. Laat haar binnenstebuiten keren. Ga niét mee in de adviezen van de hulpverlening, want dan ga je naar slaaptraining en laten huilen

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:18

Als gezins en kindercoach wil ik met alle liefde eens met je meekijken waar de oorsprong zit van het hooggevoelig zijn en t bijbehorende slaapprobleem.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:21

benangelique schreef:
Écht. Sluit al het medische uit. Oren, buik, allergieën. Laat haar binnenstebuiten keren. Ga niét mee in de adviezen van de hulpverlening, want dan ga je naar slaaptraining en laten huilen

Inderdaad TS, dit.
En zeker niet laten huilen. Huilen is de enige manier van communiceren voor zo'n ukkie.
Uitgeput is slaap laten vallen omdat je toch niet komt, is geen oplossing. Er zijn andere manieren. Maar sluit al het lichamelijke inderdaad eerst uit.