Welke zorgverzekering past mij ?(2019)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Welke zorgverzekering past mij ?(2019)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:10

Wisten jullie trouwens dat je je BV en je AV/TV bij verschillende maatschappijen mag hebben?

Aguamenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:13

Ik lees hier van alles over verzekeringen die chronisch zieken afwijzen, hoe zit dat? Ik ben zelf ook chronisch ziek en niet bepaald goedkoop, maar ik heb het nog niet meegemaakt dat een verzekeraar mij afwees (Nou ben ik ook pas 20 dus zo vaak heb ik nog geen zorgverzekering afgesloten, maar ik ben toch wel benieuwd hoe dat zit).

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 15:14

Ja dat wist ik, maar het werd erg afgeraden. Vandaar mijn keuze dit jaar bij menzis te blijven (Had tand 100% tegen aantrekkelijke premie). Vanaf dit jaar verwacht ik voorlopig geen gesleutel meer in mijn mond dus was ixorg een verstandige keuze.
Nu alleen nog basis en fysio onderbrengen :))

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:15

Aguamenti schreef:
Ik lees hier van alles over verzekeringen die chronisch zieken afwijzen, hoe zit dat? Ik ben zelf ook chronisch ziek en niet bepaald goedkoop, maar ik heb het nog niet meegemaakt dat een verzekeraar mij afwees (Nou ben ik ook pas 20 dus zo vaak heb ik nog geen zorgverzekering afgesloten, maar ik ben toch wel benieuwd hoe dat zit).

Voor de basis mag je verzekering je niet afwijzen.
Voor aanvullend mogen ze wel voorwaarden stellen.
Maar niet iedereen doet dat en je mag ook bij de ene een BV nemen en bij de andere een AV :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:15

Aguamenti, een verzekering mag mensen alleen voor de BV weigeren als ze een flinke betalingsachterstand hebben (dan kan je simpelweg niet overstappen).
Op basis van medische gegevens mag men niet geweigerd worden voor de BV

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:22

moyra schreef:
Ik ben zeer benieuwd naar ditzo en menzis dit jaar.
Tand heb ik ixorg voor, geld wat niet gebruikt word blijft dus mooi van mij :D

Leg eens uit.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:29

Ik kwam net iets leuks tegen op zilveren kruis. Althans, ik denk leuk, gezien de prijs.
Een basis plus module. Ik ben nog aan het opzoeken wat het precies inhoud maar dat onderzoek van mij waar ik het eerder over had was met plus module volgens mij volledig vergoed geweest. En die module kost maar 2,50 in de maand dus dat is in het jaar nog geen 10% van de kosten die dat onderzoek waren :+
Het klinkt alleen bijna te mooi om waar te zijn := Iemand die bekend is met de basis plus module van zilveren kruis?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:31

Zilveren Kruis is overigens de verzekering die grotendeels betrokken was bij het omvallen van Slotervaart / IJsselmeerziekenhuizen. En via Achmea (hoofdconcern) willen ze ook winstuitkering, dus dat een deel van je zorgpremie niet naar zorg gaat maar naar winst voor de aandeelhouders.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:58

xU_Blinghx schreef:
moyra schreef:

Ik heb net bij Ixorg gekeken en ik denk dat ik voor tandverzekering ga overstappen.
Ik ben 26 jaar en geen gaatje gehad in mijn leven. Dus dit is een stuk voordeliger voor mij :)

Dan moet je zeker geen tandverzekering afsluiten.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:23

Interessant topic! :j

Zit nu bij Univé, de goedkoopste polis. Echter ben ik nu zwanger en volgend jaar uitgerekend, dus ga zeker vergelijken wat het voordeligst is qua zkh bevalling en vergoeding kraamzorg e.d.

Ik lees overigens dat Independer geen onafhankelijke vergelijker is. Dat wist ik niet := Is er wel een goede onafhankelijke vergelijkingssite?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:12

Ik zit al jaren bij FBTO, tot volle tevredenheid. Betaal € 128 per jaar, heb een paar aanvullende modules (tand en fysio uit mijn hoofd). Zorgtoeslag heb ik al een jaar of tien niet meer.

Verzeker me nooit aanvullend voor brillen etc, de ervaring leert dat je dan meer kwijt bent dan met een goede aanbieding bij de opticien := Heb nu al jaren mijn eigen risico niet tot zeer weinig opgebruikt, dus even kijken of ik dat wellicht wat op ga hogen volgend jaar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:02

Ik blijf gewoon bij DSW
1 van de zeldzame waar ik me qua idealen en principes in kan vinden
De meeste andere zijn gewoon geldfabrieken

Ik ga Alleen 1 pakket omlaag(heb nu de meest uitgebreidde )

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:08

xU_Blinghx schreef:
moyra schreef:

Ik heb net bij Ixorg gekeken en ik denk dat ik voor tandverzekering ga overstappen.
Ik ben 26 jaar en geen gaatje gehad in mijn leven. Dus dit is een stuk voordeliger voor mij :)

Als je niet vaak iets hebt, is het misschien voordeliger om geen tandverzekering af te sluiten..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:19

snuffie123 schreef:
Lalidan schreef:
In wezen is de constructie dat je zelf voorschiet en DSW het je terug betaald. In de praktijk is DSW altijd supersnel (lees, binnen 1 dag, maximaal 2) met afhandelen en betalen. Ik krijg dus de rekening, dien hem in bij DSW, wacht tot ik het geld van hun binnen heb en betaal dan de nota in 1 keer aan FaMed.

Echt? Toen ik twee jaar terug? Naar de fysio ging heb ik geen rekening gezien. Werd gewoon rechtstreeks vergoed.

Zie mijn latere bericht, bovenstaand antwoord was enkel voor de tandarts. De rest gaat wel rechtstreeks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:19

Bij mij gaat de tandartsnota rechtstreeks naar DSW en ik krijg de nota voor het restant. Die ik braaf bewaar en het volgende jaar bij de Belastingdienst indien mede als ze er zijn met andere nota's die ook niet vergoed worden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:27

sanso schreef:
Ik zit al jaren bij de VGZ. Net even gekeken wat mijn polis is, die heeft mijn moeder ooit eens in een ver verleden aangemaakt en is nooit meer aangepast.
Ik betaal nu €110,83 per maand voor
basisverzekering met niks erbij -O-
Vandaar dat er eigenlijk nooit iets vergoed wordt :')
Ik ontvang geen zorgtoeslag.
Zou graag iets willen van tandartszorg en anticonceptie.
Is kijken op Independer een goed idee?

Dsw heeft erg goede tandartszorg.
Bovendien werd alles gewoon voor mij betaald en hoefde niks voor te schieten. Ligt aan je tandarts of die contracten heeft.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 01:02

verootjoo schreef:
Aguamenti schreef:

Voor de basis mag je verzekering je niet afwijzen.
Voor aanvullend mogen ze wel voorwaarden stellen.
Maar niet iedereen doet dat en je mag ook bij de ene een BV nemen en bij de andere een AV :j

De praktijk werkt vaak helaas anders

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 07:45

Duplo schreef:
Ik zoek een verzekering met goede vergoeding voor chiropractie, even afwachten wie daar in mee gaan
Zie dat bij DSW dit 'maar' 25,- per behandeling is.
Krijg nu bij Ohra 45,-, ben benieuwd of die ook omlaag gaan komend jaar met de vergoeding

Ik zit bij UMC zorgverzekering, bewust vanwege een goede vergoeding van alternatief. Zij vergoeden dit jaar 500 euro per jaar zonder een maximum per behandeling!! (Behalve PNO zorg is dit de enige zorgverzekering die zonder maximum bedrag vergoedt.)
In jouw geval nog eens extra interessant omdat chiropractie niet onder alternatief maar onder beweegzorg valt. Daar krijg ik 1000 euro per jaar voor.
Ik heb hiervoor aanvullend pakket "extra zorg 3". Ik betaal hier 32 euro per maand voor. (Dus per jaar 384 euro waar ik dus al sowieso 500 euro alternatief uit haal).

Ik ga komend jaar weer kijken waar ik het beste verzekerd kan zijn, maar zit nu al 3 jaar op rij bij UMC omdat alternatief echt bedroevend vergoed wordt bij de zorgverzekeraars.

Ik kijk trouwens op de site van Zorgwijzer om te kijken welke vergoedingen alle verzekeraars geven: https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding (op dit moment nog gegevens van 2018).
Vervolgens kijk ik op de site van de zorgverzekeraar naar de precieze vergoedingen en voorwaarden.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 08:02

x_spekkie_x schreef:
Duplo schreef:
Ik zoek een verzekering met goede vergoeding voor chiropractie, even afwachten wie daar in mee gaan
Krijg nu bij Ohra 45,-, ben benieuwd of die ook omlaag gaan komend jaar met de vergoeding

Ik zit bij UMC zorgverzekering, bewust vanwege een goede vergoeding van alternatief. Zij vergoeden dit jaar 500 euro per jaar zonder een maximum per behandeling!! (Behalve PNO zorg is dit de enige zorgverzekering die zonder maximum bedrag vergoedt.)
In jouw geval nog eens extra interessant omdat chiropractie niet onder alternatief maar onder beweegzorg valt. Daar krijg ik 1000 euro per jaar voor.
Ik heb hiervoor aanvullend pakket "extra zorg 3". Ik betaal hier 32 euro per maand voor. (Dus per jaar 384 euro waar ik dus al sowieso 500 euro alternatief uit haal).

Ik ga komend jaar weer kijken waar ik het beste verzekerd kan zijn, maar zit nu al 3 jaar op rij bij UMC omdat alternatief echt bedroevend vergoed wordt bij de zorgverzekeraars.

Ik kijk trouwens op de site van Zorgwijzer om te kijken welke vergoedingen alle verzekeraars geven: https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding (op dit moment nog gegevens van 2018).
Vervolgens kijk ik op de site van de zorgverzekeraar naar de precieze vergoedingen en voorwaarden.

Thx die zet ik op mijn lijstje om te bekijken als alles van 2019 bekend is

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 08:14

Duplo schreef:
Thx die zet ik op mijn lijstje om te bekijken als alles van 2019 bekend is

Graag gedaan :)

Het enige jammere is dat UMC geen collectief heeft, behalve als je bij een UMC ziekenhuis werkt. Ik betaal nu 154 euro per maand (basis restitutie + extra zorg 3 + tandarts 1). Maar het is voor mij voordeliger dan een andere verzekeraar met collectief en vervolgens een deel van alternatief zelf betalen. Ik maak elk jaar weer een nieuw overzicht in excel met de te verwachte kosten om te kijken welke verzekeraar er onder de streep het voordeligste uit komt :D Vorig jaar zat er tussen de goedkoopste en de duurste optie 600 euro! Dus voor mij loont het zeker om dit uitgebreid uit te zoeken :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 08:22

Ik zou graag een zorgverzekering zien die meer ADHD medicatie vergoed. (zonder idiote hoge aanvullende kosten)

Blijf het idioot vinden dat ze de langwerkende metylfenidaat niet vergoeden. Er is nu een generieke variant.

Er wordt ik weet niet wat vergoed maar dit niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 08:25

Voor Adhd medicatie anders dan standaard Ritalin(merk of generiek)
Daar zijn verschillende verzekeraars die Vanuit een aanvullend pakket wel vergoeden
Maar! Ik was goedkoper uit Met zelf aftikken bij de apotheek dan met een aanvullend pakket wat dekkend was indertijd

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 08:29

x_spekkie_x schreef:
Duplo schreef:

Hier hoorde ik mijn chiropractor ook al over. Ik vond het alleen overkomen op de site alsof het alleen voor medewerkers van het UMC was. Toch nog maar eens kijken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 08:48

Sonja_vR schreef:
Voor Adhd medicatie anders dan standaard Ritalin(merk of generiek)
Daar zijn verschillende verzekeraars die Vanuit een aanvullend pakket wel vergoeden
Maar! Ik was goedkoper uit Met zelf aftikken bij de apotheek dan met een aanvullend pakket wat dekkend was indertijd

Ritalin geeft te veel bijwerkingen en moet meerdere malen per dag aan gedacht worden. Dat vergeet een ADHDer :+ En hilarisch genoeg vergeten de leraren dat ook.(basisschool)

Generiek is er al en wordt ook niet vanuit de basis verzekering vergoed.
En dat is mijn inziens idioot.

Heel veel chronische medicatie wordt uit de basisverzekering vergoed. Dus waarom dit niet?
Al is het maar de generieke variant.

En er zijn er maar weinig die het vanuit een redelijk geprijste AV vergoeden.

Goed tot zo ver mijn frustratie...