Ik denk dat de meeste mensen die de 40 lopen ook de 50 zouden kunnen lopen. Het grootste verschil is mentaal: waar stel je je op in?
Natuurlijk is de 50 niet realistisch als de 40 je al enorm veel moeite kost en problemen geeft, maar ik geloof niet dat dat bij jou het geval is.
Ik heb in alle jaren twee keer problemen gehad met de tijdslimiet, beide keren door omstandigheden en beide keren bij de 40.
Bij de 50 heb je geen verschillende startijden, wat ik een voordeel vind. Verder is het parcours veel rustiger tot het moment dat de andere afstanden erbij komen waardoor je je eigen tempo kunt lopen en vind ik de lopers ook anders dan op de 40. Minder gemiep en gedoe, minder irritaties. Meer sportiviteit en een sfeer die mij beter past.
Zoals ik al eerder zei is het echt een mentaal spel. Veel mensen zien op tegen "de lus": het gedeelte van het parcours dat alleen door de vijftigers gelopen wordt, wat vaak wat rustiger is en met minder publiek. Bij mij is de lus een verboden woord en noem ik het het originele parcours waar de andere afstanden van afhaken. Geschiedkundig gezien klopt die bewering niet, maar het geeft wel lol onderweg en helpt relativeren.
Natuurlijk merk je fysiek wel verschil door de 10km meer, zeker als je last hebt van blessures. Maar als het in je hoofd goed zit is het zeker haalbaar.
En het blijft altijd een gok. Je weet vooraf niet hoeveel plezier en last je zult hebben, ongeacht de afstand. Het enige wat je eraan kunt doen om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken is zoveel mogelijk trainen, zorgen dat je uitrusting op orde is en tijdens de vierdaagse goed voor jezelf (laten) zorgen.
Maar daar heb je allemaal al ervaring mee opgedaan tijdens je eerste vierdaagse, dus in die zin ben je in het voordeel.
Edit: ik zie dat we relatief bij elkaar in de buurt wonen. Mocht je eens samen willen trainen en verder willen praten, stuur me dan een pb.