De kwaliteit van ons drinkwater

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Snow_White

Berichten: 3193
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:18

Ahh, eindelijk een topic waar ik mijn studie bij kan gebruiken :D

Water verschilt ontzettend per regio. Hierdoor is ieder reinigingsproces iets anders en is iedereen zijn water net iets anders qua smaak.
Water zit vol met mineralen, sommige worden eruit gereinigd, maar andere (bijv fluoride & chlorine) worden eraan toegevoegd. Normaal gesproken hoeft chlorine niet aan grondwater bijgevoegd te worden, maar wel als het water van een rivier, zee of meer af komt. De smaak van het water kan ook beinvloedt worden door de kwaliteit, leeftijd, en materiaal van de pijpen.

Qua flessenwater is het helaas niet veel beter, vooral omdat ze aan veel minder standaarden moeten voldoen. Er zijn ook verschillende merken water die totaal geen neutrale pH hebben of gewoon bomvol met "ongezonde" deeltjes zitten die geadverteerd worden als gezond.
Nog een nadeel is dat water in plastic flessen snel in kwaliteit kan dalen door de microdeeltjes van het plastic. Als jouw flesje water in de zon staat of lang genoeg bewaard wordt, dan is er een grote kans dat microplastics in jouw water terecht komen...

Ofwel, ik drink kraanwater waar mogelijk.

Edit: typefout
Laatst bijgewerkt door _Snow_White op 26-09-18 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:21

superpony schreef:
Leuk dat iedereen maar zegt dat Nederlands water zo goed is en je dat moet drinken. Als ik een pannetje water opzet en het stinkt naar chloor, beweren ze dat de chloor zo vervaagt, maar het was wel nodig om er zoveel in te doen blijkbaar. Dat doen ze niet voor niks en daar gaat het mij om.


In Nederland? Nooit meegemaakt.

Suzanne F.

Berichten: 49444
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:21

_Snow_White schreef:
Ahh, eindelijk een topic waar ik mijn studie bij kan gebruiken :D

Water verschilt ontzettend per regio. Hierdoor is ieder reinigingsproces iets anders en is iedereen zijn water net iets anders qua smaak.
Water zit vol met mineralen, sommige worden eruit gereinigd, maar andere (bijv fluoride & chlorine) worden eraan toegevoegd. Normaal gesproken hoeft chlorine niet aan grondwater bijgevoegd te worden, maar wel als het water van een rivier, zee of meer af komt. De smaak van het water kan ook beinvloedt worden door de kwaliteit, leeftijd, en materiaal van de pijpen.

Qua flessenwater is het helaas niet veel beter, vooral omdat ze aan veel minder standaarden moeten voldoen. Er zijn ook verschillende merken water die totaal geen neutrale pH hebben of gewoon bomvol met "ongezonde" deeltjes zitten die geadverteerd worden als gezond.
Nog een nadeel is dat water in plastic flessen snel in kwaliteit kan dalen door het microdeeltjes van het plastic. Als jouw flesje water in de zon staat of lang genoeg bewaard wordt, dan is er een grote kans dat microplastics in jouw water terecht komen...

Ofwel, ik drink kraanwater waar mogelijk.


+:)+
De mensen die ervoor gestudeerd hebben of in de waterwereld werken zullen allemaal kraanwater promoten. Flessenwater heeft een onterecht goede reputatie en zou in Nederland niet gedronken moeten worden eigenlijk.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:44

Hier in Ermelo echt periodes gehad dat het vreselijk naar chloor stonk. Ook als je water spettert je overal kleine witte spatjes hebt. Dus niet waterdruppels na opdrogen, maar direct.
Ik drink het de hele dag en word niet ziek, maar het is echt vies tegenover andere gebieden waar wij eerder gewoond hebben.

En wij gebruiken zelf geen chloor, dus het komt niet uit ons eigen huis.

_Snow_White

Berichten: 3193
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:50


Suzanne F.

Berichten: 49444
Geregistreerd: 03-03-01

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:01

In Nederland wordt er geen chloor gebruikt ter desinfectie van het drinkwater. Heel bijzonder dan. Ermelo is toch Vitens gebied en voor zover ik weet zandgrond dus daar wordt grondwater opgepompt. Er is maar een bepaalde hoeveelheid chloor toegestaan in het water dus daar zal het nog onder zitten.

Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:05

Ik drink altijd kraantjeswater. Nooit anders geweten :+
Vraag mij wel af hoeveel residu er nog van medicijnen inzit eigenlijk.
Het is onmogelijk om alle schadelijke stoffen eruit te filteren, dus denk dat we met leidingwater nog wel een behoorlijke slok gif binnenkrijgen :=
Maar met flessenwater ook, dus tja...je moet toch iets drinken :+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:07

Suzanne F. schreef:
In Nederland wordt er geen chloor gebruikt ter desinfectie van het drinkwater. Heel bijzonder dan. Ermelo is toch Vitens gebied en voor zover ik weet zandgrond dus daar wordt grondwater opgepompt. Er is maar een bepaalde hoeveelheid chloor toegestaan in het water dus daar zal het nog onder zitten.


Ja, dat is wat ze zeggen..... Maar ik woon hier toch echt en het zit er in periodes toch echt in.

Het water is ook echt niet lekker vaak.

Ik heb jaren geleden medicijnen gehad die je ook echt niet met leidingwater mocht innemen.

_Snow_White

Berichten: 3193
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:08

Pandora2 schreef:
Ik drink altijd kraantjeswater. Nooit anders geweten :+
Vraag mij wel af hoeveel residu er nog van medicijnen inzit eigenlijk.
Het is onmogelijk om alle schadelijke stoffen eruit te filteren, dus denk dat we met leidingwater nog wel een behoorlijke slok gif binnenkrijgen :=
Maar met flessenwater ook, dus tja...je moet toch iets drinken :+


Vooral omdat veel flessenwater van dezelfde bronnen als kraanwater komt :')


@Suzanne - excuses, ik woon in Canada en wist niet dat Nederland geen chloor gebruikt. Weet jij wat Nederland dan wel gebruikt ipv chloor? Ik neem aan dat ze toch wel iets toevoegen nadat het gereinigt is.

Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:09

In Canada vind je nog echt zuiver bronwater denk ik :j :9
Handeltje opzetten ? <<) :D

Ergens gelezen dat hier 15 chemische stoffen toegevoegd worden aan water om te zuiveren trouwens :7

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:12

_Snow_White schreef:
Pandora2 schreef:
Ik drink altijd kraantjeswater. Nooit anders geweten :+
Vraag mij wel af hoeveel residu er nog van medicijnen inzit eigenlijk.
Het is onmogelijk om alle schadelijke stoffen eruit te filteren, dus denk dat we met leidingwater nog wel een behoorlijke slok gif binnenkrijgen :=
Maar met flessenwater ook, dus tja...je moet toch iets drinken :+


Vooral omdat veel flessenwater van dezelfde bronnen als kraanwater komt :')


@Suzanne - excuses, ik woon in Canada en wist niet dat Nederland geen chloor gebruikt. Weet jij wat Nederland dan wel gebruikt ipv chloor? Ik neem aan dat ze toch wel iets toevoegen nadat het gereinigt is.

Waarom zou er chloor in moeten?

Hier wordt bijvoorbeeld ook geen fluoride aan het water toegevoegd

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:15

Wel, zo doet de PWN het: https://www.pwn.nl/hier-zuiveren-wij-uw-water

Het enige wat toegevoegd wordt is zuurstof en eventueel zacht water als de hardheid te hoog is. Ik vind het water uit onze kraan (westkust Noord-Holland) iig prima smaken.

Suzanne F.

Berichten: 49444
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:23

_Snow_White schreef:
Pandora2 schreef:
Ik drink altijd kraantjeswater. Nooit anders geweten :+
Vraag mij wel af hoeveel residu er nog van medicijnen inzit eigenlijk.
Het is onmogelijk om alle schadelijke stoffen eruit te filteren, dus denk dat we met leidingwater nog wel een behoorlijke slok gif binnenkrijgen :=
Maar met flessenwater ook, dus tja...je moet toch iets drinken :+


Vooral omdat veel flessenwater van dezelfde bronnen als kraanwater komt :')


@Suzanne - excuses, ik woon in Canada en wist niet dat Nederland geen chloor gebruikt. Weet jij wat Nederland dan wel gebruikt ipv chloor? Ik neem aan dat ze toch wel iets toevoegen nadat het gereinigt is.


Ja ozon en UV desinfectie met lampen.

Suzanne F.

Berichten: 49444
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:25

Riddershow schreef:
Waarom zou er chloor in moeten?

Hier wordt bijvoorbeeld ook geen fluoride aan het water toegevoegd


Chloor is een goedkope desinfectie methode. Maar in Nederland sinds 2005 niet meer toegestaan en al allang niet meer toegepast. In het buitenland vaak inderdaad nog wel.

Suzanne F.

Berichten: 49444
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:27

Kaka schreef:
Wel, zo doet de PWN het: https://www.pwn.nl/hier-zuiveren-wij-uw-water

Het enige wat toegevoegd wordt is zuurstof en eventueel zacht water als de hardheid te hoog is. Ik vind het water uit onze kraan (westkust Noord-Holland) iig prima smaken.


Jij zit ook in supergebied wat dat betreft. Het zand van de duinen werkt als filter. Het water ligt jaren opgeslagen onder de duinen en wordt gefilterd als het wordt opgepompt door het zand.

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:29

Klopt hoor, machtig mooi systeem.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34773
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:32

superpony schreef:
Hier in Ermelo echt periodes gehad dat het vreselijk naar chloor stonk. Ook als je water spettert je overal kleine witte spatjes hebt. Dus niet waterdruppels na opdrogen, maar direct.
Ik drink het de hele dag en word niet ziek, maar het is echt vies tegenover andere gebieden waar wij eerder gewoond hebben.

En wij gebruiken zelf geen chloor, dus het komt niet uit ons eigen huis.


Wij hebben in Ermelo gewoond, nooit iets gemerkt aan het water daar. Was prima van smaak. En wij zijn allemaal gezond groot geworden vroeger :j

_Snow_White

Berichten: 3193
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:40

Pandora2 schreef:
In Canada vind je nog echt zuiver bronwater denk ik :j :9
Handeltje opzetten ? <<) :D

Ergens gelezen dat hier 15 chemische stoffen toegevoegd worden aan water om te zuiveren trouwens :7


Niet bij mij in de buurt :+ Ik heb trouwens het lekkerste water ooit direct van een bronnetje in Zwitserland gehad. Heerlijk schoon en lekker ijskoud :D

Ik woon bij Toronto in de buurt en behalve dat TO al een miljoenenstad is, was er vroeger ontzettend veel staal & kolen industrie… Ofwel, het meer waar wij ons water van krijgen zal ik liever niet in gaan zwemmen en heeft dus ook echt chloor nodig om schoon te worden :') kwaliteit is al enorm vooruit gegaan sinds +- 1980, dus dat zal hopelijk nog in mijn leven weer goed komen

Hebben jullie in Nederland ook zoveel last van zebramosselen? Die draken moeten wij echt hardhandig verwijderen voordat ze de intake pijp weer blokkeren etc.

Ik ben trouwens ook echt jaloers op de Nederlandse duinen, dat systeem zou ieder land moeten hebben!

Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:42

Ah, geen Canadees waterhandeltje opzetten dus :+

_Snow_White

Berichten: 3193
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:06

Dat doet Nestle al :')
Ongeveer 45min bij ons vandaan zit een groot ondergronds reservoir en dat is het water dat Nestle verkoopt.. De kwaliteit is zo goed dat het natuurlijke kraanwater gezonder is dan het extra gereinigde Nestle water :=

Maar er zijn ook aboriginal communities die hun water eerst moeten koken -O-
Canada is dus heel erg verspreidt qua kwaliteit van het water.

De kwaliteit van het water gaat trouwens ook vaak omlaag doordat de kwaliteit van de pijpen niet 100% is en er bijvoorbeeld roest of een lek inzit etc.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:12

karuna schreef:
Ooh ja water elders is zo smerig. Frankrijk, amerika ook zo vies chlorig. Ook in nederland wisselt het. Water in den haag heeft een heel sterke smaak. In het oosten lekker veluws water. Mjmmie


Smaken verschillen zullen we maar zeggen. Prima te drinken dat Haagse(duinwaterleiding)water.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:19

[***] schreef:
Azmay schreef:
Volgens mij drinken wij hier bronwater uit de kraan :+

Voel me gezegend met de waterkwaliteit en voel me altijd een beetje schuldig als ik de planten er mee water geef :o


Of de wc ermee doorspoel


Nou dit inderdaad!
Het hangt per regio af, maar in bepaalde gebieden drinken we écht bronwater uit de kraan. In het Gooi wordt bijvoorbeeld grondwater gewonnen dat zo zuiver is dat het gelijk drinkbaar is.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 15:39

Lalidan schreef:
Valt wel mee toch? Water in flessen kan je bewaren en dus een voorraad van inslaan, water uit de kraan moet je maar afwachten hoe lang dat er nog uit komt. Dus ik begrijp wel dat mensen zo denken.

Verder lees ik hier even met interesse mee, in de hoop later er aan toe te komen inhoudelijk te reageren.

O nee die mensen deden dat zodat het waternet minder belast zou worden want dat werd op het nieuws gezegd :=
Was niet helemaal duidelijk, excuses

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:44

SusanH schreef:
superpony schreef:
Hier in Ermelo echt periodes gehad dat het vreselijk naar chloor stonk. Ook als je water spettert je overal kleine witte spatjes hebt. Dus niet waterdruppels na opdrogen, maar direct.
Ik drink het de hele dag en word niet ziek, maar het is echt vies tegenover andere gebieden waar wij eerder gewoond hebben.

En wij gebruiken zelf geen chloor, dus het komt niet uit ons eigen huis.


Wij hebben in Ermelo gewoond, nooit iets gemerkt aan het water daar. Was prima van smaak. En wij zijn allemaal gezond groot geworden vroeger :j


Dat kan, maar dit is nu. Wij wonen hier nu 7jr en hadden het voor ik denk zo een 2 jaar geleden ook nog niet meegemaakt hier.

De smaak vind ik ook niks. Maar ligt ook aan welke smaken je gewend bent. Ik ben echt Amsterdammer, maar vond het water in ons oude pand smerig. Dat wil niet zeggen dat het in heel Amsterdam zo is. Het kan aan oude leidingen liggen. Overigens kan dat in ons huis niet het geval zijn.

Ik zeg ook nergens dat we het niet drinken en gebruiken of dat we er ziek van worden. Als ik een pannetje water opzet dat naar chloor ruikt, is dat zo weg en het kookt.

Wat niet mag, wat niet hoort en wat ze toch doen zijn hele verschillende dingen.

Anoniem

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:39

Waarom voegen ze dan fluoride toe aan drinkwater
Dat is toch ook een giftige stof