Rauwe melk - wie drinkt het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Rauwe melk - wie drinkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:09

Ik ben echt een zeikerd hoor met melk (mager, het moet ijskoud zijn en het pak moet niet langer dan 1 dag open zijn) maar ik word echt naar bij het idee van rauwe melk proeven en inslikken.
Ik ben duidelijk echt van de supermarktgeneratie.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:13

Oliiviia schreef:
En die informatie komt van http://www.rauwemelkisgezonderdansupermarktmelk.nl ?
Nee serieus, ik ben wel benieuwd naar bronnen.
Het is zeker zo dat een deel eiwitten wordt gedenatureerd, maar dat weegt echt niet op tegen de bescherming je hebt door de melk te verhitten.
De meeste bacteriën die in de melk kunnen zitten, zijn inderdaad niet zo erg, maar bij een kind van een jaar zou ik dit toch niet riskeren.
De gevaarlijkste bacterie waarvan koeien drager kunnen zijn is Listeria monocytogenes, deze kan meningitis veroorzaken (en ja, dat kan wel eens dodelijk zijn ;) )
Uiteraard is deze bacterie niet zo veel voorkomend, maar ik zou persoonlijk het risico niet nemen als je weet dat je dit kan vermijden door UHT melk te drinken...

Dan nog maar te zwijgen over het hoge vetpercentage dat gewoon echt niet gezond is bij regelmatige consumptie.

Voor mij valt deze hype qua risico onder de anti-vaccin beweging :=

Die eiwitten worden in je lichaam ook gedenatureerd, het is niet alsof een proteine door een celwand heen past. Die dingen zijn gigantisch. Wordt toch wel afgebroken. Het is niet alsof we sinds de mens vee begon te houden ineens geëvolueerd zijn om dat wel te kunnen :=

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:14

Ik lust geen supermarktmelk maar alleen 'echte melk', rauw uit de koe dus. Drink het al mijn hele leven en ben nooit ziek :+

Ik ben dan wel benieuwd, iedereen die hier de potentieel aanwezige ziekte verwekkers noemt, eten jullie ook geen medium gebakken biefstuk bijvoorbeeld?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:16

JamieC schreef:
Ik lust geen supermarktmelk maar alleen 'echte melk', rauw uit de koe dus. Drink het al mijn hele leven en ben nooit ziek :+

Ik ben dan wel benieuwd, iedereen die hier de potentieel aanwezige ziekte verwekkers noemt, eten jullie ook geen medium gebakken biefstuk bijvoorbeeld?

Nee. Maar goed ik speel vals want ik eet niks dierlijks. :Y)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:19

JamieC schreef:

Je vergelijkt nu een medium gebakken biefstuk met rauwe melk? Denk je echt dat dat dat hetzelfde is?
Een biefstuk (massief stuk vlees) heeft over het algemeen alle schadelijke bacterien aan de buitenkant zitten. Die dood je dus door aanschroeien. Om die reden is gehakt ook niet verstandig om rood te houden, dan maal je alles door elkaar en dus ook de bacterien door het volledige vlees. Rundvlees staat bekend dat het weinig schadelijke bacterien in het vlees heeft (itt tot kippenvlees of varkensvlees).
De bacterien die in vlees zitten hebben voor gezonde niet-zwangere mensen geen nadelige klachten.

Als melk als een blokje uit de koe zou komen zou het een ander verhaal worden, maar deze vergelijking is nu echt volledig idioot. Melk is geen vlees en vlees geen melk. Alleen al omdat mijn biefstuk nooit in contact kan komen met mest....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:24

JamieC schreef:

Tijdens mijn zwangerschap niet inderdaad. Daarom ontgaat mij ook de logica om het aan zo'n kleintje te geven. Dat hele hysterische gelul over biologisch/natuurlijk/rauw.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:24

Ik vind als je als volwassene zelf beslist om een gezondheidsrisico te lopen, je dit zelf moet weten.
Maar je kind moedwillig er aan bloot stellen vind ik een ander paar mouwen.

Ik geef dus geen rauw melk aan mijn kinderen en ook geen halfgebakken vlees ( al gaat die vergelijking niet op maar soit)

Veulen84

Re: Rauwe melk - wie drinkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:26

Zacht gekookt eitje dan? Want ook daar kan je ziek van worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:27

En we zijn in categorie drogredenatie aangekomen :wave:
Overigens worden voor kinderen <6 jaar alle rauwe dierlijke producten afgeraden als je echt een serieus antwoord verwacht.
Laatst bijgewerkt door secricible op 24-09-18 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:28

Veulen84 schreef:
Zacht gekookt eitje dan? Want ook daar kan je ziek van worden.

Nee, krijgt mijn kind ook niet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:29

secricible schreef:
En we zijn in categorie drogredenatie aangekomen :wave:

Inderdaad, vervalt men rap in als men door heeft dat men ongelijk heeft.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:31

Maar JamieC en Veulen84, bakken jullie je kipfilet dan ook niet door? Of eet je die ook medium rare? Dan snap je toch wel dat die vergelijking die jullie nu maken niet op gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:46

Kaus schreef:
Ik zou je kind lekker melk blijven geven bedoeld voor mensenbabys en als dat niet lukt eventueel poedermelk. Snap de logica niet zo goed achter je kind melk geven rechtstreeks uit de koe bedoeld voor een kalf?

Dit inderdaad. Koemelk is voor kalfjes, niet voor kindjes.

En nee, ik ben geen veganist.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:48

Resistance schreef:
Kaus schreef:
Ik zou je kind lekker melk blijven geven bedoeld voor mensenbabys en als dat niet lukt eventueel poedermelk. Snap de logica niet zo goed achter je kind melk geven rechtstreeks uit de koe bedoeld voor een kalf?

Eet je wel kaas?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:50

Foaly schreef:
Maar JamieC en Veulen84, bakken jullie je kipfilet dan ook niet door? Of eet je die ook medium rare? Dan snap je toch wel dat die vergelijking die jullie nu maken niet op gaat?

Het punt is meer dat je van veel producten de zelfde bacterien binnen kan krijgen. Veel mensen beseffen niet dat eieren een veel grotere bron zijn van salmonella. Met name omdat de meeste mensen ze niet doorkoken. E. coli (en salmonella) kun je ook krijgen van vervuild water of rauwe groente. Soms door besmetting op je aanrecht, maar vaak nog wel eerder. Wie hier kookt z'n sla...
Listeria krijg je ook van gerookte vis, schimmelkazen, gesneden vleeswaren, paté, kant-en-klare sandwiches en rauwkostsalades. Voor listeria geld ook nog eens een keer dat koelen niet helpt. Dus alleen koken bij 70 graden.

Je kan alles heel steriel willen doen, maar dat gaat niet voorkomen dat je toch nog besmet kunt raken... Wat wel helpt is je bewust zijn van de risico's, er normaal (zonder paniek) mee omgaan en een weerstand opbouwen.

Mijn ouders hadden laatst een slechte set eieren door de sla. Ze zijn er allebei ziek van geweest. Ik heb de zelfde sla en eieren gegeten. Ik heb er zelfs geen maagpijn van gehad. Sterker nog, ik ben in 6 jaar tijd nog geen dag ziek geweest. Ondanks (of dankzij?) die liter rauwe melk per dag, de zacht gekookte eieren, de rauwe groentes en de (dankzij mijn belabberde kookkunsten) heus niet altijd door gebakken stukken vlees.

Anoniem

Enkel als het ergens door zit.

Anoniem

Resistance schreef:
Kaus schreef:

Ja precies, al die baby's waarvan de moeder geen borstvoeding kan geven hebben pech.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:52

Myrthe3 schreef:
Resistance schreef:

Ja precies, al die baby's waarvan de moeder geen borstvoeding kan geven hebben pech.

Je hebt toch gewoon nutrilon en dat soort dingen? Speciaal ontwikkeld voor mensenkindjes?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:53

Resistance schreef:
Enkel als het ergens door zit.

Waar denk je dat dat van gemaakt is?

Mijn kind krijgt wel dierlijke producten omdat hij niet aangeven hoe hij zich voelt en ik nog niet genoeg weet van een volledig vegan levensstijl. Maar goed, rauwe melk gaat me te ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:55

En waar is dat van gemaakt, die nutrilon?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:55

Resistance schreef:
Je hebt toch gewoon nutrilon en dat soort dingen? Speciaal ontwikkeld voor mensenkindjes?

En waar wordt dat van gemaakt, denk je?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:57

Ga je poedermelk nu vergelijken met rauwe melk?

Het is inderdaad van melk gemaakt maar wel zo dat het niet schadelijk is voor de baby. Wat je van rauwe melk niet kan zeggen.

En als je echt dat niet wilt geven zijn er mogelijkheden waar je geen risico bij loopt zoals poedermelk gebaseerd op geitenmelk, sojamelk,...

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:59

Kaas is ook niet gezond, maar zo lekker.
Ik bedoelde gewoon dat ik het humor vind om rauwe melk te nemen voor gezond te zijn als melk iberhoud niet gezond is.

Je kan ook niet alles uit je leven halen, maar inderdaad die natuurlijke hype gaat een beetje ver. Ik drink om gezondheidsredenen (suiker) alleen sojamelk, maar soya is ook voor de natuur niet gezond.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 24-09-18 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:59

Voor mensen die supermarktmelk niet lekker vinden, hebben jullie wel de volle melk dan? Want halfvolle heeft een stuk minder smaak.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:07

Veulen84 schreef:
Het punt is meer dat je van veel producten de zelfde bacterien binnen kan krijgen. Veel mensen beseffen niet dat eieren een veel grotere bron zijn van salmonella. Met name omdat de meeste mensen ze niet doorkoken. E. coli (en salmonella) kun je ook krijgen van vervuild water of rauwe groente. Soms door besmetting op je aanrecht, maar vaak nog wel eerder. Wie hier kookt z'n sla...
Listeria krijg je ook van gerookte vis, schimmelkazen, gesneden vleeswaren, paté, kant-en-klare sandwiches en rauwkostsalades. Voor listeria geld ook nog eens een keer dat koelen niet helpt. Dus alleen koken bij 70 graden.

Je kan alles heel steriel willen doen, maar dat gaat niet voorkomen dat je toch nog besmet kunt raken... Wat wel helpt is je bewust zijn van de risico's, er normaal (zonder paniek) mee omgaan en een weerstand opbouwen.

Mijn ouders hadden laatst een slechte set eieren door de sla. Ze zijn er allebei ziek van geweest. Ik heb de zelfde sla en eieren gegeten. Ik heb er zelfs geen maagpijn van gehad. Sterker nog, ik ben in 6 jaar tijd nog geen dag ziek geweest. Ondanks (of dankzij?) die liter rauwe melk per dag, de zacht gekookte eieren, de rauwe groentes en de (dankzij mijn belabberde kookkunsten) heus niet altijd door gebakken stukken vlees.

Salmonella in eieren: slechts 1% van de legkippen heeft salmonella. Niet alle eieren van een salmonella-kip hebben salmonella. Die salmonella zit ook nog vrijwel altijd aan de buitenkant van het ei, dus ook een zachtgekookt ei (dat dus wel in kokend water heeft gelegen) is dan salmonella vrij. Salmonella via een zachtgekookt ei is dus extreem zeldzaam.

E.coli kun je krijgen via water en groente. Daarom is hygiene ook nodig. De kans op besmet water is in onze samenleving behoorlijk klein en als dat wel zo is wordt dat meteen groots bekend gemaakt. De oplossing? :+ precies, verhitten. Net zoals bij rauwe melk, wat een veel grotere kans heeft op e.coli omdat de kans op contact met dierlijke uitwerpselen net wat groter is. Sla kun je e.coli vrij maken door wassen. Niemand kookt z'n sla, de meese mensen wassen hun rauwkost wel even...

Listeria is vrijwel onschuldig zolang je niet zwanger bent. Over die doelgroep hebben we het nu niet. Voor mensen voor wie listeria een serieus risico is zijn ook specifieke voedingsadviezen dus lijkt me geen relevant verhaal.

Feit blijft dat voor alle producten die je noemt men tijdens het proces controle houdt op de bacterien, omdat men weet dat het rauw gegeten wordt. Eieren en kippen worden getest op salmonella, drinkwater op e.coli.
Rauwe melk is een uitzondering, alle hygiene maatregelen zijn geënt op het feit dat men er vanuit gaat dat de boel gekookt wordt bij danwel de fabriek, danwel de consument. Juist dat maakt het risico groot.