Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Oliiviia schreef:En die informatie komt van http://www.rauwemelkisgezonderdansupermarktmelk.nl ?
Nee serieus, ik ben wel benieuwd naar bronnen.
Het is zeker zo dat een deel eiwitten wordt gedenatureerd, maar dat weegt echt niet op tegen de bescherming je hebt door de melk te verhitten.
De meeste bacteriën die in de melk kunnen zitten, zijn inderdaad niet zo erg, maar bij een kind van een jaar zou ik dit toch niet riskeren.
De gevaarlijkste bacterie waarvan koeien drager kunnen zijn is Listeria monocytogenes, deze kan meningitis veroorzaken (en ja, dat kan wel eens dodelijk zijn)
Uiteraard is deze bacterie niet zo veel voorkomend, maar ik zou persoonlijk het risico niet nemen als je weet dat je dit kan vermijden door UHT melk te drinken...
Dan nog maar te zwijgen over het hoge vetpercentage dat gewoon echt niet gezond is bij regelmatige consumptie.
Voor mij valt deze hype qua risico onder de anti-vaccin beweging
JamieC schreef:Ik lust geen supermarktmelk maar alleen 'echte melk', rauw uit de koe dus. Drink het al mijn hele leven en ben nooit ziek![]()
Ik ben dan wel benieuwd, iedereen die hier de potentieel aanwezige ziekte verwekkers noemt, eten jullie ook geen medium gebakken biefstuk bijvoorbeeld?
JamieC schreef:Ik lust geen supermarktmelk maar alleen 'echte melk', rauw uit de koe dus. Drink het al mijn hele leven en ben nooit ziek![]()
Ik ben dan wel benieuwd, iedereen die hier de potentieel aanwezige ziekte verwekkers noemt, eten jullie ook geen medium gebakken biefstuk bijvoorbeeld?
Kaus schreef:Ik zou je kind lekker melk blijven geven bedoeld voor mensenbabys en als dat niet lukt eventueel poedermelk. Snap de logica niet zo goed achter je kind melk geven rechtstreeks uit de koe bedoeld voor een kalf?
Resistance schreef:Kaus schreef:Ik zou je kind lekker melk blijven geven bedoeld voor mensenbabys en als dat niet lukt eventueel poedermelk. Snap de logica niet zo goed achter je kind melk geven rechtstreeks uit de koe bedoeld voor een kalf?
Dit inderdaad. Koemelk is voor kalfjes, niet voor kindjes.
En nee, ik ben geen veganist.
Foaly schreef:Maar JamieC en Veulen84, bakken jullie je kipfilet dan ook niet door? Of eet je die ook medium rare? Dan snap je toch wel dat die vergelijking die jullie nu maken niet op gaat?
Resistance schreef:Kaus schreef:Ik zou je kind lekker melk blijven geven bedoeld voor mensenbabys en als dat niet lukt eventueel poedermelk. Snap de logica niet zo goed achter je kind melk geven rechtstreeks uit de koe bedoeld voor een kalf?
Dit inderdaad. Koemelk is voor kalfjes, niet voor kindjes.
En nee, ik ben geen veganist.
Veulen84 schreef:Het punt is meer dat je van veel producten de zelfde bacterien binnen kan krijgen. Veel mensen beseffen niet dat eieren een veel grotere bron zijn van salmonella. Met name omdat de meeste mensen ze niet doorkoken. E. coli (en salmonella) kun je ook krijgen van vervuild water of rauwe groente. Soms door besmetting op je aanrecht, maar vaak nog wel eerder. Wie hier kookt z'n sla...
Listeria krijg je ook van gerookte vis, schimmelkazen, gesneden vleeswaren, paté, kant-en-klare sandwiches en rauwkostsalades. Voor listeria geld ook nog eens een keer dat koelen niet helpt. Dus alleen koken bij 70 graden.
Je kan alles heel steriel willen doen, maar dat gaat niet voorkomen dat je toch nog besmet kunt raken... Wat wel helpt is je bewust zijn van de risico's, er normaal (zonder paniek) mee omgaan en een weerstand opbouwen.
Mijn ouders hadden laatst een slechte set eieren door de sla. Ze zijn er allebei ziek van geweest. Ik heb de zelfde sla en eieren gegeten. Ik heb er zelfs geen maagpijn van gehad. Sterker nog, ik ben in 6 jaar tijd nog geen dag ziek geweest. Ondanks (of dankzij?) die liter rauwe melk per dag, de zacht gekookte eieren, de rauwe groentes en de (dankzij mijn belabberde kookkunsten) heus niet altijd door gebakken stukken vlees.