Citaat:
Ik vind je stelling over complottherie websites wel erg ver gaan.
Na een kijkje op de website ben ik er nog meer van overtuigd dat het een complottheorie-website is ja. De website schetst een soort situatie waarin artsen, journalisten en de overheid gecontroleerd worden door het grote geld van de big pharma. 9/10 artikelen op deze website suggereert dat dingen verzwegen worden door journalisten en gezondheidsorganisaties. Dat riekt naar complottheorie.
Deze website is verre van onpartijdig en geen betrouwbaar journalistisch platform. De interpretatie van bronnen op deze website is op zijn best eenzijdig en misleidend op zijn slechts gewoon compleet onjuist. Een willekeurige uitspraak op deze pagina: https://stichtingvaccinvrij.nl/wetenschap/.
Citaat:
ECHA heeft géén grenswaarden vastgesteld voor het injecteren van natuurlijke en synthetische stoffen in mensen en dieren.
Als bron staat hierbij enkel de algemene website van het ECHA. Handig, want dan kun je dus met geen mogelijkheid natrekken waar dit vandaan komt. Ik heb even geprobeerd te zoeken waar de website deze indianenverhalen vandaan heeft, maar ik kan dit nergens terugvinden. Wel zie ik dat de stichting momenteel bezig is met het onderzoeken van de effecten van Tattoo-ink (https://echa.europa.eu/hot-topics/tattoo-inks). Ze willen namelijk wel zeker weten dat de inkt die onder de huid wordt geïnjecteerd veilig is. Dit stemt overeen met de rest van mijn onderzoek naar de inhoud van deze website, wat een organisatie laat zien die het behoorlijk serieus neemt met het testen van (gevaarlijke) stoffen. Totdat iemand mij de pagina kan laten zien waar stichting vaccinvrij naar verwijst met hun grote claims, doe ik dit af als klinkklare onzin.
Citaat:
Het feit dat Big Farma absoluut niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor nadelige gevolgen van vaccinaties zou bij een ieder al de alarmbellen moeten doen rinkelen.
Hier kan ik je niet zo veel over vertellen, behalve dat dit niet in alle landen zo is. Dat een bedrijf niet aangeklaagd kan worden voor een enkele allergische reactie op een vaccin vind ik persoonlijk niet eens zo vreemd. Hoe veilig je geneesmiddel ook is, er is altijd een risico dat iemand een allergische reactie zal hebben. De reden dat het bij vaccins bij mensen harder 'binnen komt' als zo'n zeldzaam geval zich voordoet, is omdat dit bij gezonden mensen gebeurt. Omdat vaccins aan gezonde mensen worden gegeven, moeten deze ook bijzonder veilig worden bevonden.
Citaat:
Als zelfs een belangrijk persoon uit de Gezondheidsraad in Nederland niet kan bevestigen of vaccinaties werken maar aangeeft in een intervieuw dat hij vertrouwd op de Farmaceutische industrie dat het klopt is ook al veelzeggend.
Hier ligt het helemaal aan de phrasing van meneer. Vaak is het in de PR gewoon het geval dat er in dat soort situaties wordt verwezen naar de autoriteit, om het vertrouwen in deze autoriteit de uiten. Hoezeer je ook insinueert dat het 'veelzeggend' is, dit is één man die en tiental redenen kan hebben voor zijn uitspraak. Een link naar deze uitspraak bij je beweringen zou helpen. En dan geen link naar die stichting vaccinvrij: een betrouwbare bron graag.
Citaat:
Even een enkel voorbeeld wat dus niet de gewone media haalt over mazelen.
https://stichtingvaccinvrij.nl/uitbraak ... -145526257
goed, dan sluiten we af met deze zogenaamde doofpot. Ten eerste heeft de media (oa. NRC) hier gewoon verslag over gedaan, hetzij niet met het narrative wat door deze stichting wordt gepusht. Na wat artikelen te lezen is de oorzaak-gevolg volgorde toch echt: te lage vaccinatiegraad --> uitbraak mazelen --> reactie van overheid door intentingsprogramma's. (bronnen: http://www.un.org.ua/en/information-cen ... -increases, https://medicalxpress.com/news/2018-06- ... -year.html)
Stichting Vaccinvrij draait de oorzaak/gevolgrelatie om om het verhaal in de eigen agenda te laten passen. Klinkt allemaal erg overtuigend, behalve dat een beetje research doen de fundamenten onder dit verhaal uit elkaar doet vallen. Volgens deze website wordt dit natuurlijk allemaal verdraait door de WHO want deze website hangt van complottheorieën aan elkaar. De oorzaak zou bij de vaccins liggen, en niet bij de uitbraak in buurland Roemenië, wat door experts en organisaties als de reden wordt gezien.
Deze logica raakt sowieso kant nog wal: als mazelen-vaccins mazelen zouden veroorzaken, dan zouden mazelen veelvuldig voorkomen in landen met een hoge vaccinatiegraad, in plaats van precies in het land met één van de laagste vaccinatiegraden in de wereld. Als mazelenvaccins niet werken en juist mazelen veroorzaken, waarom zijn er dan geen uitbraken in landen waar intentingen veelvuldig voorkomen? Hygiëne is geen excuus, we zouden namelijk mazelen direct geïnjecteerd krijgen. Hoe je het ook formuleert, deze logica is gewoon niet steekhoudend.
Inmiddels loopt het aantal kinderen dat per week wordt geïnfecteerd trouwens achteruit, terwijl het aantal gevaccineerde kinderen oploopt. Ik kan ook causale relaties trekken ook correlaties, iets waar deze stichting sowieso groot fan van lijkt te zijn. (bron: http://outbreaknewstoday.com/measles-uk ... ear-30000/)
Dan nog kort commentaar op de opmerking van quera:
Citaat:
Vraag me af hoeveel mensen zich werkelijk goed inlezen mbt dit onderwerp( zowel voor als tegenstanders)Of het gewoon doen omdat iedereen het doet.
Dit lijkt een vrij onschuldige uitspraak, maar dit soort uitspraken creeëren een (onjuist) narrative dat vaccineren controversieel is en dat je 'wel goed moet nadenken' over deze 'moeilijke keuze'. De consensus van wetenschappers in peer-reviewed wetenschappelijke artikelen is dat vaccins werken en bijzonder veilig zijn.
Medicijnen en dergelijke zijn vreselijk complex en worden gemaakt en onderzocht door mensen die daar jarenlang voor moeten leren. Als leek is het moeilijk om het verschil te maken tussen dingen die 'eng' en 'gevaarlijk' klinken en dingen die dat daadwerkelijk zijn. Het zijn de mensen die denken dat ze kritisch zijn en alles beter weten, die zich door onsamenhangende redeneringen vol van bangmakerij en drogredenen laten meeslepen. Om die redenen is het 'lees-je-in' narrative behoorlijk gevaarlijk, omdat veel mensen niet de kennis en vaardigheden hebben om een verstandige afweging te maken. Daarom hebben we organisaties zoals het RIVM en de WHO die deze afwegingen voor ons maken.
Ten slotte heb ik nog een plaatje

Dit is een iron lung. Kinderen met polio die door verlamming niet meer konden ademen kwamen in deze apparaten terecht om te kunnen blijven leven. Ziektes als polio spreken niet meer tot de verbeelding tegenwoordig, maar zijn vreselijk akelig. Het is niet voor niets dat mensen in de rij stonden voor het vaccin toen het uitkwam. Het verhaaltje dat we nu geen polio meer krijgen door meer hygiëne geloof ik niks van. Meer hygiëne is nooit genoeg om een heel virus op die manier geheel irrelevant te maken. Was het maar zo, dan hadden we niet zoveel problemen met ziekenhuisvirussen. Overigens lijkt polio in landen als India weer terug te komen en wordt de oorzaak daarvan gelegd bij te weinig vaccinaties (bron: https://www.telegraph.co.uk/news/worldn ... -jabs.html). Dit is zorgwekkend. De anti-vaccinatiebeweging is mijnsinziens één van de meest gevaarlijke bewegingen die momenteel bestaat, en ik hoop dat men snel het licht zal zien voordat allerlei 'dode' ziektes ineens uit de dood op staan.
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 25-08-18 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt