Help buikgriep of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:10

Maar ts je angst is nu zo groot dat je al zegt dat je vader hetzelfde heeft terwijl ie niet eens bij jullie woont? D’r zijn zoveel dingen waardoor je over kan gaan geven. Paniek is echt de meest slechte raadgever in zon situatie. Dus adem in adem uit, wat is t ergste wat er kan gebeuren? Dat je ook ziek wordt, ga je er dood aan ? Nee.. fijn is het niet, denk dat niemand denkt oh leuk ik ga nu even over m’n nek maar om nu zoveel paniek te maken? Ik kan me voorstellen dat dit soort paniek ook je jongere broertje en zusje heeft besmet met de fobie.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 23:16

Mijn vriend had die dag bij mijn vader gewerkt vandaar de angst. En nee mijn broertje is 17 we hadden deze fobie al langer maar nooit geweten dat het een naam had. Door dingen die we hebben meegemaakt zouden we dat waarschijnlijk ontwikkeld hebben. Maar zeker weten waar het vandaan komt doe ik niet.
Ja we bellen elkaar. Is overigens niet nieuw in dit huis bel regelmatig met mijn broer omdat we allebei te lui zijn om naar elkaar toe te gaan, haha xD om vervolgens wel samen netflix te kijken.(mijn moeder belt zelfs af en toe voor het eten ;) ) We hebben een groot huis en tussen mij en vriend zitten 3 trappen, geen excuus om hem niet te gaan opzoeken maar ik heb dat zelf liever niet. (Ook mijn moeder niet)

Hutcherson

Re: Help buikgriep of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:44

En je vind mijn reacties raar...? Oke.
Is je vriend alweer beter?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:59

Tsja ik blijf erbij. Fobie of niet jezelf even bij elkaar rapen niet zo krampachtig bang doen en erheen gaan. Ga desnoods op een stoel in dezelfde kamer zitten.

Hard misschien gezegd maar angsten zijn er om te overwinnen. Zielig doen oooh ik heb een fobie doe lief tegen me, nee doe ik niet meer. Iets teveel mensen naar de kl ote zien gaan omdat ze te beroerd waren hun angst/fobie/trauma of wat ook aan te pakken. Gevolg, een meisje is dood door zelfmoord, twee wonen beschermd en kunnen nooit meer op zichzelf wonen, een zwaar depressief en die durft nu langzaam zichzelf even een schop onder haar kont te geven en een persoon wiens wereld kleiner en kleiner wordt en die bijna straatvrees heeft en afstevent op opname.

Ook ik heb angst gehad en issues door dingen die ik heb meegemaakt maar angst bepaald je leven en dat is het niet waard. Aanpakken die handel en jezelf even op je kop geven. Zolang je er niet dood aan gaat (nee van overgeven ga je niet dood) en ga naar je vriend.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:21

Ts laat je niet gek maken, ik ben 57 en heb dit ook me hele leven al.
Ook heb ik 40 jaar in de zorg gewerkt.
Ik heb liever dat ze alles vol poepen en smeren dan ze gaan kotsen.
Ik heb zelf ook een hekel aan overgeven.

Laat je niet pushen, doen waar je je zelf goed bij voeld.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:23

Als je vriend en vader die dag samen gewerkt hebben en vervolgens dezelfde dag alletwee moeten braken, lijkt het me eerder dat ze iets verkeerd gegeten hebben dan griep.
Hoe gaat het nu met je vriend? Als hij zich na die ene keer braken verder goed voelt en geen koorts, diarree en evt (spier)pijn heeft dan lijkt het niet op griep.

TS vervelend dat je zo veel last hebt van je angst. Ik hoop dat je het met de juiste hulp onder controle kunt krijgen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:29

Jeetje mensen een beetje begrip is ook moeilijk zeg. Net alsof je een fobie zo even fixed door je zieke vriend een knuffel te geven.
Los je paniekaanvallen dan op door je niet meer zo aan te stellen.

Ik hoop dat je vriend zich snel beter voelt en jij dan dus ook. :(:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:34

De reden dat ik zo hard reageer, wat normaal niks voor mij is. Is dat ik inmiddels teveel mensen naar de kl ote heb zien gaan omdat iedereen maar ach gossie wat zielig voor je een fobie/trauma/angst enz bleef riepen met als gevolg dat alles alleen maar erger werd ipv beter. Maar daarmee los je niks op. Hulp zoeken en zelf een eerste stap zetten is het enige dat helpt. En nee bij therapie doen ze ook niet aah wat zielig.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:38

alice0cullen schreef:
Jeetje mensen een beetje begrip is ook moeilijk zeg. Net alsof je een fobie zo even fixed door je zieke vriend een knuffel te geven.

Niet 'even', maar zo doe je dat uiteindelijk wel ja... Cognitieve therapie zit er vol mee. Exposure in vitro, vivo en flooding, EMDR etc. Dat lukt vaak goed met hulp van een psycholoog. En soms lukt het mensen zelfstandig, wie weet kan TS stapjes zetten in deze situatie, in het hier en nu. Niemand weet hoe sterk de angsten al zijn en hoe cognitief sterk ze is.

Zet 'm op meid!

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:44

Kelly_ann schreef:
alice0cullen schreef:

Niet 'even', maar zo doe je dat uiteindelijk wel ja... Cognitieve therapie zit er vol mee. Exposure in vitro, vivo en flooding, EMDR etc. Dat lukt vaak goed met hulp van een psycholoog. En soms lukt het mensen zelfstandig, wie weet kan TS stapjes zetten in deze situatie, in het hier en nu. Niemand weet hoe sterk de angsten al zijn en hoe cognitief sterk ze is.

Zet 'm op meid!

Ik denk dat TS het wel heel goed snapt en kan relativeren. Maar als je in zo'n moment/situatie staat en er mee overvallen wordt, zelfs met of na therapie is het moeilijk om niet in je oude patroon te vallen.

Maar dit topic ging niet over 'hoe kom ik van mijn fobie af'.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:06

karuna schreef:
De reden dat ik zo hard reageer, wat normaal niks voor mij is. Is dat ik inmiddels teveel mensen naar de kl ote heb zien gaan omdat iedereen maar ach gossie wat zielig voor je een fobie/trauma/angst enz bleef riepen met als gevolg dat alles alleen maar erger werd ipv beter. Maar daarmee los je niks op. Hulp zoeken en zelf een eerste stap zetten is het enige dat helpt. En nee bij therapie doen ze ook niet aah wat zielig.

Dit inderdaad, mensen gebruiken sommige zaken die ze op internet lezen gewoon als excuus om dingen niet te willen/kunnen doen ...
Iedereen die kots vies vindt, heeft plots een echte fobie (ik ontken niet dat er sommige mensen echt een fobie hebben overigens) het lijkt wel helemaal IN te zijn :+

Ik heb ook allerlei doodsangsten, maar op een gegeven moment heb je nu eenmaal gewoon geen keuze of je probeert er zelf aan te werken met hulp.
Maar dingen zomaar vermijden is ook maar makkelijk...

Daarbij vind ik het tenenkrommend dat je praat over besmet worden ed als je duidelijk geen flauw benul hebt hoe dat net in zijn werk gaat (en wanneer het risico dus het hoogst is)
Ziek worden is overigens niet fijn, maar wel 'gezond' voor een jong persoon zoals jou, daarmee boost je alleen maar je immuniteit (waardoor je dus minder snel ziek zal worden in de toekomst)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:39

Citaat:

Zet 'm op meid!

Er is een schema dat stelt dat ons brein bestaat uit 3 'lagen'.
Het reptielenbrein is de onderste laag, dat met oa. reflexen zorgt dat je temperatuur, ademhaling en wat al niet op orde blijft.
De middelste laag zijn je emotionele hersenen, waar oa de amygdala zit, de "schildwacht" van het alarmsysteem.
De bovenste laag bevat ons logische verstand, daar denken we na.

Cognitieve kracht is prachtig - maar angst heeft vooral met de onderste twee lagen van doen. Gepraat van 'in therapie doen ze ook niet van ach gossie wat zielig' - dat is niet aan de orde.
Therapie werkt alleen binnen een vertrouwensrelatie.

Cognitieve gedragstherapie kan op zichzelf genomen prima zijn, net zoals 'kleine stapjes zetten' maar doet weinig aan angst. (De angst niet groter laten worden, geen angst voor angst opbouwen heeft charme, maar is niet de hoofdmoot.)

Aangezien emdr zeer effectief is tegen fobieën vind ik zaken als flooding niet zo zinvol.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:40

Ik noem slechts voorbeelden, wij zijn ook 'maar' bokt...

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:08

Kelly_ann schreef:

Juist. En ik hoop dat TS dit ook beseft. Wat een nare reacties komen hier voorbij zeg.

@TS: trek je eigen plan een vooral op je eigen tempo. Als je maar begint, goede hulp zoekt en adviezen aanneemt van mensen die ervoor geleerd hebben.

Hopelijk kun je weer snel met je vriend knuffelen.
Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn hoor! Dit klinkt niet als buikgriep.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 22:07

RoosvanBlue schreef:
Kelly_ann schreef:

Juist. En ik hoop dat TS dit ook beseft. Wat een nare reacties komen hier voorbij zeg.

@TS: trek je eigen plan een vooral op je eigen tempo. Als je maar begint, goede hulp zoekt en adviezen aanneemt van mensen die ervoor geleerd hebben.

Hopelijk kun je weer snel met je vriend knuffelen.
Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn hoor! Dit klinkt niet als buikgriep.

Ik schrok er ook wel van. Mijn verhaal was misschien wazig maar mijn vraag volgens mij wel duidelijk. En dan krijg ik te horen hoe mijn vriend verwaarloosd wordt, of dat ik nu meteen aan mijn fobie moet werken.
Ik ga toch liever professionele hulp zoeken dan het risico nemen dat mijn fobie erger wordt.

Ohja, vriend voelt zich prima. Mijn vader is nog steeds erg ziek.. we zijn maar weggegaan met onze moeder, huisje was toch al geboekt!
Ik heb daarom ook geen tijd/zin meer gehad om te reageren in het topic, voelt ook niet fijn om sommige reacties te lezen.
We gaan nu genieten :) weer zit een beetje tegen, helaas. Maar het wordt vast leuk!

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 23:52

Fijne vakantie