Mirena IUD, jullie ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:07

Ik,had de eerste keer een vrouwelijke arts, die was ruw, voede geslacht speenvarkten, nooit zo een scherpe pijn grvoeld, ging er vijna van omderuit en ik moest niet zo aanstellen....de berpleegkundigen voodt haar hand aan om te steuen, hand plat en blauw,

2 gynacoloog man hele aardige rustige man en zei meteen dit er uithalen gaar erg onaangrnaam worden, gaan we niet doen handmatig dat wordt te pijnlijk...

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:39

Indestal schreef:
Ik,had de eerste keer een vrouwelijke arts, die was ruw, voede geslacht speenvarkten, nooit zo een scherpe pijn grvoeld, ging er vijna van omderuit en ik moest niet zo aanstellen....de berpleegkundigen voodt haar hand aan om te steuen, hand plat en blauw,

2 gynacoloog man hele aardige rustige man en zei meteen dit er uithalen gaar erg onaangrnaam worden, gaan we niet doen handmatig dat wordt te pijnlijk...

Niet handmatig gedaan? Hoe dan wel? Machinaal? :+

Indestal

Re: Mirena IUD, jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 08:38

Hahahha, nee onder narcose gelukkig....geen idee of ze een drilboor hebben gebruikt :D

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:06

Hahaha!
Dat is wel ideaal, onder narcose. :j

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:06

Ik kreeg net telefoon dat er morgen een operatie is uitgevallen en ik dus morgen terecht kan om de mirena onder een roesje te laten vervangen. Ik hoop zo dat ik deze keer er minder last van zal hebben, omdat mijn lijf gewoon ontspannen is tijdens de procedure.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 12:49

Daphara schreef:
Ik kreeg net telefoon dat er morgen een operatie is uitgevallen en ik dus morgen terecht kan om de mirena onder een roesje te laten vervangen. Ik hoop zo dat ik deze keer er minder last van zal hebben, omdat mijn lijf gewoon ontspannen is tijdens de procedure.

Succes! Komt vast goed

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:52

Ik heb twee jaar geleden de mirena onder narcose laten plaatsen en deze is een week later er weer uitgehaald omdat mijn lichaam het niet accepteerde (veel pijn, vergelijkbaar met weeen)
Gyneacoloog vond het een goed idee om daarna de kylena te plaatsen (weer onder narcose omdat mijn lichaam zo heftig reageert) maar helaas weer veel pijn. Heb het dit keer 3 maanden vol gehouden en toen alsnog laten verwijderen.
Ik nam in gewicht toe, prikkelbaar, laag libido, en het ergste die vlagen van misselijkheid. Spontaan kon ik zo misselijk worden dat ik uren met een emmer naast me op de bank kon liggen. Vliegen was hel, aanvallen tot en met. Om ook nog eens behoorlijke hartkloppingen te krijgen.
Volgens de artsen kon dit niet door de hormonen komen, maar na het verwijderen verdwenen de klachten als sneeuw voor de zon.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 16:27

Mirena gisteren verwijdert en nu ongesteld (of grote schoonmaak), dat ging vlot :')

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 14:48

@Daphara hoe is het gegaan? :(:)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 09:42

sharon488 schreef:
@Daphara hoe is het gegaan? :(:)

Heel goed eigenlijk!

Ik zag er best wel tegenop, het was mijn huisarts al meerdere keren niet gelukt en de Gyn de laatste keer ook al niet. Zo apart want het plaatsen jaren geleden en de eerste keer wisselen ging prima, hoewel zeer pijnlijk.

Gister moest ik mij om 12:30 uur melden bij de dagopname, meteen kwamen we er achter dat ik de Mirena thuis had laten liggen, zo stom, want het lag klaar bij mijn handtas. Ze hadden natuurlijk in het ziekenhuis wel Mirena’s, maar die krengen zijn duur en moet je zelf betalen. Mijn moeder is dus weer naar mijn huis gereden om die op te halen, terwijl ik me moest omkleden in een operatie schort. Zit je dan op een ziekenhuis bed, terwijl je niet ziek bent, maar zo’n schort laat weinig te raden over, dus even rondlopen is ook niet echt handig. Dus maar een beetje kletsen met diegene die na mij aan de beurt was, de twee andere bedden op de kamer waren al weg. We zouden allemaal ongeveer dezelfde ingreep hebben.
Ma had de rit heen en weer in record tempo gereden en ik kon met Mirenadoos in de hand meteen door gereden worden in mijn bed naar de voorbereidingsruimte. Je krijgt een paar van die plakkers op je borst en zij, infuus in mijn hand, muts op, bloeddrukmeter aangesloten en dan door naar de OK waar ik op de operatietafel over moest schuiven.

Ik geloof dat er naast mij 7 personen in de OK waren, allemaal voor de wissel van 1 spiraaltje. Afijn, na wat vragen beantwoord te hebben, kreeg ik eerst een pijnstiller in mijn infuus en daarna het narcose middel... ik kan uitzonderlijk goed tegen dat spul, dus het duurde even voordat ik weg was.
Het volgende wat ik mij herinner is dat iemand zei dat ik wakker mocht worden. Dus dat deed ik maar, ik lag op de uitslaapkamer en kreeg meteen een waterijsje, die heb ik opgesmikkeld. Ik was meteen goed te pas en mocht al snel naar de kamer waar mijn moeder wachtte. Inmiddels waren 2 van de 3 kamergenootjes (die dus voor mij aan de beurt waren geweest) ook al terug op kamer. Ik wist dat we allemaal ongeveer dezelfde behandeling ondergaan hadden, maar die andere dames waren flink zielig en beroerd.

Ik kreeg een lunch, die ik meteen opgegeten heb en toen was ik het gekreun en gesteun van mijn kamergenootjes wel zat. Ik heb op de bel gedrukt en gevraagd of ik naar huis mocht. Lichte paniek bij de verpleging, dat was wel erg snel, maar als ik zelfstandig naar het toilet kon was het goed en mijn moeder moest een rolstoel ophalen voor mij. De zuster liep mee met het infuus naar het toilet, maar die heb ik van haar over gepakt, even een prive momentje hoor... ik vloeide wel iets en had wat buikpijn, alsof ik net ongesteld was geworden, maar voelde me verder prima. Dus infuus er uit, aangekleed en toen die rolstoel.... ja daaaaaag, daar ga ik echt niet in zitten, dus ik heb die zelf maar voortgeduwd.

Thuisgekomen ben ik, na een uurtje beneden op de bank gezeten te hebben, naar bed gegaan en heb ik de rest van de middag geslapen. Moeders is bij mijn zus geweest en kwam ‘s avonds weer hier mij wakker maken met friet en kroketten van de snackbar. Ik ben om 21:30 uur weer naar bed gegaan en heb tot vanmorgen 8:00 uur geslapen.

Gisteravond voelde het nog alsof ik zwaar ongesteld was, maar nu helemaal geen last meer, het vloeien is ook helemaal opgehouden.

Ik ben dus weer happy!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 09:51

Wat een ‘gedoe’. Voor een spiraaltje. En daar bedoel ik niet jou mee.. maar meer t gedoe na zo lichte roesje/narcose

Maar t zal wel protocol achtig iets zijn. Want bij mij was t ook zo gedoe van Ow snel naar huis, eerst plassen bla bla. Maarja ik had een operatie van 3 uur (geen mirena plaatsen) . Toen moest ik ook in wen rolstoel

Agja gelukkig dat het voor jou allemaal mee valt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 09:56

Fijn dat hij weer zit :) en dat je blijkbaar niet de enige bent waarbij het plaatsen op deze manier moet :(:)

Dat rolstoel verhaal is volgens mij iets verzekeringstechnisch ofzo.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 09:57

Fijn dat het goed is gegaan Daphara! En inderdaad.. Wat een gedoe eigenlijk

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:00

plutolover schreef:
Wat een ‘gedoe’. Voor een spiraaltje. En daar bedoel ik niet jou mee.. maar meer t gedoe na zo lichte roesje/narcose

Maar t zal wel protocol achtig iets zijn. Want bij mij was t ook zo gedoe van Ow snel naar huis, eerst plassen bla bla. Maarja ik had een operatie van 3 uur (geen mirena plaatsen) . Toen moest ik ook in wen rolstoel

Agja gelukkig dat het voor jou allemaal mee valt.

Ik ben een aantal jaren terug in het UMC geopereerd aan mijn pols, toen ben ik niet eens terug op de kamer geweest, maar vanuit de uitslaapkamer aangekleed en naar huis gegaan. Ik ben liever thuis dan in een ziekenhuis en heb er weinig geduld met de kreunende zielige mensen om me heen. Ik heb weinig na-effect va een narcose of verdovende middelen in het algemeen, dus vind het altijd onzin om te moeten blijven.

Zelfs met mijn ruggeprik 17 jaar geleden voor een knieoperatie was ik binnen record tijd weer in de benen (of nou ja, op één been en krukken) en weer onderweg naar huis.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:06

Ik kan het trouwens een ieder aanbevelen om het onder een roesje te doen, ik heb werkelijk niets van de wissel meegekregen, ik voel me niet beurs van onder en anders dan dat ik me gisteravond zwaar ongesteld voelde, ben ik vandaag alweer de oude.
Ik vond het de eerste keer plaatsen en het wisselen een paar jaar later bij de huisarts, beiden best wel ingrijpend en zeer pijnlijk. Misschien is dat ook de reden dat het deze ronde niet wilde lukken toen ik gewoon wakker was. Ik laat het over 5 jaar weer met een roesje doen, daar ben ik nu al over uit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:08

Wisselen door de assistente was een bloedbad hier, nog nooit zoveel pijn gehad en het duurde een half uur en had nog geen nieuwe -O-
De huisarts en gyn daarentegen hadden het ding binnen een minuut netjes zitten, dat is een roesje echt niet waard voor mij. Een paar seconden doet het pijn en verder is het gewoon oncomfortabel. Volgende keer ga ik gewoon weer naar de gyn. :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:19

Daphara schreef:
Ik kan het trouwens een ieder aanbevelen om het onder een roesje te doen, ik heb werkelijk niets van de wissel meegekregen, ik voel me niet beurs van onder en anders dan dat ik me gisteravond zwaar ongesteld voelde, ben ik vandaag alweer de oude.
Ik vond het de eerste keer plaatsen en het wisselen een paar jaar later bij de huisarts, beiden best wel ingrijpend en zeer pijnlijk. Misschien is dat ook de reden dat het deze ronde niet wilde lukken toen ik gewoon wakker was. Ik laat het over 5 jaar weer met een roesje doen, daar ben ik nu al over uit.

Ik heb het 19 juli door mijn verloskundige laten doen en heb daar niets van gevoeld. In de avond licht kramperig en verder geen bloedingen oid.
IMO zou je het alleen onder een roesje moeten laten doen als het echt noodzakelijk is en op een normale manier eerder niet gelukt is. Niet bij voorbaat al roepen om een roesje :)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:21

Keet schreef:
Daphara schreef:

Ik heb het 19 juli door mijn verloskundige laten doen en heb daar niets van gevoeld. In de avond licht kramperig en verder geen bloedingen oid.
IMO zou je het alleen onder een roesje moeten laten doen als het echt noodzakelijk is en op een normale manier eerder niet gelukt is. Niet bij voorbaat al roepen om een roesje :)

Oké, ik bedoel dan ook met de nuance dat als het anders te pijnlijk is het met een roesje erg goed te doen is.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:25

Ik had een vrouwelijke gynaecoloog, die was ruw en grof en onder roesje kon niet, dat deden ze nooit..

Daarna een mannelijke gynaecoloog, zo vriendelijk en riep meteen, dit gaan we onder een roesje er uit halen, anders is het niet t doen zo pijnlijk....dus vraag er naar van te voren...ik heb vaker gehoord dat het gewoon erg pijnlijk is, dus je stelt je niet aan....

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:34

Mijn ervaring is ook dat vrouwelijks gynaecologen iets ruwer zijn en de mannen wat voorzichtiger (niet alleen bij mirena maar ook bij andere zaken). Bij de plaatsing van m'n eerste mirena heb ik echt even een gil gegeven ('aaaauw!!! au au au') en die dame zei alleen maar 'stel je niet aan bevallen doet veel meer pijn'. Ja trut maar ik wil niet bevallen, vandaar dit als voorzorgsmaatregel _-:(

De wissel moest ook bij de gyn want de touwtjes waren kwijt. Dat was een man met eindeloos veel ervaring en incl omkleden en kort gesprek vooraf ben ik misschien 5 min binnen geweest. Geen centje pijn, ik geloofde hem niet toen hij zei dat het klaar was. Ik ben heel eigenwijs op die stoel blijven zitten en hij maar zeggen 'nee de nieuwe zit er echt in, je mag gaan' :')

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 10:41

Yessy schreef:
Mijn ervaring is ook dat vrouwelijks gynaecologen iets ruwer zijn en de mannen wat voorzichtiger (niet alleen bij mirena maar ook bij andere zaken). Bij de plaatsing van m'n eerste mirena heb ik echt even een gil gegeven ('aaaauw!!! au au au') en die dame zei alleen maar 'stel je niet aan bevallen doet veel meer pijn'. Ja trut maar ik wil niet bevallen, vandaar dit als voorzorgsmaatregel _-:(

De wissel moest ook bij de gyn want de touwtjes waren kwijt. Dat was een man met eindeloos veel ervaring en incl omkleden en kort gesprek vooraf ben ik misschien 5 min binnen geweest. Geen centje pijn, ik geloofde hem niet toen hij zei dat het klaar was. Ik ben heel eigenwijs op die stoel blijven zitten en hij maar zeggen 'nee de nieuwe zit er echt in, je mag gaan' :')

:') :') :')

Ik heb het bij een vrouwelijke huisarts laten doen. Die was hartstikke aardig, als het pijn deed konden we even stoppen en dergelijke. Maar binnen 5 minuten zat die er in en kon ik weer weg.
Dus hier geen slechte ervaring mee

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:42

Ik heb een vrij goed ervaring met een mirena.

2.5 jaar geleden geplaatst bij de huisarts, ik heb echt een fijne gelukkig (ook een vrouw!). bij het zetten was het een vervelend dof gevoel alsof ik ongesteld werd. paar dagen erna met vlagen hetzelfde gevoel gehad. Bij controle (na een maand gok ik? weet het niet meer zeker) was ook alles goed.
Enige waar ik soms last van heb, 1xper maand of 1x 2mnd, is dat ik een steek voel, dit duurt 2/3 dagen met vlagen. daar ben ik is terug gegaan naar de huisarts en die zei dat het de eisprong is die je voelt.

Als ik nu de afweging maak tussen die paar steken en de mirena en ongesteld worden en de nuva ring, blijf ik toch bij de mirena. Ik vond het altijd een hel om ongesteld te zijn, gedoe met tampons etc. en nu al 2.5 jr niet ongesteld (soms 'oud bloed' om het te noemen).

Het is mijn 1e spiraal dus geen idee hoe eruit halen gaat.. maar ik verwacht geen problemen :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:25

Wat een gedoe inderdaad. Ik heb veel maag en darmonderzoeken gehad met roesje en wat slaapmiddel, omdat ik wat tegen werk. De laatste keer werkte dat niet en is het met propovol gedaan. Dan hoef je niet naar OK, maar is er wel een anesthesist bij en ben je even goed weg. Wel veel helderder als je wakker wordt.

Ik heb een mannelijke gyn waar ik de eerste keer wat van schrok, maar hij blijkt erg aardig te zijn. Vroeger had ik een vrouwelijke gyn voor de zwangerschap en dat was echt de liefste vrouw.....Daar kunnen nog heel veel artsen ene voorbeeld aan nemen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 17:13

Wat ik me afvraag, waarom onder narcose en niet gewoon met een plaatselijke verdoving? Ik heb in 3 jaar tijd 4 of 5 spiraaltje gehad (1 mirena en de rest koper) en elke volgende keer plaatsen werd alleen maar pijnlijker. Verwijderen was echter peanuts.
Ik heb in 2016/2017 iets te vaak bij de gyn gezeten voor problemen en daar bleek bijna elke keer dat mn spiraaltje weer verzakt was (overigens niet de oorzaak van de problemen die ik had). Bij de laatste wissel hebben ze hem eerst nog, onder plaatselijke verdoving, proberen omhoog te schuiven maar de vorm was niet echt geschikt voor mijn baarmoeder dus maar weer er uit en een nieuwe er in. Ik zal niet ontkennen dat de prik van de verdoving niet heel fijn was, maar eerst het lopen wroeten met zowel camera als instrumenten door mn bmm en vervolgens het verwisselen heb ik vrij weinig van gevoeld. Terwijl ik bij het naar binnen gaan van de behandelkamer bijna begon te hyperventileren ivm eerdere ervaringen.

Overigens voor mij nooit meer een mirena (of überhaupt een spiraal). Na een half jaar ongesteld te zijn geweest was ik er klaar mee. Maar ik wil sowieso eigenlijk geen hormonen meer want daar reageer ik niet al te best op.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 17:39

Het plaatsen zou normaal gesproken niet heel veel meer pijn moeten doen dan de verdovende prik, dus ik vermoed dat ze dat daarom niet standaard doen :)