Te oud om moeder te worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:56

Indestal schreef:
lieveli schreef:
Tepelsteel is de beste typo ever.

_O- _O- _O-

Y;(

Het zou wel een heel vaag sprookje worden als hij tepels zou opeisen ipv kinderen :=

MCSchout

Re: Te oud om moeder te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:42

Dat gevoel is heel herkenbaar wat je omschrijft in je openings post.

Ik heb ook met mijn vriend een relatie gehad vanaf dat ik 20 was, wel altijd al geweten dat ik met deze vent kinderen wilde maar er gewoon nog niet klaar voor zijn (vooral mentaal). Altijd was er wel een reden te bedenken waarom het niet uitkwam om aan kinderen te beginnen. Vooral bij mijzelf, vriend was er al jaren klaar voor om papa te worden.

De omslag bij mij? Toen ik mij realiseerde dat het perfecte moment niet gaat komen voor kids. Het leven gaat helaas niet altijd zoals je graag wilt. Die vaste baan of alles compleet in balans en onder controle te hebben. Ik ben het toen los gaan laten en probeer ik meer gewoon te genieten van alles en gewoon mijn best te doen en te roeien met de riemen die ik heb. Dat is zeker erg moeilijk, maar mensen zijn veerkrachtig, je kan meer dan je denkt!

Nu: ik wordt binnenkort 30 en ben zwanger van ons eerste kindje. Spannend, eng en oh wat een onzekerheid en twijfels heb ik af en toe. En juist door het wat los te laten ben ik steeds meer aan het genieten van het idee dat ik straks een (hopelijk! want ik ben pas 15 weken) klein hummeltje heb.

Ik ken trouwens ook genoeg dames die met hun 30ste nog geen kinderen hebben en ook nog echt niet de behoefte hebben om hier iets mee te doen. Die hebben het hier nooit over. Maar als het je zo bezig houdt is het misschien wel gewoon voor je de tijd om er mee te beginnen (in ieder geval tijd om met je partner het er eens over te hebben).

Ik zou trouwens nog niet gelijk zorgen maken over vruchtbaarheid of andere problemen (veel vrouwen hebben deze gedachten hoor ik heb mij er ook schuldig aan gemaakt!). Genoeg voorbeelden dat het bij dames van 30+ prima verloopt. En zelfs al gaat het wat lastiger: de techniek en medische kennis van tegenwoordig is ver ontwikkeld. De kans dat men je kan helpen bij problemen is er ook nog ruimschoots aanwezig. Zo is mijn nicht van 38 nu eindelijk zwanger met behulp van de medische wereld van tegenwoordig en zal zij in oktober bevallen van een dochter. :D

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:28

Tja, ik was nog net 36 toen mijn dochter geboren werd. Niet jong, maar wel bewuste keuze, nu was het moment pas gekomen dat ik er klaar voor was. En ik heb ook absoluut niet het gevoel dat ik het nu slechter doe dan dat ik jonger was geweest! Misschien zijn de gebroken nachten wat pittiger, maar aan de andere kant ook een bak meer levenservaring, waardoor alles veel relaxter kan.

En beide opa's en oma's net met pensioen, maar wel fit genoeg om lekker op te passen en van hun kleinkind(eren) te genieten, zowel mijn zus als mijn schoonzus waren ook niet jong meer.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:34

herkenbaar. ik had ook altijd gevoel dat ik oud was. wordt 31 in september, toen jongeren vriendinnen zwanger werden voelde ik mijn steeds ouder voelen. maar nu zijn pas 2 vriendinnen moeder geworden en die zijn ouder dan mijn. dus voelt het iets makkelijker.

maar nu kwamen wij er 2jaar geleden okk achter dat het voor ons heel moeilijk zou worden. dus nu wachten wij rustig af tot het ons wel gegunt is

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:29

En ouders die het niet kunnen waarderen dat je aangeeft dat ze van jou geen opa en oma zullen worden. Tja, ik vind 39 nog te jong. Ik ben nog niet uitgeleefd, er is nog te veel waar een kind gewoon niet in past. Bovendien, ik zou blijven duiken en dat is iets waarvan men niet weet of het schadelijk is voor de baby in de buik, men denkt van wel. Dus tja, dat is dan misschien weer niet geheel eerlijk als je een kinderwens hebt. Maar ik hou me dus echt vast aan het feit dat het gewoon op je 60ste nog kan in Italië of India. En dat is ook niet oud of te oud om aan kinderen te beginnen.
Een relatie is er ook nog niet, en ik ben op dit moment ook happy single. Ergste blijft dat mensen vinden dat je aan kinderen moet beginnen en dat mijn ouders het mij kwalijk nemen dat ik ze gewoon niet wil. Maar het is gewoon nog te vroeg om er aan te beginnen.
Moeders van onder de 30 zijn ook nog echt te jong vaak vind ik. De levenservaring die je later hebt is meer waard dan jong moeder worden.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:12

germie schreef:
Moeders van onder de 30 zijn ook nog echt te jong vaak vind ik. De levenservaring die je later hebt is meer waard dan jong moeder worden.

Ik lees vaak dat je een bepaalde levenservaring opgedaan 'moet' hebben voor je moeder kan worden. Ik ben 23 en heb een dochter van een halfjaar. Ik zie niet in welke levenservaring ik nog mis op dit moment waardoor ik mijn dochter niet goed op zou kunnen voeden.

Als de natuur had bedacht dat 30 de ideale leeftijd was dan was je wel pas vanaf je 30e vruchtbaar geweest toch?

(Ik oordeel niet over moeders die ouder zijn hoor, ik vind dat iedereen het voor zichzelf het beste weet wanneer de tijd rijp is. Ik vind het zo jammer dat iedereen maar een oordeel klaar heeft.)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:20

Er is niks mis met voor jezelf een grens stellen maar je kunt niet stellen dat een ander te jong is omdat ze nog geen 30 is. Voor mij zou 60 te oud zijn maar doe jij lekker wat je wilt Germie, jouw feestje.

Overigens heb ik een vriendin die 18 was toen ze moeder werd en het is een fantastische moeder. En niet voor haar leeftijd, nee gewoon fantastische-moeder-punt. En het afgelopen jaar zijn er genoeg topics geweest van 30+ moeders die een baby niet konden bolwerken door een pnd of andere mentale struggles. Dus wat zegt leeftijd? Geen k u t, mensen.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:25

Je kunt het ook anders bekijken. Ik was 23 toen de 1e geboren werd. Inmiddels is hij vandaag 9 jaar. We hebben een dochter van 5,5. Na lichamelijke klachten na een ongeval leek het erop dat het daarbij zou blijven. En o wat voelde ik me oud, met een kind van toen bijna 8 en al niet zoveel meer kunnen. Nu zijn de lichamelijke klachten God-zij-dank verdwenen en ben ik trotse moeder van een meisje van 4 maanden. En nee, nu voel ik me NIET meer oud (behalve tijdens de zwangerschap dan)! Kinderen houden je jong ;)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:38

Ik ben nu 32 en had toen ik begin 20 was gedacht dat ik voor mijn 30e wel kinderen zou hebben.
Dat liep toch anders, onder andere door depressie en daarna geen behoefte aan een relatie.
Vorig jaar had ik voor mijn eigen een beetje afgesloten dat ik ooit kinderen zou krijgen omdat ik nog nooit een langdurige relatie had gehad en ik inmiddels 31 was.
Ik zag het niet meer gebeuren dat ik op tijd alles voor elkaar zou hebben.

Tot ik begin dit jaar onverwachts een relatie kreeg die erg goed gaat en we gaan ook op korte termijn samen wonen (woon er al, maar nog niet mijn woning verkocht en op papier nog niet).
Opeens is de mogelijkheid er wel om kinderen te krijgen.
Jammer dat ik dan dadelijk 34 ben voor ik een kind heb. Of ouder misschien nog wel, het moet ook allemaal maar net lukken natuurlijk.

Ik ken meerdere mensen die tegen de 40 waren toen ze kinderen kregen en ik heb juist het gevoel dat ze veel jonger overkomen doordat ze nog zulke jonge kinderen hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:17

Als er 1 ding is wat er uit al deze verhalen op te maken is, is dat het toch altijd anders loopt dan je van tevoren bedacht had, anders als het ideaalplaatje wat je in je hoofd had. Ik zag mezelf altijd als de moeder van een groot gezin. En wilde net als mijn eigen moeder jong moeder worden. Maar ik ontmoette mijn man pas toen ik 27 was. Na eerst samenwonen en trouwen op mijn 31e (bijna 32) moeder geworden. Steeds uitgesteld want het juiste moment was er nog niet vonden wij, eerst huis af, ik had nog geen vast contract etc en uiteindelijk de knoop doorgehakt omdat er altijd wel een reden te verzinnen is waarom het "nu" nog niet handig is (net als MCSchout dus eigenlijk) . En het liep allemaal alsnog heel anders dan gedacht, want nu, 8 jaar later is het bij 1 gebleven en dat blijft het ook als het aan ons ligt :j

Wat ik ook heb geleerd tot nu toe is dat je zo oud bent als je je voelt. Ik ben vorige maand 40 geworden, maar ik voel me nog steeds 30 :) ik vind 30, of net iets ouder, een hele mooie leeftijd om voor het eerst moeder te worden. En idd er zijn heel veel mogelijkheden om nu al, met professionals, je zorgen te bespreken en je vragen door te nemen. Hopelijk kun je voor jezelf zo een beslissing nemen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:42

Ik word deze maand 30, ben al een jaar of 5 single inmiddels. Toen ik 18 was, dacht ik toch dat ik écht voor mijn 30e wel kids zou hebben. Nu word ik 30 en is er niet eens een relatie. Nou zou ik helemaal in paniek kunnen raken, want jong moeder worden, gaat niet meer lukken. Maar goed, ik zie het wel. Ja, ik zou graag moeder worden. Maar ik ben er nog niet aan toe dat in mijn eentje te doen en hoop nog wel dat er ergens een leuke relatie in zit op termijn... is dat niet zo, dan is over een paar jaar altijd nog vroeg genoeg om na te denken over adoptie. Er zijn heus dagen (zeker nu mijn collega van ook 30 zwanger is van nummer 2) waarop ik het niet zo luchtig zie, maar je doet er weinig aan. Het is geen maakbaar proces, omdat het niet iets is dat je in je eentje kunt beïnvloeden - it takes two to tango bij een zwangerschap he...

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:23

Misschien is dit trouwens dan misschien ook nog wel leuk om te lezen: single mommy (to be) blog. Gaat over een onafhankelijke dame die op haar 38ste besluit om zelf het heft in eigen hand te nemen en zonder partner moeder te worden:

https://singlemommytobeblog.wordpress.com

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:51

Storm schreef:
Ik was 35 bij mijn oudste en 38 bij mijn jongste. En weet je, het was goed. Ik heb een fijne tijd gehad toen ik jonger was en nog geen kinderen had en het nu is eenmaal zo gegaan. Ik maak me er niet druk over, ik ben allang blij dat ik mijn heerlijke kinderen heb.
Ik had trouwens ook geen moeder moeten worden op mijn 20e, daar was ik toen helemaal nog niet klaar voor.

Over of het lukt is een ander verhaal. Dat weet je nooit, niet als je 20 bent en niet als je 40 bent, jezelf gek maken heeft weinig zin. Er zijn nog altijd meer vrouwen bij wie het wel gewoon lukt, dan bij wie het niet lukt.

Hier echt gewoon het zelfde idee met de oudste 33 en met de jongste was ik 35. Ik had eerder gewoon niet de juiste partner voor kinderen.Soms loopt het leven gewoon zo!
Zelf had ik ook oudere ouders waar mijn vader wel te oud was voor jonge kinderen ( en zijn karakter tegen had) maar mijn moeder ook met 37 totaal niet

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 21:37

Bedankt voor alle reacties! En fijn dat het herkenbaar is voor sommige.

Het klinkt stom, maar ik vind het wel fijn om reacties te lezen van bokkers die moeder zijn geworden boven de 30 en dat het gevoel van te oud zijn ook weg kan vallen zodra er een baby is.

Ik weet dat ik rekening moet houden met de vruchtbaarheid, maar dat is iets waar ik me totaal niet druk om maak.

Me erbij neer leggen is op dit moment echt nog veel te lastig, maar eind augustus ga ik naar een psycholoog en ik ga dit hier zeker ook aangeven.

Wat betreft ideale plaatje, ik heb een vaste baan, werk parttime bij mijn vriend in het bedrijf. Dat zit allemaal wel goed. Op het moment huren we, maar dat is een bewuste keuze. Juist is alles er hier klaar voor, behalve mijn mentale gesteldheid dan.
Vriendin van me is nu zwanger van haar 2e, vertelde ze me van het weekend en oh wat ben ik jaloers. niet ten nadele van haar, vind het super, maar zo weet ik wel dat ik het ook zeker wel wil.

@ Saul, ik denk dat je prima een kind kan hebben zonder eigen huis, maar kan me je gevoel wel plaatsen. Ik hoop dat je jezelf daar inderdaad overheen kan zetten (en dat heb je nu neem ik aanik aan gedaan :))

@ Dani, wat fijn dat je het zo ervaart!

Ik weet cognitief echt zo goed dat leeftijd echt niets zegt en dat iemand van 20 net zo klaar kan zijn voor een kindje als iemand van 30, maar met t gevoel te oud zijn ga ik wel aan de slag

oh en sorry niet op iedereen persoonlijk gereageerd, had niet verwacht dat het een druk topic werd :)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:15

Hier nog een oudere moeder. Toen ik 30 was, kreeg ik een kinderwens. Mijn vriend totaal niet.
Vanaf toen ging het downhill. Mijn grens was 34. Maar ik werd 35. En zo ging het verder. Tot ik de knoop doorhakte en het solo wilde gaan doen. Maar net een nieuwe studie en baan, die ik alleen kon houden als ik de studie verder afmaakte. Daar kwam nog een jaar studievertraging bij. Waardoor ik al 40 was toen ik kon beginnen. Want kotsend en doodmoe zag ik mezelf niet afstuderen.
Toen ik 5 maanden bezig was met de kliniek, was daar het punt van oud. Ineens. Ik wilde stoppen, want het was nu genoeg. Ineens bleek de grens echt een grens.
En bleek ik zwanger.
Ik was 41. Had een superzware zwangerschap. Hele buik kapot, navelbreuk, bekkeninstabiliteit.
Toen na 4 dagen gebroken vliezen en inleiding een keizersnee.
Ik heb er een jaar over gedaan om me weer sterk te voelen en op gewicht te komen. Om niet meer te slepen met 1 been. En om me weer mens te voelen. Om weer te kunnen slapen.
Het was loodzwaar. En ik kan dit nooit nog een keer.

Maar... misschien zou ik dit ook al hebben gehad op mijn 25e. Dat weet niemand. Hij moest er blijkbaar komen. Het was verre van ideaal. En ik voel me nog altijd heel kwetsbaar, omdat ik de enige ouder ben die hij heeft. Dat is sommige periodes aanweziger dan andere.
Ik zou het niemand aanraden. Maar soms loopt het zo.
En uiteindelijk ben ik wel mooi hersteld. Heb ik een prachtkind, een min of meer strakke buik terug en ben ik voor altijd iemands moeder. Daar moeten we het samen mee doen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 06:40

wow kukkie, wat een eerlijke post.! maar ook met 30 had ik een zware zangerschap en veel bekken rug problemen. Maar het gekke met de 2e zwangerschap was het totaal anders echt ongeloofelijk en al hebben ze hier wel een vader het idee dat ik kan overlijden lijkt me vreselijk ,maar andersom ook wat als papa wegvalt...En toch hopen we het beste er maar van 20 of 78 iedereen kan overlijden, maar ik hoop dat we allen nog lang mogen genieten van elkaar!

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 08:54

Kukkie, wat een heftig verhaal. Maar je weet inderdaad nooit zeker of het door de leeftijd kwam. Bedankt dat je dit wilde delen.