Help mijn vriend is coke verslaafd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Re: Help mijn vriend is coke verslaafd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:28

TS ik vind je schokkend naïef. Je wil dit allemaal niet lezen en niet horen. En daarom heeft het ook totaal geen nut dat ik dit type.....
Want je wil niet horen dat hij een junk is. Dat hij continu liegt tegen je. Dat hij echt niet eens wil afkicken.
Maar dat is wel de waarheid.
Ik kan alleen maar voor je hopen dat je heel snel deze naïeviteit van je af kan schudden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:03

ik denk ook dat de TS hier veel te naïef instaat. Ik vind 'recreatief' gebruik ook al shocking. Het komt op mij over dat TS coke gebruiken normaal vindt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:13

Helaas geldt in dit soort situaties: 'Liefde maakt blind'.
En in mijn ervaring moet je dan echt je hoofd meerdere keren stoten voor het muntje valt.
Maar dat geeft niet. Het is de keus van TS. Toch hoop ik dat ze niet haar hoofd in het zand steekt, want haar vriend gebruikt echt ieder smoesje en excuus om het probleem te bagetaliseren en zo om te buigen dat het lijkt alsof hij iets gaat doen.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:18

Schaduw25 schreef:
Hij heeft momenteel 5 keer in de week een psycholoog waar hij bij terrecht kan

Het meeste is al gezegd, maar... Vijf keer per wéék? Als hij daadwerkelijk vijf keer per week zegt naar een psycholoog te gaan, weet je zeker dat hij dat dan ook doet en niet ergens anders is? Dat klinkt als een absurd hoge frequentie, bijna onhaalbaar (zowel vanuit praktisch als financieel oogpunt).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:29

Natuurlijk is ts naïef, je kan moeilijk verwachten dat ze hier ervaring mee heeft. Vanaf de zijlijn is dit echt veel makkelijker, dan als je er in staat en als het gaat om iemand van wie je houdt.
Door ts aan te vallen staat ze er straks helemaal alleen voor als het moeilijk wordt. Dan zal ze misschien geen beroep durven doen op mensen die haar naïviteit hebben verweten.

Ts lees alle adviezen rustig door en probeer er zo objectief mogelijk naar te kijken.
Vaak help je een verslaafde juist door afstand te nemen, wat ik al eerder aangaf: een vriendin die altijd in hem gelooft en de consequenties van zijn gedrag verzacht houdt de situatie mede in stand. Laat hem zelf verantwoordelijkheid nemen, hulp zoeken, en kijk daarna nog eens wat hij je te bieden heeft. Klinkt hard, en is ook hard, maar meestal wel noodzakelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:30

Niemand valt TS aan. Beetje overdreven stelling.
Iedereen maakt zich zorgen om TS. Dat lijkt me duidelijk en is heel iets anders dan aanvallen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:45

"ts ik vind je schokkend naïef" vind ik een aanval, en niet iets waar ts iets aan heeft denk ik.

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:53

Vroeger ook een coke verslaafde gedate, jeetje wat ik in die paar maanden heb meegemaakt. Van moeten liegen tegen zn ouders tot zn coke niet betaald hebben en we komen je even uit de auto trekken om je te verbouwen. Echt verschrikkelijk, bovendien was hij ook nog eens extreem jaloers en controlerend naar mij toe als hij had gebruikt en was zijn salaris na 2 weken opgesnoven. Recreatief gebruik geloof ik niet in de meeste gaan steeds meer en meer gebruiken en geven nergens niks meer om! Ik was er naar een paar maanden klaar mee, hij heeft me zelfs nog een tijdje lastig gevallen thuis doodeng. Ik kan je maar 1 advies geven en dat is heel snel wegwezen en aan jezelf denken!! echt waar ts iedereen hier heeft het beste met je voor!

RosaLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 00:20

Nikass schreef:
"ts ik vind je schokkend naïef" vind ik een aanval, en niet iets waar ts iets aan heeft denk ik.

Ligt er aan hoe he het leest denk.
Met zulk soort dingen ben he vaak naïef omdat je hoopt toch dat het goed komt.

Ik lees het met de gedachte dat ts met beide benen op de grond moet worden gezet dat dit echt niet kan! ? Dus daar heeft ts dan toch wel iets aan! Ogen openen en het probleem inzien.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 00:43

Ik heb geen idee hoe oud je bent TS, maar wat vinden je ouders van deze situatie?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 01:03

I’ve learned stuff over the years: een verslaving willen stoppen doe je niet voor iemand anders maar voor jezelf. Als iemand er zelf niet 100% achter staat gaat diegene nooit daadwerkelijk stoppen.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 04:25

Beste TS,

ik kan vraag mij af hoe lang je al in een relatie zit met deze jongen?
Je zegt dat je vriend moeilijk over zijn gevoelens en problemen kan praten zonder coke, hieruit maak ik op dat er dus bepaalde problemen zijn die hij moeilijk kan uitten zonder het spul?
Wat denkt hij te veranderen dan in zijn communicatie danwel gedrag als hij wel met dit spul stopt?

Verder geeft hij aan dat hij stopt voor jou, maar stoppen voor een ander met een verslaving aan coke kan niet, niet als hij zelf niet echt wil stoppen.

Je geeft aan dat je niet bang bent dat hij stiekem gebruikt en zegt dat je dit direct zal herkennen en de relatie gebasseerd is op eerlijkheid en vertrouwen.
En waarom 'weet' jij dan niet wanneer hij begonnen is met gebruiken en als dit echt zo zou zijn, waarom moest jij dan eerst 'uit je plaat gaan' voordat hij doorhad dat je er zo erg mee zat.
Is eerlijkheid en vertrouwen daadwerkelijk de basis van jullie relatie en zo ja waarom kan hij dan zonder coke moeilijk over zijn gevoelens praten?

Ook schrijf je dat er nu de afspraak is dat hij afleiding gaat zoeken als hij de neiging heeft om te gaan gebruiken (sportschool en andere afleiding), tegelijkertijd zeg je dat het gevaar van de verleiding aanwezig is op het werk.
Ik neem aan dat hij hier niet zomaar kan vertrekken (doei jongens jullie gaan gebruiken, ik leg mijn werk even neer en ga even sporten????).

In je 2e post quote je goof die aangeeft dat je goed jezelf moet beschermen omdat hij het niet zal doen.
Ik ga er hierbij even vanuit dat goof bedoeld dat je goed je grenzen moet bewaken.
Jij zegt echter dat hij niet zo een persoon is.
Ik zou daar graag aan toe willen voegen dat het drugswereldje ook een hele harde wereld kan zijn en dat je, je misschien geen zorgen hoeft te maken over hoe hij je behandeld maar wel voor de mensen daarom heen (denk aan dealer keer niet betaald, problemen omdat hij teveel van iemand gebruikt enz).

Als laatste, je geeft aan dat je er proffesionele hulp gezocht zal gaan worden, echter daarna dat hij 5 keer per week bij een psych terecht kan?
Die snap ik niet helemaal is er nu wel al prof. hulp of niet?
En waarom geen opname, omgevingsverhalen is best een slap excuus om je achter te verschuilen toch?

Ts ik hoop oprecht dat je, jezelf nog eens goed achter de oren krabt en bedenkt of dit echt is waar jij voor kan en durft te gaan staan.
Er vanuit gaande dat je zelf geen gebruiker bent, houd je genoeg van deze jongen om eerlijk en objectief naar de situatie en relatie te (blijven) kijken?
Ik vind persoonlijk je posts veel te wankel en een tikkeltje naïef, mocht je dat niet met mij eens zijn, lees ze dan zelf nog eens terug, misschien dat je mening dan toch nog wijzigt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 06:53

RosaLisa schreef:
Nikass schreef:

Ik lees het met de gedachte dat ts met beide benen op de grond moet worden gezet dat dit echt niet kan! ? Dus daar heeft ts dan toch wel iets aan! Ogen openen en het probleem inzien.

Maar dat kun je niet afdwingen. Loslaten is een proces en de kans dat ts heel hard gaat rennen omdat een ander dat zegt is niet zo groot.
Natuurlijk is het goed haar te waarschuwen en bewust te maken. Als je dit echter doet door haar verwijten te maken of aan te vallen heb je kans dat dit averechts werkt.

RosaLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 07:12

RosaLisa schreef:
Nikass schreef:

Maar dat kun je niet afdwingen. Loslaten is een proces en de kans dat ts heel hard gaat rennen omdat een ander dat zegt is niet zo groot.
Natuurlijk is het goed haar te waarschuwen en bewust te maken. Als je dit echter doet door haar verwijten te maken of aan te vallen heb je kans dat dit averechts werkt.

Bedoel er mee dat er gereageerd word op dat diegene die ts naïef vind ts aanvalt hiermee. En ik vind de tekst geen aanval meer een mening of bewust maken van! :D

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 07:31

Het is ook zeker niet bedoelt als aanval, maar meer als een wakeup call.

Maar vrees dat TS dit allemaal niet wil horen en lezen en dus ook niet meer gaat reageren.

Ik weet niet wat TS had verwacht coor antwoorden te krijgen, maar ik denk niet wat ze nu hoort en dat dit behoorlijk confronterend is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 07:38

Leven met een verslaafde is bijna niet te doen. Been there done that. Bij mij is de relatie kapot gegaan.

Verslaving is een ziekte en zelfstandig afkicken is zo goed als onmogelijk. Ik zou hulp zoeken. De GGZ heeft er ook een speciale hulplijn voor, speciaal voor de naasten. Daar zou ik even naar bellen als ik jou was.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 07:58

Wat naar, maar om je aelf een hoop ellende te besparen, kun je beter de hele relatie en contacten verbreken..neem eens kontakt op met de Jellynek en ga eens vragen om een goed informatief gesprek omtrent coke verslaving en de direkte omgeving..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:00

NoGo schreef:
In je 2e post quote je goof die aangeeft dat je goed jezelf moet beschermen omdat hij het niet zal doen.
Ik ga er hierbij even vanuit dat goof bedoeld dat je goed je grenzen moet bewaken.
Jij zegt echter dat hij niet zo een persoon is.
Ik zou daar graag aan toe willen voegen dat het drugswereldje ook een hele harde wereld kan zijn en dat je, je misschien geen zorgen hoeft te maken over hoe hij je behandeld maar wel voor de mensen daarom heen (denk aan dealer keer niet betaald, problemen omdat hij teveel van iemand gebruikt enz).

Ik bedoel inderdaad dat je vooral je grenzen moet blijven bewaken maar ook dat je je eigen leven en mentale staat moet bewaken. Jij bent zijn partner en hebt een liefdesrelatie met deze jongen, voorkom dat jij zijn verzorger wordt, zijn hulpverlener, zijn psycholoog, zijn controleur etc etc.
Blijf bij jezelf en blijf in je rol. Bewaak dat.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:04

Nikass schreef:

Er gaat heel wat meer gebeuren in TS haar levend dan zo een opmerking waar jij over valt...overdreven reaktie....kennelijk geen idee hoe het is om met een verslaafde le leven....alles maar dan ook alles in het voordeel van het gebruik, inclusief liegen, manipuleren, ecxuses, beloftes, tranen, goede voornemens....

Uiteindelijk al je geld weg, spullen verpatst, zorgen, angsten, emotioneel kapot achter blijven met een volledig leeg innerlijk die vertrouwen in mensen heeft verloten.

Helpen kan geen ene geliefde, alleen een prof en die stelt hele strenge en strakke regels en zijn niet te vermurven met traantjes en beloftes.

Dus ja juist de naive blijven doorgaan met zo een contact omdat ze denken dat ZIJ het wel kunnen en gaan schaffen..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:16

RosaLisa schreef:
Bedoel er mee dat er gereageerd word op dat diegene die ts naïef vind ts aanvalt hiermee. En ik vind de tekst geen aanval meer een mening of bewust maken van! :D

okee ik begrijp je wel, en "aanval" is misschien ook wat sterk uitgedrukt. Maar zoals Lautje net na jou post: alsof het een soort eigenwijsheid is van ts dat ze het niet wil horen, vind ik getuigen van weinig inlevingsvermogen. Misschien kan ts de confrontatie nu niet goed aan, misschien ziet zij haar situatie toch net even anders, misschien is ze er niet aan toe om stappen te zetten, misschien moet ze alle informatie die op haar afkomt even verwerken? dat kan allemaal en niet alleen weet je dat niet maar wordt er ingevuld dat ze waarschijnlijk gewoon niet wil, wat het ook is, je kunt haar daar niet om veroordelen. Iedereen maakt zijn eigen proces door en hoe harder mensen daar kritiek op hebben hoe meer iemand zich mogelijk daartegen gaat afzetten. En dan schiet je dus je doel voorbij (als dat tenminste is om ts te helpen hierin)

Indestal: vooral lekker invullen, dat is precies wat ik bedoel. Hier help je iemand niet mee. Als jij de nkt dat als je het maar hard genoeg tegen haar zegt dat ze hem dan wel loslaat heb je het goed mis. En ja ik weet precies waar ik het over heb. Misschien ook even dat andere topic lezen wat hier gepost is, dan weet je hoe het werkt.
Iemand ondersteunen en advies geven is iets anders dan iemand "verwijten" naïef te zijn. En ja ook daar heb ik verstand van (beroepsmatig) je duwt iemand alleen maar verder in een isolement.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 13:03

Nikass schreef:
Iedereen maakt zijn eigen proces door en hoe harder mensen daar kritiek op hebben hoe meer iemand zich mogelijk daartegen gaat afzetten. En dan schiet je dus je doel voorbij

Iemand ondersteunen en advies geven is iets anders dan iemand "verwijten" naïef te zijn. En ja ook daar heb ik verstand van (beroepsmatig) je duwt iemand alleen maar verder in een isolement.

Ik ben ook geneigd te waarschuwen voor de gevaren die een verslaving voor partners meebrengt.
Eigenlijk zijn zij het slachtoffer die veel meer verliezen dan de verslaafde zelf.

Het advies van mij voor TS is zoek profesionele hulp voor jezelf,
Je hebt hem de boodschap gegeven, maak nu de keus om JEZELF te kunnen blijven.
alleen als jij alles in huis hebt om dit te kunnen overleven, dan pas kan je je vriend helpen. Je moet jouw eigen keuzes blijven maken. Jouw vriend maakt de keuzes ook zelf (ondanks alle beloftes).

Neem af en toe afstand en houd een eerlijke kijk op het leven.

Ik zie in dit soort situaties dat er door de omgeving normvervaging is. In het uitgaansleven, en in dit soort horeca doet niemand moeilijk over drugs, omdat het meerendeel zelf (recreatief) gebruiker is.
Ik vind dat, wil je clean worden/blijven, je goed moet kijken naar de valkuilen in deze situatie.
Jullie werksituatie is voor mij een grote valkuil.

Misschien is een dagboek een idee zodat je terug kan grijpen over hoe het nu is en over een, drie en zes maanden. Ik ken mezelf en weet hoe moeilijk het is om te veranderen. Dingen die ik oprecht wil, lukken soms niet. Of nemen veel meer tijd dan ik denk. Beloftes, teleurstelling, verlies aan vertrouwen worden afgewisseld met betere periodes. Wij kunnen niet bepalen wanneer iets voor jouw is geslaagd.

succes TS

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 13:09

Hij moet niet stoppen voor jou, hij moet stoppen omdat hij dat zelf wil.

Zo lang hij niet voor zichzelf stopt is de kans heeel groot dat hij vroeg of laat weer terug gaat vallen.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:56

Mijn advies: ga het met je vriend serieus hebben over een opname. Het klinkt heel heftig en is iets wat niemand natuurlijk wil, maar wel effectief. Hij moet uit zijn eigen omgeving, waar geen triggers zijn en waar men precies weet wat ze moeten doen.

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 23:39

Vandaag is naar buiten gekomen waardoor hij gebruikt, blijkt dat hij op de basisschool is misbruikt. Hij gaat nu weer tijdelijk bij zijn moeder in wonen tot hij z'n leven weer op de rit heeft. We hebben hem zo ver gekregen dat hij een andere baan gaat zoeken en hij probeert het nog eenmaal zonder kliniek, faalt dit dan schrijft ie zich in aangezien hij zelf ook de ernst van zijn probleem in begint te zien.

Voorlopig blijf ik even stil tenzij ik een update heb

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 00:04

Sterkte en wijsheid gewenst Ts. Hopelijk gaat het goed komen. Professionele hulp lijkt mij noodzakelijk bij zo'n trauma en deze verslaving.
Maar goed, dat is aan hem.
Zorg goed voor jezelf!