AD(H)D, lotgenoten & tips?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:49

Drukke kabouter hier. Vroeger was je gewoon heel druk. Ga maar buitenspelen. :+ zit mezelf en anderen soms in de weg. :') vooral energie niet kwijt kunnen is hier een ramp soms. Hoofd wil wel lijf kan niet. Maar heb er over het algemeen een goede weg ingevonden. Slik niks en was dat ook niet van plan. Belangrijkste is dat ik rust inplan. Even prikkelarm wegduiken eenmaal overprikkeld heb ik en soms omgeving een probleem. Of mijn lijf gaat zelf even in time out stand. Dat moet ik voorkomen.

Grootste euvel op school en waar ik veel tegenaan liep bij opletten was ik juist veel tegelijk aan het doen. Tot grote ergernis van de leraren. Leek ik juist mega geconcentreerd was ik heel ergens anders :+ . Ik ben inmiddels goed in mezelf afsluiten. Ga wel door met dingen maar sta toch uit. Zie dat op fotos ook terug :)) dan heb ik een vage uitdrukking op mijn gezicht. Even time out.

Waar ik wel soms tegenaan loop is de omgeving. Van een (slik) inmiddels 50 jarige vrouw eist "men" rustig gedrag en geen gestuiter. 8)7 terwijl ik niet eens zo erg druk ben. Maar te druk volgens de "norm". Maar ja, hun probleem niet de mijne. Maar soms doet het commentaar wel pijn. Gek genoeg jongeren snappen als je zegt dat je adhd hebt. Omdat er op scholen veel aandacht voor is,

juist leeftijdgenoten eisen perfect rustig braaf gedrag. En dat lukt gewoon niet jongens. Heb me te lang moeten aanpassen. Doodmoe werd ik. Nu ik meer mijn stuiterige zelf kan zijn ben ik een stuk fitter. :j

chamion
Huisheks

Berichten: 3665
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:51

Eske_B schreef:
Hebben jullie ook vaak dat jullie kleine dingen vergeten? Vooral qua meenemen of iets doen. Weer dat mailtje niet beantwoord, weer de oplader vergeten -O-

Ik werk wel enorm gestructureerd en volgens m'n planning. Maar als er dan opeens onverwachte dingen tussen komen, kan ik chagrijning worden :')



Ow echt wel!!! Zo moet ik al 4 maanden een nieuwe afspraak maken bij de tandarts. Maar dan ga ik wat anders doen en "vergeet" ik het weer.


Kunnen jullie jezelf helemaal afsluiten als jullie iets aan het doen zijn? Ik heb namelijk sims2 compleet en ik heb een keer (toen ik hem net compleet had gekregen) gewoon 6 uur achter elkaar door gespeeld!
Helemaal in mijn eigen wereldje getrokken. Is dat die hyperfocus die opeens in overdrive gaat? Ik heb met werken wel dat ik zeer goed gefocust ben (nouja, meer dan anders hahaha) maar ik kan echt opeens helemaal ergens ingetrokken zijn. Ook een boek. Ik lees rustig een boek uit van +300 pagina's terwijl ik zat andere klussen heb te doen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:00

Ja en nee. Kan me uitstekend afsluiten bij drukte. Maar geen uren verliezen in iets.

Eske_B

Berichten: 15105
Geregistreerd: 19-08-08

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 17:56

Als ik iets leuks doe (zoals goed lezen) kan ik me goed afsluiten ja. Maar nooit echt uren.

Merk trouwens ook dat sinds ik aan krachtsporten doe, ik minder last heb van te veel energie. Is misschien ook leuke tip :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 17:58

Ik doe aan krachttraining al. Voor zover gaat met brak lijf. Morgen tweede les bokszak training. Vorige les ging ok, goede uitlaat klep

fjordjes

Berichten: 12098
Geregistreerd: 03-07-05

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:59

Ik heb veel last van stemmingswisselingen wat ik echt vreselijk irritant vind. Weet ook niet zo goed hoe ik daarmee kan omgaan

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:50

Hier ook forse stemmingswisselingen. Dacht altijd dat dat gewoon een karakterdingetje was, maar dat blijkt dus een typisch AD(H)D ding te zijn? Er gaat echt een wereld voor me open..

Kleine dingen vergeten (of uitstellen. Of gewoon bewust heel erg niet doen) is ook heel erg herkenbaar.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 22:13

Hier idd ook stemmingswisselingen. Post vergeten en papieren liggen overal in mijn huis en op mijn kast.
Soms ook totaal geen concentratievermogen. Alles moet ik dubbelchecken(soort OCD dingetje). Zo loop ik 3 keer een rondje door mijn huisje om te checken of ik geen stekkers in het stopcontact heb laten zitten.
Teveel informatie in 1 keer kan ik niet aan, onthoud veel dingen dan niet. Maar ik denk dat dat ook met m'n verstandelijke beperking te maken kan hebben

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 23:23

Stemmingswisselingen hangen inderdaad ook samen met AD(H)D. Het is veel uitgebreider dan 'gewoon geen concentratie'. Het irriteert me dan ook zo hard als mensen zeggen dat het 'gewoon een concentratiestoornis is' en dan van 'oh, dat heb ik ook'. Dat rotding heeft de helft -als het niet meer is- van mijn leven verpest. :')
Helaas geen tips om met de stemmingswisselingen om te gaan. Ik heb wel een tijd antipsychotica genomen om die reden, maar ik werd er uiteindelijk gewoon heel moe van. Wel goed bekeken, als je de helft van de dag ligt te slapen kan je weinig stemmingswisselingen hebben.. _O-

Hoeveel betalen jullie trouwens voor je medicatie? Ik was letterlijk NET iets ouder dan 18 toen ik mijn diagnose kreeg (hoewel ik het al zolang wist, maar de psycholoog op school stuurde me met tips die je op google kan vinden terug weg), en toen kreeg ik doodleuk te horen 'Ja, je bent 18 nu dus je krijgt het niet meer terugbetaald'. Echt geweldig, alsof je ADD plots weggaat vanaf je 18de? :')

Maar ik vind het zo ongelooflijk duur... Voor ritalin van 10mg betaal je al snel iets meer dan 8 euro, en zo'n pakje is volgens mij binnen een week op als je enkel deze neemt.
En de pillen die dan 8 uur werken (equasym in mijn geval) kosten al snel tussen de 20-30 euro. Al kom je daar volgens mij wel langer mee toe. Maar aangezien ik volgend jaar op mezelf ga en niet al te veel met mijn geld kan smijten is het toch iets om rekening mee te houden.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 00:03

Ik betaal voor m'n methylfenidaat 18 Mg 16 euro voor 30 pilletjes. Ik vind het ook een duur grapje.
Oh en ik was de prikkels vergeten. Teveel prikkels is niet goed.

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 00:25

Hier ook ADD, op m’n 21e gediagnostiseerd, toen ik Op de universiteit vast liep. Blij met de diagnose, er vielen ineens puzzelstukjes op hun plek. Methylfenidaad geslikt, hielp een beetje, en daarna concerta, dat ging een stuk beter. Uiteindelijk alsnog gestrand in m’n studie en dus ook medicatie gestopt, aangezien ik het toen niet echt ‘nodig’ had.

Wat ik heel erg merk is dat ik in periodes dat het goed met me gaat ook de hele wereld aan kan, en dan ook echt m’n medicatie niet nodig heb, ik ben zo vatbaar voor emoties dat het ook positief de andere kant op kan werken. In mindere periodes heb ik het wel echt nodig om niet steeds verder weg te glippen. Incidenteel slikken werkt niet, dan zak ik alleen maar verder weg in m’n eigen hoofd (wat overigens best een fijn gevoel kan zijn, als je alleen op de bank zit ofzo. Niet als je moet presteren) en ben ik echt vaag en onsamenhangend.

Nu m’n leven redelijk op orde is, is m’n hoofd dat ook, en slaap ik ook ineens heel goed, wat ik absoluut niet van mezelf herken. Wel blijf ik vreselijk in plannen, ik heb een grote agenda waar ik per uur alles in opschrijf. Prikkels kan ik nog steeds moeilijk verwerken, 2 taken tegelijk van verschillende mensen krijgen zorgt nog altijd voor paniek. Multitasken kan ik ook helemaal niks van, ik kan geen handeling uitvoeren en tegelijkertijd naar iemand luisteren. Hyperfocus heb ik ook in de paarden, daar kan ik mezelf in verliezen. Ik leer om heel veel met intentie en energie te werken in de paarden, en ik merk dat dit juist positief werkt voor m’n ADD, ik wordt me bewuster van de energie die ik uitstraal, en juist door de ADD denk ik dat ik er zo goed in ben.
Ik werk in de horeca, vreselijk en heerlijk tegelijk als add’er. Lang achter een computer zitten kan ik echt geen aantal dagen per week. Intellectueel gezien is het onder m’n niveau, maar omdat het zoveel prikkels geeft houdt het me mentaal wel weer genoeg bezig dat het wel uitdaging geeft. Ik ben best heel theoretisch aangelegd qua interesses, maar m’n hoofd wat minder, dus ik word gelukkiger van meer praktisch bezig zijn.

Ook heb ik in grote mensenmassa’s (festivals) altijd het idee dat degene met wie ik ben iets tegen me zegt, terwijl dat niet het geval is. Ineens dacht ik dat dar ook wel heel erg een ADD dingetje zou kunnen zijn, je pikt zoveel op en kan niet filteren, dat ik dus ook de verkeerde dingen oppik die de meesten waarschijnlijk al eruit filteren. Is dit voor mensen herkenbaar? Er was me al verteld dat ik m’n oren maar eens moest laten checken, maar m’n gehoor is echt weinig mis mee voor zover ik weet.

Lieverdje86
Berichten: 335
Geregistreerd: 22-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:27

Ook heb ik in grote mensenmassa’s (festivals) altijd het idee dat degene met wie ik ben iets tegen me zegt, terwijl dat niet het geval is. Ineens dacht ik dat dar ook wel heel erg een ADD dingetje zou kunnen zijn, je pikt zoveel op en kan niet filteren, dat ik dus ook de verkeerde dingen oppik die de meesten waarschijnlijk al eruit filteren. Is dit voor mensen herkenbaar? Er was me al verteld dat ik m’n oren maar eens moest laten checken, maar m’n gehoor is echt weinig mis mee voor zover ik weet.[/quote]

Ik heb daar ook moeite mee. ook volg ik mensen met een zacht stemgeluid moeilijk. Dan moet ik me echt focussen om ze te blijven volgen, wat me niet lukt, want om me heen gebeurd dan weer wat anders. :')

Eske_B

Berichten: 15105
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:28

Prikkels en stemmingswisseligen... dat herken ik ook wel. Zo vind ik shoppen best leuk, maar na een paar uur ben ik op. Voel ik spanning, alles kriebelen en als het dan echt opeens druk is, moet ik WEG. In de natuur daarentegen kom ik helemaal tot rust. Dan ga ik wandelen, hoor vogels, kan rustig nadenken...

Oh ja en idd mensen die zacht praten... of gesprek in een drukke/luide ruimte. Zeggen mensen: dan sluit je je toch gewoon af? Was het maar zo'n feest :')

Yonah

Berichten: 70
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 09:02

Eske_B schreef:
Hebben jullie ook vaak dat jullie kleine dingen vergeten? Vooral qua meenemen of iets doen. Weer dat mailtje niet beantwoord, weer de oplader vergeten -O-

Ik werk wel enorm gestructureerd en volgens m'n planning. Maar als er dan opeens onverwachte dingen tussen komen, kan ik chagrijning worden :')


Ja maar echt heel erg haha..

Inmiddels is dit de 2e week zonder mn sertraline, ik heb last van ontwenningsverschijnselen zoals; uit het niets misselijk, uit het niets licht in mn hoofd. Ben van de week al naar achter gegaan op mn werk omdat ik echt dacht dat ik ging overgeven door iemand zn stinkgeur.. :')

chamion
Huisheks

Berichten: 3665
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:26

fleur_yen schreef:
Ook heb ik in grote mensenmassa’s (festivals) altijd het idee dat degene met wie ik ben iets tegen me zegt, terwijl dat niet het geval is. Ineens dacht ik dat dar ook wel heel erg een ADD dingetje zou kunnen zijn, je pikt zoveel op en kan niet filteren, dat ik dus ook de verkeerde dingen oppik die de meesten waarschijnlijk al eruit filteren. Is dit voor mensen herkenbaar? Er was me al verteld dat ik m’n oren maar eens moest laten checken, maar m’n gehoor is echt weinig mis mee voor zover ik weet.



Zo herkenbaar!!! Ik ben zelfs door mijn ouders naar een gehoortest gesleept want ik zou doof worden. Blijk ik een uitzonderlijk goed gehoor te hebben. Toen hoorde die afnemer dat ik add heb en zei die: dat komt vanuit de ADD, is het te druk dan ligt de focus op de verkeerde persoon/geluid. Daarom val ik weg bij drukte om mij heen. Kan mij dan gewoon niet focussen op het gesprek.

En inderdaad als mensen zacht praten in een relatief onrustige omgeving hoor ik ze ook niet.


En wat ik heel erg heb, als ik in mijn hoofd bezig ben met opdracht a uit te voeren en dat iemand tegen mij begint te praten over onderwerp d. Dan versta ik ze niet of denk ik heel iets anders te horen. Dan krijg je nog wel eens rare blikken als je het "verkeerde" antwoord/reactie geeft.

Stemmingswisselingen vallen mee, maar dat is vooral als ik alles op orde heb. Ik kan nogal uitvallen op het moment dat er dingen gebeuren waar ik geen of weinig invloed op heb. Nu heb ik het wel geleerd rondom de stallen maar af en toe hak ik nog een kop van een collega af. Maar ze weten dat ik dan na een paar minuten terug kom en dat ik het goed maak.


Ik slik momenteel geen medicatie en misschien maar goed ook. Tijdje wel geslikt rond het ziekte en overlijden van mijn ouders maar ik werd daar zo ontzettend moe van. En het was ook zo stil in mijn hoofd....

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 15:52

Iemand hier (met ervaring) die zin heeft om te pb'en?
Ik wil nl mijn verhaal niet zo op internet zetten maar ben benieuwd hoe anderen tegen mijn situatie aankijken.

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 16:18

Ik meld me ook! De diagnose heb ik gekregen toen ik 16 was, en toen dacht ik ach... bekijk het :)
Altijd liep ik tegen zoveel dingen aan, alles was zo'n chaos.
Een aantal jaar geleden meldde ik me aan op een fb groep van adhders.
Ik kon alleen nog maar huilen, ik was niet gewoon een idioot, ik kon er gewoon echt niks aan doen.
Sindsdien heb ik mijzelf echt geaccepteerd wie ik ben.

Mijn huishouden gaat nu best redelijk, dit is echt pas sinds het afgelopen jaar.
Ook heb ik een super goede therapie gehad, helaas werd dit niet vergoed en was behoorlijk duur, dus hiermee ben ik weer gestopt.
Maar zij heeft mij 1 ding geleerd, lukt het vandaag niet, lukt het morgen wel.
Ik word niet meer boos op mijzelf als ik weer eens wat kwijt ben of vergeet, of mijn huis een chaos is.
Dan begin ik opnieuw, en dan lukt het mezelf wel.

Ook deze tekst hangt in huis, ( vooral voor vriendlief dat die het ook vaak leest haha )



Ik ben net zoals jij, maar toch heel anders..

Ik voel dezelfde gevoelens, ervaar dezelfde dingen. Maar gewoon net een beetje heviger. Als ik gelukkig ben, ben ik dolblij. Als ik boos ben, ben ik heel boos. Als ik verdrietig ben, ben ik er kapot van. Als iemand me pijn doet, voelt het alsof de hele wereld ten onder gaat. Alsof ik steeds opnieuw ervaar hoe erg het nu net was.

Soms neem ik alles persoonlijk. Bij alles wat er gebeurt lijk ik betrokken. En omdat mijn hersenen iets anders werken dan bij anderen, moet alles er bij mij op een andere manier uitkomen, meestal via mijn grote mond. Ik klink misschien boos. Je denkt misschien dat ik overdrijf. Maar omdat ik – bij wijze van spreken – geen uitlaatklep in mijn hersenen heb, zijn dingen die er met mij gebeuren meteen heel groot voor mij. Ik krijg geen kans om met mijn gedachten dingen voor te sorteren en de onzinnige gedachten eruit te filteren.

Ik ben geen slechte luisteraar, maar soms vind ik het moeilijk om me te concentreren. Een kraan die druppelt, een auto die voorbijrijdt; al dit soort dingen kunnen me afleiden. Ik zie je lippen bewegen, maar soms, het spijt me, kan ik me niet concentreren op wat je zegt, hoewel ik het echt probeer.

Ik wil jou niet negeren, maar er zijn gewoon zoveel andere dingen om naar te luisteren. En als we in een volledig stille ruimte zijn, luister ik niet naar de stilte maar naar de gedachten in mijn hoofd. Want daar, daar het nooit stil.

Soms word je moe van me omdat ik je iets heb gevraagd en bijna onmiddellijk daarna dezelfde vraag opnieuw stel.
Nee, ik ben niet dom of heel langzaam van begrip. Het antwoord dat je me gaf is gewoon verloren gegaan tussen al de andere gedachten in mijn hoofd. Dus dan moet ik het opnieuw vragen. En misschien nog een keer om het echt te onthouden.

Ik kan niet rustig op de bank liggen voor een avondje films kijken. Na een tijdje begint het te kriebelen in mijn lichaam, verlies ik mijn concentratie, en kijk ik naar alles behalve wat er gebeurt op het scherm. Dan vertelt mijn lichaam dat ik wat anders wil doen. Mijn geduld is alweer opgeraakt, hoe goed de film ook is. Geef mijn vermoeide hersenen dan een pauze van tien minuten, zodat we weer verder kunnen kijken. Mijn hoofd kan al die indrukken gewoon niet zo snel verwerken.

Word je boos door mijn eeuwige gefriemel aan mijn telefoon, kleding en alles wat ik in mijn handen kan krijgen? Het is gewoon mijn manier om me te concentreren.

Af en toe kan jouw gevoelens niet begrijpen. Maar ik begrijp zo veel meer dan dat ik onder woorden kan brengen.
Want als ik ergens sterke gevoelens over heb, worden mijn hersenen door deze emoties in beslag genomen en krijg ik geen woord over mijn lippen. Dan ben ik druk bezig om mijn lichaam te beheersen, zodat ik geen ongewenste acties tegen mezelf of tegen anderen ga uitvoeren.

Laat ik overal dingen slingeren? Chaos is mijn manier om orde te houden. Want het is een chaos in mijn hoofd, dus voel ik mij veilig in de chaos. Dan heb ik juist het gevoel dat ik alles onder controle heb.

Ben je verrast dat ik het ene moment boos word en het volgende moment heel blij ben? Probeer het niet te begrijpen. Mijn stemming wordt volledig beheerst door mijn gevoel, dat altijd de overhand krijgt. En die emoties kunnen snel veranderen. Mijn hersenen zijn constant in beweging.

Waarom heb ik vaak conflicten met anderen? Dat is gewoon omdat ik een hekel heb aan onrecht en weiger om weg te kijken, als andere mensen in de problemen komen.



Me ergens mee te bemoeien is mijn specialiteit. Ik doe het niet om vervelend zijn, maar omdat ik niet de lafheid heb die kenmerkend is voor andere mensen. Ik denk niet aan de gevolgen van mijn acties en begeef me vaak in gevaarlijke situaties met mensen waar ik medelijden mee heb.

Je denkt misschien dat ik een expert ben in het mezelf in verlegenheid te brengen. Je ziet het goed: ik kijk niet goed uit, spring in plassen water of lach hardop in gênante situaties. Ik doe wat er in mij opkomt. Zoals ik me op dat moment voel. Ik heb geen tijd om na te denken over wat andere mensen over mij zullen denken. Er er zijn zoveel dingen die me afleiden.

Ik kan instructies niet zo snel begrijpen. Soms moet je me tien keer iets uitleggen, tot ik het in één keer begrijp. Of als iemand anders het uitlegt en ik het ineens begrijp. Voor mij is het niet het belangrijkst wat je precies zegt, maar hoe je het zegt.

Word je er moe van dat ik altijd de sleutels verlies als we ergens heen gaan? En ze dan thuis gewoon in mijn jaszak vind?
Het is gewoon even wennen. Mijn brein is zo druk met de omgeving dat het geen tijd heeft om zich te herinneren waar dingen uiteindelijk liggen.

Wij, mensen met ADHD/ADD leven intensief. We willen meer weten. Wij haten meer. We rouwen meer. Maar we hebben ook meer lief. Want als we van iemand houden, doen we het niet alleen met ons hart, maar met ons hele lichaam.

Maar als je voelt dat je er even niet meer tegen kan? Neem dan een pauze. Neem een pauze van ons, we kunnen we heel stressvol zijn. Er is altijd wel iets met ons aan de hand. We zijn constant in beweging. Maar we zijn niet alleen intens en hyperactief. We zijn ook intelligent en creatief. We hebben gewoon een andere manier om over dingen na te denken, omdat onze hersenen niet filteren. We moeten overleven met onze eigen manier van zijn en onze eigen manier van handelen.

Je moet ons een kans geven.

Geef ons een kans om precies te zijn wie we zijn, laat ons profiteren van alle positieve dingen die onze structuur met zich meebrengt, en geef ons de kans om te laten zien hoeveel we om je geven. Je zult ons uiteindelijk begrijpen. En wees er trots op dat je deel uitmaakt van onze reis en ontdek de wereld via ons perspectief.

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 16:20

SophieFT schreef:
Iemand hier (met ervaring) die zin heeft om te pb'en?
Ik wil nl mijn verhaal niet zo op internet zetten maar ben benieuwd hoe anderen tegen mijn situatie aankijken.

Je mag me altijd een pb sturen hoor! :)

Matheno

Berichten: 7974
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 16:25

ADD hier.
Ik slik dagelijks LTO3, en daarmee kan ik fatsoenlijk geconcentreerd werken. ;-)

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 19:05

Angeliquee18 schreef:
Ik meld me ook! De diagnose heb ik gekregen toen ik 16 was, en toen dacht ik ach... bekijk het :)
Altijd liep ik tegen zoveel dingen aan, alles was zo'n chaos.
Een aantal jaar geleden meldde ik me aan op een fb groep van adhders.
Ik kon alleen nog maar huilen, ik was niet gewoon een idioot, ik kon er gewoon echt niks aan doen.
Sindsdien heb ik mijzelf echt geaccepteerd wie ik ben.

Mijn huishouden gaat nu best redelijk, dit is echt pas sinds het afgelopen jaar.
Ook heb ik een super goede therapie gehad, helaas werd dit niet vergoed en was behoorlijk duur, dus hiermee ben ik weer gestopt.
Maar zij heeft mij 1 ding geleerd, lukt het vandaag niet, lukt het morgen wel.
Ik word niet meer boos op mijzelf als ik weer eens wat kwijt ben of vergeet, of mijn huis een chaos is.
Dan begin ik opnieuw, en dan lukt het mezelf wel.

Ook deze tekst hangt in huis, ( vooral voor vriendlief dat die het ook vaak leest haha )



Ik ben net zoals jij, maar toch heel anders..

Ik voel dezelfde gevoelens, ervaar dezelfde dingen. Maar gewoon net een beetje heviger. Als ik gelukkig ben, ben ik dolblij. Als ik boos ben, ben ik heel boos. Als ik verdrietig ben, ben ik er kapot van. Als iemand me pijn doet, voelt het alsof de hele wereld ten onder gaat. Alsof ik steeds opnieuw ervaar hoe erg het nu net was.

Soms neem ik alles persoonlijk. Bij alles wat er gebeurt lijk ik betrokken. En omdat mijn hersenen iets anders werken dan bij anderen, moet alles er bij mij op een andere manier uitkomen, meestal via mijn grote mond. Ik klink misschien boos. Je denkt misschien dat ik overdrijf. Maar omdat ik – bij wijze van spreken – geen uitlaatklep in mijn hersenen heb, zijn dingen die er met mij gebeuren meteen heel groot voor mij. Ik krijg geen kans om met mijn gedachten dingen voor te sorteren en de onzinnige gedachten eruit te filteren.

Ik ben geen slechte luisteraar, maar soms vind ik het moeilijk om me te concentreren. Een kraan die druppelt, een auto die voorbijrijdt; al dit soort dingen kunnen me afleiden. Ik zie je lippen bewegen, maar soms, het spijt me, kan ik me niet concentreren op wat je zegt, hoewel ik het echt probeer.

Ik wil jou niet negeren, maar er zijn gewoon zoveel andere dingen om naar te luisteren. En als we in een volledig stille ruimte zijn, luister ik niet naar de stilte maar naar de gedachten in mijn hoofd. Want daar, daar het nooit stil.

Soms word je moe van me omdat ik je iets heb gevraagd en bijna onmiddellijk daarna dezelfde vraag opnieuw stel.
Nee, ik ben niet dom of heel langzaam van begrip. Het antwoord dat je me gaf is gewoon verloren gegaan tussen al de andere gedachten in mijn hoofd. Dus dan moet ik het opnieuw vragen. En misschien nog een keer om het echt te onthouden.

Ik kan niet rustig op de bank liggen voor een avondje films kijken. Na een tijdje begint het te kriebelen in mijn lichaam, verlies ik mijn concentratie, en kijk ik naar alles behalve wat er gebeurt op het scherm. Dan vertelt mijn lichaam dat ik wat anders wil doen. Mijn geduld is alweer opgeraakt, hoe goed de film ook is. Geef mijn vermoeide hersenen dan een pauze van tien minuten, zodat we weer verder kunnen kijken. Mijn hoofd kan al die indrukken gewoon niet zo snel verwerken.

Word je boos door mijn eeuwige gefriemel aan mijn telefoon, kleding en alles wat ik in mijn handen kan krijgen? Het is gewoon mijn manier om me te concentreren.

Af en toe kan jouw gevoelens niet begrijpen. Maar ik begrijp zo veel meer dan dat ik onder woorden kan brengen.
Want als ik ergens sterke gevoelens over heb, worden mijn hersenen door deze emoties in beslag genomen en krijg ik geen woord over mijn lippen. Dan ben ik druk bezig om mijn lichaam te beheersen, zodat ik geen ongewenste acties tegen mezelf of tegen anderen ga uitvoeren.

Laat ik overal dingen slingeren? Chaos is mijn manier om orde te houden. Want het is een chaos in mijn hoofd, dus voel ik mij veilig in de chaos. Dan heb ik juist het gevoel dat ik alles onder controle heb.

Ben je verrast dat ik het ene moment boos word en het volgende moment heel blij ben? Probeer het niet te begrijpen. Mijn stemming wordt volledig beheerst door mijn gevoel, dat altijd de overhand krijgt. En die emoties kunnen snel veranderen. Mijn hersenen zijn constant in beweging.

Waarom heb ik vaak conflicten met anderen? Dat is gewoon omdat ik een hekel heb aan onrecht en weiger om weg te kijken, als andere mensen in de problemen komen.



Me ergens mee te bemoeien is mijn specialiteit. Ik doe het niet om vervelend zijn, maar omdat ik niet de lafheid heb die kenmerkend is voor andere mensen. Ik denk niet aan de gevolgen van mijn acties en begeef me vaak in gevaarlijke situaties met mensen waar ik medelijden mee heb.

Je denkt misschien dat ik een expert ben in het mezelf in verlegenheid te brengen. Je ziet het goed: ik kijk niet goed uit, spring in plassen water of lach hardop in gênante situaties. Ik doe wat er in mij opkomt. Zoals ik me op dat moment voel. Ik heb geen tijd om na te denken over wat andere mensen over mij zullen denken. Er er zijn zoveel dingen die me afleiden.

Ik kan instructies niet zo snel begrijpen. Soms moet je me tien keer iets uitleggen, tot ik het in één keer begrijp. Of als iemand anders het uitlegt en ik het ineens begrijp. Voor mij is het niet het belangrijkst wat je precies zegt, maar hoe je het zegt.

Word je er moe van dat ik altijd de sleutels verlies als we ergens heen gaan? En ze dan thuis gewoon in mijn jaszak vind?
Het is gewoon even wennen. Mijn brein is zo druk met de omgeving dat het geen tijd heeft om zich te herinneren waar dingen uiteindelijk liggen.

Wij, mensen met ADHD/ADD leven intensief. We willen meer weten. Wij haten meer. We rouwen meer. Maar we hebben ook meer lief. Want als we van iemand houden, doen we het niet alleen met ons hart, maar met ons hele lichaam.

Maar als je voelt dat je er even niet meer tegen kan? Neem dan een pauze. Neem een pauze van ons, we kunnen we heel stressvol zijn. Er is altijd wel iets met ons aan de hand. We zijn constant in beweging. Maar we zijn niet alleen intens en hyperactief. We zijn ook intelligent en creatief. We hebben gewoon een andere manier om over dingen na te denken, omdat onze hersenen niet filteren. We moeten overleven met onze eigen manier van zijn en onze eigen manier van handelen.

Je moet ons een kans geven.

Geef ons een kans om precies te zijn wie we zijn, laat ons profiteren van alle positieve dingen die onze structuur met zich meebrengt, en geef ons de kans om te laten zien hoeveel we om je geven. Je zult ons uiteindelijk begrijpen. En wees er trots op dat je deel uitmaakt van onze reis en ontdek de wereld via ons perspectief.


Ik heb de tekst net aan mijn vriend laten lezen. Hij werd een zelfs een beetje emotioneel van, zo herkenbaar en confronterend en tegelijk fijn om te lezen alsof iemand me begrijpt.

fjordjes

Berichten: 12098
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 19:45

Heel herkenbaar dat lange stuk. Jammergenoeg wil m'n vriend er niks over lezen dus ik moet mezelf altijd verdedigen als ik alweer het huishouden niet heb gedaan.

Envaak als ik bezig ben met het huishouden sla ik erin door, echt irritant.

Vandaag een druk programma gehad en ik heb maar 2 uurtjes iets voor mezelf kunnen doen. Dat vind ik echt heel vervelend want nu ben ik ontzettend moe. Heb boodschappen gedaan, nu is m'n hoofd vol door alle prikkels.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 21:24

Net weer even stoom afgeblazen, als puppie al gedaan tot knie het begaf. Nu weer begonnen. Bokszaktraining. Fijne energie uitlaat

chamion
Huisheks

Berichten: 3665
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 22:26

Prachtige tekst. Ben gelijk emo...

Hebben jullie trouwens dat jullie altijd meerdere apparaten aan hebben staan? Ik heb altijd de radio of tv aan terwijl ik op mijn laptop/ipad zit. Ik kan er gewoon niet tegen dat het stil is om mij heen. Terwijl als je vraagt welke muziek was erop of welk tv programma? Geen idee. Maar als er iets op staat waar ik geen ruk aan vind kan ik mee zelf ontzetten ergeren.

Geen idee meer waar ik het opgepikt had. Maar klopt het dat ADD met dyscalculie of dyslexie komt?
Ik heb zelf dyscalculie. Bedrijfsadministratie was drama. Krijg je 1 a4tje vol met tekst en cijfers en dan onderaan de pagina 1 vraag. Maakt dit bedrijf winst of verlies? Janken. Docent helemaal overstuurd. Hadden ze geen idee van. Toen onderstreepte de docent de cijfers die ik nodig had en kreeg ik de formules die ik nodig had. En zelfs toen haalde ik het met hakken over de sloot.

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 22:37

Ik meld me ook maar eens. Ik ben vrij zeker dat ik ADHD heb maar ik heb me nog niet laten testen. 4 jaar geleden heb ik een vriendin leren kennen met adhd en zij had het vermoeden dat ik dit ook had. Ze zei uiteindelijk wat typisch kenmerken en ik herken mezelf in alles. Dan verder gaan googelen en nu ben ik wel zeker dat ik het heb.
Ik had er nooit echt last van, ja ik was altijd heel druk en ik kon me nooit concentreren. Maar ik heb gewoon heel lang gedacht dat die drukte in mijn hoofd en het snel afgeleid zijn bij iedereen zo was...
Maar de laatste tijd loop ik echt tegen mezelf aan. Ik haal op school niet meer de cijfers die ze van mij verwachten. Zit ik in de 6 dan is dit beneden mijn niveau. Wat ook wel zo is, maar ik kan gewoon niet meer leren omdat ik dan afgeleid ben... 90% van de tijd ben ik afgeleid en 10% studeer ik... Dus als ik een half uurtje moet leren op mijn woordjes Frans ben ik op een slechte dag gerust 2 uur bezig. En dit is niet meer te doen nu de hoeveelheden steeds groter en groter blijven worden.

Voor de rest herken ik ook veel in dit topic: alles uit de lange tekst, altijd iets op hebben staan (tv en gsm tegelijk), stemmingswisselingen, aan alles tegelijk denken, ...

fjordjes

Berichten: 12098
Geregistreerd: 03-07-05

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 23:01

Ja hier staat ook standaard de tv aan voor achtergrond geluid. Maar soms ben ik alle geluiden zo spuugzat dat ik de tv uit zet.