Denken jullie weleens aan jullie pensioen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:13

ik snap ook niet hoe het zit in nl.

idd,in belgie,als je bv je huis verkoopt om kleiner te gaan wonen(en je hebt het langer dan 5j),dan betaal je daar niets op.
verkoop je het bv voor 350 000 euro en koop je daarna een huis van 150 000,dan komen de kosten voor de aankoop van dat nieuwe huis er nog bij natuurlijk,maar al de rest hou je gewoon over.

ook op de bank,als je nu 100 000 euro op de bank staan hebt als spaargeld,dan moet je daar in belgie niets op betalen.nu,rente krijg je ook amper,dus dan doe je er beter iets anders mee zodat het meer opbrengt.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:19

Voor iedereen die pensioen opbouwt via de werkgever en niet weet hoeveel zijn pensioen is, maar het wel wil weten:
Kijk eens op https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/welkom

Daar kan je zien hoeveel pensioen je al opgebouwd hebt en zou moeten krijgen. Grote vraag is echter of je dat daadwerkelijk krijgt, aangezien het huidige pensioenstelsel niet houdbaar is :Y) .

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:21

Oscar schreef:
Janine, 't is lastig om zo ver in de toekomst te kijken. Regels veranderen constant en met een nieuwe regering komen er meestal ook weer nieuwe afspraken. Dat maakt het ook zo lastig om wat verder in de toekomst te kijken.
Maar hoe het ook gezien wordt, uiteindelijk heb je natuurlijk altijd een kostenpost minder.

Vandaar ook de vraag. Mijn ouders hebben 30 jaar geleden hun (royaal vrijstaand) huis gekocht, toen al niet te duur. Bijbehorende hypotheek is amper de helft van mijn tussenwoning, door overgang naar de euro.
Waarde van dat huis is meer dan het dubbele van mijn woning, door flink moderniseren.

Ik besef me dat ze een uitzondering zijn, maar is het dan niet veel duurder om je huis afbetaald te hebben?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:23

kleinvosje schreef:
Ik ben niet helemaal op de hoogte meer van de NL regels, hier in Canada is dat huis dan gewoon jouw bezit en betaal je daar niks meer aan. EEn auto is toch ook je bezit en wordt niet bij je vermogen opgeteld?

Een auto is geen vastgoed. Waarde van een auto is ook veel minder standvastig.

Land is duur in Nederland. Een kavel van 5 are (500m2) betaal je hier in Groningen op plekken al bijna een ton voor. (Agrarische grond heeft een andere waarde natuurlijk)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Denken jullie weleens aan jullie pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:29

Ik ben 36 en spaar elke maand voor later. Ik heb 9 jaar in de schoonmaak gewerkt en ik krijg daar een beetje pensioen van. Bij mijn huidige werkgever bouw ik niets op dus ik zet nu zelf extra apart. (ik zette al een x bedrag per maand opzij maar nu dus meer) Ik ben wel op zoek naar werk waar ik dat wel opbouw.

Ik huur nu en zie mijzelf voorlopig niet kopen met mijn minimumloon. Ik heb al best een leuk bedrag apart staan maar ik kom al aardig dicht bij het bedrag tot waar het belastingvrij is.... :\

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:31

wat betalen jullie dan op spaargeld?
is toch enorm sneu?sparen en betalen op spaargeld?
is dan bv een spaarrekening in het buitenland geen optie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:31

Huis afbetalen moet je op een gegeven moment toch, hypotheekrenteaftrek mag nog maar 30 jaar. Komt bij dat als de rentes weer gaan stijgen (en die trend is er), dat je vroeg of laat met stijgende maandlasten zit. Lagere vaste lasten zijn eigenlijk altijd voordelig ongeacht je belastingen. En al helemaal met een onzekere toekomst qua pensioen/aow/etc. minder inkomen nodig hebben scheelt een heleboel stress.
tengeltje11 schreef:

Ik krijg nog "rente" dwz als ik genoeg spaar, dan kan ik van die rente 1x/jaar een bolletje ambachtelijk ijs kopen _O- , dat is lekker ijs trouwens, maar verder :n . Levert dus niks op en gezien de werkelijke inflatie (3-3.5% hoor ik) lever je daar dus eigenlijk op in. Maar wat achter de hand hebben voor vervanging en noodgevallen is gewoonweg noodzakelijk, dus sparen doe ik toch.

Spaarrekeningen in het buitenland zijn een verhaal apart en dan moet je echt goed weten hoe je dat doet + hoe gaat dat belastingtechnisch als je het hier weer uit wil geven. Zitten dus nogal wat haken en ogen aan, die je een stuk van je renteopbrengst zullen kosten. Is dus een flinke rekensom als de bedragen daarvoor zin hebben om zo met geld te gaan schuiven.
Laatst bijgewerkt door tamary op 05-06-18 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:32

tengeltje11 schreef:

Het is ook belachelijk dat je moet betalen voor je spaargeld. 8)7

Ik zou het in een koophuisje kunnen stoppen, dat is misschien slimmer maar ik heb geen idee of dat haalbaar is met mijn loon...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:36

tamary schreef:
Huis afbetalen moet je op een gegeven moment toch, hypotheekrenteaftrek mag nog maar 30 jaar. Komt bij dat als de rentes weer gaan stijgen (en die trend is er), dat je vroeg of laat met stijgende maandlasten zit. Lagere vaste lasten zijn eigenlijk altijd voordelig ongeacht je belastingen. En al helemaal met een onzekere toekomst qua pensioen/aow/etc. minder inkomen nodig hebben scheelt een heleboel stress.

Hangt allemaal af van hoe je je hypotheek hebt vastgelegd. Ik hoef pas over 9 jaar boven de 1.7% te betalen. Mijn ouders zijn aflossingsvrij en betalen ook maar een minimaal bedrag aan rente. Dan maak je je echt niet druk om hypotheekrenteaftrek.

Ik begrijp dat het voor anderen anders ligt, maar misschien kan iemand mij iets voorrekenen? Met simpele bedragen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:39

Een eigen huis is de beste belegging ( in Belgie ), maar verder ...
Ik ben 54 en heb zoals het er nu uitziet nog 10 jaar te gaan. Ik vrees dat dat niet zal lukken. Maar hoe meer je aan stoppen denkt hoe lastiger!

Ik probeer er zo weinig mogelijk aan te denken want eigenlijk wil ik gewoon jong en actief blijven. Straks kruip ik lekker een uurtje op mijn paard om te genieten van een training naar de volgende wedstrijd toe.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:40

Janine1990 schreef:
tamary schreef:

Hangt allemaal af van hoe je je hypotheek hebt vastgelegd. Ik hoef pas over 9 jaar boven de 1.7% te betalen. Mijn ouders zijn aflossingsvrij en betalen ook maar een minimaal bedrag aan rente. Dan maak je je echt niet druk om hypotheekrenteaftrek.

Ik begrijp dat het voor anderen anders ligt, maar misschien kan iemand mij iets voorrekenen? Met simpele bedragen.

En hoe doen je ouders dat als die hypotheek afgelost moet worden? Want dan moet er wel een bedrag in 1x op tafel of huis verkocht (incl. de risico's die daar weer bij horen) en dat is niet leuk als je langer leeft dan je hypotheek loopt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:44

tengeltje11 schreef:

Boven de 60000 euro spaargeld, als je samen bent met een partner, betaal je extra belasting.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:34

Heb even mijn hubbie gevraagd. Ja, je betaalt tegenwoordig in NL zelfs extra in de vorm van een eigen woning forfait dat je bij je inkomen op moet tellen als je je huis helemaal afbetaad hebt. Oftewel, je wordt extra gestraft als je geen hypotheek meer hebt af te betalen. Dit komt voort uit de hypotheek rente aftrek die er was. Of zoiets.

Hier in Canada is er geen hypotheek rente aftrek en ook geen forfait oid. Alleen een onroerend goed belasting die je ook betaalt als je je huis hyptheekvrij hebt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:39

tamary schreef:
En hoe doen je ouders dat als die hypotheek afgelost moet worden? Want dan moet er wel een bedrag in 1x op tafel of huis verkocht (incl. de risico's die daar weer bij horen) en dat is niet leuk als je langer leeft dan je hypotheek loopt.

Hypotheek is laag... écht laag...
Iets dat je in de komende 30 jaar met gemak bij elkaar kan sparen...
Als je dan in delen afbetaald, hoef je niets te betalen over je spaargeld én niet over je woning.
Overige kan je gewoon in de woning steken bij wijze van waardevermeerdering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:40

Het eigenwoning forfait is inderdaad de keerzijde van de medaille van de hypotheekrente aftrek

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:43

Ik denk er wel eens over na, maar 'mijn' personeel gaat er binnenkort uit, een over 1 jaar en 8 maanden, een over 1 jaar en 6 maanden en een over 1 jaar en vier maanden.

Daardoor denk ik ook wel eens over ons eigen pensioen.

Als ik met deze kerel oud mag worden dan hebben wij met 52 ons huis volledig afbetaald, dat vind ik echt een fijn idee, dan valt een groot gedeelte weg natuurlijk. Dan kunnen wij nog een aantal jaar sparen voor ons pensioen, en hopelijk ook eerder stoppen.

Voor nu zit ik nog in de oude regeling op het werk, maar wie weet veranderd dat nog en wie weet verander ik nog van baan. Er kan nog zoveel veranderen op al die jaren.

Ik heb in ieder geval geleerd om te genieten van elk mooi moment, ik zou zomaar eens de pensioenleeftijd niet kunnen halen, wie weet.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:58

Citaat:
Ik huur nu en zie mijzelf voorlopig niet kopen met mijn minimumloon. Ik heb al best een leuk bedrag apart staan maar ik kom al aardig dicht bij het bedrag tot waar het belastingvrij is.... :\

Toch even langs een goede financieel adviseur... Misschien is kopen wel een optie doordat je spaargeld hebt.
Of koop een garage van je spaargeld en ga die verhuren als extra inkomen.
Laten staan, bijna geen rente op ontvangen, en ook nog eens belasting over betalen, dat is echt zonde!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:19

Bedankt voor de tips! :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:38

Het nadeel in Nederland van het hebben van een hypotheekvrije woning is wel dat je in geval van opname
in een verzorgingstehuis(waar je tegenwoordig ook alleen maar inkomt wanneer je bijna dood bent) is de hoge eigen bijdrage die je dan moet betalen. Oude buurvrouw had niets geregeld qua testament en was te gierig om haar kinderen iets te geven. Ze kwam in het verzorgingstehuis en moest elke maand 2500 euro aftikken. Jammer voor haar en haar kinderen was dat ze tegen alle verwachting in nog drie jaar leefde. Dus dat is een klap geld. Ergens vind ik het normaal dat je moet betalen voor de voorzieningen maar heb je kinderen dan kun je op leeftijd zijnde beter huren en zorgen dat je geen bezittingen en veel spaargeld meer hebt. Ik vind het niet normaal dat mensen bvb 40 jaar keihard werken, huisje afbetalen , veel belasting hebben betaald, zuinig geleefd en dan worden ze nogmaals geplukt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:53

Janine1990 schreef:
tamary schreef:

Wat wil je berekend hebben?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 01:06

Mijn man spaart via zijn werk voor pensioen, maar ik ben er bang voor. Hij doet al va zijn 16e fysiek werk en nu 30 jaar later, gaat het lichaam het al echt een tijdje aangeven. Hij kan nooit tm bijv zijn 70e door met dit werk.
Hij denkt wel over omscholen en dat is ook goed mogelijk via zijn werkgever.

We hebben een koophuis en wel een levensverzekering ook op elkaar. Onze zoon is enige erfgename als wij allebei wegvallen. Vroeger kochten mensen voor nalatenschap. Nu ben je straks verplicht om je huis te verkopen en van dat geld te leven. Maar, wie zal het zeggen.......Er is al zoveel verandert.

Wij hadden zelf graag een tijdje in buitenland willen wonen en werken, maar dat heeft ook weer effect op het pensioen waar hij nu voor spaart, dus dat moet je kunnen dragen.

Ik snap goed dat mensen denken; ik leef nu, misschien ben ik er dan niet meer en ik zie wel. Want je werkt je te pletter en hebt geen enkele garantie. Zelfs als je investeert in vastgoed, goud, aandelen or whatever, je bent niet de enige en het kan alle kanten op gaan. Geld in een kluis, kan alle waarde tegen die tijd kwijt zijn.

Maar ja, stel dat we inderdaad allemaal 80, 90 of 100 + worden en dan na een leven hard werken, beetje luxe , op ene houtje moeten bijten?

Ik had alles voor mn zoon willen achterlaten, maar ik denk dat wij toch gaan proberen te voorkomen, dat het huis bezit wordt. WE gaan sowieso verhuizen en naar een iets duurder huis binnen afzienbare tijd.
En we hebben gekeken of het haalbaar is een 2e opknap huisje in buitenland te kopen. Ook kijk ik of het verstandig is om zoiets samen met zoonlief te doen, zodat hij als mede eigenaar aangezien wordt bijvoorbeeld.

Aan de ene kant denk ik dat we het heel zwaar gaan krijgen, maar aan de andere kant denk ik, dat dan de boel ploft en er echt betere oplossingen moeten komen. Mensen blijven dit toch niet allemaal accepteren.........

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:25

superpony schreef:
Mijn man spaart via zijn werk voor pensioen, maar ik ben er bang voor. Hij doet al va zijn 16e fysiek werk en nu 30 jaar later, gaat het lichaam het al echt een tijdje aangeven. <KNIP>

Correct me if I'm wrong, maar 30 jaar geleden begon je pas pensioen op te bouwen vanaf je 25ste. 1,75% per jaar (en dat x 40 dienstjaren = 70%). Dat is ergens midden jaren 90 pas aangepast (als het niet later is geweest). Dus aan die eerste jaren heeft hij qua pensioenopbouw niks gehad.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:34

Cowboy55 schreef:
superpony schreef:
Mijn man spaart via zijn werk voor pensioen, maar ik ben er bang voor. Hij doet al va zijn 16e fysiek werk en nu 30 jaar later, gaat het lichaam het al echt een tijdje aangeven. <KNIP>

Correct me if I'm wrong, maar 30 jaar geleden begon je pas pensioen op te bouwen vanaf je 25ste. 1,75% per jaar (en dat x 40 dienstjaren = 70%). Dat is ergens midden jaren 90 pas aangepast (als het niet later is geweest). Dus aan die eerste jaren heeft hij qua pensioenopbouw niks gehad.

Klopt.
In de jaren 80 was het bij sommige werkgevers zelfs pas vanaf 27 jaar en de meeste vrouwen (toen) tekenden een afstandsverklaring als er plannen voor kinderen waren (stoppen met werken).
Daarom hebben vooral ook oudere vrouwen een pensioengat.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:53

Tuurlijk denk ik aan mijn pensioen, zeker als zelfstandig is dit jammer genoeg een must...

Ik ben nog maar 3,5 jaar aan het werk door een lange studie, waarvan de twee eerste jaren door een stage ondermaats betaald waren. Eerste 2 jaar dus niets kunnen sparen, zelf aan mijn spaarcenten moeten zitten. Ongeveer 1,5jaar geleden wel een woning gekocht waarvoor ik maandelijks afbetaal en zo werk aan mijn toekomst. Als deze lening over ongeveer 23 jaar is afbetaald, komt er in het maandelijks budget wel een groot deel vrij waardoor ik dat geld opzij kan zetten voor mijn pensioen.

Als zelfstandige in België heb je later recht op een pensioen, maar deze ligt in vergelijking met ambtenaren, bediendes,... echt veel lager. Dus op dat maandelijks geld moet ik dus niet op rekenen. Dan maar beslist om een jaar geleden te starten met pensioensparen via mijn privé en via mijn zelfstandig statuut. Zodat ik maandelijks toch een beetje opbouw voor later. Maar denk niet dat ik met deze 2 wijzes van sparen zal toekomen met mijn pensioen. Voor de moment zit er door de maandelijkse kosten van mijn paard, ook weinig of geen mogelijkheid om extra te sparen en zo een spaarpotje op te bouwen. Paard weg = direct een groot deel extra om te sparen, maar ik weet niet of ik daar voor sta te springen....

Ik zie me zelf later nog wel eens de overstap maken naar een gemeente om daar enkele jaren te werken en zo mijn pensioen terug wat meer op te bouwen. Maar mijn ambitie ligt hier niet, zou eerder van de moetes zijn, om wat meer pensioen te sparen.

Dus ja ik lig wel wakker van mijn pensioen, ookal ben ik nog maar 27 jaar. Een eigendom is zowizo een heel belangrijk iets dat je als buffer kan gebruiken naar je pensioen toe.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:27

Cowboy55 schreef:
superpony schreef:

Nee, dat weet ik. Hij is pas va zijn 25e pensioen gaan sparen. Maar dat neemt niet weg dat hij van zijn 16e fysiek werk doet, nu dus al 30jaar en lijf dat gaat merken. En hij is nog lang niet bij pensioen leeftijd.