Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Oscar schreef:Janine, 't is lastig om zo ver in de toekomst te kijken. Regels veranderen constant en met een nieuwe regering komen er meestal ook weer nieuwe afspraken. Dat maakt het ook zo lastig om wat verder in de toekomst te kijken.
Maar hoe het ook gezien wordt, uiteindelijk heb je natuurlijk altijd een kostenpost minder.
kleinvosje schreef:Ik ben niet helemaal op de hoogte meer van de NL regels, hier in Canada is dat huis dan gewoon jouw bezit en betaal je daar niks meer aan. EEn auto is toch ook je bezit en wordt niet bij je vermogen opgeteld?
tengeltje11 schreef:wat betalen jullie dan op spaargeld?
is toch enorm sneu?sparen en betalen op spaargeld?
is dan bv een spaarrekening in het buitenland geen optie?
tengeltje11 schreef:wat betalen jullie dan op spaargeld?
is toch enorm sneu?sparen en betalen op spaargeld?
is dan bv een spaarrekening in het buitenland geen optie?
tamary schreef:Huis afbetalen moet je op een gegeven moment toch, hypotheekrenteaftrek mag nog maar 30 jaar. Komt bij dat als de rentes weer gaan stijgen (en die trend is er), dat je vroeg of laat met stijgende maandlasten zit. Lagere vaste lasten zijn eigenlijk altijd voordelig ongeacht je belastingen. En al helemaal met een onzekere toekomst qua pensioen/aow/etc. minder inkomen nodig hebben scheelt een heleboel stress.
Janine1990 schreef:tamary schreef:Huis afbetalen moet je op een gegeven moment toch, hypotheekrenteaftrek mag nog maar 30 jaar. Komt bij dat als de rentes weer gaan stijgen (en die trend is er), dat je vroeg of laat met stijgende maandlasten zit. Lagere vaste lasten zijn eigenlijk altijd voordelig ongeacht je belastingen. En al helemaal met een onzekere toekomst qua pensioen/aow/etc. minder inkomen nodig hebben scheelt een heleboel stress.
Hangt allemaal af van hoe je je hypotheek hebt vastgelegd. Ik hoef pas over 9 jaar boven de 1.7% te betalen. Mijn ouders zijn aflossingsvrij en betalen ook maar een minimaal bedrag aan rente. Dan maak je je echt niet druk om hypotheekrenteaftrek.
Ik begrijp dat het voor anderen anders ligt, maar misschien kan iemand mij iets voorrekenen? Met simpele bedragen.
tamary schreef:En hoe doen je ouders dat als die hypotheek afgelost moet worden? Want dan moet er wel een bedrag in 1x op tafel of huis verkocht (incl. de risico's die daar weer bij horen) en dat is niet leuk als je langer leeft dan je hypotheek loopt.
Citaat:Ik huur nu en zie mijzelf voorlopig niet kopen met mijn minimumloon. Ik heb al best een leuk bedrag apart staan maar ik kom al aardig dicht bij het bedrag tot waar het belastingvrij is....
Janine1990 schreef:tamary schreef:Huis afbetalen moet je op een gegeven moment toch, hypotheekrenteaftrek mag nog maar 30 jaar. Komt bij dat als de rentes weer gaan stijgen (en die trend is er), dat je vroeg of laat met stijgende maandlasten zit. Lagere vaste lasten zijn eigenlijk altijd voordelig ongeacht je belastingen. En al helemaal met een onzekere toekomst qua pensioen/aow/etc. minder inkomen nodig hebben scheelt een heleboel stress.
Hangt allemaal af van hoe je je hypotheek hebt vastgelegd. Ik hoef pas over 9 jaar boven de 1.7% te betalen. Mijn ouders zijn aflossingsvrij en betalen ook maar een minimaal bedrag aan rente. Dan maak je je echt niet druk om hypotheekrenteaftrek.
Ik begrijp dat het voor anderen anders ligt, maar misschien kan iemand mij iets voorrekenen? Met simpele bedragen.
superpony schreef:Mijn man spaart via zijn werk voor pensioen, maar ik ben er bang voor. Hij doet al va zijn 16e fysiek werk en nu 30 jaar later, gaat het lichaam het al echt een tijdje aangeven. <KNIP>
Cowboy55 schreef:superpony schreef:Mijn man spaart via zijn werk voor pensioen, maar ik ben er bang voor. Hij doet al va zijn 16e fysiek werk en nu 30 jaar later, gaat het lichaam het al echt een tijdje aangeven. <KNIP>
Correct me if I'm wrong, maar 30 jaar geleden begon je pas pensioen op te bouwen vanaf je 25ste. 1,75% per jaar (en dat x 40 dienstjaren = 70%). Dat is ergens midden jaren 90 pas aangepast (als het niet later is geweest). Dus aan die eerste jaren heeft hij qua pensioenopbouw niks gehad.
Cowboy55 schreef:superpony schreef:Mijn man spaart via zijn werk voor pensioen, maar ik ben er bang voor. Hij doet al va zijn 16e fysiek werk en nu 30 jaar later, gaat het lichaam het al echt een tijdje aangeven. <KNIP>
Correct me if I'm wrong, maar 30 jaar geleden begon je pas pensioen op te bouwen vanaf je 25ste. 1,75% per jaar (en dat x 40 dienstjaren = 70%). Dat is ergens midden jaren 90 pas aangepast (als het niet later is geweest). Dus aan die eerste jaren heeft hij qua pensioenopbouw niks gehad.