Trombose en weer terug paardrijden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:09

Een steunkous eisen hoor! Echt doen, want dat gaat erg veel schelen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:11

Getup schreef:
Mijn linkerbeen is nog altijd dikker. Heb laarzen met elastiek en ook n paar op maat laten maken...thuis gewoon met chaps gereden

O, ik dacht dat dat uiteindelijk weer weg trok. Dat is wel vervelend idd!

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 17:05

Quir schreef:

Fenk dat ik kan eisen wat ik wil als huisarts ze niet wil krijg ik ze niet. En ik wil ze niet zelf betalen want dat is 100/200 euro.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:43

Mirry96 schreef:
Sonja_vR schreef:
Jodhpur broek en rijschoenen
Maar ik heb sowieso niks met laarzen

Maar was wel de meest praktische aangezien ik 10 cm verschil tussen links en rechts

Dat is veel! Ik heb nu al geen 10 cm verschil meer :P

Ik heb niet gezwachteld of kousen gehad
Hence the difference
Dus blijf je been goed in de gaten houden en blijf aan de bel trekken dat je indien nodig of bij twijfel graag wil zwachtelen / kousen wil
Want een flink verschil is echt vervelend :j

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:29

Ik heb afgelopen oktober een diep veneuze trombose gehad (DVT) gehad na een beenbreuk. Tijdens de gipsperiode wel gespoten. Toen mocht het gips eraf en moest ik stoppen en kreeg toen dus alsnog een DVT. Bij mij is 2 maanden gezwachteld voordat mijn been dun genoeg was voor een kous. Ik heb tot heel recent Apixaban geslikt. Ook een DOAC, voor mij ideaal. Twee keer per dag een pilletje en niet naar de trombosedienst hoeven.
Na de laatste controle van de internist mag ik nu stoppen met de pillen en mag de steunkous weer af. Mijn been is wel blijvend wat dikker, maar dat zie je alleen als je het weet. Ik zou dus als ik jou was in eerste instantie kijken naar iets van Jodpurs. Over een jaar weet je hopelijk meer over wat jouw been gaat doen, of hij dikker blijft of niet.
Ik zou trouwens niets aannemen van de thuiszorg. Bij mij konden ze prachtig zwachtelen, maar zijn geen internisten. Bij mij vond de thuiszorg de kous ook niet nodig en daar dacht mijn internist toch heel anders over. Ik word ook behandeld in Maastricht trouwens.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:38

Mirry96 schreef:
Quir schreef:

Fenk dat ik kan eisen wat ik wil als huisarts ze niet wil krijg ik ze niet. En ik wil ze niet zelf betalen want dat is 100/200 euro.

Huisarts? Wordt je niet behandeld door een (vasculaire) internist? Zorgen dat je daar komt dan! Huisarts is hiervoor niet de aangewezen persoon.

Getup

Re: Trombose en weer terug paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:53

Ik had laarzen van Mountain Horse . En nu op maat gemaakt Petrie laarzen ( even kijken welke. Leeds?) , Waar aan de achterkant een soort van elastische strook leer zit.

Bij maatwerk hoef je niet perse elastiek. Maar die mountain Horse laarzen bevielen mij ook goed !

Na mijn eerste tromboses bleef mijn linkerbeen dikker. Dat ik er daarna nog eens trombose in kreeg,hielp natuurlijk niet....

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 22:10

Emj_23 schreef:
Ik heb afgelopen oktober een diep veneuze trombose gehad (DVT) gehad na een beenbreuk. Tijdens de gipsperiode wel gespoten. Toen mocht het gips eraf en moest ik stoppen en kreeg toen dus alsnog een DVT. Bij mij is 2 maanden gezwachteld voordat mijn been dun genoeg was voor een kous. Ik heb tot heel recent Apixaban geslikt. Ook een DOAC, voor mij ideaal. Twee keer per dag een pilletje en niet naar de trombosedienst hoeven.
Na de laatste controle van de internist mag ik nu stoppen met de pillen en mag de steunkous weer af. Mijn been is wel blijvend wat dikker, maar dat zie je alleen als je het weet. Ik zou dus als ik jou was in eerste instantie kijken naar iets van Jodpurs. Over een jaar weet je hopelijk meer over wat jouw been gaat doen, of hij dikker blijft of niet.
Ik zou trouwens niets aannemen van de thuiszorg. Bij mij konden ze prachtig zwachtelen, maar zijn geen internisten. Bij mij vond de thuiszorg de kous ook niet nodig en daar dacht mijn internist toch heel anders over. Ik word ook behandeld in Maastricht trouwens.

Heb de arts gemaild wat de steunkousen betreft.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 22:10

.
[/quote]

Fenk dat ik kan eisen wat ik wil als huisarts ze niet wil krijg ik ze niet. En ik wil ze niet zelf betalen want dat is 100/200 euro.[/quote]

Huisarts? Wordt je niet behandeld door een (vasculaire) internist? Zorgen dat je daar komt dan! Huisarts is hiervoor niet de aangewezen persoon.[/quote]

nee, trombosedienst prikt en voor de rest is er niemand bij betrokken. Geen internist, geen ziekenhuis. Alleen de huisarts en de trombosedienst.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 22:12

[/quote]

Fenk dat ik kan eisen wat ik wil als huisarts ze niet wil krijg ik ze niet. En ik wil ze niet zelf betalen want dat is 100/200 euro.[/quote]

Huisarts? Wordt je niet behandeld door een (vasculaire) internist? Zorgen dat je daar komt dan! Huisarts is hiervoor niet de aangewezen persoon.[/quote]

Heb geen internist en hoe kom ik aan zo een internist dan? Moet trouwens een doorverwijzing hebben voor een steunkous en alleen arts kan dat geven lijkt mij.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 16:16

Ik heb ook geen internist (of trombosedienst) gezien, maar mijn situatie is ook wat anders. In jouw geval klinkt het wel alsof het handig is als er iemand anders dan alleen je huisarts naar kijkt, zeker als je eigenlijk een steunkous nodig hebt. Misschien kan je om een doorverwijzing naar een internist vragen bij je huisarts?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:42

Ga anders eens voor een 2e mening, kan je alles voorleggen wat betreft nalatigheid als ik t zo lees. Maar schrijf dan wel alles op wat je wil weten. Zowel over je breuk en zijn gevolgen als je ziekte.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 12:53

Contact gehad met huisarts, die vind steunkous niet nodig in mijn situatie. Wat nu?

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 12:55

Fenrir schreef:
Ik heb ook geen internist (of trombosedienst) gezien, maar mijn situatie is ook wat anders. In jouw geval klinkt het wel alsof het handig is als er iemand anders dan alleen je huisarts naar kijkt, zeker als je eigenlijk een steunkous nodig hebt. Misschien kan je om een doorverwijzing naar een internist vragen bij je huisarts?

Als huisarts alleen maar tegenwerkt wordt dat een beetje moeilijk. Huisarts heeft al gezegd steunkous is niet nodig. Kan dan moeilijk een doorverwijzing gaan vragen voor een internist. Weet ook niet waar de dichtsbijzijnde internist zit hier in de buurt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:58

Mirry96 schreef:
Fenrir schreef:

Als huisarts alleen maar tegenwerkt wordt dat een beetje moeilijk. Huisarts heeft al gezegd steunkous is niet nodig. Kan dan moeilijk een doorverwijzing gaan vragen voor een internist. Weet ook niet waar de dichtsbijzijnde internist zit hier in de buurt.

Natuurlijk kan je dat wel, hij is dat ook verplicht. Internist zit gewoon in het ziekenhuis. Zorgen dat je daar dus komt!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:11

Nou ja, als de huisarts vindt dat het niet nodig is voor TS, misschien is het dan ook gewoon niet nodig?
Die heeft TS en dr been gezien, wij niet. Vind het nogal raar om dan TS zenuwachtig te maken en naar een internist te sturen voor een keer trombose. Er zijn massa’s mensen die ooit trombose hebben gehad zonder steunkous.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 13:12

verootjoo schreef:
Nou ja, als de huisarts vindt dat het niet nodig is voor TS, misschien is het dan ook gewoon niet nodig?
Die heeft TS en dr been gezien, wij niet. Vind het nogal raar om dan TS zenuwachtig te maken en naar een internist te sturen voor een keer trombose. Er zijn massa’s mensen die ooit trombose hebben gehad zonder steunkous.

[/quote]

Als huisarts alleen maar tegenwerkt wordt dat een beetje moeilijk. Huisarts heeft al gezegd steunkous is niet nodig. Kan dan moeilijk een doorverwijzing gaan vragen voor een internist. Weet ook niet waar de dichtsbijzijnde internist zit hier in de buurt.[/quote]

Natuurlijk kan je dat wel, hij is dat ook verplicht. Internist zit gewoon in het ziekenhuis. Zorgen dat je daar dus komt![/quote]

Hoe kom ik daar als de huisarts zowat alles weigert?

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 13:12

verootjoo schreef:

Wrong, dat heeft ze dus niet en daarom snap ik niet dat ze zonder mijn been gezien te hebben zegt steunkous is niet nodig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:13

Oh ze heeft je niet gezien? Dat is wel apart ja. Maar dan kan je toch gewoon een afspraken maken om te vragen hoe het vervolg verder moet?

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 13:14

verootjoo schreef:
Oh ze heeft je niet gezien? Dat is wel apart ja. Maar dan kan je toch gewoon een afspraken maken om te vragen hoe het vervolg verder moet?

Ik weet niet goed hoe of wat. Wat moet ik dan vragen? En vooral waarvoor moet ik zeggen dat de afspraak is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:19

Mirry96 schreef:
verootjoo schreef:

Ik weet niet goed hoe of wat. Wat moet ik dan vragen? En vooral waarvoor moet ik zeggen dat de afspraak is.

Dat je been nog steeds veel dikker blijft dan het andere been en dat je je afvraagt of dat normaal is of dat er wat aan gedaan moet worden.
En dan vragen zij wel meer vragen om te bekijken of het goed zit of dat je een steunkous nodig hebt.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 13:29

verootjoo schreef:

Ik weet niet goed hoe of wat. Wat moet ik dan vragen? En vooral waarvoor moet ik zeggen dat de afspraak is.[/quote]

Dat je been nog steeds veel dikker blijft dan het andere been en dat je je afvraagt of dat normaal is of dat er wat aan gedaan moet worden.
En dan vragen zij wel meer vragen om te bekijken of het goed zit of dat je een steunkous nodig hebt.[/quote]

Dankjewel. Als huisarts doorverwijzing weigert kan ik dan alsnog naar een internist?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:33

Nee dat kan niet.
Vanwaar zo weinig vertrouwen in je huisarts? Ik zou eerder vertrouwen op een echte arts die je in het echt kan beoordelen dan een stel bokkers die obv foto’s en een verhaal al denken te weten wat er voor jou nodig is.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 13:37

verootjoo schreef:
Nee dat kan niet.
Vanwaar zo weinig vertrouwen in je huisarts?

Ze is dezelfde persoon die zei:
" Dat is vocht been hoog leggen." we bleven maar bellen dat t dikker en dikker werd. Was t dan twee maal zo dik als mijn andere been? Nee dat niet. Oke dan was er niks om me zzorgen om te maken.... Kwamen een week later in t ziekenhuis en die persoon bij de echo zei hoog leggen heeft echt geen
zin in jou situatie. Je grote ader zit voor 2/3 dichtgeslibt bij je lies. Waren we er later bij geweest dan was t misschien naar mijn hersenen of longen doorgeschoten die prop.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 13:39

verootjoo schreef:
Nee dat kan niet.
Vanwaar zo weinig vertrouwen in je huisarts? Ik zou eerder vertrouwen op een echte arts die je in het echt kan beoordelen dan een stel bokkers die obv foto’s en een verhaal al denken te weten wat er voor jou nodig is.

De bokkers jagen me tenminste niet bijna de dood in. Bovendien in het echt beoordelen doet ze niet. Ik vraag is een steunkous nodig en ze zegt nee en dat dan aan de telefoon zonder mij gezien te hebben.
Laatst bijgewerkt door Mirry96 op 28-05-18 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt