Afkicken van cola

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 12982
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:03

DreamGuide schreef:
Ik drink momenteel 2,5 liter cola light per dag, heb hele nare ervaringen met afkicken dus ik blijf er voorlopig bij. Misschien dat ik in de vakantie nog een poging waag.
Dat ik water ontzettend smerig vind helpt ook niet mee :')


2.5 liter :wow: . Drink je het dan ook bij je ontbijt? Al dat gezeul met die flessen van de supermarkt naar huis zou ik al moe van worden.

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:04

@Supervixen, hoewel ik het probeer te voorkomen gebeurt het ook wel dat ik inderdaad een glas cola bij het ontbijt drink. Mijn moeder doet de boodschappen dus die haalt 2 sixpacks per week. Heeft ze haar workout van de week ook weer gehad :')

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:05

Ik drink ook te veel rotzooi. Frisdrank niet vaak, maar sapjes, ranja...
Wat bij mij helpt is om zowel een glas water te pakken als een glas zoet. Water voor de dorst, en dan voor de smaak nog even wat lekkers :+

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:07

DreamGuide schreef:
@Supervixen, hoewel ik het probeer te voorkomen gebeurt het ook wel dat ik inderdaad een glas cola bij het ontbijt drink. Mijn moeder doet de boodschappen dus die haalt 2 sixpacks per week. Heeft ze haar workout van de week ook weer gehad :')

En als je nou aan je moeder vraagt om het niet meer mee te nemen? Zo werkt zij eigenlijk mee aan jouw verslaving, zou ze daar niet mee willen stoppen? :D

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:09

@Tanya, als ze dat gaat doen dan ga ik uit huis :D ik heb helemaal geen probleem met mijn cola verslaving hoor, ik ga er prima op.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:16

Maar weten jullie dan niet dat op lange termijn cola echt je lichaam verwoest, of kan jullie dat niet schelen?

Es_ther

Berichten: 18732
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:18

Nu merk je er niet veel van, maar ik denk dat je het later wel merkt.

Toen ik nog wel eens cola dronk als ik moest Bobben kreeg ik mega buikpijn die nacht.
gewoon, light, zero, maakte niet uit, ik had steevast buikpijn.

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:20

Ik ben erg benieuwd naar wat de exacte effecten dan zijn en door welke stoffen deze effecten veroorzaakt worden, gelieve gepresenteerd met een wetenschappelijke bronvermelding, want die ontbreekt vaak bij de cosmopolitan artikeltjes. :Y)

Popstra
Berichten: 13906
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:25

xTitanic schreef:
Maar weten jullie dan niet dat op lange termijn cola echt je lichaam verwoest, of kan jullie dat niet schelen?

Wat voor verwoestingen moet je aan denken dan?

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:30

Ik ben geen wetenschapper uiteraard maar met een beetje gezond verstand weet je dat zoveel suiker innemen echt niet gezond kan zijn. Denk aan diabetes, hart en vaat ziekten.. hoge bloeddruk. Ik ontwijk het liever hoor :j

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:36

Light varianten zijn overigens nog slechter.


Vergeet niet dat cola je gebit compleet sloopt, maagzweren en darmklachten veroorzaakt

Sharani
Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:40

Lees dit topic echt met verbazing. Wist niet eens dat je aan cola verslaafd kunt zijn...
Zelf vind ik een koud glas cola of andere fris echt lekker, maar drink het alleen met verjaardagen of uit eten of zo. Thuis drink ik water ( met b.v. munt er in), thee en heel af en toe een glaasje limonade, koffie of havermelk.

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:41

Nou wil ik niet heel vervelend zijn hoor, maar jullie doen uitspraken die naar mijn mening nergens op gebaseerd zijn.
Ik drink al 15 jaar cola (light) en heb nooit gebitsproblemen, maagzweren of (constante) darmklachten. Waar baseer je op dat cola (light) deze klachten veroorzaakt?

Popstra
Berichten: 13906
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:44

Ik drink ook cola zolang ik mij kan heugen ( ben 46) Begin smiddags rond 4 en heel de avond door. Ik drink echter wel cola light sinds het bestaat. Nu de Zero. Heb nergens last van.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 16-05-18 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:44

Ik krijg direct darmklachten na 1 slok cola, voor mij dus nooit meer. Zou o.a. veroorzaakt worden door glucose-fructosestroop (al eerder gemeld in dit topic dat het slecht is, ook genoeg artikelen over te vinden over hoe ongezond het is en wat het allemaal aanricht).

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:47

Het is niet de cola, maar de combinatie met suiker die voor je hersenen de verslaving maken. Er is genoeg te vinden op het internet van de neveneffecten van teveel suiker in je 'dieet'. Ik denk niet dat we al die links hier moeten spammen :) De reden waarom er gewoon nog zo weinig aan gedaan wordt is omdat coca cola en neven bedrijven gewoon groothouders zijn. En waar het geld zit, zit de reclame ook natuurlijk

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:48

Glucose-fructosestroop?Afbeelding

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:50


Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:52


Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:52

zie al genoeg andere ingrediënten die niet bevorderlijk zijn ja :'). Ik kan er iig niet meer tegen en ik kies mijn producten tegenwoordig zorgvuldig uit. Je schrikt er gewoon van als je de etiketten goed uitpluist.

Es_ther

Berichten: 18732
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:54


DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:04

@Woogy, leuke artikelen! Ik heb ze even doorgelezen, helaas is het merendeel van de negatieve effecten van cola toe te wijzen aan fructose en suikers, hetgeen beide niet in cola light zitten. Daarnaast ontkracht het 2e artikel het 3e artikel mbt dat cola kanker zou veroorzaken.
Het deel over aspartaam is wel interessant, de effecten daarvan waren mij reeds bekend maar ik kies er bewust voor om die over mijn linkerschouder te gooien.

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:10

Dus je vraagt hier om artikelen waarin staat dat het slecht voor je is, vervolgens krijg je die maar doe je er niks mee?
En het feit dat jij er geen hinder van ondervindt betekent n=1, oftewel één is géén. Sta je uberhaupt wel open voor het feit dat je mogelijk verslaafd bent aan cola en het slecht voor je is, of maakt het je niet uit? Dan bespaar je mensen namelijk de moeite om met je in discussie te gaan erover.

Supervixen

Berichten: 12982
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:18

Pff alles veroorzaakt tegenwoordig kanker. Dan kun je maar beter meteen stoppen met ademen.
Van landbouwgif op je groenten en fruit tot en met het dragen van een spijkerbroek. Ik sta nergens meer van te kijken.

Ik ga ervan uit dat wanneer een stof een E nummer heeft, je er toch op mag vertrouwen dat de stof veilig is als je het niet in absurd grote hoeveelheden gebruikt.
Dan bedoel ik dus een glas cola per dag en niet 2.5l per dag.

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:18

Ik vroeg eigenlijk naar wetenschappelijke artikelen en geen websites, maar goed, dat doet er verder niet toe.
Ik probeerde alleen aan te geven dat men niet klakkeloos moet aannemen wat je op een of andere 'health' site leest. Dat cola (light) ongezond is geloof ik best, dat het kanker veroorzaakt en dat het je hele lichaam verwoest vind ik echter klinkklare onzin. Als dat waar was dan zou het niet verkocht worden, net zoals dat je geen crystal meth in de supermarkt schappen kan vinden en dat er waarschuwingen staan op sigaretten.

Mijn cola consumptie heeft er verder niet al te veel mee te maken, ik ben hier niet om geholpen te worden oid. Ik kan prima voor mezelf zorgen en maak aanpassingen aan mijn dieet waar nodig :)