Wanneer bel je de HAP?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 15:44

daantjuhhh schreef:
Je hent een punt.
Maar als arts moet je wel kunnen verplaatsen in de patiënt.
Een zwangerschap die eindigt in een miskraam kan psygisch enorm heftig inslaan.
Je hoeft zn patiënt echt geen uur aan de lijn te houden.
Maar je kunt wel empathie tonen.
Als je zegt neem maar een paracetamolletje en thats it. Dan is dat gewoonweg bot.

Je kunt ook zeggen: ik snap dat dit een hele heftige situatie is, helaas kunnen wij niks voor u betekenen omdat een miskraam niet te verhelpen is met medicijnen.
Het beste wat u kunt doen is een paracetamol nemen tegen eventuele pijn en een verloskundige bellen.
Zij kunnen u eventueel vertellen wanneer er medische noodzaak is om toch langs te komen.

Dan zeg je het zelfde, maar komt heel anders over

Betreffende huisarts is een redelijke hork, kan ik uit eigen ervaring zeggen.

O.a. deze psychische inslag en diverse andere zaken zijn de reden dat ik geen contact meer heb met deze vrouw, die mij altijd zeer lief is geweest. Maar je moet ergens je grenzen trekken, voor wat betreft gezonde relaties/vriendschappen.
Maakt niet dat ik me niet gigantisch op kan winden over deze huisarts.

Die mij trouwens ook wel eens anderhalf jaar met open wonden op mijn borsten heeft laten rondlopen. Omdat hij ervan overtuigd was dat het a. was en zijn collega tijdens zijn vakantie woest werd.
Heel onschuldig natuurlijk, maar jeuk is niet leuk kan ik je zeggen :P
Tel daarbij op dat dezelfde huisarts die vrouw met een ernstig herseninfarct ook aangaf een paracetamolletje te nemen tegen de hoofdpijn... :+

Ik begrijp je ergens (zij het heel ver weg) wel oomens, maar we zijn mensen. En mensen hebben emoties. De zorg is een heikel punt in Nederland. Als mensen zich door een gebrek aan empathie, niet serieus genomen voelen... is dat een aanslag op de zorg. Dus een leuke theorie, maar ik geloof er niet in zolang we mens zijn.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 15:56

Ik mis hier in dit topic nog het antwoord "als je het niet eens bent met je huisarts".

Dat was juist iets waar ik me over verwonderde in de andere topics, waarin door meerdere mensen geadviseerd werd om na een bezoek aan de huisarts tot 's avonds te wachten en dan de HAP te bellen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 16:25

Ik ben 3 keer bij de HAP geweest. De eerste keer was 6 jaar geleden. Ik was van een paard af gevallen en mijn knie deed ontzettend pijn en begon te zwellen. 16 Jaar daarvoor had ik aan mijn andere knie, ook na de val van een paard, precies dezelfde pijn, op precies dezelfde plek en begon mijn knie ontzettend te zwellen. Toen vond ik dat ik het best een dagje aan kon kijken. De volgende dag kreeg ik van zowel mijn huisarts als de SEH op mijn kop dat ik meteen dezelfde avond had moeten komen want dan hadden ze er drukverband om kunnen doen en hadden ze geen vocht af hoeven tappen. Dus als je nog een keer zoiets hebt, meteen medische hulp zoeken en niet nog 1 nachtje wachten!!! Nu deed mijn internet van mijn telefoon het niet na de tweede val, dus ik ben zonder afspraak naar de HAP gegaan, er van uitgaande dat ik daar volledig terecht was. Dat was me 16 jaar geleden door 3 verschillende mensen op het hart gedrukt. Kreeg ik op mijn kop dat het had kunnen wachten en dat ik voor niks naar de HAP was gekomen en voor de pijn kon ik wel een paracetamolletje nemen. Eenmaal thuis aangekomen bleken 6 paracetamolletjes nog niet effectief te zijn en ben ik zelfs een paar keer flauw gevallen van de pijn. Dezelfde dag nog naar mijn huisarts, die me doorstuurde voor foto's. Daar was niks op te zien. Maar pas na 1 week kreeg ik de diagnose dat mijn knieband zwaar was verrekt en dat ik absoluut niet mocht lopen. De eerste keer was mijn knieband gescheurd.
Al met al heb ik de HAP hier niet hoog staan. 3 Jaar geleden nog een keer naar de HAP geweest, ik had een kopstoot gehad van mijn paard en was bewusteloos geweest. Ook bloede mijn neus enorm en kon ik geen adem halen door al dat bloed. Huisarts nummer 1 duwde wat op mijn kaken en schouders, concludeerde dat er niks aan de hand was met me en dat ik wel naar huis kon. Ik drong er nogmaals op aan dat ik echt een harde knal tegen mijn hoofd had gehad, bewusteloos was geweest en me niet leek dat ik zomaar naar huis kon. Tweede huisarts er bij, dat doen ze tegenwoordig standaard daar, die keek zowaar in mijn neus en concludeerde dat dat toch echt helemaal dicht zat. Even overleggen met de KNO arts, hier moet misschien toch wel wat aan gedaan worden...... De KNO arts heeft heel veel bloed uit mijn neus gehaald, dat moest er echt uit want als dat allemaal ging stollen in mijn neus had ik echt een groot probleem en geconcludeerd dat mijn neus gebroken was.1 Week later maakte mijn zus me steeds grotere zorgen om me, ik reageerde steeds heel traag, kon niet in een rechte lijn lopen, miste oriëntatie, dus naar de huisarts. Die maakte zich ook zorgen en stuurde me meteen door naar de neuroloog. Daar werd meteen een CT scan gemaakt. Gelukkig was daar niks op te zien maar de conclusie was wel dat ik een hele zware hersenschudding had. Na mijn verhaal van wat er de week daarvoor in de HAP tegen me werd gezegd werd ze best boos. Die 2 huisartsen hadden me, gezien het feit dat ik voor onbekende tijd bewusteloos was geweest, meteen moeten doorsturen voor een CT scan en ik had een nacht ik het ziekenhuis moeten blijven voor observatie. Vooral gezien mijn belabberde toestand 1 week later kon ze zich niet voorstellen dat 2 huisartsen zo slordig konden zijn. Haar advies was dus om iedereen die bewusteloos is, of is geweest, na eens toot tegen het hoofd, met een ambulance naar het ziekenhuis te laten vervoeren.
Laatst bijgewerkt door Inoterry op 28-04-18 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wanneer bel je de HAP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 16:27

Het lastige is dat ze bij de huisartsenpost net zo goed moeten triageren aan de telefoon als dat ze bij de reguliere huisarts moeten. Bij de huisarts is het nog iets makkelijker omdat er meer slots voor afspraken zijn en ze geen rekening hoeven te houden met echte spoed, maar ook daar moet een assistent eerst met je doorspreken wat de klachten precies zijn voor ze een afspraak kunnen inplannen. Je moet dus echt heel duidelijk zijn in je klachten en in veel gevallen ook in wat je precies verwacht uit een afspraak te kunnen halen, want anders krijg je inderdaad snel te horen dat je maar wat pct of ibu moet nemen en het aan moet kijken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:29

Zelfs bij mij met afspraken inplannen moet ik vragen beantwoorden en geeft de pc aan of ik een afspraak moet maken

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:32

Mijn ervaring mbt triage aan de telefoon is, dat het bij mijn eigen huisarts weinig tot niets voorstelt - en dat de verpleegkundige van de HAP echt de tijd neemt en zaken uitvraagt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:56

die ervaring heb ik ook

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:01

Dat ik denk dat ik wat gebroken heb. Voor andere dingen neemt de dokter mij toch niet serieus genoeg. Zo loop ik al met longproblemen vanaf 2008. Maar ach. Onderzoek niet nodig he. Neem maar een aspirine.

Dus ja. Ik kom er zo goed als nooit

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:19

Kabayo schreef:
Dat ik denk dat ik wat gebroken heb. Voor andere dingen neemt de dokter mij toch niet serieus genoeg. Zo loop ik al met longproblemen vanaf 2008. Maar ach. Onderzoek niet nodig he. Neem maar een aspirine.

Nooit gedacht aan overstappen?

Mijn zwager is onlangs gewoon van praktijk overgestapt. Hij werd plotseling enorm duizelig en heeft vanuit de vrachtwagen (stilstaand uiteraard :+ ) naar de huisarts gebeld dat hij echt niet wist wat hij er mee moest. Huisarts vond het onzin dat hij belde op vrijdagochtend, en hij moest maar gewoon na het weekend weer bellen. Terwijl hij bekend is met een te hoge bloeddruk en hiervoor onder controle staat!

Hij heeft meteen naar de andere praktijk in het dorp gebeld, kon daar meteen terecht.
Nu was het gelukkig gewoon een vervelende griep, maar gezien zijn achtergrond is de duizeligheid wel iets dat je serieus moet nemen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:27

Palousa-boy, fijn dat je broer toch opgelapt is.

Het lijkt mij soms lastig om te werken op de HAP. Zijn vast ook mensen die elk weekend lijken te willen komen met klachten waar doordeweeks prima een huisarts naar kan kijken.

Ik heb mijn huisarts weleens gebraagd om wondlijm. Nope dat mag niet.
Ik heb nu zelf zwaluwstaartjes bij de apotheek gekocht.
Kan ik mijn dunne huid zelf aan elkaar zetten als het weer eens stuk is en blijft bloeden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:35

Janine1990 schreef:
Kabayo schreef:

Nooit gedacht aan overstappen?

Mijn zwager is onlangs gewoon van praktijk overgestapt. Hij werd plotseling enorm duizelig en heeft vanuit de vrachtwagen (stilstaand uiteraard :+ ) naar de huisarts gebeld dat hij echt niet wist wat hij er mee moest. Huisarts vond het onzin dat hij belde op vrijdagochtend, en hij moest maar gewoon na het weekend weer bellen. Terwijl hij bekend is met een te hoge bloeddruk en hiervoor onder controle staat!

Hij heeft meteen naar de andere praktijk in het dorp gebeld, kon daar meteen terecht.
Nu was het gelukkig gewoon een vervelende griep, maar gezien zijn achtergrond is de duizeligheid wel iets dat je serieus moet nemen.

Al 3 keer :')

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:38

Ik denk dat je moet bellen als je niet kan wachten tot de volgende werkdag. In mijn geval is dat een keer geweest. Toen ik aardappelchips aan het maken was sneed ik met een kaasschaaf in mijn vinger :+

Bloedde toch wel heel hard, en ik ben teruggekomen met een flinke hechting en tetanusprik :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:40

Haha ik zit er nu :') ik ben gister van paard gevallen op het asfalt. Pijn was aardig maar denk vind je t gek. Dus nog paard naar huis gereden verzorgd en naar huis gegaan. Vandaag nog boodschappen gedaan maar t bleef raar voelen op m’n bekken en rug. Gebeld en moest maar even komen. Huisarts vertrouwde de pijn op m’n botten niet dus moest nog even naar de spoedeisende hulp. Nou bekken op twee plekken gebroken en net in ct geweest om te kijken of het stabiel is. Arts was enorm verrast aangezien ik gewoon lopend binnen kwam. In mijn geval ik moet eerder bellen :+

Moderatoropmerking:
Op verzoek van gebruiker hierbij een quote uit een post verderop in het topic:

MarjanB schreef:
Dank je! Zal even een mod vragen m’n eerste bericht aan te vullen :) na de ct en uren wachten bleken drie chirurgen en de arts tot de ontdekking te zijn gekomen dat ik een oude breuk heb? Vind het nog steeds vreemd maar goed boel flink gekneusd en alsnog pijnlijk maar minder ernstig.
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 29-04-18 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote toegevoegd op verzoek van gebruiker.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:47

MarjanB schreef:
Haha ik zit er nu :') ik ben gister van paard gevallen op het asfalt. Pijn was aardig maar denk vind je t gek. Dus nog paard naar huis gereden verzorgd en naar huis gegaan. Vandaag nog boodschappen gedaan maar t bleef raar voelen op m’n bekken en rug. Gebeld en moest maar even komen. Huisarts vertrouwde de pijn op m’n botten niet dus moest nog even naar de spoedeisende hulp. Nou bekken op twee plekken gebroken en net in ct geweest om te kijken of het stabiel is. Arts was enorm verrast aangezien ik gewoon lopend binnen kwam. In mijn geval ik moet eerder bellen :+

Jeetje, dat is heftig! Mijn dochter van 10 is vorig jaar van de bovenste trede van de hoge duikplak gevallen. Zij werd ook verdacht op een bekkenbreuk. Maar ook zij kon staan op haar benen. Volgens de arts zou je door de instabiliteit door je benen moeten zakken als de ring van je bekken echt gebroken is.
De foto's leken echt een flinke breuk te laten zien. Na de CT scan bleek door de grote zwelling en een groot hematoom gelukkig dat de foto's vertekend waren. Ze is er met zware kneuzingen vanaf gekomen.
Hopelijk blijkt het nu na de CT-scan toch iets mee te vallen! Beterschap in ieder geval! Hoe dan ook zal je er wel een behoorlijke tijd uitliggen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:51

MarjanB schreef:

:oo

_/-\o_

Equestrians be like... you like ibuprofen?? :')

Beterschap en rustig aan!!!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:52

Heb t op twee plekken gebroken heiligbeen en schaambeen :( dus t nu even de vraag hoe en wat verder. Moest gelijk in een rolstoel gaan zitten haha

@janine toen ik die man vertelde dat ik mezelf nog op het paard gehezen had keek ie me aan en zei ie een echte amazone dus :')

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:53

luuntje schreef:
Het lijkt mij soms lastig om te werken op de HAP. Zijn vast ook mensen die elk weekend lijken te willen komen met klachten waar doordeweeks prima een huisarts naar kan kijken.

Die zijn er zeker, maar dat valt snel op hoor want van alle contacten is er gewoon een voorgeschiedenis.
Dat kan in ernstige gevallen heel prettig zijn, als een huisarts een overdracht schrijft kan je die die ook meteen lezen en gelukkig doen veel huisartsen dat bij mensen waarvan ze verwachten dat er iets zou kunnen gebeuren.

Mijn ervaring is dat mensen die elk weekend bellen toch echt wel gezien worden, je belt toch niet voor je lol de huisartsenpost mag ik dan aannemen.

Oei Marjan,B, rustig aan!
Laatst bijgewerkt door Polly op 28-04-18 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:53

MarjanB schreef:
Heb t op twee plekken gebroken heiligbeen en schaambeen :( dus t nu even de vraag hoe en wat verder. Moest gelijk in een rolstoel gaan zitten haha

@janine toen ik die man vertelde dat ik mezelf nog op het paard gehezen had keek ie me aan en zei ie een echte amazone dus :')

_/-\o_ :')

Wat goed voor het paard is weten we wel, wat goed is voor ons zelf.... niet altijd :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:56

Haha iets met hard voor jezelf zijn denken paard kan niet zelf zijn wondjes verzorgen _O- m’n komende weken zullen wel veel bokt afleidingstopics zijn

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:00

Op een of andere manier hebben wij hier altijd iets "buiten werkuren". Toch bel ik niet snel de HA of de HAP.

Ik heb de HAP in de afgelopen jaren gebeld omdat:
- mijn moeder "out" gegaan was zonder aanleiding. Was verder geen duidelijke aanleiding maar wel gerustgesteld daardoor.
- ik na onenigheid met een paard (ging aan de kletter tijdens opstijgen) mijn hand moest laten plakken.
- mijn zoon een uur lang hysterisch aan het gillen was van de oorpijn en paracetamol geen verlichting bood. Kind is nagekeken en heeft (overigens verkeerde) medicijnen gekregen.
- mijn dochter naar aanleiding van medicijnen die ze van de dokter voorgeschreven had gekregen ivm luieruitslag de vellen van haar (dus ook bloedende) billen had, terwijl ze nog steeds diarree had. Met de vraag of ik mocht stoppen met het betreffende medicijn. Hoefde niet eens gezien te worden, wilde alleen weten of ik er niet juist meer schade mee aan zou richten als ik het doktersadvies in de wind zou slaan.

Stuk voor stuk vind ik het een wijs besluit en kreeg ik die indruk van de arts/assistent ook.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:09

Ik heb wel eens gedacht dat ik een abonnement had op de HAP :+

Ik heb er gezeten met:
- Hele erge blaasontsteking (3x)
- Gebroken sleutelbeen
- Overbelaste knie
- Allergische reacties (4x)
- Breuk in het kapsel van de duim
- Hersenschudding

En natuurlijk gebeuren deze dingen alleen 's avonds of in het weekend |o

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:15

Ik ben maar één keertje voor mezelf op de HAP geweest en toen heeft iemand anders voor me gebeld haha. Ik viel van mijn paard af en landde op mijn hoofd en raakte daarna in shock. Ik had wel een beetje medelijden met de ambulance medewerkers (die de HAP naar me toe hadden gestuurd) die moesten werken op 24 december :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:15

luuntje schreef:

Lijkt mij ook. Ik zat een paar weken terug op zaterdagochtend de HAP, vanwege een koortslip op mn hoornvlies (herpes in je oog klinkt zo ranzig, maar daar komt t wel op neer :+ ). En dan zit je in de wachtkamer met mensen die allemaal stikberoerd zijn. De ene vergaat van de pijn, de ander kotst en kwijlt in een bakkie, de volgende heeft een kind op schoot dat zo slap is als een vaatdoek... Komt er een vent aan het loket:"mevrouw, ik kom even m'n oren uit laten spuiten." Ik viel van mn stoel van verbazing. 8)7 Maar goed, die hebben ze dan ook vriendelijk weggestuurd. :') :') :')

Mn schoonzus is er wel eens geweest om een teek weg te laten halen. Ook echt zoiets waarvan ik denk: tsjee, dat kan je toch zelf ook wel.... Had ik nog wel voor haar gedaan als ze het gevraagd had.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:16

Ok, bizar ik blijk een oude breuk te hebben. Hoe dat kan? Geen idee?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:17

Bij mijn aller eerste Meniere aanval, dacht dat ik dood ging, of in ieder geval ernstig ziek was. Misselijk als een hond, koud zweet, kon niet rechtopzitten zonder nog duizeliger te worden.

Arts zij dat ik een griepje had, pas later werd duidelijk dat ik de ziekte van Meniere heb en vaker van dit soort gezellige aanvallen zal krijgen.