Medical taping bij Hooikoorts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 21:02

Cemlys schreef:
Nynkster schreef:
Bigben, als het je niet zint dat we jouw mening niet delen, ga dan maar :)) het is hier niet de plek om je mening door te drammen of cemlys aan te vallen op haar ervaringen. Hoe onlogisch het ook lijkt in jouw ogen.

Zoals ik al zei dat is bigben s hobby hier op bokt, reageert alleen op dit soort topics ;)

Dat was me inderdaad opgevallen, maar dat geeft hem/haar geen permissie om hier beetje te miepen en zeuren :D

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:14

SusanH schreef:
Ik ben eerlijk gezegd niet overtuigd. De tape zorgt er echt niet voor dat je minder pollen inademt. Het kan ook niet inwerken op je afweersysteem. Dus hoe kan het dan werken? Behalve een paar voor mij onbekende termen heb ik niks gelezen wat me uitnodigt het eens te testen.

Dit vraag ik me dus ook af... en ik geloofde er absoluut niet in, kreeg t als aanbod toen ik bij de fysio lag voor mijn rug en maar bleef niesen haha. Toen heeft ze het gedaan, ze zochten eigenlijk “proefpersonen” en ik was ontzettend verbaasd maar het werkte wel en eerlijk maakt t me nu niet meer zo uit hoe t werkt haha, als t maar werkt

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:15

Mijn zoontje van 10 jaar heeft vreselijk hooikoorts (hoogste score die je kan halen zeg maar)

Hij functioneert in piekseizoen nauwelijks, moet soms gewoon binnen blijven terwijl iedereen buiten speelt. Hij slikt al medicatie maar is niet afdoende. Zwaardere pillen met zijn kleine lijf van 32 kilo is niet te doen (valt hij in slaap waar je bij staat).

Dus je moet wat.......tapen dus!! En of het werkt! Hij kan gewoon mee op kamp zonder klachten! *\o/*

Dit jaar ook tape gebruikt en helaas dikke allergische reactie op het tape. Maar we hadden ander tape dan vorig jaar dus we gaan weer terug naar het oude tape.

De fysio plakt het er op dus weet zeker dat het goed zit.

Als je veel klachten hebt, ik zeg, probeer het gewoon. En anders zijn er alleen wat plakjes tape verspild meer niet. ;)

furious

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:18

Interessant!

Wat voor een allergische reacties waren er op de tape. alleen reactie van de huid?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:20

Ja, alleen de huid. Ook pas een dag nadat het er al op zat.

Aan de ander kant.....hoefde hij niet te niesen en geen traanogen. Nu het tape er af is, krijgt hij weer jeuk.

Ik vraag me maar niet te veel af hoe dit allemaal komt want het enige wat telt is dat het werkt.

Moet zeggen dat hij een extreem gevoelige huid heeft. Zijn eigen zweet irriteert hem al tot eczeem aan toe. %)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:28

Janneke2 schreef:
...via de fascia kan er invloed zijn op het lymphestelsel.

Nog meer termen. Wat betekent dit dan concreet in gewoon begrijpelijk Nederlands? Wat zijn/is fascia?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:36

Fascia is het bindweefsel wat eigelijk alles in het lichaam met elkaar verbind, je moet het zien als een soort web wat alles bij elkaar houdt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:39

Fijne ervaring dimple. De goedkopere tapes reageer ik ook wel eens op of ze willen minder makkelijk af. Al is de reactie vaak minimaal bij mij. Vorig jaar enkel getapet gehad door de huisarts met gewone stugge sporttape, halve dag later alles rood, dik en jeuken. Medicale is als het goed is hypoallergeen en ventilerend

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:42

Sporttape gaat hier inderdaad ook niet goed.

We gaan eerst 2 weken op vakantie en daarna ga ik weer naar de fysio om te plakken. We wonen in de polder met overal gras dus het ergste moet nog komen.

Misschien zelf een cursus gaan doen of zo, lijkt me wel wat!

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:46

Ik heb ook erge hooikoorts vaak tot voorhoofdsholte- en bijholte-ontsteking aan toe.
Vorig jaar had ik zo veel last dat ik nauwelijks nog functioneerde tot ik dit tegen kwam.
Een dag na het tapen had ik al veel minder last en de klachten namen steeds meer af.
Ik ben toen 3x getapet door mijn fysiotherapeut en toen zonder geprobeerd.
Helaas komen bij mij dan de klachten weer terug, maar zodra de tape er weer op gaat nemen de klachten meteen weer af.
Gelukkig heeft de fysio aan mij geleerd hoe het moet, waardoor ik het mijn moeder kan laten doen.
Dus behalve de kosten van een rolletje tape a 5-10 euro ben ik niks kwijt behalve heel veel klachten.
Ik moet dus wel bijna constant tape op mijn rug hebben, meestal heb ik steeds 1-2 dagen er tussen zodat mijn huid rust krijgt. Ik kan in die dagen echt al merken dat ik meer klachten krijg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:49

SusanH schreef:
Janneke2 schreef:

Nog meer termen. Wat betekent dit dan concreet in gewoon begrijpelijk Nederlands? Wat zijn/is fascia?

...goede vraag, nou het antwoord nog!

Fascia is bindweefsel - het spul zit niet alleen onder je huid, maar ook om bijvoorbeeld spieren heen.
Binnen het bindweefsel worden allerlei stoffen uitgewisseld, onder andere met de lymphe.
Het lymphestelsel wordt over het algemeen gerekend tot het immuunsysteem, dus dat de beïnvloeding van het bindweefsel iets met immuniteit doet 'zou kunnen' - het experiment geeft de doorslag.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:54

ik heb het 2 jaar terug gedaan, enorm veel baat van gehad, flink paar keer getaped. elke keer met tapen ging t goed, lekker, allergische reactie op pollen etc was minder, maarja fysio op in t pakket en bruiloft om de hoek. Stopte er mee en na een week functioneerde ik voor een hele week helemaal niet meer omdat het dubbel zo hard aankwam ineens. Sindsdien niet meer gedaan omdat ik na t stoppen zo ziek werd

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:00

Ik hen het vorig jaar ook geprobeerd. Was toen zwanger, dus niet aan de gebruikelijke pillen.

Was voor het hoogseizoen qua pollen, maar was een stuk minder benauwd.
fysio bood toen ook aan om het mijn man te leren, dus voor de mensen die er baat bij hebben is dat wel handig, dan heb je alleen kosten van tape.
Tape moest zo lang mogelijk blijven zitten voor het maximale effect. Bleef makkelijk een week muurvast zitten.
Spoiler:
Zelfs toen ik moest bevallen :')

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:05

Nynkster schreef:
spannend vivian! ik hoop dat het helpt voor je! Zou toch wel een verlossing zijn :) trekt de tape niet aan je rug ofzo?

Ik voel 'm wel een beetje, maar het trekt niet enorm. Ik hoop dat ik met tape en medicijnen een beetje kan functioneren. Ik heb er vandaag een hele rol keukenpapier doorheen gesnotterd. Ik heb de afgelopen nachten ook heel slecht geslapen omdat ik het zo benauwd kreeg.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:07

manonutjuh schreef:
Spoiler:
Zelfs toen ik moest bevallen :')

_O-

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:07

Iemand tip en linkje voor de juiste tape??

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:11

Cure tape vind ik fijn, maar kinesio haast nog fijner. Die had ik laatst op. Ik vul trouwens nog vaak aan met crosslinq tapejes, voor hooikoorts zijn die er ook.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 23:11

Janneke2 schreef:

Hoe? Want fascie is in principe gewoon bindweefsel wat steun en bescherming geeft

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 06:21

Fascie zou ook contraherende eigenschappen hebben. Dus net als een spier zou het kunnen verkrampen. Ik denk dat dit bedoeld wordt met dat het invloed kan uitoefenen op het lymfestelsel. Ik denk dat we lang nog niet alles weten over fascie. Volgens mij is er laatst onderzoek geweest ivm fascie, moet even kijken of ik het kan terugvinden

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 07:31

Ja idd: fascia kan contraheren en weer ontspannen.
Er zit vloeistof in (...we zijn zo'n 60% water) en die vloeistof kan bij problemen (bijvoorbeeld spierpijn) veranderen in een soort gel.
Als die gel weer vloeibaar wordt, is de spierpijn meteen veel minder.
(....mogelijk omdat de fascia het melkzuur afvoert...?)

Ik heb momenteel een stukje kinesiotape van de Lidl op mijn oude schouderblessure.
8 euro voor 4 rollen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:08

Ik geloof een hoop maar vind dat verhaal over bindweefsel en hoe dat dmv tape beinvloed zou worden erg vergezocht. Dit omschrijft denk ik wel het best hoe ik er tegen aan kijk:
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... hooikoorts

Ik moet eerlijk zeggen dat ik meer vertrouwen heb in een kritische blik dan in een vaag verhaal. Het is mij namelijk nog steeds niet duidelijk waarom het nu zo goed zou werken. Dat wordt ook op geen 1 site goed uitgelegd, of ik heb die site nog niet gevonden (er staat eigenlijk helemaal geen uitleg alleen dat het zou werken?? klinkt heel erg als het wij van wc eend verhaal). Ook bijvoorbeeld het longfonds geeft aan dat de werking niet bewezen is. Fysiotherapeuten schermen daarentegen alleen maar met "er zouden nooit zoveel therapeuten deze behandeling aanbieden als het geen effect zou hebben" . Vroeger waren er ook heel veel behandelingen die geen enkel effect hadden en toch overal gepraktiseerd werden. Ik vind het weinig overtuigend. Ze leggen namelijk nergens uit waarom het effect heeft, en hoe lang deze effecten aanhouden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:18

BigBen schreef:
Je vraagt je af of of dit allemaal eigenlijk wel legaal is. Mogen bedrijven gaan beweren dat product x hooikoorts geneest, zonder daarbij enig bewijs te leveren ? Dat is toch gewoon bedrog ?

Maar als je dan naar de website van fysiotape gaat, dan lees je helemaal onderaan de hooikoortspagina de volgende onopvallende mededeling :

fysiotape schreef:
Let op: wij wijzen erop dat de aangegeven tape toepassingen en informatie op onze website, over de mogelijkheden binnen het Medical Taping Concept, nog niet wetenschappelijk bewezen zijn.

Met andere woorden, de producent zegt hier zelf dat er geen bewezen werking is bij hooikoorts. Op die manier is de firma ingedekt tegen eventuele klachten.

En dan moet je ook nog eens die poster goed bekijken. Daar staat namelijk 'Echte hulp bij hooikoorts?', met een vraagteken. Dat vraagteken staat er niet toevallig. Op die manier kan de firma namelijk argumenteren dat het een vraag is, en geen medische claim.

Kortom, die tape wordt aan de man gebracht als een middel dat helpt bij hooikoorts, maar formeel wordt dat door het bedrijf nooit letterlijk gezegd.

Inderdaad. Als het echt werkte raadden artsen het ook wel aan. En nee ze worden niet omgekocht door big pharma.

De enige manier om uit te zoeken of dit werkt is gedegen wetenschappelijk onderzoek; een groep die niks krijgt, een groep die ducttape krijgt en een groep die deze tape krijgt. En dan voldoende grote groepen zodat je statistisch significant verschil tussen de groepen aan kunt tonen.

'bij collega x werkte het' noemen we anekdotisch bewijs. Anekdote is niet het meervoud van data. Oftewel N=1

Dat bij collega X de hooikoorts minder werd na de tape kan op meerdere manieren verklaard worden. Als het regent wordt de straat nat, maar dat wil niet zeggen dat als de straat nat is dat het dus geregend heeft. (Iemand kan water op straat gegooid hebben, een auto gewassen etc)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:32

SusanH schreef:
Ik geloof een hoop maar vind dat verhaal over bindweefsel en hoe dat dmv tape beinvloed zou worden erg vergezocht. Dit omschrijft denk ik wel het best hoe ik er tegen aan kijk:
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... hooikoorts

Persoonlijk vind ik het niet vergezocht dat kinesiotape op bindweefsel inwerkt.
Ik herinner mij erg pijnlijke bindweefsel massages die wel hielpen - de tape is veel prettiger.

Het precieze verband met hooikoorts ontgaat mij.

in de link staat ongeveer hetzelfde als in dit lijntje.
Citaat:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik meer vertrouwen heb in een kritische blik dan in een vaag verhaal. Het is mij namelijk nog steeds niet duidelijk waarom het nu zo goed zou werken.

+:)+

Maar in de beta faculteit wordt gezegd 'het experiment geeft de doorslag'.
Daarna ga je aan de slag om het te begrijpen, theorieën op te stellen 'als dit effect optreedt bij A - zou het dan ook invloed hebben op B'?
(Misschien is het ook gewoon een kwestie van 'iemand met een schouderblessure die ook hooikoorts had, merkte dit effect op'...)

En: wetenschap kan soms lang duren. |(
Eerst leuren om geld, dan proefpersonen vinden, die dan 4 jaar volgen en dan je artikel geplaatst zien te krijgen.
Tot die tijd 'is het niet wetenschappelijk bewezen'.

Citaat:
Ook bijvoorbeeld het longfonds geeft aan dat de werking niet bewezen is. Fysiotherapeuten schermen daarentegen alleen maar met "er zouden nooit zoveel therapeuten deze behandeling aanbieden als het geen effect zou hebben" . Vroeger waren er ook heel veel behandelingen die geen enkel effect hadden en toch overal gepraktiseerd werden. Ik vind het weinig overtuigend. Ze leggen namelijk nergens uit waarom het effect heeft, en hoe lang deze effecten aanhouden.

...en dat wordt meestal in de 2e ronde artikelen beschreven.
Nog een jaar op 10 wachten dan...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:16

Mijn fysio heeft wel eens aan medical taping gedaan voor een hielspoor. Nou, dat werkt echt niet hoor. De tape is binnen 2 uur los en wat het nut er van moet zijn? Ik heb hem na 2 keer het ook verteld dat het niet helpt en niet blijft zitten. Dus ik kan me niet voorstellen dat het voor hooikoorts werkt.
Maar als je ten einde raad bent , het kan geen kwaad, dan moet je het vooral proberen. Het is goedkoop, je kunt het zelf doen, en het schaadt niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:25

Mijn broer heeft behoorlijk pittig last van hooikoorts en heeft met deze tape veel minder last. Heb het zelf ook gehad mijn gevoelige huid vond het niet zo leuk dus heb het er eerder afgehaald maar ook ik merkte verschil! En weet het van meer mensen in m'n familie dat het echt helpt, m'n nicht is ook nog eens fysio en werkt hiermee.