Hoe laat gaan kinderen tegenwoordig naar bed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 23:42

Ik vind dat sommige pubers/tieners wel erg vroeg naar bed moeten hoor.
Vanaf een jaar of 13 mocht ik dat zelf bepalen en als het echt te laat werd dan werd ik wel een keer naar boven 'geschopt'.
Maar later dan 10 uur maakte ik het eigenlijk nooit omdat ik dan echt heel moe was.

Verplicht naar bed moeten werkt een beetje averechts vind ik. Als je nog niet moe genoeg bent om te kunnen slapen en je ligt dan maar te woelen en draaien in bed, meestal slaap ik dan de hele nacht niet/slecht.

keshia

Re: Hoe laat gaan kinderen tegenwoordig naar bed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 00:30

Ik vind slaap echt een basisbehoefte van een kind. En heb dan ook gezorgd voor een redelijk strak regime. Nu hebben allebei mijn kinderen ook wel veel slaap nodig. Maar ze liggen elke dag op dezelfde tijd op bed. Ook als het mij beter uit zou komen om eens een uurtje te schuiven.
Schrik niet, mijn kinderen zijn 2.5 en 5.5 jaar, en liggen er om 18.15 in. Meestal moet ik ze doordeweeks wakker maken om 7.45 om naar school te gaan. In het weekend zijn ze stipt om 7 uur wakker. Ze slapen dus ergens tussen 12 en 13.5 uur per nacht. :)

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 01:04

Mijn stiefzoontje van 7 gaat om 19.30 naar bed. Hij is rond 06.30 weer wakker. :j

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 01:06

Ik ben zelf 17 en mijn ma vindt het toch wel belangrijk dat als ik bijvoorbeeld naar school moet, ik om 9 uur/half 10 naar bed ga. Weekenden en vakanties e.d. moet ik zelf weten, maar als ik vroeg op moet ‘s ochtends dus 9 uur/half 10. Ik moet zeggen dat ik daar ook absoluut geen problemen mee heb, want als ik later ga slapen ben ik de volgende dag ook gewoon afgebrand en als ik afgebrand ben, ben ik een feeks _O-

Maar ken er ook zat van mijn leeftijd die rustig om 2 uur ‘s nachts pas hun bed in duiken en op de een of andere mysterieuze manier om 6 uur ‘s ochtends vrolijk hun bed uit springen >;)

Het verschilt dus heel erg per persoon wat het beste is (even terzijde gelaten dat 2 uur ‘s nachts slapen en 6 uur weer op voor niemand gezond is :') )

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 06:03

Minoes schreef:
Vanaf een jaar of 13 mocht ik dat zelf bepalen en als het echt te laat werd dan werd ik wel een keer naar boven 'geschopt'.
Maar later dan 10 uur maakte ik het eigenlijk nooit omdat ik dan echt heel moe was.

Verplicht naar bed moeten werkt een beetje averechts vind ik. Als je nog niet moe genoeg bent om te kunnen slapen en je ligt dan maar te woelen en draaien in bed, meestal slaap ik dan de hele nacht niet/slecht.

Ik denk dat je als ouder vooral kijkt naar wat jouw kind nodig heeft.
Als mijn kinderen 'te laat' naar bed gaan dan zijn ze over hun slaap heen en slapen ze helemaal niet meer.
Dan maar wat vroeger. Ze mogen hier nog wel lezen of een puzzelboekje oid maken.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 06:05

E_J schreef:
Ik ben zelf 17 en mijn ma vindt het toch wel belangrijk dat als ik bijvoorbeeld naar school moet, ik om 9 uur/half 10 naar bed ga. Weekenden en vakanties e.d. moet ik zelf weten, maar als ik vroeg op moet ‘s ochtends dus 9 uur/half 10. Ik moet zeggen dat ik daar ook absoluut geen problemen mee heb, want als ik later ga slapen ben ik de volgende dag ook gewoon afgebrand en als ik afgebrand ben, ben ik een feeks _O-

Maar ken er ook zat van mijn leeftijd die rustig om 2 uur ‘s nachts pas hun bed in duiken en op de een of andere mysterieuze manier om 6 uur ‘s ochtends vrolijk hun bed uit springen >;)

Het verschilt dus heel erg per persoon wat het beste is (even terzijde gelaten dat 2 uur ‘s nachts slapen en 6 uur weer op voor niemand gezond is :') )

Typt ze om 12 uur 's nachts... :')

AQHAProud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 06:12

n_love_qwert schreef:
Mijn dochter van 11 gaat doordeweeks rond half 9 naar bed (en dan ook echt slapen, niet meer lezen oid). In het weekend loopt dit dan vaak uit tot 9 uur :j Vind zelf 13 jarigen die om 23:00 gaan slapen erg apart, als ouder wil ik ook nog tijd voor mezelf overhouden hoor :7

Tja maar de meeste 13 jarige gaan ook veel eerder slapen ik ben zeg maar toch niet thuis dus hebben ze ook tijd voor zichzelf haha.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 06:20

veerledec schreef:
Die van anderhalf gaat tegenwoordig om 22u naar bed, en slaapt meestal tot een uur of 12. De jongste van drie maanden gaat om 23u naar bed en slaapt ook tot een uur of 12, met een voeding tussen 8 en 9.

Hoezo zou je niet kunnen uitslapen met kleine kinderen :P?

Dit is ook wel een bizar ritme. Maar jullie hoeven dus nergens heen qua werk en opvang en ze slapen dus elke dag tot de middag?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 06:47

Ik weet natuurlijk nog niet hoe het zal gaan als ze hier wat ouder zijn. Maar ik ga zelf eigenlijk altijd om 21:30 naar bed, dus ik hoop toch wel ze zo lang mogelijk voor die tijd in bed te hebben voor nog een beetje me time.
Momenteel zijn ze 1,5 en 4 en gaan we (normaal gesproken, natuurlijk niet altijd en op de minuut) om 19:00 naar boven. Dan gaat eerst de jongste er in en als we daarmee klaar zijn de oudste.
Jongste slaapt tussen de middag meestal zo'n 2 uur.
Ze moeten om 7 uur op voor school van de oudste.

Tot 12 uur slapen is best een apart ritme ja. Ben je niet bang dat als ze dat al zo lang gewend zijn het straks met (peuter)school (of welke activiteit ook eigenlijk, je gaat toch niet om 12 uur pas klaarmaken voor de dierentuin die om 17:00 dichtgaat bijvoorbeeld) erg lastig schakelen wordt voor ze?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:00

Zelf geen kinderen, maar de buurkinderen van 10 en ik geloof iets van 13 gaan regelmatig pas om 23:00 richting bed.
Lijkt mij toch wat aan de late kant als ze naar school moeten. Dacht al dat het iets van tegenwoordig was dat late naar bed gaan, maar als ik zo in dit topic kijk, is het toch best laat :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:03

DiantaM schreef:
veerledec schreef:
Die van anderhalf gaat tegenwoordig om 22u naar bed, en slaapt meestal tot een uur of 12. De jongste van drie maanden gaat om 23u naar bed en slaapt ook tot een uur of 12, met een voeding tussen 8 en 9.

Dit is ook wel een bizar ritme. Maar jullie hoeven dus nergens heen qua werk en opvang en ze slapen dus elke dag tot de middag?

Mijn man werkt aan huis en kan hierdoor iedere ochtend gewoon werken. De middagen deden we we zelf om en om, de oudste gaat nu drie middagjes naar de opvang. De avonden ben ik er vrijwel altijd. Ideaal, ik heb daardoor fulltime kunnen werken en niks gemist van m'n kind.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:18

Kinderen zijn 3 en bijna 2, we gaan om 21uur naar bed. In het weekend soms later. Ene keer wat vroeger net wanneer ze moe zijn. Over het algemeen slapen ze tot een uur of 8.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:28

Mijn oudste van bijna 3 gaat door de week om 19u slapen. Dinsdag en donderdag gaat hij hele dagen naar school en rust hij s middags op school een uurtje. Op de andere dagen doet hij thuis nog een middagdut van 2 uurtjes.
S morgens varieert het om hoe laat hij wakker wordt, ergens tussen 5u en 7u meestal.
In t weekend kan het een uurtje later zijn maar langer slapen doet hij dan ook niet.

De jongste is 10 weken en slaapt overdag wanneer hij wilt. Na eijn laatste fles tussen 23u en 00u gaan we slapen en slaapt hij tot een uur of 7 ( of zolang de oudste slaapt)

AQHAProud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:30

Bij ons in de klas gaan de meeste kinderen van 12/13 jaar om 10 uur/ half 11 het licht uitdoen. Dus ongeveer half 10 omkleden gok ik. Maar kwart over 9 echt niemand. Ik ken niemand die dat doet. Mijn broertje van 10 gaat half 9 omkleden dus 9 uur ongeveer licht uit gok ik.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:48

marrlinde schreef:
Oudste (10) en jongste (9) gaan beiden 20:00. Ik zou liever een verschil inbouwen, maar gaat helaas praktisch nog niet omdat ze op dezelfde kamer slapen nu.

In de cultuur is het heel anders, alle neefjes en nichtjes (2/4/5/7 etc) rennen meestal rond 00:00 nog rond. Erg irritant... ;-)

Bij ons liggen ze ook samen op een kamer (12 en 11) en bij hun zit een half uur verschil met naar bed gaan, wij hebben dat bewust zo gedaan want als ze tegelijk gaan dan gaan ze donderjagen.
Onze 2 jongsten (8 en 6) delen ook nog een kamer en ook bij hun zit een half uur verschil met naar bed gaan om dezelfde reden als hun broers. Nou moet ik wel zeggen dat de jongste een hele snelle slaper is, hij slaapt 9 van de 10 keer al voordat ik hun kamer verlaten heb.

Bij ons is het alleen zo dat ze elkaar 's ochtends wakker maken door te gaan kletsen etc.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:53

Minoes schreef:

Als ik ze hier de vrijheid geef dan kan ik de klok erop gelijk zetten dat ze de volgende dag niets waard zijn behalve chagrijnig alsof hun leven ervan af hangt.
Nu vertrekt onze oudste ook 5 dagen in de week om 7uur van huis ivm dat hij het 1e uur moet beginnen (8uur).

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:09

Mijn zusje van 15 moet om 10 uur in bed liggen met het licht uit. Vorig jaar was dat half 10 en op haar 12/13 om 9 uur.
Sinds haar 15e mag ze ook haar telefoon en iPad meenemen naar haar kamer, onder de voorwaarden dat ze laat zien dat ze er verantwoordelijk mee om kan gaan. Daarvoor mocht dat niet en dat was stooooooom want ieeeedereen uit haar klas mocht het wel en zij was de eeeenige van al haar vrienden en vriendinnen die het niet mocht en grote broer en grote zus mochten het ook dus waarom zij niet (wij zijn 5 en 7 jaar ouder).
Maar dat gaat goed, na een paar keer te laat opblijven is ze zichzelf tegen gekomen en nu gaan ze vaak uit zichzelf om half 10 al naar bed. In het weekend mag ze het zelf weten en is het meestal een uur of 11, 12.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:21

Wat een diversiteit aan bedtijden zeg :wow:

De oudste zoon van mijn vriend wordt in juni 9, hij gaat doordeweeks tussen 20.00-20.30 naar bed en dan eerder richting 20.00, in het weekend is dat eerder tegen 20.30.

De zoon van net 4, ook van mijn vriend, gaat op alle dagen tussen 19.00-19.30 naar bed en dan altijd meer richting 19.00.
Soms zijn we een dagje weg geweest en zijn we later terug, maar hij slaapt altijd in de auto.

Dit blijft voorlopig ook wel zo, wij liggen er zelf ook altijd rond een uur of 22.00 in.
Over een aantal weken komt ons eerste kindje van ons samen en ook hij zal gewoon op dezelfde tijd naar bed gaan als hij net zo oud is als hun.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:27

Toen ik 13 was (10 jaar geleden) moest ik om 21.30 naar bed.
Edit: Ik geloof dat mijn broertje van 11 toen om 21.00 naar bed moest, en mijn zusje van 9 om 20.30.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:36

Tot de 2e van de middelbare school -jaar of 14? - moest ik om 21.00 uur naar bed, daarna moest om 22:00 uur het licht uit en vanaf een jaar of 15 mocht ik het zelf bepalen. Maar dat is bij mij tot op heden 22:00/22:30 gebleven _O- (Ik ben nu 28) Ik ben niet zo een avondmens en heb echt wel 8,5 uur slaap nodig wil ik met een wakker brein op kantoor zitten, haha.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:45

veerledec schreef:

Als dit voor jullie nu werkt prima maar vraag me af wat als ze straks (over een aantal jaar) naar school moeten? Er zit dan toch totaal geen ritme meer in? Want dan kunnen ze niet meer tot 12 uur blijven slapen.. eerlijk gezegt ook sunt van de dag.

En wat als jullie een keer een dagje weg willen? En vroeg op moeten? Rond 8 uur bijv? Dan zijn ze helemaal uit hun ritme

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 08:50

NatasjavE schreef:
idylle schreef:
en telefoon blijft beneden.

Ecact!

Geen geapp of spelletjes.

Ook geen TV op de kamer.

Dat maakt overigens dat wij genomineerd zijn tot stomste ouders van 2017 en 2018. :')
(Neeheee dat meent ie niet)

Want iiiiieeeeedereen heeft een TV op zijn kamer.

Oja! Helemaal vergeten!

Die blijft hier ook beneden.. Geen discussie mogelijk.. En wij zijn ook heul stom, want IEDEREEN in de klas mag m uiteraard wel mee naar boven.. :))

(ook geem tv op zijn kamer)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:52

Ik kan me nog herinneren dat ik tot een jaar of 10 rond half 9 naar bed moest en daarna mocht ik het een beetje zelf bepalen, maar dat kon ook makkelijk want toen ik een jaar of 15 was ging ik nog steeds rond 9/half 10 naar bed.... dat doe ik nu nog tenzij ik bv bezoek heb ofzo :') Veul slaap nodig, altijd gehad.

Mijn dochtertje is nu 5, wordt over een maand 6 en gaat altijd rond een uur 7 uur naar bed. Nooit precies op uur en tijd. Op het moment ligt ze fftjes iets later in, omdat ze nog wat moet wennen aan het verzetten van de klok en nog klaarwakker is om 7 uur huidige tijd. Langzaamaan weer terugbrengen naar uur of 7 want merk dat ze nu echt last heeft van dat uurtje korter slapen, ritme is echt ff weg en ze moet er 's morgens wel gewoon uit. En dan laat ik t gewoon lekker zo tot ik ga merken dat ze wat minder slaapbehoefte heeft. Gaat vanzelf :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:54

Ben zelf 15 en vanaf mijn 13e had ik geen vaste tijden meer om naar bed te gaan, heeft mij echt goed gedaan want ga hierdoor veel vaker "gewoon lekker om 20:30" naar bed, en natuurlijk zeggen mijn ouders als ik er de volgende dag om 7:00 uit moet om 22;00 "Nu is het wel echt tijd om te gaan slapen".
Ging vanaf mijn 13e 's weekends ook soms naar een kinderdisco voor kinderen van 12 tot 15 jaar, dan kwam ik ook echt niet voor 10 uur thuis natuurlijk.

Heb zelf ook nooit wallen of voel me nooit moe.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:55

Ik denk per kind bekijken. Onze oudste is 8 jaar, maar kan gerust 12 uur achtereen slapen (als het heel veel korter is, dan is hij de hele dag niet te genieten).
Ze (10 maanden en 8 jaar) gaan om 19.00 uur naar boven, douchen/bad, als ik de kleinste slaapklaar maak en een fles geef, mag de oudste nog even door badderen/douchen. Rond 19.45 uur ligt ook de oudste fris in z'n bed, dan mag hij nog even tv kijken in bed tot 20.00 uur (soms een uitschieter naar 20.15 uur) en dan is het toch wel klaar.

Maar bijvoorbeeld met oud & nieuw haalt de oudste ook gewoon met gemak 2 uur 's nachts zonder in te dommelen. Maar dit hierboven is ons vaste ritueel. Altijd even buffelen tussen 19.00 - 20.00 uur :D