Schaam jij je voor je lichaam?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:21

Jammer dat zoveel mensen zich schamen voor hun lichaam.
Eigenlijk zouden jullie juist een dagje sauna moeten doen al durven jullie dat misschien niet?
Daar zie je zo goed dat iedereen anders is en niemand perfect!

Ik heb zelf striae op mijn borsten en bovenbenen maar me er (gelukkig) nooit voor geschaamd.

Tigress

Re: Schaam jij je voor je lichaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:41

Ik schaamde me kapot voor mijn eigen lichaam. Ik vond het verschrikkelijk, het enige wat ik nog zag was een speknek met een onderkin, om over de bobbels in mijn kleding nog maar te zwijgen. Veel te grote borsten, ik ben te zwaar (voor het eerst weer gewogen toen ik aan mijn gezicht zag dat ik gewicht kwijt was...en zelfs toen stond ik met 110.1 kilo op de schaal). Dat alles werd extra versterkt door een stemmetje wat met een megafoon in mijn oor leek te tetteren. Ondanks dat alles ging ik gewoon wel naar de sauna etc, maar dat maakte het gevoel wat ik had over mijzelf niet beter. Ik genoot op dat moment dat ik samen was met mensen die alle eventuele onzekerheden ook los konden laten, maar eenmaal weer in de kleren en voor de spiegel, zag ik enkel nog mijn imperfecties waar ik een hekel aan had gekregen. Ik vond mijzelf lelijk.

Pas sinds kort begin ik weer van mijzelf te houden, en te accepteren wat ik heb en wie ik ben. And guess what, ik verlies inmiddels langzaam maar zeker gewicht, en heb nu iets waar ik weer trots op kan zijn :D Ik leer er stukje bij beetje mee om te gaan, al gaat het wel moeizaam. Ik zou graag weer naar die onbezorgde tijd willen van mijn vroege tienerjaren. De jaren waarin ik slank was, de jaren waarin mijn lichaam geen schaamtepunt was voor mij. Ooit bereik ik dat weer, maar ik heb mij voorgenomen eerst weer écht van mijzelf te gaan houden. Vanaf dan volgt de rest vanzelf :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:55

Ik snap wel dat mensen zich schamen echter vind ik schamen een verkeerd woord. Je kan er immers niks aan doen als je door ziekte o.i.d er anders uit ziet dan anderen.

Ik zelf en hoop ook anderen zou ook nooit denken en zeggen dat iemand zich moet schamen om hoe die er uit ziet.
Heb het eerder met diegeen te doen want denk altijd, je zal het zelf maar hebben.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:09

Ik schaam me dood voor me lichaam, maar niet als in: ik sta in de spiegel en ik haat mezelf. Nee, ik schaam me voor me lichaam omdat ik 20 jaar ben, cup F heb en m'n borsten hangen, ik van me dijen tot m'n knieën striae heb en me hoofd te groot vind. Daarbij ben ik ook te zwaar (ik denk nu 88 kilo)

Maar, ik probeer elke dag op m'n eten te letten en mezelf complimentjes te geven in combinatie met de complimentjes van vriendlief, ooit komt die 70 kilo en ooit komt de boob-job :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:19

In een ideale mindset en wereld: nee. Ik vind dat ieder lichaam prachtig is en dat er niet zoiets bestaat als een lichaam waar je je voor moet schamen. In de realiteit: soms wel. We krijgen schoonheidsidealen opgelegd en als je daar niet helemaal in past is het makkelijk om jezelf lelijk te vinden of in ieder geval niet mooi. Ik probeer een paar keer per dag tegen mezelf te zeggen dat ook ik er mag zijn en dat helpt al veel, maar het blijft lastig. Soms kijk ik in de spiegel en denk ik 'yes girl work it je ziet er echt geweldig uit' en een andere dag kijk ik in de spiegel en vind ik mezelf dik, lelijk en verstop ik mezelf het liefst in een grote deken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:02

Nou ik ben erg slank, kleine voetjes en 1.73 lang, heb eigenlijk niks te klagen maar ook ik denk wel eens van Gatverdamme als ik voor de spiegel sta
Ik denk dat elke vrouw, ongeacht hoé ze er uit ziet dat wel eens denkt.

Zaak is jezelf goed te verzorgen. Ook je uiterlijk...make upje erop..dan krijg je al veel meer zelf vertrouwen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:15

Schamen tja, ik vind mezelf iets te dik, heb gewoon maat 38/40. Maar toch mag er zeker wel wat vanaf vind ik, zou graag een strak lichaam willen met een klein beetje een six pack maar helaas. Verder wel redelijk tevreden.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:19

Ik schaam mij enorm voor mijn hoofd, het liefst loop ik altijd met een zak over mijn kop heen. Maar dat is zo benauwd. Ik heb vroeger veel puistjes gehad waardoor ik nu allemaal littekens heb, ik heb enorm lelijke tanden dus ik durf niet te lachen. Ik ben enorm bleek, waardoor het soms op foto's en in het echt lijkt dat ik glow in the dark ben of licht geef. Over de rest van mijn lichaam ook enorm veel littekens die ik zoveel mogelijk probeer te bedekken. En ik ben vind mijzelf nog steeds te dik ook al ben ik 27 kilo afgevallen. Het liefst zou ik een nieuw lichaam willen of iets, eentje zonder gebruikerssporen.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:35

Ik schaam me regelmatig ontzettend voor mezelf. Sinds ik een spiraaltje heb veel meer last van haargroei op de standaard plekken maar nu ook m'n gezicht en buik, en ineens weer veel meer puistjes op m'n gezicht. Striae op m'n borsten/benen/billen, littekens op m'n onderarmen, wipneus, hele kleine borsten in verhouding met de rest van m'n lichaam, een groot voorhoofd, en zo kan ik nog wel even doorgaan :=
Het is zoveel makkelijker om alle lelijke dingen aan jezelf aan te wijzen. Ik probeer dan altijd maar juist de mooie dingen aan mezelf te benoemen. Wat Emma ook zegt, tegenwoordig zijn er al die schoonheidsidealen waar je aan dient te voldoen waar bijna iedereen wel een minderwaardigheidscomplex van krijgt :+

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 19:03

Zag van de week een stukje op de televisie dat men straks helemaal geen ala kate moss modellen meer wil.
in 2018 worden de plus size ( ben het niet eens met de terminologie!!! want echt plus wil ik het niet noemen) modellen hip!
Ook is er nu een hype voor de modellen die een lichamelijke handicap hebben.

Dus worstjes op de borstjes en pasteitjes op de dijtjes! We krijgen straks dus kleding die er niet alleen leuk uit ziet, maar dus ook echt past! :D

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 19:13

jorika1986 schreef:
Zag van de week een stukje op de televisie dat men straks helemaal geen ala kate moss modellen meer wil.
in 2018 worden de plus size ( ben het niet eens met de terminologie!!! want echt plus wil ik het niet noemen) modellen hip!

Dus worstjes op de borstjes en pasteitjes op de dijtjes! We krijgen straks dus kleding die er niet alleen leuk uit ziet, maar dus ook echt past! :D

Nou ik zie filmpjes van mode shows op verschillende insta pagina`s van de fashion week in Milaan etc en daar loopt geen enkel plus size model bij.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 19:18

Ik schaam me voor mijn rug en mijn buik.
mijn rug zit vol met moedervlekken,ook van die dikke wratachtigen :r
mijn buik is heel dik,sinds ik medicatie gebruik ben ik 25 kilo aangekomenen dat zit hoofdzakelijk op mijn buik.
ik krijg regelmatig de vraag of ik zwanger ben,of wanneer ik uigeteld ben.
mij zal je niet in bikini of badpak zien.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 19:19

Oh echt Sureido? Zo goed volg ik het nou ook weer niet.
Maar 2018 is nog lang... :P

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 19:21

sureido schreef:
jorika1986 schreef:

Nou ik zie filmpjes van mode shows op verschillende insta pagina`s van de fashion week in Milaan etc en daar loopt geen enkel plus size model bij.

Omdat dat high fashion is en Jorika commercieel bedoelt.

Maar waarom moet iets "in" zijn, want dat betekend dat iets anders weer uit is. Uiteindelijk gaat het er om dat je zelf lekker voelt in je eigen lijf en dat kan geen een model je geven, maar moet vanuit jezelf komen :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 19:34

colunder schreef:
Ik schaam me voor mijn rug en mijn buik.
mijn rug zit vol met moedervlekken,ook van die dikke wratachtigen :r
mijn buik is heel dik,sinds ik medicatie gebruik ben ik 25 kilo aangekomenen dat zit hoofdzakelijk op mijn buik.
ik krijg regelmatig de vraag of ik zwanger ben,of wanneer ik uigeteld ben.
mij zal je niet in bikini of badpak zien.

Dat laaste ken ik ja ook idd door medicatie die je blijkbaar helemaal niet dik 12jaar mag gebruiken ivm aankomen. Foutje van vorige huisarts -O- ga van voorjaar afbouwen en stoppen, dus hopelijk raak ik die 15kilo teveel weer kwijt. Eet best weinig en beweeg veel zwemmen, paardrijden en werk in de horeca dus daar zal het niet aan liggen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 19:39

Ik schaar mezelf niet onder de knappe vrouwen en voldoe zeker niet aan het "ideaal plaatje".
Kromme neus (is twee keer gebroken), geen strak lijf meer na m'n zwangerschappen, striae, donkere kringen onder m'n ogen, chronisch ziek dus mijn lijf doet vaak niet wat het moet doen.
Maar me schamen voor mijn lijf?
Nee, absoluut niet!
Waarom zou ik? Ik ben wie ik ben en ik zie er nu eenmaal zo uit. En als iemand daar problemen mee heeft, dan kijkt hij/zij maar de andere kant op.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:15

.
Laatst bijgewerkt door Galaika op 03-09-24 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:23

Gianti schreef:
Omdat dat high fashion is en Jorika commercieel bedoelt.

Maar waarom moet iets "in" zijn, want dat betekend dat iets anders weer uit is. Uiteindelijk gaat het er om dat je zelf lekker voelt in je eigen lijf en dat kan geen een model je geven, maar moet vanuit jezelf komen :)

Ben ik het helemaal mee eens maar ik denk dat mensen soms wel onderschatten hoe veel representatie doet met een mens. Ik weet hoe de modeindustrie werkt en dat er niet voor niets doorgaans 'size 0' modellen gecast worden, maar representatie maakt zo veel verschil. Als je kijkt naar bijvoorbeeld webwinkels als Asos, waar ze tegenwoordig de modellen niet meer fotoshoppen en dus plus size modellen in volle glorie inclusief eventuele putjes of striemen laten zien.. Wat dat met je doet is echt niet te beschrijven. Kijk daarnaast bijvoorbeeld naar de filmindustrie. In de meeste grote films worden vrouwen 'met een maatje meer' eigenlijk alleen maar gecast als een soort grappige tegenspeler en bijna nooit in een serieuze rol met een serieuze relatie naar andere mensen (en dan al helemaal niet met een serieuze romantische interesse). Het lijken misschien hele kleine dingen maar dat soort aanpassingen kunnen wel een wereld van verschil maken.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:30

Tja.. nu ga ik heel bokt over me heen krijgen maar ik kijk persoonlijk ook liever naar gespierde mannen (want eerlijk is eerlijk is het niet alleen perfect beeld bij vrouwen maar ook mannen) en vrouwen met een mooi lichaam. Vind dat gewoon een fijn beeld! En het gaat toch om knapheid? Met een film wil het oog ook wat denk ik dan. Maar iedereen houd ook ergens anders van. En daarbij, niet voor de mensen die er niks aan kunnen doen, is dik zijn ook ongezond. En ik vind het bij veel mensen ook wel meevallen hoe te dun ze zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:32

Er zit nog altijd een heel groot verschil tussen morbide obesitas en het type vrouw dat je vaak in films etc ziet. En ik ben het met je eens hoor, het is een marktgedreven veld en de vraag is blijkbaar groter naar vrouwen met een slanker figuur. Daar is ook niks mis mee, maar juist omdat er zo'n groot gat zit tussen vrouwen met maat 34-36 en vrouwen met morbide obesitas denk ik dat het een groot verschil zou maken als de representatie misschien wat breder over het spectrum was.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:32

Jammer inderdaad dat zoveel mensen zich zo schamen. Helaas is dat iets wat zo diep geworteld zit in onze kijk op hoe mensen eruit moeten zien...

Ik ga regelmatig naar de sauna en ik kom iedere keer tot de conclusie dat ik er best mag zijn :D . Ondanks mijn maatje teveel.

Het enige waar ik me voor "schaam" (en dat is een groot woord) is mijn alopecia. Ik heb superdun haar en het wordt alsmaar dunner. Ik heb inmiddels drie haartransplantaties gehad en ga op voor de vierde. Ik ben er soms best verdrietig van. Helemaal omdat ik vroeger een gigantische bos had. Maar gelukkig heb ik nog nooit vervelende reacties gehad. En na die transplanties is het zo verbeterd dat het mensen niet eens meer opvalt. Behalve, sauna... Nat haar en plat op mn kop. Niet dat me dat weerhoudt te gaan, maar ik kijk dan liever niet in de spiegel als ik naar het toilet ga :+

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:34

Schamen doe ik niet maar ik had wel altijd een hekel aan mijn kleine borsten vroeger. Ik was zo plat als een dubbeltje. Daar heb ik inmiddels iets aan laten doen en nu vind ik dat ik ondanks mijn dunne kuitjes wel een mooi lichaam heb, ben slank maar wel met figuur en volle borsten.

Een min puntje nu nog vind ik de striemen van mijn zwangerschap, ik grap altijd dat ik een tijger ben. :Y) :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:37

Als ik bijvoorbeeld naar Riverdale kijk is Veronica lodge ook niet de dunste maar ze heeft een mooi figuur. Ik denk inderdaad dat het misschien wel meer kan, maar grote en goede actrices zijn vaak dun. Ik ken dan de naam niet maar denk dat iedereen weet wie ik bedoel als ik zeg ‘die grappige blonde die te dik is’ vaak speelt ze idd de grappige tegen rol in Amerikaanse films. Maar dat vind ik écht te hoor := en ik zou ook niet vrolijk van haar in bikini worden. Maar ja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:39

Er zijn absoluut voorbeelden van films/series waarin het anders gaat hoor, maar dat is niet helemaal m'n punt. En zo'n opmerking over dat jij niet gelukkig van haar wordt in bikini is wel weer een beetje typisch. Het gaat er toch niet om waar jij gelukkig van wordt? Dat soort opmerkingen zijn best giftig en ik denk de rede dat veel mensen zich schamen voor hun lichaam. Ik heb ook geen maatje 38 maar dat betekent niet dat ik niet op het strand mag liggen in een bikini.

Edit: ik realiseer me net dat dit misschien heel onaardig overkomt richting jou en zo bedoel ik het absoluut niet. Ik ben het er gewoon niet mee eens dat westerse schoonheidsnormen dusdanig leidend zijn dat vrouwen met een maatje meer automatisch geacht worden zichzelf te bedekken als ze over straat gaan omdat het anders vervelend zou zijn om tegenaan te kijken voor andere mensen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:49

Precies, zulke opmerkingen zorgen er bij mede voor dat ik mij niet in zwemkleding vertoon :)