Amandelen verwijderen, ja nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:47

xLeoniee schreef:
Ik moest trouwens wel een nachtje in het ziekenhuis blijven ter controle. Volgens mij is dat wel normaal als je ze als volwassene eruit haalt.. mocht weer naar huis als ik kon laten zien dat ik kon drinken/vloeibaar eten (appelmoes) en als ik gewoon zelf naar de wc kon enz

Ligt er aan, ik zou dus niet blijven. Ik zou zorgen dat ik naar de wc kon en dan was het gewoon doei. Maar je moet nooit je laten opereren als er geen echte aanleiding is. Momenteel heerst er ook van alles, dus ja, dan heb je daar mogelijk ook weer een virusje van te pakken. Als het straks in het voorjaar nog doorgaat dan kun je verder kijken. Op dit moment is keelpijn en de rest lastig te onderscheiden. Niet voor niets zeggen ze tegenwoordig dat het alleen nog maar kan als er echt wat aan de hand is. Amandelen hebben ook nog een functie immers.
Laatst bijgewerkt door germie op 02-03-18 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:50

Ik zou juist zo weinig mogelijk paracetamol slikken, zodat je er ook wat aan hebt als je het echt nodig hebt.

Ik heb trouwens een dagopname gehad. Mocht om half 1 wel naar huis, maar wilde de uitslag wel weten. Bij mij was het immers niet zeker of er wel iets zat. Uiteindelijk tot half zeven moeten wachten. :/

Nathalie18x

Re: Amandelen verwijderen, ja nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:01

Amandelen hebben een dusdanig kleine functie, dat je het niet mist in je lichaam hoor. Daarnaast kunnen ze er beter uit als je er meer last dan profijt van hebt.

Ze laten je een nachtje blijven omdat de kans op nabloeding bij volwassenen hoger is dan bij kinderen, omdat de operatie dus meer invasief is. Ik wilde na de operatie ook graag naar huis, ik kon zelf lopen/naar de wc en ijswater drinken. Maar ze willen je gewoon een nachtje observeren voor het geval je toch een nabloeding krijgt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:05

Ik heb op mijn 19e mijn keelamandelen laten verwijderen omdat ik een chronische keelontsteking had. Bij de controle bleek zelfs dat mijn amandelen dusdanig waren aangetast dat ze onder de littekens zaten.
Ik ben na de operatie één nacht gebleven ter controle maar had geen last van nabloedingen. Ik heb me wel vreselijk belabberd gevoeld. Ik heb een week op Olvarit geleefd en appelmoes geleefd. De eerste paar dagen slikte ik paracetamol tegen de pijn maar het slikken kostte zoveel moeite dat, dat geen meerwaarde had.
Na een week had ik zoveel zin in een stevige hap en heb ik patat gegeten, de tranen sprongen in mijn ogen omdat het zout enorm prikte maar los daarvan was het heerlijk om weer vast voedsel te eten.
Het heeft even geduurd voor mijn weerstand weer op peil was, ik had in eerste instantie het gevoel dat het niets had geholpen maar langzaamaan ging het de goede kant op.
Na lange tijd kon ik zelfs weer de 'g' uitspreken. :=
Al met al ben ik blij dat ik het heb gedaan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:08

Ik had standaard 3 keer per jaar keelontsteking en vaak ziek. Op m'n 27e zijn ze er uit gehaald. Tja t was even wat minder fijn maar at binnen twee dagen weer en twee weken later was alles genezen. Nu veel minder vaak ziek qua griep en virussen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:10

Ik heb ze laten verwijderen toen ik 23 was. Had ik veel eerder moeten doen ze waren chronisch ontstoken. Het valt echt wel mee hoor de operatie , je wordt wakker en ja het is gevoelig maar dat is een flinke keelontsteking ook. Veel drinken. Kwa eten deed ik babyvoeding de eerste dagen en knakworstjes , die zijn mooi zacht haha. Je knapt er echt van op.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:45

@ TS: Mijn man heeft ze toen hij eind twintig was laten verwijderen. Voor die tijd had hij regelmatig last van zijn keel en wat altijd een beetje ziek, zwak en misselijk. De ingreep was dan wel wat heftiger dan dat je het als ukkie laat doen, maar het resultaat is bij hem zeer positief uitgevallen. Zelden tot nooit meer last van zijn keel (alleen als er wat heerst, maar dat is andere keelpijn) en hij is ook zelden tot nooit meer ziek, zwak en misselijk. Voor hem is het een goede keuze geweest! :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:48

Nayomie schreef:
Hoe bedoel je dat laatste precies? Is dat met het oog op een operatie oid?

Nee.
Je mag 4x dgs 1000mg paracetamol, zorg dat je die over de daar verdeeld en gewoon om de zoveel uur innemen, daar mag dan een aantal x ibuprofen bij (lees bijsluiter!) en als je slim bent neem je er een maagbeschermer (apotheek) bij.
Je moet het toch uitzitten, dan met zo min mogelijk pijn.

Paracetamol geeft in dit soort doseringen en deze termijn geen gewenning dus gewoon zo pijnvrij mogelijk houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:52

Janneke2 schreef:
Mijn amandelen zijn er met 5 jaar uitgesloopt.
Tussen mijn 20ste en 26ste mega vaak keelontsteking gehad.
Het beschermt dus niet, in tegendeel. ("Oh, het is ontstoken, nou dan halen we het er uit" - soms moet het, maar ik vind het wel drastisch.)

Die opmerking van extra kussens onder je hoofd vind ik van de zotte.

De oplossing is voor mij: voorkomen: L-Glutamine om te voorkomen dat een virus etc binnendringt; goede darmflora om te zorgen dat bij eventueel binnendringen goede actie mogelijk is, en bij beginnende pijn gorgelen met molkosan, liefst onverdund - dat overleeft geen enkele bacterie.

Citaat:
Je weet dat ze op die leeftijd geknipt worden? Er is later niets te zien als er een restant ingekapseld teruggroeit.

Bij mij is er niets teruggegroeid wat ging ontsteken - het slijmvlies van de keelholte zelf raakte keer op keer ontsoken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:00

Zo leek het bij mij ook Janneke. Er was niets te zien dat op een amandel leek. Bij gezond was de keel ook glad. Het restant is ingekapseld en zo teruggekomen.

Ik had het geluk dat mijn KNO arts dit eerder had gezien en herkende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:33

Ik moest ook een nacht blijven. Ik mocht op geleide van pijn eten en veel ijsjes. De volgende ochtend at ik alweer brood. Maar, ik heb wel een week morfine gehad. Andere pijnstilling werkte niet voldoende (pijn schreeuwde er doorheen). Met morfine eigenlijk bijna geen pijn gehad en na een week weer aan het werk gegaan.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:57

Mijn amandelen zijn twee keer geknipt toen ik jong was. Op 29 jarige leeftijd heb ik ze laten pellen en nu zijn ze gelukkig niet meer terug gekomen.
Ik had elk jaar minimaal 1-2 keer heftige keelontsteking met witte puntjes, koorts etc. Huisarts opperde toen zelf dat het misschien verstandig was ze te verwijderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:22

Ik twijfel er ook al een tijd over. Ik heb als kind een aantal keer ontstoken amandelen gehad maar heb ze er nooit uit laten halen omdat het nooit echt nodig is, maar ze zijn wel heel erg groot. Daarnaast heb ik last van apneu's 's nachts en werd het verwijderen van mijn amandelen geopperd als eventuele oplossing. Ik vind mijn apneu's echt heel vervelend (vooral de combinatie met snurken) en het beïnvloedt mijn slaapkwaliteit behoorlijk dus ik neig er zelf wel naar om ze eruit te laten trekken maar tegelijkertijd hoor ik van alle kanten dat het best wel pittig is bij volwassenen. Ik lees dus even mee :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 15:23

Dan zou ik het zeker gaan overwegen Emma. Wat precies houdt je tegen? Die tijdelijke pijn erna?

Ondertussen heb ik morfinetabletten gekregen, dus hopelijk houdt dat me op de been dit weekend.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:24

Welke heb je gehad?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 15:27

Oxycodon 5mg. Goed het is morfine-achtig, maar als me dat op de been houdt, ben ik tevreden.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:34

Ik snurkte voor de operatie ook heel erg, m'n vriend kon er vaak niet van slapen en ik werd sochtends nooit uitgeslapen wakker. Na de operatie was dit weg, echt zo'n verademing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:35

Nayomie schreef:
Dan zou ik het zeker gaan overwegen [naam]. Wat precies houdt je tegen? Die tijdelijke pijn erna?

Ondertussen heb ik morfinetabletten gekregen, dus hopelijk houdt dat me op de been dit weekend.

Inderdaad angst voor de pijn, maar ook het feit dat het me van verschillende kanten wordt afgeraden. Mijn vader werkt in de zorg en zegt dat het pittiger is dan ik denk, bij het slaapcentrum zeggen ze ga ervoor maar mijn huisarts heeft er ook weer niet een hele uitgesproken mening over. Ik denk dat ik het uiteindelijk wel doe want ik heb er inderdaad heel erg veel last van en word 's morgens slecht wakker.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:17

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:41

Ik lees even mee. Ik heb volgende week een afspraak bij de KNO arts. Ik heb al jaren last van ontstoken amandelen. De operatie lijkt me vreselijk maar iedere keer ziek is ook vreselijk.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:39

Een tip voor na de operatie, zetpillen ipv de gewone pilletjes om door te slikken ;)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:18

Ik vond de pijn echt meevallen. Kwestie van blijven drinken. S nachts wekker zetten en stug blijven doordrinken. Ook koudecompres op je keel leggen werkt goed. Ik had pijnstillers gekregen en daar was ik allergisch voor dus maar gewone ibiprufen geslikt.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 22:45

Zetpillen leek me ook een stuk verstandiger inderdaad, geziene slikken toch een complete ramp is. En in drinken gemixt vind ik het ook zeer onsmakelijk :')

Ik heb die oxycodon gehad, het verlicht heel weinig. Ik verrek van de pijn op het moment. Heb maximum aan gewone pijnstillers op en de oxycodon. Ik word hier zo moe van. En vooral, janken van de pijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 23:03

Vooral veel drinken, ijswater doet pijn ook stillen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 23:09

Je kan ook de hap bellen voor recept paracetamol supp die kan je dan ophalen bij de nacht apotheek. Of die laatste eerst bellen of je ook zonder recept kan halen