Rugklachten (si/ wervels)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:49

Anoniem schreef:
Tussenwervel schijven genezen niet, hoe graag jij dit ook wil geloven.

...wat is er dan mis met die tussenwervel schijven...?
(Ik ben gewend aan een operatie bij uitpuilen.)
Citaat:
Ook een kapot stukje ( wigvormig blabla) gaat niet meer helen, echt niet.

...en geen operatie mogelijk?

En compensatie - kan uitstekend. (Ontwijken van pijn dus lopen etc zoals je rug niet bedoeld is.)
Als de compensatie (nu ja, de pijn) niet opgeheven kan worden, kan het wel zin hebben om die keihard werkende spieren zo goed mogelijk te ondersteunen bij hun loodzware werk.

Anoniem

Re: Rugklachten (si/ wervels)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:34

Nee, ze zijn versleten. De onderste l wervel zit al zowat tegen de eerste s wervel aan.
Dat zag je duidelijk op de röntgen, leek wel kissing spines bij mij haha.
De t5 wervel is van vorm veranderd.
Operatie is niet nodig, en gelukkig ook maar.
M’n zenuwen zijn ( nu) niet beklemd, ik kan zonder moeite met gestrekte benen m’n handen plat op de grond krijgen als ik voorover buig dus aan lenigheid en soepelheid ligt t niet..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:58

...ehm - hypermobiel?

(Er is een serie van 5 testen en dit is er 1 van. Ik test op alle 5 'negatief' en ik ben "dus" niet hypermobiel, maar mijn bandenapparaat is elastischer dan ideaal. Wervels gaan bij mij makkelijk van hun plek en dat werkt artrose in de hand.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:26

Ja, ben ik. Maar dat is niks nieuws.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:03

T5 zit thorecaal (in je bovenrug), misschien dat je daar niet direct last van hebt?
Ik kan niet direct terug vinden wat er allemaal aan de rug scheelt, maar zo te horen zijn er verschillende afwijkingen in je rug te vinden. Misschien dat OriGENE rugtherapie nog iets is voor je. De afwijkingen in je rug kun je waarschijnlijk niet meer herstellen, dat is zoals het is. Wat in mijn ervaring nog wel helpt met 'slechte' ruggen is het sterker maken van de rugmusculatuur er omheen (spieren zijn je schokdempers). Ik werk zoals je misschien wel merkt zelf met de OriGENE en heb daar al hele positieve resultaten mee behaald (bijv. mevrouw die al 2x aan een hernia op hetzelfde niveau is geopereerd en daar voor de 3e keer nu een hernia had zitten heb ik uiteindelijk weer uitstralingsvrij gekregen en rugklachten fors minder tot zeer acceptabel niveau).

Ik zeg absoluut niet dat dit dé manier is om van jouw rugklachten af te komen. Ik denk wel dat de beste manier om jouw rugklachten tot acceptabel niveau te reduceren krachttraining zal gaan worden. En dan bedoel ik niet oefeningen als bekken kantelen, maar die rugspieren/bekken en buikspieren echt sterk maken. Dat jouw rugspieren nu zo hard zijn betekend dat ze overbelast zijn, overbelasting betekend dat de belasting hoger is dan de belastbaarheid. Daar kun je 2 dingen tegen doen, de belasting lager maken (maar niet paardrijden is niet een hele aantrekkelijke optie) of de belastbaarheid verhogen (keihard maar wel pijnvrij trainen van rug/bekken en buik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:11

T5 is gebroken geweest, daar heb ik buiten slijtage zelf weinig last van. ( soms iets stijf).
Grootste schade zit onder l5 en s1 ( zeg ik hopelijk goed. Onderste lumbale tegen eerste van sacrum?daarin aan). Die zitten bijna op elkaar.
Eerder her en der nog wat putjes ( geen idee wat term ervoor is)
De onderkant had wat curve naar links ( geen idee verder ).
T woord artrose en sclerose is gevallen.
Net zoals forse discopathie.
Verder dus de spieren links bij si keihard.
Maar waarom t alsmaar en eigenlijk alleen links it, die pijn... geen idee...
Dan heb ik t echt over uitval verschijnselen,
Soms alsof er een mes in gestoken wordt als ik me bv iets verplaats in stilstand ( bij tandenpoetsen bijvoorbeeld, even iets anders gaan staan ofzo. Of als ik langere tijd ergens heb stilgestaan en weer ga bewegen).
Verder kraakt m’n rug maar dat doet geen pijn verder.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:25

Sclerose of Scoliose? L5-S1 zeg je inderdaad goed.
Artrose is slijtage aan de wervels, discopathie is eigenlijk een soort artrose aan je tussenwervelschijf (discus).
Die messteken zitten die alleen in de rug of schiet die pijn door naar bil/been?
Hoe is lang zitten, lang staan of bijvoorbeeld slenteren? Het probleem is dat je met pijn het pijnlijke gebied gaat ontlasten, maar door die ontlasting worden je spieren zwakker waardoor je belastbaarheid steeds lager wordt en je dus steeds minder kan doen voordat je pijnklachten op komen. Om die cirkel te doorbreken is training van die spieren meestal essentieel. heb je al eens een traject gehad met specifieke krachttraining (met echt weerstand/gewichten dus) en zo ja waar bestond dat uit? OriGENE is niets anders dan krachttraining specifiek voor die onderrug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:00

Sclerose stond in het verslag van de radioloog( waar ik toevallig aan gekomen ben). Evenals meer termen..

Ik heb chiropractor gehad, osteopaat, ruiterfysio en gewone fysio.
De Chiro had me de laatste keer oa buikspieren oefeningen gegeven. Naast nog wat oefeningen.
De ruiterfysio idem.
Daarnaast heb ik jaren braaf pilates gedaan, hier ken ik eigenlijk alle oefeningen nog wel van.
Ik wil alle oefeningen doen die nodig zijn maar san moet ik wel weten welke. En dat is zo onduidelijk.

Die “ mes steken” trokken eerst door tot m’n kuiten; de ischias pijn zeg maar. Die komt met regelmaat terug. Nu is dat “ rustig”.
Wandelen gaat goed, vandaag bv nog 7 km met de hond gelopen.
Maar dan loop ik gewoon door.
Vorige week lange lijnen trainen met pony in een te zware bak gaf wel daarna veel pijn: dan “ zit ik vast”.
Zo noem ik het altijd maar, dan is alles stijf en lijkt het wel alsof m’n onderrug holler is/ voelt.
Dan doe ik wat oefeningen can pilates om het weer wat soepel tw krijgen, of even plat op de grond liggen ( tip Chiro).