Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:23

Oh, dat past mij wel. Ik drink met de kerstdagen 2 of 3 glaasjes Port en als het 's zomers heel warm is in het weekend 's avonds een speciaal biertje. In de tussentijd red ik die 30 a 40 dagen wel :D
Wijn vind ik niet lekker (ook niet de dure) -O- dus ook bij het uit eten drink ik fris.

Depende

Re: Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:33

Oh ja ikpas mijn baas doet dat ook en verteld daar graag over, hoe gezond dat wel niet is. :roll:

Zelf lust ik bijna alles qua alcohol en ja dat weet ik door bijna alles te proeven. Goede gin en tonic, whiskeytje of een fris biertje in de zomer, heerlijk. De pest is, ik kan er niet meer tegen, krijg echt zulke erge katers tegenwoordig (soms begin ik al hoofdpijn te krijgen een half uur na een biertje) dat het het mij niet meer waard is. Drink dus ook gerust een half jaar niet, tot ik met een gelegenheid (bruiloft of zo) denk, ach eentje proberen.. %)

Dus ja de komende 30 dagen drink ik waarschijnlijk niet, maar niet ihkv ikpas. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:42

Bij mij op het werk doen er dit jaar veel mee. Die zijn naar de carnaval al begonnen. En die lopen dan met zo'n blauw armbandje met ikpas erop. Vind ik zelf dan weer een beetje aanstellerig. :D

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:47

Ja precies Safina, helemaal goed dat je je eigen gedrag eens onder de loep neemt en een ‘uitdaging’ aangaat. Maar dit is bij hem een terugkerend fenomeen, 1 maand suikervrij of 1 maand alcoholvrij. Waarbij je dan uitgebreid gaat vertellen dat dit zoveel gezonder is, je je helemaal top voelt en blablablabla. Na die 30 dagen gewoon weer op de oude voet door doen. Beetje aanstellerig idd.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:48

Ik zie hier mensen heel up and mighty doen over het niet drinken van alcohol en dat als je dat niet 30 dagen kunt dat dat een probleem is, maar misschien moet iedereen eens even bij zichzelf nagaan hoe moeilijk het is om bijvoorbeeld chocola, kaas, koffie, vlees of zuivel te laten staan voor twee maanden. Of überhaupt suiker. Ga er maar aan staan, ik weet vrij zeker dat hier mensen zijn die beweren zonder alcohol te kunnen maar wel net zo verslaafd te zijn aan een iets anders.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:59

Lillith24 schreef:
Ik zie hier mensen heel up and mighty doen over het niet drinken van alcohol en dat als je dat niet 30 dagen kunt dat dat een probleem is, maar misschien moet iedereen eens even bij zichzelf nagaan hoe moeilijk het is om bijvoorbeeld chocola, kaas, koffie, vlees of zuivel te laten staan voor twee maanden. Of überhaupt suiker. Ga er maar aan staan, ik weet vrij zeker dat hier mensen zijn die beweren zonder alcohol te kunnen maar wel net zo verslaafd te zijn aan een iets anders.

Alcohol is voor mij absoluut geen probleem. Ik drink eigenlijk nooit.
Suiker en zuivel ook geen probleem,
Maar.. koffie, roken .. (A)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:11

Lillith24 schreef:
Ga er maar aan staan, ik weet vrij zeker dat hier mensen zijn die beweren zonder alcohol te kunnen maar wel net zo verslaafd te zijn aan een iets anders.

Of nog gewaagder: dat je iets plezierig vindt en het dus niet zomaar een maand wilt overslaan betekent niet automatisch dat je verslaafd bent of dat iets een probleem is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:19

Drinken omdat je je anders niet vrij genoeg voelt met uitgaan is toch heel anders dan suiker in je eten.
Ja suiker is slecht en verslavend ben ik van op de hoogte maar toch vind ik het vergelijk niet kloppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:21

Lillith24 schreef:

Nou, wat let je? Waar zou jij geen maand mee kunnen stoppen? En waarom is het belangrijk voor je?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:27

bruintje123 schreef:
Drinken omdat je je anders niet vrij genoeg voelt met uitgaan is toch heel anders dan suiker in je eten.

Maar dat is wat jij er van maakt. Drinken omdat je het lekker vind is ook een optie.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:28

Lillith24 schreef:

Natuurlijk wel een klein detail dat alcohol een drug is. Als ik met een groep met een bandje ga lopen omdat we een maand van de coke af gaan blijven wordt er wel iets anders op gereageerd denk ik :+

Daarnaast is 30/40 dagen zonder natuurlijk gewoon onzin. Als het je om je gezondheid gaat zijn die paar dagen niet voldoende hoor.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:32

Dat is zeker een optie.
Maar een colaatje is ook lekker. Alcohol vrij bier of jilzz ook.
Het niet kunnen blijf ik vreemd vinden.

Ik heb zelf een koolhydraat arm dieet gevolgd.
Ik geef toe dat ik door verhalen dacht dat het moeilijk Zou zijn maar dat was het niet.
En dan gaat het niet eens over gezellig maar om je dagelijkse eten.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:37

Ik vind alcoholvrij bier en frisdrank niet zo lekker en zwicht in een koolhydraat arme periode soms voor een croissantje.
Dat wij verschillend zijn maakt de een toch niet beter dan de ander?

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:40

Cayenne schreef:
Als het zo'n opgave is om 30 of 40 dagen geen alcohol te drinken, heb je dan niet al in meer of mindere mate een probleem?
Ik drink nooit, dus kan me die afhankelijkheid niet voorstellen. Net zoveel plezier tijdens een etentje of verjaardag zonder alcohol.

Helemaal mee eens! Dat mensen dit een prestatie vinden vind ik erg bijzonder. -O-

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:51

Qeurty
Quote eens dat ik schrijf dat ik de een beter vind dan de ander?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:54

Problematischer dan de ander dan..

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:31

Ik heb het topic even snel doorgelezen en wil graag even wat toevoegen. Ik ben student, en geloof me, er zijn voor studenten elke dag gelegenheden/mogelijkheden om te drinken. In de studentencultuur is dit dan ook 'normaal' (en even voor de duidelijkheid, dit gaat over een universiteit). Ik ken persoonlijk dan ook veel vrienden die zo'n 3 keer per week een biertje drinken, waarvan ze, ik gok gemiddeld zo'n 1x per week ook goed aangeschoten zijn. En ik praat het absoluut niet goed, maar toch gaat het bij het overgrote deel wel goed, drinken ze alleen in gezelschap van anderen, halen ze hun studie, zijn ze nog actief naast hun studie en hebben ze een groot netwerk.

Als ik de onderstaande berichten lees, zijn het alocholisten. Toch zal een deel hiervan grote bedrijven gaan leiden en carrière gaan maken. Zijn dit alocholisten (dat zou zo'n 15 - 25% van de universiteit worden)?

Daarnaast wil ik reageren op de opmerking dat een feestje of borrel zonder alcohol ook leuk is en dat je daar zelf voor moet zorgen. Hier ben ik het niet mee eens, in ieder geval niet de soort feestjes die ik ken. Alcohol maakt mensen nou eenmaal losser en gezelliger. Ik begrijp goed dat mensen die wat verlegen zijn, dit op feestjes of borrels kunnen waarderen en dit in hun voordeel kunnen gebruiken. Zo ken ik een student die juist op zo'n borrel haar huidige werkgever heeft leren kennen. Wat betreft de feestjes, de leukste verhalen komen toch echt van de niet-nuchtere mensen.

Overigens wil ik alcohol zeker niet goedpraten en ik ben me bewust van de schade die alcohol kan toebrengen. Ik wil hier alleen mee zeggen dat het allemaal niet zo zwart-wit is als hier gezegd wordt.

Edit: on topic, ik pas niet 30 of 40 dagen, ik let het hele jaar op de hoeveelheid die ik binnenkrijg per week ;)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:20

Maar is dit topic nou echt bedoeld om te discussiëren? Volgens mij is dit bedoeld voor mensen die mee willen doen en vind het topic nu een beetje verpest door mensen die hun mening over deze mensen komen geven. Snap dat mensen zich nu niet meer komen melden die mee willen doen. Open dan een nieuw topic, maar zelfs in de openings post staat dat dit niet de bedoeling is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:28

sureido schreef:
Ik durf hier op Bokt bijna niet te reageren maar ik zou dit oprecht nu niet kunnen. Woon op kamers en zo ongeveer iedereen met wie ik omga gaat redelijk vaak naar de kroeg en houd wel van een biertje waaronder ik. Kwestie van verschil in omgeving en mensen denk ik als ik hier zo lees :+ En denk dat degene die dat ook hebben hier niet echt reageren.

En ik drink bijna elke dag, soms een paar dagen niet, een glas rode wijn bij t eten en dan ben ik dus blijkbaar nu alcoholist :') nou prima hoor :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:34

Zelf drink ik niet maar ik vind de challenge wel een goed idee. Het zou kunnen bijdragen aan de struggle om het wat normaler te maken dat je bij een avondje uitgaan niet drinkt :) Zou fijn zijn!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:39

Whupp schreef:
Ik heb het topic even snel doorgelezen en wil graag even wat toevoegen. Ik ben student, en geloof me, er zijn voor studenten elke dag gelegenheden/mogelijkheden om te drinken. In de studentencultuur is dit dan ook 'normaal' (en even voor de duidelijkheid, dit gaat over een universiteit). Ik ken persoonlijk dan ook veel vrienden die zo'n 3 keer per week een biertje drinken, waarvan ze, ik gok gemiddeld zo'n 1x per week ook goed aangeschoten zijn. En ik praat het absoluut niet goed, maar toch gaat het bij het overgrote deel wel goed, drinken ze alleen in gezelschap van anderen, halen ze hun studie, zijn ze nog actief naast hun studie en hebben ze een groot netwerk.

Als ik de onderstaande berichten lees, zijn het alocholisten. Toch zal een deel hiervan grote bedrijven gaan leiden en carrière gaan maken. Zijn dit alocholisten (dat zou zo'n 15 - 25% van de universiteit worden)?

Daarnaast wil ik reageren op de opmerking dat een feestje of borrel zonder alcohol ook leuk is en dat je daar zelf voor moet zorgen. Hier ben ik het niet mee eens, in ieder geval niet de soort feestjes die ik ken. Alcohol maakt mensen nou eenmaal losser en gezelliger. Ik begrijp goed dat mensen die wat verlegen zijn, dit op feestjes of borrels kunnen waarderen en dit in hun voordeel kunnen gebruiken. Zo ken ik een student die juist op zo'n borrel haar huidige werkgever heeft leren kennen. Wat betreft de feestjes, de leukste verhalen komen toch echt van de niet-nuchtere mensen.

Overigens wil ik alcohol zeker niet goedpraten en ik ben me bewust van de schade die alcohol kan toebrengen. Ik wil hier alleen mee zeggen dat het allemaal niet zo zwart-wit is als hier gezegd wordt.

Edit: on topic, ik pas niet 30 of 40 dagen, ik let het hele jaar op de hoeveelheid die ik binnenkrijg per week ;)

Ik heb met Korsakov patiënten gewerkt en gek genoeg waren dit vaak idd hoogopgeleiden :Y)

Je ziet de ellende vaak later pas he, de problemen zijn er niet al in de 4-6jaar dat je student bent. De problemen komen pas tientallen jaren later.

Maar van 3x P/w één biertje krijg je geen problemen. Mijn ervaring is echter dat het ten eerste vaker dan drie keer per week is en ten tweede dat het niet bij 1 biertje blijft :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:43

Whupp, ik vind het alcoholgebruik onder studenten vaak ook best wel aan de hoge kant en zeker niet 'normaal'. Vind het ook erg jammer dat het als zo normaal wordt gezien. Alcohol werkt ook alcohol in de hand. Op feestjes waar het alleen leuk is met alcohol kom ik dan ook niet, voel me er niet thuis :)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:49

VivaLaVida schreef:
sureido schreef:
Ik durf hier op Bokt bijna niet te reageren maar ik zou dit oprecht nu niet kunnen. Woon op kamers en zo ongeveer iedereen met wie ik omga gaat redelijk vaak naar de kroeg en houd wel van een biertje waaronder ik. Kwestie van verschil in omgeving en mensen denk ik als ik hier zo lees :+ En denk dat degene die dat ook hebben hier niet echt reageren.

En ik drink bijna elke dag, soms een paar dagen niet, een glas rode wijn bij t eten en dan ben ik dus blijkbaar nu alcoholist :') nou prima hoor :D

Ja alcoholisten gedrag is dit!! Verslaafd!

Ach ja ik doe zowat alles wat god verboden heeft en maak me er nog niet druk om.

Voor degene die onder t mes gaan, hoe denk je dat een chirurg 15 uur kan opereren? Niet op een blikje red bull hoor.

Ik weet dat op bokt veel ‘braverikken’ zitten (en nee ik praat echt niet goed wat ik doe en ik beledig hiermee niemand, wist alleen even geen beter woord) maar in het echte leven kom je helaas meer personen tegen die niet zo als gros bokker zijn.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:53

eilleen333 schreef:
Van de site van het GGZ:
Citaat:
Wanneer is er sprake van alcoholmisbruik? Als je meer dan 1 a 2 glazen alcohol per dag drinkt en minder dan 2 dagen in de week geen alcohol drinkt, drink je al te veel.

Het valt mij op dat dit meer mensen zijn dan je denkt. Ik ken er echt genoeg die elke dag tijdens het koken of tijdens de maaltijd drinken. Dan ben je dus alcoholist.
Maar als 30 dagen niet drinken echt zo'n grote uitdaging is, dan is het denk ik heel erg goed om dit met enige regelmaat te doen en hulp te zoeken indien nodig. Alcohol is een verslaving wat mensen niet als verslaving zien, maar wel grote gevolgen kan hebben.

Maar voor mij is het dus geen probleem. Ik drink sowieso weinig, omdat ik weet wat de gevolgen van alchohol kunnen zijn op je lichaam. Alcohol is voor mij net zoals taart: voor speciale gelegenheden.

Dit. Echt precies dit!

Het zit bij zoveel mensen gewoon in het dagelijks leven verweven dat ze het zelf niet eens merken. Maar zonder kunnen ze niet. In mijn optiek ben je dan alcoholist. En dat zijn er veel meer dan je denkt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:12

In mijn ogen ben je geen alcoholist als je elke dag uit het werk een biertje drinkt of bij het eten een wijntje omdat je dat lekker vind.
Vraag me af hoeveel mensen hier weten (echt weten) wat alcoholisme überhaupt is...