Kijkoperatie buik/baarmoeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

candalisa

Re: Kijkoperatie buik/baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 11:44

Pfff wat een ellende hebben jullie meegemaakt zeg!
Het is inmiddels al meer als 20 jaar geleden toen ik voor het eerst ongesteld werd en eigenlijk nooit heel erg veel last gehad behalve migraine daarom ben ik vrij vroeg met de pil begonnen. 5 jaar geleden gestopt omdat we zoiets hadden van als er een kindje komt is het van harte welkom. Paar keer helaas fout gegaan en in november opgenomen nadat ik op stal instortte met helse pijnen waarbij ze van een blinde darm naar gedraaide eierstokken naar nier stenen gingen.
Naar huis gestuurd met antibiotica en pijn stilling maand later hop weer in de jumbo in elkaar gezakt door de pijn toen ging ik zelf meer puzzelen en vond ik het wel heel verdacht dat ik dot steeds kreeg een dag voordat ongesteld werd. Huisarts vond het niet zo spannend paracetamol erin en gaat wel weer over. Het is dat we bij de gyn kwamen ivm kinderwens dat hij zoiets had we kijken gelijk alles goed na want gewoon onderzoek lukte niet eens want ik ging door de grond.
Ik moet ondertussen de huisarts smeken om pijnstilling en dan nog als ik heel boos doe krijg ik er 3 terwijl ziekenhuis 6x per dag op de heftige dagen voorschrijft. Elke maand moet ik dan terug komen voor een preek dat ze dat noet zomaar willen geven bla bla ... nee iemand zo rond laten lopen?? Krijg we via het ziekenhuis maar die zijn van mening dat het gewoon bij de huisarts hoort dus krijg steeds z’n kastje maar het muur verhaal...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:12

Leffroi schreef:
Nee, de arts heeft mij per ongeluk zo lang laten gebruiken. Toen ik weer kwam op controle was hij verbaasd en kreeg hij het even heel benauwd. Ik was 16 toen ze het ontdekten en toen ook vrij vlot begonnen volgens mij, maar dat is alweer 10 jaar geleden dus ik weet het niet precies meer. Toen direct mee gestopt. Wist ik toen veel dat het niet zo lang gebruikt mocht worden, je gaat dan af op de kunde van de arts. Maargoed er was wel meer mis in dat ziekenhuis dus ik kijk van niks meer verbaasd op.

wow dat ze het uberhaupt zo jong hebben voorgeschreven O.o, want het heeft nogal wat kwalijke bijeffecten om zo jong in een overgang geplaatst te worden pff.. hopelijk geen zaken aan overgehouden? of is alles weer helemaal hersteld? botten etc zullen inmiddels wel weer hersteld zijn gok ik zo, maar toch

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:18

elenaMM77 schreef:
Leffroi schreef:
Nee, de arts heeft mij per ongeluk zo lang laten gebruiken. Toen ik weer kwam op controle was hij verbaasd en kreeg hij het even heel benauwd. Ik was 16 toen ze het ontdekten en toen ook vrij vlot begonnen volgens mij, maar dat is alweer 10 jaar geleden dus ik weet het niet precies meer. Toen direct mee gestopt. Wist ik toen veel dat het niet zo lang gebruikt mocht worden, je gaat dan af op de kunde van de arts. Maargoed er was wel meer mis in dat ziekenhuis dus ik kijk van niks meer verbaasd op.

wow dat ze het uberhaupt zo jong hebben voorgeschreven O.o, want het heeft nogal wat kwalijke bijeffecten om zo jong in een overgang geplaatst te worden pff.. hopelijk geen zaken aan overgehouden? of is alles weer helemaal hersteld? botten etc zullen inmiddels wel weer hersteld zijn gok ik zo, maar toch

Het wordt vaker bij (jonge) kinderen gebruikt die te vroeg in de puberteit komen (en daardoor stoppen met groeien).
Of bij kinderen die wel "normaal" gaan puberen, maar heel klein blijven.
Door dit middel wordt de puberteit uitgesteld en is er nog extra groei te verwachten.
Dit kan zowel bij jongens als meisjes.

Citaat:
Werking
Leuproreline remt de aanmaak van mannelijke en vrouwelijke geslachtshormonen door de hypofyse. Hierdoor wordt de ontwikkeling van de puberteit vertraagd of tijdelijk stilgezet. De lengtegroei neemt weer toe. Op het moment dat het geen probleem meer is als het kind in de puberteit komt, stopt men de behandeling. Daarna komt de puberteit binnen een aantal maanden weer op gang. Het kan tot 16 maanden duren voordat een meisje weer gaat menstrueren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:18

Candalisa, dat is inderdaad helaas veel voorkomend bij Endo, het is een opbouwend issue..
gelukkig maar dat je relatief rustige jaren qua cyclus hebt mogen hebben, dat scheelt iets..

ik werd op mijn 12e ongesteld.

hier in het kort.. eigenlijk gelijk vanaf het begin hormonale migraine. bovengemiddelde bloeding maar nooit extreem. vanaf mijn 14e of zo was ik de tweede dag echt van de kaart met heftige pijn.. Hierop aan de pil gegaan.. Deze veroorzaakte echter alles wat je er mee tegen zou horen te gaan.. nog veel meer migraine, explosies aan pukkels en acne (echt hele grote brede op mijn rug en in mijn liezen ook), en nog wel meer ongein..

daarna nog tig pillen uitgeprobeerd tot mijn arts aangaf: stop er maar mee en leer maar leven met de pijn.

tot mijn 20e ongeveer was het 1-1.5 dag echt gewoon dubbelgevouwen liggen.. maar daarna begon hetzelfde maar in lichtere mate ook rond mijn eisprong op te treden..

pas de laatste 5 jaar is het dusdanig ernstig dat ik koliekpijnen en rugweeen heb tijdens mijn menstruatie waarbij ik vrijwel helemaal niets meer kan voor meerdere dagen..

helaas dus hier geen diagnose, verondersteld wordt dat het probleem hier in de hypofyse ligt. met name ook omdat lucrin dus niet werkte zoals te verwachten was, of althans, niet zolang als dat het depot zou horen te doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:57

Brainless schreef:
elenaMM77 schreef:

Het wordt vaker bij (jonge) kinderen gebruikt die te vroeg in de puberteit komen (en daardoor stoppen met groeien).
Of bij kinderen die wel "normaal" gaan puberen, maar heel klein blijven.
Door dit middel wordt de puberteit uitgesteld en is er nog extra groei te verwachten.
Dit kan zowel bij jongens als meisjes.

Citaat:
Werking
Leuproreline remt de aanmaak van mannelijke en vrouwelijke geslachtshormonen door de hypofyse. Hierdoor wordt de ontwikkeling van de puberteit vertraagd of tijdelijk stilgezet. De lengtegroei neemt weer toe. Op het moment dat het geen probleem meer is als het kind in de puberteit komt, stopt men de behandeling. Daarna komt de puberteit binnen een aantal maanden weer op gang. Het kan tot 16 maanden duren voordat een meisje weer gaat menstrueren.

klopt Brain,

alleen wordt t in de praktijk maar weinig ingezet, omdat langdurig gebruik tot nogal wij effecten lijdt. meestal worden er ook andere medicatie en supplementen bij voorgeschreven of zelfs bepaalde hormonen om te zorgen dat er geen complete overgangssituatie plaatsvind voor zover ik weet. En ook dat er gestart mag worden tot een bepaalde leeftijd (het mijne weet ik daar niet van, maar wellicht heeft dat te maken met de effecten op een lichaam dat al te ver ontwikkeld is? ik weet niet of de osteoporose niet zo hard optreed voor de puberteit als in de pubertijd bijvoorbeeld)