Zeer ernstige slaapstoornis, lotgenoten? adviezen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 00:34

@cayenne, dsps is de slaap-aandoening die ik heb en al eerder omschreef, maar dan afgekort. :)

Supertje schreef:
Ik ga met Murthul mee, probeer echt eens te slapen wanneer je slaap hebt, ook als dat midden op de dag is. Ik heb dus vrijwel hetzelfde als Murthul, in eerste instantie dan. DSPS is inderdaad een verschoven ritme, en dat is NIET een aangeleerd ritme, maar is echt aangeboren en kan echt een serieuze handicap zijn.
Bij mij is het helaas nog wat verder gegaan, naar wat ze non-24 of met een heel moeilijk woord hypernychthemeral syndrome noemen, waarbij je praktisch helemaal geen dag en nacht ritme hebt. Ik slaap vaak in 2-3 keer in 24 uur.... maar kom daarbij wel aan een normale hoeveelheid slaap.

Overigens is het bij mij ook allemaal op psychisch vlak gezocht. Als kind was het ADD, als volwassene burn-out en weet ik veel wat nog meer. Maar sinds ik mijn leven zo heb in kunnen richten dat ik (meestal) kan slapen zoals voor mij nodig is zijn vrijwel alle problemen wat dat betreft weg. Dat wegvallen herken ik ook zo erg, en dat is echt een noodsignaal van je lichaam, en heet microslaap.
Ik gebruik behalve melatonine overigens geen slaapmiddelen meer. Ik heb andere middelen overigens ook maar heel kort gebruikt, ik haatte het!

Ik ben ook in Ede geweest.

Je moet idd enorm uitkijken dat dsps niet omslaat in non24. Verder hebben we een vergelijkbaar verhaal. Hier ook altijd problemen tot ik toegaf aan mn ritme. Met melatonine en daglichtlamp n heel stuk naar voor kunnen trekken gelukkig(4/5 uur eerder).

Iemand anders noemde nog melatoninetest, die doet ede inderdaad standaard bij iedereen omdat het je echt veel info geeft. Je moet vantevoren een melatoninetest doen en dan nog een test waarbij je hersenactiviteit gemeten word gedurende 24 u. Die 2 testen samen zijn daar standaard en al voor je voor het eerst een arts ziet. :j

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 00:45

Murthul schreef:
@cayenne, dsps is de slaap-aandoening die ik heb en al eerder omschreef, maar dan afgekort. :)

Supertje schreef:
Ik ga met Murthul mee, probeer echt eens te slapen wanneer je slaap hebt, ook als dat midden op de dag is. Ik heb dus vrijwel hetzelfde als Murthul, in eerste instantie dan. DSPS is inderdaad een verschoven ritme, en dat is NIET een aangeleerd ritme, maar is echt aangeboren en kan echt een serieuze handicap zijn.
Bij mij is het helaas nog wat verder gegaan, naar wat ze non-24 of met een heel moeilijk woord hypernychthemeral syndrome noemen, waarbij je praktisch helemaal geen dag en nacht ritme hebt. Ik slaap vaak in 2-3 keer in 24 uur.... maar kom daarbij wel aan een normale hoeveelheid slaap.

Overigens is het bij mij ook allemaal op psychisch vlak gezocht. Als kind was het ADD, als volwassene burn-out en weet ik veel wat nog meer. Maar sinds ik mijn leven zo heb in kunnen richten dat ik (meestal) kan slapen zoals voor mij nodig is zijn vrijwel alle problemen wat dat betreft weg. Dat wegvallen herken ik ook zo erg, en dat is echt een noodsignaal van je lichaam, en heet microslaap.
Ik gebruik behalve melatonine overigens geen slaapmiddelen meer. Ik heb andere middelen overigens ook maar heel kort gebruikt, ik haatte het!

Ik ben ook in Ede geweest.

Je moet idd enorm uitkijken dat dsps niet omslaat in non24. Verder hebben we een vergelijkbaar verhaal. Hier ook altijd problemen tot ik toegaf aan mn ritme. Met melatonine en daglichtlamp n heel stuk naar voor kunnen trekken gelukkig(4/5 uur eerder).

Iemand anders noemde nog melatoninetest, die doet ede inderdaad standaard bij iedereen omdat het je echt veel info geeft. Je moet vantevoren een melatoninetest doen en dan nog een test waarbij je hersenactiviteit gemeten word gedurende 24 u. Die 2 testen samen zijn daar standaard en al voor je voor het eerst een arts ziet. :j

Jeetje dat dsps klinkt bekend :oo

Ik gedei ook het beste als ik kan slapen wanneer ik wil, beetje lastig met het werk though :')

Ga me daar tóch eens over inlezen. Hoe constateren ze dat?

Want komt dan ook een beetje op hetzelfde neer dat je een ochtendmens niet tot 's avonds laat moet laten werken en ik als avond mens niet om 5.30 uur moet laten opstaan :D of zie ik dit nu verkeerd?

Ik krijg ook mede door mijn achterlijk slaappatroon veel last van spieren, denk aan Triggerpoints en verzuring tot compleet vastzitten waarbij paracetamol eventueel in combinatie met ibuprofen slikken bijna noodzakelijk is.

Ik ga me er eens even over inlezen!

Edit: jawel dit heb ik wel al ooit gelezen :') dus niet officieel gediagnostiseerd maar in mijn geval, om 22.00 doodop, klaar gemaakt voor bed. 22.30 erin.
Élke avond speel ik een half uur met mijn telefoon met blauw licht filter en indien ik niet eerder dan normaal naar bed ga val ik dan ook direct in slaap. Nu inmiddels weer klaarwakker na een hele slechte nacht. Heb een uur of twee geslapen daarna werd ik wakker om 3.30 en heb tot tot 6.00 wakker gelegen en daarna tot 12.00 uur weer geslapen.

Ik heb ook ooit nachten (2 tot 4 per maand) dat ik écht niet slaap of hooguit een uur of 2 a 3. Kan me niet voorstellen dit dagelijks te hebben, denk dat ik na een week iedereen die binnen een cirkel van 50 meter om me heen zou komen het licht uit z'n ogen zou meppen :oo , en écht ik ben niet agressief aangelegd :+

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 01:01

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 01:11

Oh jeetje. Ik lees even met jullie mee. Ik zie al direct dat mijn slaapproblemen niks zijn met die van jullie.

Voor mij is het "simpelweg" 3 maanden niet slapen (max 1 met geluk 2 uur per nacht) en dan een week van de kaart en echt gewoon niet kunnen bewegen, nog net een appie kunnen sturen "ik ben ziek" me omdraaien en verder slapen. Meer dan dat zit er in mijn slaapweek ook niet in, tenzij je een mega huil/krijsbui wil over hoe moe ik ben en dat ik het allemaal niet meer aan kan :Y)

Inmiddels zit ik aan de medicatie en heb daar wel wat moeite mee. Het is gelukkig wel natuurlijk spul, dus geen hele heftige medicatie. Het werkt dan ook niet zo goed :+ , maar het geeft wat verlichting. In het geval van nood neemt het de scherpe randjes weg en kan ik ondanks het gebrek aan daadwerkelijke slaap wel wat rusten. Dat is ook waar ik tegenwoordig op mik. Slapen werkt niet, rusten wel. Heb ik te veel aan mijn hoofd en lukt het me niet mijn hoofd leeg te maken, dan neem ik kalmerende thee. Werkt de kalmerende thee niet, dan neem ik kalmerende medicatie. Werkt dat niet? Dan heb ik pech en slaap ik die nacht niet. Dan is dat een spaarnachtje voor de week dood :')

Ik weet inmiddels dat ik er niet meer aan ontkom. Heb het nu al 8 jaar lang. Ik ga door en door en door en door tot ik slaapverlamming krijg - wat zorgt voor heel veel stress - wat zorgt voor slaapgebrek - wat zorgt voor slaapverlamming wat zorgt voor.. Je snapt het cirkeltje :') Ik geef me er maar aan over. Ik vecht er niet meer tegen en ook niet meer mee. Ik merk ook dat dat mij ergens wel rust geeft. Ik HOEF niet te slapen. Ik MAG slapen. Voel ik me niet slaperig ook al was ik doodmoe op het moment dat ik ging liggen dan haalde mijn lichaam een grapje uit. Me daar zorgen om gaan maken zorgt alleen maar voor meer gedachtes wat ervoor zorgt dat ik nog minder slaap.

En nu ben ik doodmoe (het is hier kwart over 1 :D ) en ga ik liggen en waarschijnlijk lekker niet slapen :D :P

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 01:12

Pfff heel bekend ..
Ik kramp er al bijna 15 jaar mee helaas... altijd al moeite gehad ook in mijn tiener jaren omdat ik mij altijd zo druk maakte over school. En daarna toen ik ging werken zelfde probleem ik was zo bezig met m’n werk dat ik bleef malen.
Dus ook allerlei methodes en hulpen geprobeerd niks hielp. Toen kreeg ik 10 jaar geleden de ziekte van me/cvs na een chronische pfyfer ... ik was dus steeds zo gesloopt overdag dat ik zeker wist datik snachts zou slapen nou het werkte averechts ... doordat ik mezelf zo pushte om de dag door te komen en blijven werken kreeg ik in de nacht heftige epeleptische aanvallen omdat mijn lichaam dan pas z’n rust kreeg. Maar daar was ik bijna de hele nacht wel zoet mee.
Hierdoor kreeg mijn lichaam onvoldoende rust en schakelde het gewoon overdag uit ... een aantal keer op het werk gebeurt met de angst dat mijn hartslag zo laag werd ... mijn lichaam ging dus in overlevings fase. In deze periode mocht ik ook geen auto rijden. Ik moest me er leren meer bij neer te leggen dat als mijn lichaam moe was gaan liggen en eraan toe geven dat heeft maanden geduurd ... tijdens de aanvallen vecht ik altijd maar toen ik het over me heen liet komen waten ze snel voorbij nu heb ik ze heel af en toe bij veel stress.

Aangezien niet slapen icm cvs geen goede optie is krijg ik slaap medicatie zolpidem en een roesje uit het ziekenhuis dormicum. Dit helpt wel enogsinds met wat uitzonderingen na en dan krijg ik een aantal verschillende combinaties om me weer even door de piek te helpen en dan weer terug naar de zolpidem,
Bij mij is het voornamelijk een pieker verhaal maar wat complex. Ik begin met wat ga ik morgen doe ? Zal ik rijden ja ga ik doen... maar wat als ze niet goed loopt en als zo blijft dierenarts bellen wat als die er niks aan kan doen dan moet ik d’r inslapen en haar laten ophalen ... zover draaf ikdoor is vreselijk ... ik heb snachts m’n ouders gebeld omdat ik bang was dat m’n vader niet meer ademde...
Enige wat ik wist is toen we onze eerste kindje verwachte sliep ik als een roosje had geen migraine meer voelde me top! Helaas is dat vrij snel op een miskraam uitgelopen en toen weer terug bij af.
Nu zet ik tv op timer dat ik naar geluid wat hoor en daar op probeer te slapen

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 01:36

Cayenne schreef:
Een melatonine of cortisolgehalte test is nog nooit gedaan. Ik wist niet eens dat het bestond :=
Waar kun je dat aanvragen of moet ik daarvoor bij de neuroloog zijn?

Wietolie (CDB olie?) heb ik geprobeerd maar had ook geen effect :n

Ik wandel overigens iedere dag (met de hond), dus ik probeer er wel zoveel mogelijk ritme en beweging in te houden.

Hormonale problemen ook nog niet aan gedacht. Ik wist niet dat er zoveel verband kan houden met slecht slapen! :=

CBD olie is niet hetzelfde als wietolie. Het wordt van hetzelfde spul gemaakt ja, dat klopt, maar is zeker niet hetzelfde en heeft dus ook niet dezelfde werking.
CBD is meer voor pijnbestrijding, nu zal wietolie daar ook aan bijdragen, maar cbd is daar beter geschikt voor. Wietolie zit THC in (CBD olie bevat geen THC) en werkt dus ook als rustgever en helpt daarmee dus ook je spieren te ontspannen en je geest. Schrijf wietolie dus nog niet af, want zeker kans dat die je wel kan helpen.
CBD olie heeft dus verder niet het rustgevende aspect, dat is echt puur voor pijnbestrijding (en naar ik meen goed tegen ontstekingen).

Geryon

Re: Zeer ernstige slaapstoornis, lotgenoten? adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 02:30

Heb jij EMDR gehad Cayenne? En geen last meer van eventuele trauma's of angsten? Kan namelijk onbewust een mega invloed hebben op je leven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 02:34

Nou hier een die het minder erg heeft Cayenne, maar wel lastig.
Bij mij helpt het op tijd nemen van melatonine iétsje, en voor het wel rust hebben heb ik een verzwaringsdeken.
Lichamelijk rust ik anders minder uit, en ik lig niet fatsoenlijk stil.
Als je wil mag je mijn deken wel een nachtje of 2 proberen? :)
Ik heb er eentje met spliterwten erin, ik lig met de deken als ik niet kan slapen tenmiste wel stil.
Verder heb ik fibromyalgie, en voor mijn pijn scheelt dat overdag ook, wietolie is wel helemaal top trouwens, ik rust lichamelijk veel beter uit door de ontspanning.
Even iets heel stoms, maar van teveel histamine in mijn bloed kan ik dus superslecht slecht slapen, heb je allergieën?
Bij mij helpt het om voor het slapen een antihistamine te nemen, en dan werkt fexofenadine nog het beste.
Dus als je s'morgens toevallig al antihistamine slikt, probeer dat eens s'avonds te nemen?
Het komt meer voor, je kan lichter gaan slapen van teveel histamine in je bloed.
Dit is mijn deken, ik heb er 4 jaar terug €200 voor betaald maar mán wat ben ik er blij mee zeg, ik mis de deken echt als ik elders slaap!
Ik bang dat het snel vies zou worden, deze is niet wasbaar maar dat gebeurt niet.
Enige wat ik doe is niet óp de deken liggen of zitten en ik leg de deken nooit veel hoger als mijn heup, dus qua zweten lijdt dat ding 0.0.
Eerst had ik er een hoes om, maar dat werkt echt niet en gaat scheef.
Als je wil mag je de deken twee nachtjes lenen als we dat handig plannen, want dan slaap ik echt stukken minder. :+
Niet erg, maar dat moet niet net voor een examen ofzo. :')
Toen mijn vriendje hier kwam slapen had ik hem weggelegd, zo van dat staat
zo stom zo'n deken op mijn bed.
Nou ik ben m midden in de nacht terug gaan halen van zolder. _O-

Edit: ik krijg de foto niet geupload, maargoed het aanbod staat.
Hier komt mijn deken vandaan, de spliterwten optie biedt ze niet meer aan zie ik.
Ze verhuurt ze ook, mijn deken is nu 4 jaar oud en nog helemaal heel.
Ik slaap er sinds ik er een heb echt elke dag onder. :+
https://www.denaaitafel.nl/verzwaringsdeken/

Edit: Foto, is toch gelukt:
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 03:02

Uiteraard nog steeds wakker :wave:

Even kort: Ja ik heb EMDR gehad, maar dat is op dit moment geen optie omdat je er echt voor moet kunnen slapen om de indrukken te verwerken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 06:41

Mijn vorige bericht was van 2 uur 's nachts. Inmiddels is het alweer half 6 geweest en heb ik dus weer een hele nacht niet geslapen.
Nu weet ik hoe het voelt om een kater te hebben zonder alcohol te drinken :')
En blijkbaar vieren ze in het dorp 's nachts al carnaval :7

Moonfish, bedankt voor het aanbod! Heel lief!
Een vriendin blijkt een soortgelijke deken te hebben, dus ik mag waarschijnlijk die van haar lenen.
Als dat bevalt, dan kan mijn moeder wellicht zoiets maken. Ze is heel goed met de naaimachine, dus dat komt dan mooi van pas!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 07:19

Heb je wel eens 1000 Mg paracetamol geprobeerd nu als je je zo rot voelt?

:(:)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 07:24

Nee, eigenlijk niet. Maar ik denk dat je dat via de dokter moet aanvragen?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 07:25

Ik zou als ik jou was toch kijken naar harmless methoden zoals meditatie en mindfulness. Quickfix door medicijnen is vaak tijdelijk of vergankelijk (de hedendaagse economie heeft er een handje van quickfix oplossingen te verheerlijken). Je ‘aandoening’ is hoogstwaarschijnlijk langzaam gekomen en zal dus niet van de ene op de andere dag verdwijnen. Er zijn goede apps om nieuwe habits bij te houden, ik zou zeggen probeer nog wat meer structuur aan te brengen, zoals blauw licht elimineren minstens anderhalf uur voor het slapen gaan. Probeer niet meteen alles te veranderen, dat hou je simpelweg niet vol. Het duurt gemiddeld 60 dagen tot een nieuwe habbit een echte habbit is geworden.

Succes! Ik hoop dat je wat met de tips kunt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 07:58

Cayenne schreef:
Nee, eigenlijk niet. Maar ik denk dat je dat via de dokter moet aanvragen?

Nee, :) gewoon twee 500 Mg paracetamolletjes nemen. Mocht je normaliter paracetamol gebruiken voor hoofdpijn of tijdens griep en je ervaart daar geen bijwerkingen van dan is er geen argument dat zegt dat je tijdens of voor zo'n rotnacht het niet mag proberen.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 08:37

Brainssessions van Ad Visser.

Een aantal jaar geleden heeft hij wat cd’s gemaakt. Die cd’s gaan over/zijn voor ontspanning/voor slapen gaan. Wellicht is dat wat voor jullie. Ik moest er aan denken toen ik jullie berichten las.
Je zal ze vast nog wel ergens kopen of mss zijn ze zelfs wel te downloaden bij Spotify.

Wie weet......helpt het!

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 08:39

Ik las gister iets over Polyfasisch slapen.
Met polyfasisch slapen ga je niet meer elke avond naar bed maar in plaats daarvan slaap je elke vier uur twintig minuten. Dat betekent dat je in 24 uur zes keer een dutje doet en in totaal twee uur slaapt.

Misschien iets voor jou om in ieder geval een beetje slaap te krijgen?

En ik hoor goede verhalen over wietolie. Zelf nooit geprobeerd maar mijn ex had het. Door PTSS sliep hij nauwelijks en kon niet doorslapen. Ik maakte hem ieder uur wakker en dat uitgebouwd naar iedere twee uur anders durfde hij niet te slapen. Als hij maar wist dat ik hem wakker maakte, kon hij wel slapen omdat hij wist dat hij veilig was. Toen het door de jaren beter werd en hij weer durfde te slapen gebruikte hij op zijn mindere dagen wietolie en dan sliep hij binnen no time heel rustig in.

Zelf neem ik als ik een periode van slecht slapen heb twee Sarixell bij een kop thee voor het slapen gaan... Het is gewoon pijnstiller, maar ik kan er ook heel goed op slapen. Terwijl andere middelen allemaal nooit geholpen hebben om me rustig te laten slapen.

En ik heb veel baat bij een warme kruik in bed en zware dekens. Hoe meer het gevoel van geborgen en in een cocon, hoe makkelijker ik doorslaap...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 08:40

B12 en vit d al eens getest? Erwas pas een seriecover slaapstoornissen op tv. Daar gingen mensen ook naar een slaapkliniek. 1 had o.a lage vit d en dit werd door de arts ook als mogelijke mede oorzaak genoemd. Vit d moet liefst rond de 100 zitten.
Ik heb een burn out gehad met o.a e slaapklachten en allerlei andere klachten. Alles werd op psygisch gegooid. Ik bleek een hele lage vit d te hebben. Volgens arts waren er veel mensen die naar psychiater gestuurd werden die eigenlijk gewoon flinke tekorten hadden. Van vit tekort kan je slaapproblemen krijgen, sneller last van stress, hyperventilatie en paniekaanvallen. Omgekeerd wordy Door stress de vit d opname verstoord. Cirkeltje dus .

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 08:53

Heb je altijd slaap problemen gehad? Hoe sliep je als baby/kind? Ik heb er gelukkig niet zo'n extreem last van maar ik kon door piekeren uren wakker liggen vroeger. Dat is gelukkig inmiddels minder geworden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 09:05

Allereerste wil ik je heel veel sterkte wensen! het klinkt afschuwelijk.

Ik denk dat het goed is om alle lichamelijke/ hormonale problemen uit te gaan sluiten.

Ik ben ook geen geweldige slaper en ik weet dat vooral ontspanning {van de geest} nodig is om goed te kunnen slapen mits er geen andere oorzaken zijn.

Wat mij enorm goed helpt is meditatie en dan voornamelijk meditatie in beweging dmv Tai Chi Tao..bij mij zorgt het dat mijn diepe slaap weer hersteld word. En dat zorgt dat ik niet in een viceuze circel van steeds slechter slapen/ overprikkeld zijn terecht kom zeg maar.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 09:18

Bedankt weer voor alle tips! Ook via pb! <3 Momenteel heb ik even niet de puf om op iedereen te reageren, maar ik waardeer het meedenken echt!

Women2: Ik ken het principe, maar ik denk niet dat het iets voor mij is. Ik heb meestal ruim 2 uur nodig om uberhaupt in slaap te vallen (als het al lukt), dus dan ben ik daarna helemaal gebroken.
Ik heb overigens ook PTSS, maar dat heb ik al jaren en toentertijd sliep ik ondanks nachtmerries wel redelijk goed door, dus ik weet niet of het daarmee in verband staat. De psychologe denkt van wel, maar voor mijn gevoel moet het dan iets onbewust zijn.

Mijn vitamine D is al eens getest en ik had inderdaad een tekort! Maar het was niet heel schrikbarend. Volgens de dokter heeft driekwart van de Nederlanders een tekort aan vitamine D en kon het daar niet aan liggen?

Chocobroodje: Ik ben altijd een lichte slaper geweest en sliep nooit meer als 6 uur per nacht. Ik heb ooit een bijbaan gehad waarbij ik er steeds rond 04:15 uit moest en sindsdien lukte uitslapen sowieso niet meer. Maar ik zou nu al blij zijn met 4 uur per nacht!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 09:23

Ptss => meestal dat je geest/ lichaam nog in overlevingsstand staat..op die manier kun je nooit diep ontspannen.

Met meditatie activeer je het parasympatische zenuwstelsel wat je nodig hebt om weer {wat} te kunnen ontspannen en uit die overlevingsstand te komen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 09:46

Cayenne schreef:
Mijn vitamine D is al eens getest en ik had inderdaad een tekort! Maar het was niet heel schrikbarend. Volgens de dokter heeft driekwart van de Nederlanders een tekort aan vitamine D en kon het daar niet aan liggen?

En wat is laag? Veel huisartsen vinden 50 namelijk ok. En dat is een oude waarden. Hij moet rond de 100-150 zijn. Dat zijn de nieuwste ontwikkelingen. Ik had een huisarts die mijn 37 prima vond. Want, inderdaad, iedereen had een tekort bla bla. Nu een nieuwe huisarts en die zegt ook dat iedereen een tekort heeft MAAR, dat iedereen extra vit d zou moeten nemen. En dat hij rond 100-150 moet zijn. Dat de ene er geen last van heeft met een waarde van 20 en de andere heeft ernstige klachten met een waarde rond de 40. Helemaal als je er gevoelig voor bemt en geestelijk en lichamelijk instabiel. Zowel fysio, arts in hey ziekenhuis als de huisarts hieldem zich aan de nieuwe regels. Maar denk erom, veel artsen zijn ouderwets en vinden het onzin. Bij een lage waarde heb je een stootkuur nodig em red je het niet met de normale middelen. Desnoods kan je zelf vit d in hogere waardes online kopen in webshop. Mn oude huisarts gaf me na een hoop gezeur pillen van 800ie die ze ook in de winkel verkopen. Heb ik niks aan voor te kort wegwerken. Van nieuwe huisarts kreeg ik vit met 20.000!! IE. Klein verschil.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 09:48

Cayenne schreef:
Ik heb overigens ook PTSS, maar dat heb ik al jaren en toentertijd sliep ik ondanks nachtmerries wel redelijk goed door, dus ik weet niet of het daarmee in verband staat. De psychologe denkt van wel, maar voor mijn gevoel moet het dan iets onbewust zijn.

Onbewust de angst hebben voor nachtmerries of dat er iets uit het verleden naar boven komt en daardoor niet kunnen slapen zou natuurlijk best kunnen.
Misschien dat je lijf je wil beschermen voor die verschrikkelijke beelden door maar niet in slaap te vallen.

De enige tip die ik je mee kan geven is doe wat goed voelt voor jou.
Wil je elke dag op een vast tijdstip naar bed en "verplicht" 6 uur lang rusten ( of je nu slaapt of niet) dan moet je dat doen. Voelt het beter om wanneer je klaar wakker naar het plafond ligt te staren er uit te gaan en de was te strijken, vooral doen.
Laat je niks opdringen door hoe het zou moeten of wat andere denken wat goed voor je is.

Het zelfde geld voor de EMDR en mindfullness. Ben je er klaar voor en wil je er mee aan de slag? Top!
Ben je er niet klaar voor en denk je dat je het niet aan kan, dan wacht je nog even.

Er is licht aan het einde van de tunnel, echt waar! Maar wel op jou tempo en niet geforceerd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:59

Cayenne schreef:
Babootje, de slaapproblemen van je dochter klinken erg bekend! Ik heb alleen geen ADHD.
Ik heb eveneens een ECCG gehad en ook die liet zien dat ik geen mentale rust heb, niet in de diepe slaap kom en dus ook niet voldoende kan uitrusten op de momenten dat ik wel slaap. Ik ben ook bij ieder geluid of beweging wakker. Daardoor kan ik soms wat kribbig reageren op manlief die dan beweegt of een geluid maakt. Daarna voel ik me echt schuldig, maar het is zo frustrerend om wakker te worden van iets wanneer je eindelijk slaapt :o

De behandeling ken ik verder niet! Kan ik dit met de neuroloog bespreken? Misschien is dit ook wel iets voor mij.

Ik zou het er zeker met je neuroloog over hebben. Mogelijk heeft hij er wel al van gehoord.

We wisten dat mijn dochter altijd slecht sliep (van jongs af aan drama met naar bed gaan), vaak wakker was etc, maar pas toen ze met een slaap app naast zich sliep zagen we pas hoe raar haar ritme was. Iedere nacht anders, heel vaak wakker (pieken) en vrijwel geen diepe slaap. In tegenstelling tot die van mij die maar 1 wakker piek geeft om half 5 en verder rustige slaaplijn met 2 diepe slaapperioden.
Geen wonder dat mijn dochter concentratieproblematiek had en een kort lontje overdag. Ze heeft ADHD (diagnose) maar een gebrek aan slaap heeft daar natuurlijk ook grote invloed op.
Omdat ze slecht tegen de bijwerkingen van de medicatie kan die metylfenidaat bevat (geeft hartkloppingen en daar moet ze dan weer proponolol voor slikken) en we alle medicatie die er was al hadden geprobeerd, zijn we op zoek gegaan naar iets anders en kwamen toen op neurofeedback.

Inmiddels worden door meer psychotherapeuten neurofeedback aangeboden maar je moet erop letten dat eerst een EECG onderzoek wordt uitgevoerd, want je moet natuurlijk weten waar de disbalans in de hersenen zit. Onder het doen van allerlei testen wordt de functionaliteit van de hersenen gemeten.
Het onderzoek bij mijn dochter is uitgevoerd bij Brainclinics in Nijmegen en de behandeling wordt gedaan bij Neurocare in Den Haag

https://www.brainclinics.com/
https://www.neurocaregroup.com/neurocare-nederland.html
https://www.neurocaregroup.com/behandel ... lemen.html

De effectieve behandeling duurt ongeveer een half uur waarbij je met sensoren op je hoofd moet kijken naar een beeldscherm waarop puzzeltjes etc langskomen. Een ander beeldscherm geeft de hersenactiviteit weer. Als de hersenen een goede reactie geven op de testjes dan worden ze 'beloond' met een piepje. Na een poosje zie je dat de de gewenste activiteit wordt "opgetraind" en langer kan worden vastgehouden. Ben een paar x bij behandeling geweest. Er interessant allemaal.

Als de balans in de hersenen eenmaal is geconditioneerd, dan is dat blijvend. Je hoeft dus niet om de zoveel tijd de behandelingen te herhalen.
Er zijn zo'n 20 tot 40 behandelingen nodig. Na 10 - 15 behandelingen kun je zien of de behandelingen effect hebben en of het zin heeft om door te gaan.

Neurofeedback is een wetenschappelijk onderbouwde behandeling, maar wordt (nog) niet helemaal vergoed door de verzekeraar. Het ligt er een beetje aan overigens hoe je verzekerd bent. De diagnosestelling en een deel van de behandelingen wordt wel vergoed.

Bij mijn dochter heeft de behandeling in ieder geval zn vruchten afgeworpen. Ze is nog niet helemaal klaar.
Ze slaapt echt veel beter, staat meer uitgerust op. Concentratie is veel beter en geen slaapparalyses meer gehad.
Een onrelmatigheid ritme door bijvoorbeeld nachtdienst of uitgaan en een nachtje overslaan heeft hier overigens geen invloed op. Dochter blij, want die kan nog rustig een avond gaan stappen. Overigens merken we ook hierop goede effecten. Ging ze voorheen een avondje stappen, dan moest ze er een week van bijkomen. Nu kan ze dat makkelijk aan omdat ze nu beter slaapt en het gebrek aan slaap dus ook sneller inhaalt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:32

Mopjemop schreef:
Brainssessions van Ad Visser.

Een aantal jaar geleden heeft hij wat cd’s gemaakt. Die cd’s gaan over/zijn voor ontspanning/voor slapen gaan. Wellicht is dat wat voor jullie. Ik moest er aan denken toen ik jullie berichten las.
Je zal ze vast nog wel ergens kopen of mss zijn ze zelfs wel te downloaden bij Spotify.

Wie weet......helpt het!

Klopt.
Grof gezegd hebben je hersenen de mogelijkheid om 4 soorten hersengolven aan te maken.
Beta en high beta hangen samen met wakker en hyperalert. 'Dat heb je al genoeg'.

Alfa golven is rustig zijn, ontspannen, wat dagdromen en kan helpen om in slaap te vallen.

Theta zijn golven die je maakt in meditatie en in slaap. (Ik val het makkelijkst in slaap met theta - maar dat kan per persoon verschillen.)

Delta: hele diepe meditatie of slaap (paarden schijnen delta te maken als ze wat suffen). Soms vind ik de cd's met delta heerlijk om naar te luisteren, soms slaap ik als een blok, soms 'is het gat te groot'.
Het belang van de deltafase is, dat het Humane 'Groei' hormoon in je bloed komt. De aanhalingstekens omdat je op onze leeftijd niet groeit, de functie is weefselherstel.

Ik heb meestal brainsync, voor 10 dollar via de creditcard kun je iets fatsoenlijks downloaden. En er zijn meerdere merken op de markt, 'Monroe' H-plus, (en vriend google weet er vast nog meer).