Supertje schreef:Ik ga met Murthul mee, probeer echt eens te slapen wanneer je slaap hebt, ook als dat midden op de dag is. Ik heb dus vrijwel hetzelfde als Murthul, in eerste instantie dan. DSPS is inderdaad een verschoven ritme, en dat is NIET een aangeleerd ritme, maar is echt aangeboren en kan echt een serieuze handicap zijn.
Bij mij is het helaas nog wat verder gegaan, naar wat ze non-24 of met een heel moeilijk woord hypernychthemeral syndrome noemen, waarbij je praktisch helemaal geen dag en nacht ritme hebt. Ik slaap vaak in 2-3 keer in 24 uur.... maar kom daarbij wel aan een normale hoeveelheid slaap.
Overigens is het bij mij ook allemaal op psychisch vlak gezocht. Als kind was het ADD, als volwassene burn-out en weet ik veel wat nog meer. Maar sinds ik mijn leven zo heb in kunnen richten dat ik (meestal) kan slapen zoals voor mij nodig is zijn vrijwel alle problemen wat dat betreft weg. Dat wegvallen herken ik ook zo erg, en dat is echt een noodsignaal van je lichaam, en heet microslaap.
Ik gebruik behalve melatonine overigens geen slaapmiddelen meer. Ik heb andere middelen overigens ook maar heel kort gebruikt, ik haatte het!
Ik ben ook in Ede geweest.
Je moet idd enorm uitkijken dat dsps niet omslaat in non24. Verder hebben we een vergelijkbaar verhaal. Hier ook altijd problemen tot ik toegaf aan mn ritme. Met melatonine en daglichtlamp n heel stuk naar voor kunnen trekken gelukkig(4/5 uur eerder).
Iemand anders noemde nog melatoninetest, die doet ede inderdaad standaard bij iedereen omdat het je echt veel info geeft. Je moet vantevoren een melatoninetest doen en dan nog een test waarbij je hersenactiviteit gemeten word gedurende 24 u. Die 2 testen samen zijn daar standaard en al voor je voor het eerst een arts ziet.