Beenverlenging - 8 cm - Mijn verhaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaaaren

Re: Beenverlenging - 8 cm - Mijn verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 18:10

Mooi blog heb je er van gemaakt!
Heel veel succes met de laatste lootjes :D

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 18:19

Wat een positief verhaal. Ik vind eigenlijk dat dit ook thuis hoort in een medisch blad. Diepe bewondering hoe je dit doorstaat. Wat heb je alles duidelijk beschreven! Interessante topic!

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 18:53

Vind het echt knap van je dat je zo positief door het hele proces bent gegaan.
Erg interessant verhaal. Zo leer je ook weer eens dingen.

Ik had geen idee dat botten gewoon weer terug groeien op die manier. Want het gat wordt dus in principe opgevuld met bot dat naar elkaar toe probeert te groeien?

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 19:08

Wauw, wat een mooi verhaal. Dat je zoiets met ons wilt delen. Ik vind het echt bemoenswaardig dat je zo hebt door gezet!

Ik vond het ontzettend interessant.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 19:16

Wat bijzonder, vooral hoe positief je alles oppakt. Hopelijk heelt je been snel.
Ik ben niet zo'n held met operaties en medische ingrepen. :brr: Dit lezen vind ik al eng genoeg -O-

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 19:42

AnnaXBoy schreef:
Vind het echt knap van je dat je zo positief door het hele proces bent gegaan.
Erg interessant verhaal. Zo leer je ook weer eens dingen.

Ik had geen idee dat botten gewoon weer terug groeien op die manier. Want het gat wordt dus in principe opgevuld met bot dat naar elkaar toe probeert te groeien?

Klopt! Als een bot breekt krijg je hetzelfde proces, alleen dan over een kleiner oppervlak. Osteoblasten bouwen je bot op, en die worden extra aangemaakt op het moment dat een bot 'kapot' gaat. Het is eigenlijk te vergelijken met een wond die dicht groeit. Net zoals wondranden naar elkaar toe dicht groeien, groeit ook bot weer naar elkaar toe 'dicht'.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:53

Wauw wat een verhaal! Wat knap en wat een geluk! Wat heerlijk dat het is gelukt!

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 22:35

Alweer bedankt voor de lieve aanmoedigende berichtjes <3
Wel Leuk om te zien hoe iedereen hier reageert :D

Ersina schreef:
Wat een positief verhaal. Ik vind eigenlijk dat dit ook thuis hoort in een medisch blad. Diepe bewondering hoe je dit doorstaat. Wat heb je alles duidelijk beschreven! Interessante topic!

Dankje :o :D als je een blad kent die hier een stuk over wil schrijven mag je het me uiteraard laten weten :j

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:41

Je bent wel topic van de week!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:41

ik als verpleegkundige in opleiding vind het ook erg interessant om te lezen en idd heerlijk geschreven!
kende de procedure al wel maar had het nog niet van "zo dichtbij" over gelezen.

hopelijk kan je snel verder revalideren en weer zonder krukken lopen, en daarna weer sporten ^^

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 14:56

Ahaha dankjullie <3
@theadora99: blijkbaar wel hihi :o

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:21

Ik vraag me wel nog 1 ding af he. als je je been breekt moet je in het gips, maar jij hebt je been eigenlij behoorlijk gebroken, maar jij hoeft dat niet. Komt dat door die stellage in je been dat dat niet hoeft zegmaar? kan je bot daardoor bijvoorbeeld ook niet scheefgroeien ofzo? hoe moet ik dat zien zegmaar?

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:39

Mooi topic! Onwijs veel respect voor jou, een jaar is heel lang en de komende jaren zullen ook niet super eenvoudig zijn. Keep up the good work, je bent goed bezig. Hopelijk kan je binnen een korte tijd weer genieten van sport en beweging! :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:43

Ik heb het allemaal doorgelezen en wat een doorzettingsvermogen heb je om dit traject door te maken!
Een heel spoedig herstel gewenst! :-)

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 15:44

Bedankt <3 :D

Ladybird schreef:
Ik vraag me wel nog 1 ding af he. als je je been breekt moet je in het gips, maar jij hebt je been eigenlij behoorlijk gebroken, maar jij hoeft dat niet. Komt dat door die stellage in je been dat dat niet hoeft zegmaar? kan je bot daardoor bijvoorbeeld ook niet scheefgroeien ofzo? hoe moet ik dat zien zegmaar?

Een normale botbreuk zou maar enkele weken in het gips moeten. Als ik ook gips aan moest zou dat betekenen dat ik langer dan een jaar gips aan moet :+ . Niet alleen dat, maar het zou wel erg krap worden in het gips gezien mijn been 'groeit'. En ze willen juist dat ik mijn knie weer 'normaal' gebruik en buig en ik moet zoveel mogelijk bewegingen maken zodat mijn spieren kunnen rekken en op lengte blijven. Gips zou dus niet de oplossing zijn. :)
Edit* En het stellage in mijn been houdt het uiteraard stevig genoeg vast :Y)

jetski8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:43

Wauw wat interessant om je vooruitgang terug te lezen, en wat gaaf dat je de 8 cm hebt gehaald! Ook leuk om te lezen dat je in Wageningen studeert (nog wel ;) ). Ik studeer zelf ook Dierwetenschappen (nu 4e jaars) maar ben actief bij de studievereniging, dus geen Nji-Sri lid! Veel succes met het herstel en wie weet kom ik je nog tegen in Waga! :wave:

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 15:02

:D Dankjewel! ahhh misschien zien we elkaar wel inderdaad! Jij zal mij kunnen herkennen door mijn krukken iig ;) (zolang ik er nog mee loop). :Y)

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 20:09

Zoals beloofd, een update :)

Met 1 kruk lopen viel heel erg tegen.. Ik heb de eerste 3/4 dagen braaf af en toe (korte stukjes) met 1 kruk proberen te lopen. Na die dagen gingen alle spieren in mijn bovenbeen soort van in shock.. Ik had echt veel pijn en leefde van pijnstillers. Aantippen ging ook al niet meer. Slapen ging uiteraard heel moeilijk, en op mijn zijkant liggen(hoe ik het liefst lig) ging al helemaal niet. na 2 weken begon alles weer een beetje de goede kant op te gaan, nog steeds pijn maar ik kon al de pijnstillers afbouwen. En toen kwam die vrieskou... Dat heeft mijn been echt niet goed gedaan. De practicum van mijn opleiding waren ook voornamelijk buiten, waarbij er ook een dag was dat we 1.5 uur in -7 graden buiten stonden.. Het resultaat was dat ik mijn been niet eens meer gestrekt kreeg :+

Afegelopen dagen gaat het weer wat beter, ik kan mijn been weer volledig strekken en belasten gaat beter (Nog steeds loop ik met twee krukken) maar sinds zaterdag avond lig ik ook alleen maar in bed met de griep.. Dit was dus niet de meest succesvolle maand. %) :n

Ik was gisteren weer naar het ziekenhuis gegaan waar ze fotos hebben genomen natuurlijk. Ik schrok er wel een beetje van.. Nu is het wel duidelijk waarom ik zoveel extreme pijn had.
Blijkbaar is die pen nog een stukje gaan zinken in mijn bot, en de schroef die ze er als laatst in hadden gezet steekt er voor de helft uit...

Hier de fotos, gemaakt van de voorkant en zijkant binnenkant.
Afbeelding

En hier een close up van de probleem schroeven ter vergelijking met voorheen.
Afbeelding

Mijn arts weet ook niet wat hij ervan moet vinden. Hij heeft dit nog nooit eerder meegemaakt "een wiebelpen". Ik moet in 10 weken weer terug komen tenzij er iets niet goed voelt/ ik weer extreme pijn heb.. Voor nu valt de pijn allemaal wel mee maar ik ben benieuwd.. Ik ga nu weer langzaam opbouwen met aantippen en als alles goed aanvoelt zal ik ook weer met 1 kruk proberen te lopen..

Edit: Vergeten nog iets erbij te zeggen :Y) Het botgroei rondom het breukvlak gaat wel goed. :) Langzaam maar zeker kruipt het bot weer naar elkaar toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:14

Gelukkig dat de botgroei wel goed gaat! Worden weer spannende weken dan. Sterkte!

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:40

wow wat apart dat die schroef er gewoon uit gewrongen wordt.
Hopelijk geeft het niet teveel aan klachten meer en kan je herstel doorgaan

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:45

Doe je voorzichtig Michelle! Krijg gewoon pijn in mijn lijf als ik je verhaal lees.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 23:18

Zo die schroef wilt inderdaad niet blijven zitten zeg... normaal gebeurd dat eigenlijk het snelst op plaatsen waar het gewricht te beweeglijk is. Maar goed, voor elk gemiddelde is een uitzondering uiteraard :x
Doe voorzichtig en ik hoop dat de pijn verder weg blijft! Ook al ziet het er op de foto’s minder hoopvol uit wat dat betreft.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 10:54

Dankjullie wel :) Ik zal mijn best doen Miranda!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 02:34

Hoe gaat het met je, TS? :)

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 18:43

Gaat wel redelijk :) Bedankt voor het vragen!
Er zit nog niet heel veel vooruitgang in, maar het gaat wel weer iets beter (ook qua pijn vergeleken met de vorige weken) en ik doe mijn best om zo veel mogelijk aantippend te lopen. Met 1 kruk lopen zit er naar mijn gevoel voorlopig nog niet in.. Ik ga dat heel rustig opbouwen. Ik heb 4 keer per week fysiotherapie, 3x van eentje en 1x van een andere, alleen waren ze allebei helaas ziek afgelopen en deze week, dus ik heb nu in 14 dagen maar 2x fysio gehad wat ook niet echt helpt.. Ik hoop dat ik tegen midden/eind mei- juni weer kan lopen. Ik heb over 6/7 weken weer een afspraak bij het ziekenhuis voor foto's en controle. Als iets heel erg fout aanvoelt kan ik natuurlijk eerder in het zh terecht, maar hopelijk is dat niet nodig. :)