Val, misselijk van de pijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:53

>;) 8)7 :?
Excuseer? Je kan gewoon nergens terecht? Wat als je bijvoorbeeld door de val naast alle fysieke klachten ook een scheurtje hebt in lever of milt... (zeg niet dat het nu zo is, is hypothetisch) dan word je aan je lot overgelaten.

Wat een raar systeem. Lang leve België! Is de grens in de buurt, ik zou zeggen spring gerust binnen in ons land. Ik vind Nederland een top land maar hier stel ik toch grote vraagtekens bij. :(:)

BigOne

Re: Val, misselijk van de pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:58

Zoals je het beschreef dacht ik ook direct aan een hamstringblessure, let wel goed op dat je nu niet de boel gaat belasten met bukken enzo, want misschien is het nu een inscheuring en dan een afscheuring en dan ben je heel ver van huis.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 15:00

Jezus, van die enkel is ook bizar zeg!! Alles wel goedgekomen?

Ik ga, als het niet betert vanavond gewoon weer bellen. Heb de huisartsen het verhaal gewoon verteld zoals het is, niks meer en niks minder :).

Haha de grens is bij mijn eigen woonplaats dichtbij, maar hier helaas niet!

Ik doe nu ook rustig aan, met de ibuprofen gaat het wel beter, maar ik weet ook dat dat kan komen door de pijnstilling. Behalve met hondje naar buiten, heb ik vandaag nog zo goed als niks gedaan :).

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:04

Wat ik me nu eigenlijk bedenk, eigenlijk moet je je toch helemaal niet verantwoorden? Je belt toch gewoon om een afspraak te maken en eens je daar zit leg je uit wat het probleem is?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:05

Enkel is langzaam aan genezende, niet optimaal nog maar het gaat redelijk.

Pijnsilling en lopen is alleen goed als je zeker weet dat je niet meer schade erdoor krijgt. Pijn is een signaal van je lichaam dat er iets mis is.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 15:14

Huisarts assistentes willen toch altijd weten wat het probleem is :)..

Pff lekker mee zeg..
ja ik doe nu gewoon rustig aan, vanavond voor het naar bed gaan nog wen keer een warm bad, en pijnstilling hopen op een beetje nachtrust

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:14

Oh jezus wat een gedoe met die huisartsen bij jullie :=
Hier (BE) mag je inderdaad gewoon binnen huppen.
Ook op de Spoeddienst mogen ze je niet naar huis sturen als je er binnen komt zonder afspraak, daar dient ie net voor.
Hoop dat het snel beter gaat en ik volg!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:18

Bij de spoedpost sturen ze je vrolijk terug naar de huisarts of de hap als ze denken dat het niet ernstg genoeg is.
Nu zitten veel hap voortaan naast de spoed, dus dan heb je mazzel, maar anders is het gewoon elders.
En heb je geen afspraak helpt de HA of HAP je niet.
Welkom in de zorg wereld van NL.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:19

Dus als je niet wil zeggen wat het probleem is, krijg je geen afspraak in NL? En wat als je zegt dat het privé of persoonlijk is?
Edit: ik bedoel bij de huisarts inderdaad.
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 30-01-18 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:20

Bij de huisarts krijg je wel een afspraak, maar loop je bij de SEH naar binnen niet.
Of je arm moet er naast bungelen of je bot moet uit je been steken :P
Anders kun je veel kans eerst naar de HA of HAP gestuurd worden. En daar heb je een afspraak nodig. Wat inderdaad kan met een dat is prive.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 30-01-18 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:22

Daarnaast, is er geen spreekuur bij de huisarts? Ik weet dat wij dat toch (vroeger) tenminste hadden.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:23

Nou we kunnen dan misschien geen autowegen onderhouden maar op dat gebied ben ik dan toch blij om Belg te zijn :P

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:24

Waar je vrij in kan lopen bedoel je?
Bij ons niet, maar ik kan me voorstellen dat dat elders anders kan zijn. Meestal alles op afspraak en dat zit al bom vol.
Hier is ook echt een huisartsen te kort.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:26

Ja inderdaad, dat is (vroeger was dat toch zo bij ons) tussen de middag een uurtje waarbij iedereen gewoon vrij langs kan komen.
Bij ons komt de huisarts zelfs gewoon op bezoek als je te ziek bent om te rijden of te verplaatsen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:28

Visite rijden doen ze hier dan weer wel, tenminste onze arts.
Maar dat is vaak bij de oudjes die echt niet meer ter been zijn of mensen die zeer ernstig ziek zijn. Helaas niet zo als bij ts.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:29

En niet overal zit hap naast een ziekenhuis, in mijn situatie is het helemaal bizar, hap zit 15 km verderop niet bereikbaar met ov na kantoor uren zo ongeveer, zit naast een zkh maar daarvan is de spoed gesloten, apotheek zit er ook niet meer. Voor mediactie moest je eerst rivier en snelweg over 10 verderop voor medicijnen. Die is ook dicht nu moet je rivier door grote plaats helemaal door met autoweg en 20 km verderop zit de apotheek nu. Maar het officiele zkh ervoor zit weer 15 km de heel andere kant op de een kant of 20 km de andre kant op in een andere regio. Alle plaatsen zijn niet met elkaar verbonden met ov of wat ook.

En geen vervoer is geen reden voor visite je moet maar een taxi bellen of de buren vragen. Heb eens een taxi moeten nemen ervoor (ruim 30 euro enkele reis) en mijn vader is gekomen voor de terugweg hoogbejaard en 50 km verderop wonend. Taxi om bv van hap naar apotheek en terug (zou minstens 70 euro gekost hebben contant te betalen)

Maar ts niet weer in bad gaan zitten (in en uitstappen kan vragen om nog meer schade zijn als er iets serieus kapot is) maar weer hap bellen en laten uitzoeken wat de oorzaak van je pijn is.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:34

Wtf. Ik was omgelopen door een geschrokken jaarling die vol op mijn been is gaan staan (de plekken staan er nog en gaan niet meer weg :+ ) en ik dacht mwah gaat wel over (deed pijn!) want de dokter zat toch vol. Dus week erna toch even gegaan en dokter meteen nee joh! Meteen bellen! Maken wij plaats voor vrij, had veel erger kunnen zijn etc. Maar ik kan in Belgie gaan waar ik wil. Sta echt versteld over hoe luchtig de dokters er mee omgaan bij jou :\

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:35

Jeetje, wat een kronkels in het systeem zeg!
Bij ons is het dan echt veel eenvoudiger inderdaad. Toen ik mijn rug gebroken had, ben ik in eerste instantie ook naar een andere HA gegaan dan mijn eigen, deze zat dichter bij en ik kon echt niet lang zitten zonder weg te draaien van de pijn. Allemaal geen probleem, de gegevens van het onderzoek worden netjes doorgestuurd en je wordt gewoon geholpen.
En als het ernstig of accuut is, kan je gewoon op de spoedgevallen terecht. Wel werken ze daar met codes om de urgentie aan te geven, dus als je niet half uit elkaar hangt, kan het wel zijn dat je (lang) moet wachten. Zo heb ik er met mijn rug 4u gezeten tot is uiteindelijk geholpen werd...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:39

Met codes werken ze hier bij de SEH ook.
Ik ben met een arm uit de kom, zonder eerst naar een HA te zijn gegaan (was ook in een vreemde woonplaats voor mij 40 km van huis) naar het ziekenhuis gegaan 2 km verderop.
Daar zat een HAP en SEH naast elkaar maar ik ben direct bij de SEH naar binnen geroepen, voor andere mensen die er al zaten te wachten.

Werkende bij de HAP/SEH is dat ook wat vaak veel onvrede geeft in de wachtkamer als het druk is.
Mensen zien niet dat er ondertussen 6 ambulances binnen zijn gekomen en hun gekneusde enkel vast erg zeer doet, maar niet levensbedreigend is en wachten dus nog best kan.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:41

Hmm, ik weet dat mijn moeder eens de huisarts heeft laten komen omdat ik een (zware) keelonsteking had, dus ik vermoed dat ze bij ons ook wel zouden komen als door de pijn/beweging niet meer tot daar kunt komen. Ander voorbeeldje, mijn oma was bij ons op bezoek tijdens kerstavond en kreeg plots hevig pijn aan haar lies/buik. Toen hebben we gewoon een huisarts opgebeld (niet eens onze eigen huisarts, die andere dokter zat nog net iets dichter bij) en die is gewoon gekomen 's avonds.
Als ik het dan goed begrijp, zou mijn oma in Nederland dus eerst 's avonds moeten bellen om een een afspraak te kunnen maken met haar eigen huisarts 45 km verderop, die waarschijnlijk pas ten vroegste de volgende dag kan, om dan nog 's avonds naar huis te raken zodat ze de volgende dag bij haar huisarts terecht kan?

Maar goed, ik vind jullie zorg eigenlijk echt wel schandalig slecht geregeld!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:43

Nee je kan de huisartsenpost (hap) bellen .
Die zit er na kantoortijden als de gewone huisartsen geen dienst hebben.
Vinden die het ernstig genoeg mag je komen maar vinden die dat het wel kan wachten tot de volgende dag dat je naar je eigen HA kan moet je dat doen.
Want de HAP er is alleen voor gevallen die echt niet kunnen wachten tot de dag erop bij je eigen arts.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:44

bruintje123 schreef:
Werkende bij de HAP/SEH is dat ook wat vaak veel onvrede geeft in de wachtkamer als het druk is.
Mensen zien niet dat er ondertussen 6 ambulances binnen zijn gekomen en hun gekneusde enkel vast erg zeer doet, maar niet levensbedreigend is en wachten dus nog best kan.

In het ziekenhuis waar ik 'klant' ben, hangen op de spoedgevallen schermen, met daarop hoeveel levensbedreigend gewonden er binnen zijn op dat moment, zo kan je het dus wel mee volgen, dat maakt het voor mij toen ook begrijpelijker dat ik moest wachten, ookal had ik ook zeer veel pijn :j

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:46

Ja,maar over de telefoon is zoiets toch vaak moeilijk?
De een doet alsof hij doodgaat van een griepje,de ander gaat bijna dood en doet alsof hij zich gewoon even wat minder voelt.

Ook ik vind het nl systeem enorm vreemd.
In belgie ga hè waar je wil,en als je het ernstig genoeg vind,ga je zo naar de spoed in het zh.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:46

Dat hangt er hier niet en dat vind ik inderdaad wel een gemis.
Ik denk zeker dat het wel meer begrip brengt.
Maar ook dan heb je een keerzijde (waar ik va gehoord heb zijn kleurcodes)
Waarom heb ik groen gekregen!! Ik ben ook rood hoor!! {:)-:(

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:47

bruintje123 schreef:
Nee je kan de huisartsenpost (hap) bellen .
Die zit er na kantoortijden als de gewone huisartsen geen dienst hebben.
Vinden die het ernstig genoeg mag je komen maar vinden die dat het wel kan wachten tot de volgende dag dat je naar je eigen HA kan moet je dat doen.
Want de HAP er is alleen voor gevallen die echt niet kunnen wachten tot de dag erop bij je eigen arts.

Is de HAP dan te vergelijken met wat de dokters van wacht bij ons doen, alleen met een grotere 'filter' qua ernst? Als je bv. een griepje hebt, zal de HAP je doorverwijzen naar je eigen HA 's anderdaags, maar als je (ik zeg maar iets) plots steken in je borst hebt, kan je er wel terecht?