Kraamverzorgsters onder ons!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 08:51

Zonder bellen zouden ze bij mij weer rechtsomkeert kunnen maken :+

Bij mij was er gelukkig niet zo'n strikt schema, zou dr helemaal gek van worden :o badje deden we wanneer ik sterk genoeg op mn benen stond, voeden deden we als de baby honger had.

Amado7

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 08:59

Was iedereen maar zo makkelijk :D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 09:15

amado7 schreef:
Was iedereen maar zo makkelijk :D

Lijkt me ook verschrikkelijk voor jullie, je komt echt van alles tegen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 09:34

Ja soms wel inderdaad. Maar het maakt het ook weer super leuk, zo divers. En met de extreme dingen ben je ook met 8 dagen weg en probeer je gewoon het beste er van te maken. Maar soms moet ik van binnen hard lachen :+ Gelukkig zijn er ook heel veel blije gezinnetjes die al blij zijn dat je je best er voor doet om het allemaal goed en naar hun zin te maken. Als de gezinnen maar genieten geniet ik ook vind ik altijd!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 09:35

Ik snap niet dat er blijkbaar nog moeilijk gedaan wordt over risico’s bij samen slapen :? Niet samen mogen slapen is toch heel erg achterhaald? Samen met baby in bed is juist echt van deze tijd.
Nichtje ligt momenteel in een groot academisch kinderziekenhuis en zusje heeft gewoon een groot bed voor haar en baby gekregen. Doet niemand moeilijk over. Baby’s herstellen en bloeien nu eenmaal goed op veel lichaamscontact met ouders.

En bezoek laten wachten heb ik geen moeite mee. Sowieso mogen ze pas komen na de kraamtijd. En in de kraamtijd is het wel naaste familie dus dan kan het me niet schelen dat het nog niet klaar is. En bellen voor je komt lijkt me aardig normaal :?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 09:41

Ik had helemaal geen strak schema voedde ook op verzoek dus was geen touw aan vast te knopen ;).
Has eerst paar dagen in het zh gelegen. Bij thuiskomst pas de kraam gebeld zodat ze niet gelijk op de stoep stonden.
Kraam hield vooral mijn hechtingen in de gaten die gingen ontsteken, pakte koffie voor het bezoek, zorgde dat ik genoeg at en dronk en had heerlijk gepoetst, verder kregen mijn honden ook even aandacht van haar dat was ook prettig.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:02

Ik volg even en lees mee :) hier komt de kraamzorg dinsdag avond voor de intake thuis. Ben heel benieuwd wat daar allemaal bij komt kijken.

Maar dat elke dag het bed verschonen is wel zo'n dingetje waar ik het niet mee eens ben, zoveel beddengoed heb ik niet eens :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:06

Oh dat vond ik juist heerlijk :+ Zou het zelf ook wel elke dag willen doen maar dat vind ik te veel werk.

Wij hebben trouwens ook maar 2 sets, maar ze deed het dan gelijk in de wasmachine en dan was het de volgende dag weer droog.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:10

Hier voedde ik op verzoek en gewoon beneden als er bezoek was. Bezoek kwam sowieso na 11 uur. Alleen opa’s en oma’s mochten eerder komen. En hoefde niet te bellen.

Bed had mijn man toevallig de dag ervoor verschoont en is hierna nog 1 keer verschoont in die week.

Bij de 2e ga ik baby niet elke keer wegen en ook geen luiers bewaren. Mits ze genoeg drinkt.
Badderen wanneer we er aan toe zijn. We hoeven inmiddels niets meer te leren.

Ml is 2 weken thuis.
Heb gevraagd of ze onze 1e lekker mee wil nemen af en toe of iets leuks wil doen.( dl is gek op haar tante :') ).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:16

Als zij blij worden van luiers snuffelen dan bewaar ik ze wel.
Bed verschonen elke dag is onzin.
Bezoek hoort niet te komen zonder afspraak dus komt het huis niet in.
Voeden op verzoek dus daar is geen rekening mee te houden.
Mupje is 1 keer in bad geweest in haar eerste week. Na een dag of 3.
Kraam hoefde alleen de toiletten en douche schoon te maken. De rest deed mijn man. Al was de laatste hem te snel af soms
Wegen deed ze om de dag :)

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:26

Ik ben in november bevallen dus kraamzorg gehad. Nog vrij jong, eind 20 maar een pittige dame :D zette mijn vriend goed aan het werk en op zijn nummer waar nodig :+
Een mooie balans tussen de protocollen en onze wensen, dus dat was fijn. Ze gaf ook aan dat bijvoorbeeld samen slapen onze verantwoording was, maar daarbij ook tips hoe het dan wel zo veilig mogelijk kon.
Ook geen onnodig gedoe en hier ook geen onverwacht bezoek, hadden we ook aangegeven dat ze die gewoon mocht weigeren mocht er iemand zomaar voor de deur staan, gelukkig niet nodig geweest.
Helaas ging het bij ons na een paar dagen bergafwaarts en werden we opgenomen in het ziekenhuis met een gele baby die blijkbaar toch niet zo goed dronk als het leek.
Heeft zij ook weer van geleerd gaf ze later aan en kon ze ook niet weten, zelfs de lactatiekundige had het lastig met ons dametje. Ze heeft wel echt haar best gedaan ons daarbij te ondersteunen en met ons mee te denken.
Wij kijken in ieder geval met een goed gevoel op haar aanwezigheid terug, ook al waren die eerste weken heftig en beslist geen roze wolk.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:33

Ik had een hele fijne kraamhulp. Een wat oudere vrouw met een boel ervaring.

Om 9 u begon ze tot 3 uur. Mijn man had 3 weken vrij genomen en daar was ik wel blij mee want de eerste 6 dagen kon ik niet uit bed. Na de bevalling een bloeding en operatie gehad en zodra ik uit bed moest zakte ik in elkaar.

Mijn man maakte de flesjes en ik gaf ze op bed en ze lag in een wiegje naast bed. Door de bevalling had onze dochter vruchtwater ingeslikt en bloed dus zij was 10 dagen flink ziek. In het ziekenhuis moest ze op haar zij liggen omdat ze met spugen haar hoofdje niet opzij deed.

De kraamhulp legde heel veel uit en liet alles zien hoe het moest. Ze zorgde met alle dingen goed voor ons. Wilde ik het anders? Geen probleem. Ze schreef het op en deed het vervolgens zoals ik het wilde.

Ook vroeg ze hoe ik het wilde met bezoek en hamerde heel erg op mijn rust. Dan gaf ze opdracht aan mijn man om boodschappen te doen en lekkere dingen te halen voor Mij (Ik had echt nergens zin in de eerste 3 maanden) en zijzelf ging dan het huishouden doen. Niet helemaal zoals ik het zou doen maar prima voor die 8 dagen.

Met bezoek was ze echt heel erg streng. Ik vond dat ik het allemaal wel aan kon, ik heb een enorme familie en in totaal zijn er over de 100 mensen geweest. Sommige stonden om 9.15 op de stoep en zij stuurde ze gewoon weg en zei dat ze 10 u mochten komen :+ achteraf ben ik daar heel blij om omdat het eigenlijk veel te veel was. Ik had nooit verwacht dat al die mensen die ik een kaart had gestuurd ook echt zouden komen hahaha.

Onze hond is normaal veel buiten maar was nu veel binnen omdat we er dan weinig zicht op hadden als we veel boven waren. Dat was wel een dingetje, ze luchtte beneden niet goed genoeg. 1 raam open bijvoorbeeld. Maar mijn man deed ontzettend veel en goed zijn best dus dat pakte hij weer over als ze weg ging.

Omdat ik na dag 8 nog steeds echt heel ziek was regelde ze een 9 en 10de dag en is daarna nog een dag geweest uit zichzelf onbetaald. Belachelijk natuurlijk maar zooo lief..

Iemand die opdringerig zou zijn zou mijn hele kraamweek verpest hebben.

Als een kraamvrouw ontzettend ziek is en je gaat er onwijs tegenaan lopen zeuren met protocollen etc, maak je het niet veel beter..

Dus, tevreden :)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:36

Mijn vriend had kriebels de avond toen mijn bevalling thuis begonnen was. Hij heeft nog hele huis gezogen, gedweild, bed verschoond en was weg gewassen hahaha.
Bed verschonen hoefde van mij ook niet dagelijks. Was midden in de zomer dus zoveel werk was het niet met alleen een laken.
Maar ik lag alleen snachts in bed en overdag een uurtje. Verschoon zo mijn bed ook niet dagelijks.

Waarom zou je niet zelf mogen rondlopen voordat kraamhulp er is? Doe je toch ook de uren dat ze naar huis is?
Ik kan echt wel inschatten wat gaat/ niet gaat. Heb alleen de kleine de eerste dagen niet zelf de trap op en af gedragen omdat ik me niet stevig genoeg ter been voelde en mezelf nooit zou vergeven als we dan de trap af zouden vallen.
Douchen met iemand in de buurt heb ik alleen eerste keer paar uur na bevalling in het ziekenhuis gedaan. Maar had ook weinig keus aangezien ik nog infuus en catheter had. Maar toen die eruit waren ben ik ook zelf gaan douchen terwijl verpleegkundige de kamer op ruimde.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:08

Dat extra verschonen van het bed bedrijp ik wel. Na de bevalling verlies je zoveel vocht door zweten dat vaker verschonen wel fijn is.

Bij de eerste had ik er een met veel ervaring met borstvoeding, dat we fijn en ook waar ik om had gevraagd.

Bij de tweede wilde ik vooral 1 die goed kon poetsen en beetje relaxed was met m'n man, die gewoon z'n eigen brinta wil maken en geen getuttel aan z'n hoofd. En die hebben we gekregen, ze was echt geweldig. Ik gaf de oudste nog borstvoeding, slapen samen, gebruikte een draagdoek en gebruikte wasbare luiers. Ze gaf kort uitleg wat 't volgens 't protocol was qua slapen, maar liet ons lekker zelf de keus maken. Verder was ze heel geïnteresseerd, want wasbare luiers en tandemvoeden had ze nooit eerder gezien. Was een fijne week. Ze stofzuigde zelfs de trap terwijl ze dat volgens de richtlijnen echt niet hoeft te doen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:14

Onze trap is nog nooit zo vaak gestofzuigd als mijn laatste kraamweek inderdaad :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:16

Mijn huis was nooit zo schoon als tijdens de week dat zij er was idd :+ Was echt een wervelwind die door het huis raasde, niet te geloven.
Wilde eigenlijk vragen of ze niet op eigen kosten als huishoudster kon blijven voor 1x per week ofzo :7

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:18

Dat extra verschonen snap ik juist inderdaad ook. Normaal ben ik daar echt niet pietluttig in, maar vanwege bloedverlies en de kans op ontstekingen zit daar juist een risico.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:18

Ik woon niet in NL dus ook geen kraamzorg gehad.
Ivm KS mocht ik pas eerst naar huis toen ik zelf uit mijn bed kon komen.
1x per dag kwam dan een verloskundige 1 uur langs om controles te doen en gewoon heel concreet en practisch dingen uit te leggen. Heeft ook zeer goed gezien dat ik een risico was voor depressie en reageerde daar goed op.
Voor mij was die 1 uur per dag prima. Mijn man was 2 weken vrij en en we hebben ons prima gered.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:21

Nu moet in wel zeggen dat ik eerst 3 dagen in het ZH heb gelegen( elke dag verschonen) en dag 4 t/m 10 1 keer verschoont op dag 7.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:41

Bed verschonen, badkamer poesten en toilet poetsen elke dag is volgens mij ivm bacterieen en infectiegevaar. Ik heb dat aan mijn kraamverzorgster gevraagd waarvoor dat allemaal goed was. Nou ja uiteindelijk wel logisch.
Ik had trouwens wel een topper hoor. Ik was ook heel zwak en mijn vriend had ook de nodige slaap tekort wel gehad de eerste twee dagen ivm dat ik een stuitbevalling heb gehad, niet kon plassen maar wel naar huis was gestuurd, dus thuis alsnog catheter gekregen. Baby die met kapotte billetjes op de wereld is gekomen en dat deed veel pijn. Dus heel veel gehuild, had geen kracht om uit mijn borst te kunnen drinken. Ze heeft toen zelf voorzichtig voorgesteld om te gaan kolfen en uit de fles te geven. Toen dronk hij wel zo goed, dat toen al mijn kraamtranen (ook weer zoiets waar je maar mee moet delen als kraamverzorgster) de hele dag door stroomde. Ze is ook extra gebleven en heeft echt heel veel voor ons gedaan.
Ze was wel gezellig, ik had geen klachten over haar.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:44

Begrijp het bed verschonen ook wel, maar wij doen dat standaard 2 x per week dus extra vond ik overbodig. Tenzij het bed vuil is geworden of je veel getranspireerd hebt. Denk Qua infectie risico het wel meevalt. Op het werk verschonen we standaard 1 x per week en z'n vaker bij zichtbaar vuil en of transpiratie. Ben verpleegkundige dus ook regelmatig patiënten met flinke wonden.

Volgens mij is Nederland sowieso een van de weinige landen waar kraamhulp op deze manier geregeld is niet?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 12:24

twinducklin schreef:
Waarom zou je niet zelf mogen rondlopen voordat kraamhulp er is? Doe je toch ook de uren dat ze naar huis is?.

In mijn geval omdat ik alleen vanuit het ziekenhuis naar huis mocht als ik bedrust zou houden. Ik liep dus ook niet rond als zij naar huis was, alleen om naar het toilet te gaan, en alleen als mn man erbij was.
Dus dan is even gaan douchen voordat ze er is niet echt een optie. Overigens wilde ze ook mijn wond controleren voordat ik ging douchen.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:58

Ik ben eind juli bevallen en heb een super kraamweek gehad! Hele leuke kraamverzorgster van kraamzus.

Ik was trouwens elke ochtend gedoucht en wel klaar beneden als ze kwam. Maar ik voelde mij ook erg goed na mijn bevalling! Het ging allemaal heel ontspannen en gezellig met humor. Het is ons eerste kindje maar ook erg veel geleerd van mijn kraamzus!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:17

amado7 schreef:
Was iedere vrouw maar klaar met douchen en eten, dat had een stuk gescheeld. Sommige zijn het bed niet uit te krijgen :D

Pff, dat had ik in de kraamperiode niet eens gekund := Na een hele zware bevalling + keizersnede (heel veel bloed verloren) heeft het zeker een week geduurd voordat ik zonder hulp naar de douche kon. Ben de dag van thuiskomst met 2 man sterk naar boven gehesen en ben daar de 1e week niet meer vandaan gekomen. Dus wat was ik blij met onze kraamhulp, ik had haar zo hard nodig. Gelukkig hadden we ook een hele lieve, doortastende vrouw. Ze stond 5 minuten na thuiskomst uit het ziekenhuis op de stoep, heeft mij eerst laten uithuilen (het was allemaal nogal traumatisch geweest en we hadden al 4 nachten niet geslapen), vriend thee gegeven, slaapkamer gelucht en kind verzorgd. Ons daarna in bed gestopt, boodschappen gedaan en avondeten verzorgd. Topwijf. Zij is de reden dat ik niet in een depressie ben beland na mijn bevalling door me telkens weer mijn verhaal te laten vertellen en laten opschrijven, net zolang totdat de angel eruit was. En ze heeft er alles aan gedaan om de borstvoeding te laten slagen. Gaf goede adviezen nadat ik in het ziekenhuis een paar dagen tegenstrijdige adviezen kreeg (het is een wonder dat het uberhaupt lukte). Ik vond het jammer om afscheid van haar te moeten nemen.

De was vouwen, de ramen lappen of het aantal keer dat ze het bed verschoonde konden me allemaal niet zoveel schelen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:25

Ik was ook niet zo actief na mijn bevalling hoor. Had toch wel wat last van mijn knip en ik had een mega lage bloeddruk. Dus er moest toch iemand in de buurt zijn die me op kon vangen.