Burn-out

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:20

Joolien schreef:
Ik zat ook in een depressie op vakantie een paar jaar terug, nou dat was echt geen pretje. Ik heb een aantal keer huilend in de auto gezeten, dat ik me zo zwaar klote voelde. Vooral als we dus gingen rondrijden. Zolang je me op strand neer plantte, ging het wel goed.

Een depressie is toch niet hetzelfde als een burnout?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:23

DatBenIkNou schreef:
Joolien schreef:
Ik zat ook in een depressie op vakantie een paar jaar terug, nou dat was echt geen pretje. Ik heb een aantal keer huilend in de auto gezeten, dat ik me zo zwaar klote voelde. Vooral als we dus gingen rondrijden. Zolang je me op strand neer plantte, ging het wel goed.

Een depressie is toch niet hetzelfde als een burnout?

Nope, maar kan wel dezelfde overeenkomsten hebben.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:44

Maanlicht schreef:
Ik vind het niet redelijk om mijn vriend gevoelloos te noemen, dat is hij totaal niet. Hij begrijpt het alleen niet..

Minder ondernemen op vakantie is geen optie. We hebben een complete reis geboekt met 5 dagen safari rondreis met gids en 6 dagen strand daarna. Aan het strand gaan we uiteraard niets ondernemen haha!

Dat minder ondernemen op de vakantie per definitie geen optie is in jouw ogen is natuurlijk ook een deel van je probleem.

Als jij eenmaal daar geland merkt dat die safari rondreis mogelijk teveel voor je gaat zijn, moet je die gewoon af kunnen zeggen zonder je bezwaard te voelen. En anders de safari rondreis vroegtijdig afbreken. Maar voelt het gewoon goed, ook prima! Het gaat om jouw grenzen, die zijn leidend.

Bespreek dat daarom vooraf ook met je vriend.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:44

Hier nu 7 jaar geleden alweer in een burn-Out gekomen. Ook ik kón niet meer. Alleen nog maar huilen, overal beren op de weg zien. Niks ging meer.
Op mijn werk te snel te veel verantwoordelijkheden gekregen in een vakgebied wat totaal niet bij mij paste. Net uit met een relatie waardoor schuld en duur huurhuis op mijn naam.

Eerst psycholoog laten bellen voor een afspraak, toen gestopt met werken, langs Arbo-arts en meteen voor 4-6 weken gezegd, thuisblijven, daarna kijken we wel weer.

Wel meteen aan de slag gegaan (je bent perfectionistisch of niet ;), s grapje he, veel burn-outers zijn perfectionisten) om eruit te komen. Voelde me zo zwaar klote dat ik alles heb aangepakt. Zowel alle tips van psycholoog, als tip van vriendin om naar haptotherapie te gaan, in boekje begonnen “laat los”.

Maar als aller-allereerst: even he-le-maal niks. Slapen, eten, rommelen in huis, slapen eten, opstaan, aankleden, douchen, buiten lopen, slapen. Daarna kleine stapjes gemaakt met lijstje:
- waar krijg ik energie van?
En dat kunnen de kleinste dingetjes zijn.
Ik had:
- met de katten spelen
- de katten aaien
- in het bos lopen
- paardrijden/verzorgen (had destijds bijrijdpaardje waar ik wel 3x in de week heenging al was het gewoon om alleen even te knuffelen, poetsen en weer naar huis)
- lezen
Dat soort kleine dingen.
En familie en vrienden ingelicht. Want dat zijn in je hoofd ook “verplichtingen” die je moet nakomen van jezelf. “Oh pietje is jarig, ja kan niet maken niet te komen, en ja moet dan ook nog even cadeau regelen, en dan is ook nog de housewarming van klaasje en Nina”.
Ook die gemeld dat ik voorlopig even niet zo gezellig zou zijn en WoW wat een steun krijg je dan van iedereen!

Sterkte, knuffel, wees lief en geduldig met jezelf.

Maanlicht

Re: Burn-out

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 15:39

Dank je wel Enjoy_. Ik probeer zo veel mogelijk te slapen haha! Ben nu al rustig wat dingetjes aan het regelen voor de vakantie, en ik denk dat het wel meevalt met hoe zwaar dat gaat zijn. Heb geen wandeltochten gepland en we zijn maar met z'n 2en en ene gids, dus heel sociaal wordt het niet. En we gaan voornamelijk rondrijden. Heb dit al wel eerder gedaan en ik heb het altijd heerlijk gevonden, even helemaal weg. 'S ochtends vroeg op pad met de jeep, eind van de middag terug en lekker relaxen, eten en slapen. Safari overslaan ga ik niet doen, de reis heeft 7,5 duizend euro gekost om even een beeld te geven. Ik kijk er gigantisch naar uit ook, en ik denk dat het heel goed is om mijn gedachten even op iets anders te zetten.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:14

Ik denk dat het juist heerlijk is, lekker buiten de natuur in, een vastgesteld programma zodat je zelf eigenlijk niks meer hoeft te regelen enzo. Lekker alles even loslaten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:20

Enjoy_ schreef:
Ik denk dat het juist heerlijk is, lekker buiten de natuur in, een vastgesteld programma zodat je zelf eigenlijk niks meer hoeft te regelen enzo. Lekker alles even loslaten!

Met een burnout is niets 'heerlijk'.. Iedere verplichting voelt als een last, dus ook een programma op vakantie kan teveel zijn. Ik had iig in die periode helemaal nergens zin in, ook niet in feestjes en leuke verjaardagen of dagjes weg :n

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:02

...als er verder geen sociale verplichtingen zijn, zou ik juist wandelingen inplannen.
De gids weet heus wel veilige plekken, jeep stil en een uurtje rondlopen. Van lopen ontspan je doorgaans meer dan van kijken tijdens een autorit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:09

En de ene burnout is de andere niet.
Als TS zich enorm verheugd heeft op deze vakantie en een dergelijk soort vakantie al eerder heeft gedaan en heeft ervaren dat het voor haar ontspannend werkt, dan kan dat heel goed nu ook zo zijn.

Het zou ook kunnen van niet, maar daar komt TS dan op vakantie vanzelf achter.

@ TS: probeer lekker te genieten van je vakantie. Voor wat betreft je vriend: het is idd niet echt een ok reactie van hem om boos op je te worden, maar ik denk dat het van hem ook een vorm van onmacht en een stuk onbegrip is. Laat je door hem niet tegenhouden, als jij behoefte hebt om te slapen, dan moet je daar vooral aan toegeven en je niet groot houden omdat je vriend het gek vindt dat zijn vriendin overdag een dutje nodig heeft.
Probeer je vooral niet schuldig te voelen, al weet ik uit ervaring dat dat gemakkelijker gezegd is dan gedaan. Rationeel weet je heel goed dat je er helemaal niets aan kunt doen en dat je er geen schuld aan hebt, maar je gevoel vertelt je momenteel iets heel anders.
Probeer het 'moeten' los te laten en te ontspannen op een voor jou werkbare manier.

Het kan trouwens wel verstandig zijn om even met je werkgever te bespreken hoe en wat met je vakantie.
Op vakantie tijdens ziekteverzuim kunnen sommige werkgevers nl ook nog ingewikkeld over doen.
Dan kun je het beter zelf met hem besproken hebben op voorhand, dan dat je er eventueel achteraf gezeur over krijgt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:11

Misschien heb ik het niet helemaal goed doorgelezen maar het is wel slim om hier ondersteuning bij te krijgen.
6weken thuis is misschien even fijn maar lost niks op, je rent daarna gewoon weer vol de volgende burn-out periode in. Ik zou je aanraden eens met de praktijkondersteuner te gaan praten, arbo-arts is hier niet kundig genoeg voor
Laat je vriend een googlen over burn-out, dan krijgt hij een idee. Het is niet gek dat hij het niet begrijpt maar zich er in verdiepen kan hij wel.

Een vakantie kan heerlijk zijn maar doe alleen wat je op die dag wil doen en plan niet te ver vooruit. Als je systemen zijn overbelast, iets gaan doen nu wat het nog erger maakt draagt niet bij aan beter worden
Heel veel succes

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:20

De arbo arts heeft sowieso geen taak in begeleiding, hij/zij heeft in wezen een controlerende taak.
Bijkomend geeft de arbo arts adviezen:'gezien de huidige beperkingen kan dit wel en dat niet'.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:49

Maanlicht schreef:
Ik vind het niet redelijk om mijn vriend gevoelloos te noemen, dat is hij totaal niet. Hij begrijpt het alleen niet..

Minder ondernemen op vakantie is geen optie. We hebben een complete reis geboekt met 5 dagen safari rondreis met gids en 6 dagen strand daarna. Aan het strand gaan we uiteraard niets ondernemen haha!

Het kan natuurlijk zo zijn dat jij het harder neerzet dan gebeurd maar de opmerkingen die jij plaats gaan verder dan "geen begrip". Je kunt ook inlevend en empatisch omgaan met iets wat je niet begrijpt, om te beginnen jou in je waarde laten. De opmerkingen die hij naar jou maakt vind ik erg kwalijk, en zeker als hij geïrriteerd reageerd wanneer jij burn-out informatie stuurt om jullie samen te helpen of als je een tukje nodig hebt.

Heel erg veel plezier op je vakantie. Ik hoop dat je de prikkels aan kunt en optimaal van de safari gaat genieten.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:11

Relaxed schreef:
Enjoy_ schreef:

Met een burnout is niets 'heerlijk'.. Iedere verplichting voelt als een last, dus ook een programma op vakantie kan teveel zijn. Ik had iig in die periode helemaal nergens zin in, ook niet in feestjes en leuke verjaardagen of dagjes weg :n

Kan, voor de een zo zijn, voor de ander misschien niet.
Ik wilde de eerste weken ook niks, later bijvoorbeeld wel wat vaker paardrijden.
Als het een vakantie was waarbij je nog moet bedenken wat je gaat doen, waar je gaat eten etc zou dat superzwaar kunnen zijn. Dit klinkt als dat alles al geregeld is en dan is het misschien wel fijn om echt nergens over na hoeven te denken, en misschien wel wat ruimte te hebben om te bedenken welke dingen nu juist teveel energie slurpen en van welke dingen je juist energie krijgt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:11

Bedenk wel dat je met een burn-out nergens echt van geniet (over het algemeen) dus niks is leuk en fijn en denk je ohhh wat was dit genieten. Dus een vakantie kan super leuk zijn maar als je er eenmaal bent kan je denken: wat doe ik in godsnaam hier.....ik wil alleen maar slapen en NIKSSS. Alles waarvan je hart voorheen een sprongetje maakte kan nu bevroren zijn en denk je dat je een ijskonijn bent.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 16:00

Nu ga ik me zorgen maken...

Gister naar kantoor geweest voor een gesprek met mijn werkgever. Mijn contract wordt niet verlengd.
Ik ben er heel kalm onder gebleven. Daarna wat dingen geregeld voor de vakantie, even een paar uurtjes geslapen en bij mijn schoonouders gegeten. Voelde me verder best oké gister. Maar toch weer volledig over mijn grens gegaan blijkbaar..

Vannacht alleen maar wakker gelegen, was doodmoe maar kon niet slapen. Was zo aan het piekeren. Uiteindelijk om 5 uur eruit gegaan en opgeschreven waarover ik piekerde, boodschappenlijstje gemaakt en opgeschreven wat er in mijn koffer moest. Maar het werd niet leger in mijn hoofd..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 17:22

Dat hoort er bij, het gevoel dat je hoofd op hol slaat, je gedachten NOOIT stil staan, opgejaagd gevoel terwijl je eigenlijk niet zoveel hoeft de doen en tegelijk heel moe. Zelfs naar de wc lopen kan al teveel gevraagd zijn. Heel bizar allemaal....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:19

Misschien heb je gisteren je emoties en gedachten wel uit gezet, of evrn voor jezelf gedacht dat het allemaal niet erg was. Alles om jezelf te beschermen terwijl alles wat je eigenlijk wilde doen was boos zijn op je werkgever en huilen omdat je zo baalt.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 20:27

Ja ik denk het wel Joolien. Het is alleen zo moeilijk om te controleren..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:41

Nou - idd.
Halverwege een goede yogales, het lijf is ontspannen, geen knagende emoties en dan met enige voorbereiding, dan kan ik als mens mijn gedachten controleren (= meditatie). Heel rustig en vredig en in zijn soort reuze prettig.

In stress situaties lukt het mij gelukkig meestal wel om niet te huilen etc ook als ik vreselijk baal, maar dat is meer een 'noodprocedure'.
Na afloop is het 'stoom afblazen' een noodzakelijkheid.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:51

Het niet kunnen slapen is typerend bij een burn out. Als je dat vaker hebt vraag je huisarts dan om een slaappilletje want niet slapen daar wordt je helemaal gek van.

Er bestaan mind fulness apps, die helpen je wel om je gedachten tot rust te brengen. Misschien ook handig voor op vakantie.
Er bestaat ook een cd waarbij je op een relaxend muziekje je vanaf je tenen tot je kruin leert ontspannen waardoor je in slaap valt. Misschien is zoiets voor je.

Als je zo lang moet wachten op de psycholoog is het misschien handig om naar in de tussen tijd naar de praktijkondersteuner te gaan

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 10:48

Ik heb morgen intake bij de psychotherapeut, er was iemand uitgevallen. Heb best wel lang met de assistente gebeld en er is een grote kans dat ik eerder terecht kan. En anders ga ik gewoon wanneer iemand zich ziek meld of zo :+.

Vannacht gelukkig uiteindelijk wel aardig geslapen, ik durfde eigenlijk niet naar bed omdat ik bang was voor het urenlang piekeren. Ben maar een paar keer wakker geweest.

Ik gebruik de app Headspace voor meditatie, dat werkt soms wel aardig, alleen als ik echt in pieker modus zit kan ik me er niet op focussen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:30

...hoe was de intake?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 09:49

De intake ging goed, maandag ga ik weer.
20 februari heb ik weer een afspraak bij de arbo.

Ben gister terug gekomen van vakantie, was erg fijn. Heb op de meeste momenten veel afleiding gehad dus dat was super. Wel een aantal paniek momenten gehad en ik wilde eigenlijk ook op veel momenten wel weer graag thuis zijn. Maar het was erg fijn om er even tussenuit te zijn geweest en met name de safari heeft me erg goed gedaan. Heb ook een paar keer goed met mijn vriend kunnen praten, we zijn dichter tot elkaar gekomen en hij begrijpt me nu beter.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:36

Fijn...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:49

Klinkt goed Maanlicht :)