SVRL schreef:Met een klein hartje naar de kerstavond bij mijn ouders gereden. Tot mijn schrik te horen gekregen dat een leeftijdsgenootje van me overleden is. Aanvankelijk was mijn pa vrij rustig, maar toen kwam het gesprek op muziek en over de winnaar van the voice dit jaar en werd de sfeer even grimmig. Mijn pa kan niet meer gewoon iets zeggen, heb je een andere mening komt er dadelijk een agressieve ondertoon in zijn stem. Ik voelde me gewoon opnieuw dichtklappen en kreeg opnieuw pijn op mijn borst, iets wat ik de laatste dagen wel meer heb. Eigenlijk wilde ik hem gewoon zeggen dat ik op die manier niet met hem wil communiceren, maar als ik dat zou doen escaleert het gewoon nog verder. Dus heb ik maar gewoon gezwegen.
Dapper om te gaan...!!
En ik hoop dat je oma er plezier aan beleefd heeft (verder klinkt het nogal poedersuiker).
En wees zuinig op jezelf hoor: die druk op de borst kan uiteraard gewoon stress zijn - het wil wel zeggen dat de nood hoog is!!
Dichtklappen lijkt mij een overlevingsmechanisme: zo belabberd als jij er nu

...ik vind het een wrang idee.Citaat:Ondertussen kreeg ik een foto van mijn collega's die gezellig aan de kaastafel zaten die ik gekocht had. Was even afleiding, dus maar even terug ge-appt.
Maar accoord, afleiding heeft charmes.
Citaat:Toen ik op mijn werk toe kwam, was mijn vrouwelijke collega niet vergeten dat ik verteld heb hoe moeilijk het wel met me gaat en kreeg ik spontaan een knuffel. Leuk, maar langs de andere kant weet ik ook dat ze, zodra ze vergeten is dat ik me niet goed voel, opnieuw kan gaan bitchen. Dan voelt zo'n knuffel toch niet echt ok aan.
...echt veilig voel je je niet bij haar. Begrijpelijk.
Maar op dat moment 'kon het slechter'.
Er zin wel zaken die echt effectief zijn tegen triggers en die het diepe vallen stoppen of zelfs voorkomen, zoals emdr. Hypnotherapie kan het met wat mazzel ook. Jammer dat hij dit kennelijk niet weet. (Nu ja, denk ik dan - een arts is nu eenmaal geen psycholoog.)Citaat:Onze wachtarts had champagne bij, dus we hebben even met iedereen samen gezeten. Had gehoopt dat ik wat met hem ging kunnen praten, maar hij was doodop. Dus het is een kort gesprekje geworden. Heb hem wel heel duidelijk kunnen zeggen dat ik op dit moment alles en iedereen wantrouw en dat ik dat rot van mezelf vind. Heb ook gezegd dat ik het onderhand beu ben om zo diep te vallen wanneer ik een negatieve ervaring heb zoals op mijn stage en een beetje gesproken over de dingen die jullie hier posten. Kon hij alleen maar beamen. Hij raadt natuurlijk ook therapie aan, maar komt niet verder als het gangbare, wat dus tot hiertoe niet hielp. Vind het wel fijn dat hij wat afstand houdt en me gewoon de ruimte geeft om uit mijn put te komen. Ik zou het nu totaal niet aankunnen moest hij veel te dichtbij komen.
Citaat:Ik heb ondertussen ook vernomen dat mijn huidig diensthoofd in gesprek gaat gaan met mijn toekomstig diensthoofd (op die dienst moet ik ook mijn volgende stage doen). Zij gaat haar uitleggen wie ik ben, hoe ik functioneer binnen en team, etc. Ze doet dit, omdat ze mijn evaluatie ook onterecht vindt en van mening is dat ik geen eerlijke kans ga krijgen als ze dit niet doet. Ergens geeft het rust, maar langs de andere kant blijft de angst wel om opnieuw in een andere groep mee te draaien. Ik merk nu zelf dat ik wel durf te communiceren met het kleine groepje mensen waar ik op het werk een goede band mee heb. Maar dat kost me zoveel energie. Dat half uurtje dat ik nu open en eerlijk met mijn wachtarts gepraat heb, heeft me helemaal uitgeput. Het is toch niet normaal dat communiceren zoveel energie kost?
Nee - maar als je overlevingsmechanisme, verwant aan wat wij als mensen nog hebben aan instinct ingesteld staat op ""Gevaar!! Zwijgen!!" dan IS praten ook loeizwaar.
En je overlevingsmechanisme hebben niet compleet gelijk, maar sturen wel je lichaam in alarm - dat vreet energie.