Help, ik versta mijn eigen soort niet.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 11:24

SVRL schreef:
Met een klein hartje naar de kerstavond bij mijn ouders gereden. Tot mijn schrik te horen gekregen dat een leeftijdsgenootje van me overleden is. Aanvankelijk was mijn pa vrij rustig, maar toen kwam het gesprek op muziek en over de winnaar van the voice dit jaar en werd de sfeer even grimmig. Mijn pa kan niet meer gewoon iets zeggen, heb je een andere mening komt er dadelijk een agressieve ondertoon in zijn stem. Ik voelde me gewoon opnieuw dichtklappen en kreeg opnieuw pijn op mijn borst, iets wat ik de laatste dagen wel meer heb. Eigenlijk wilde ik hem gewoon zeggen dat ik op die manier niet met hem wil communiceren, maar als ik dat zou doen escaleert het gewoon nog verder. Dus heb ik maar gewoon gezwegen.

Dapper om te gaan...!!
En ik hoop dat je oma er plezier aan beleefd heeft (verder klinkt het nogal poedersuiker).
En wees zuinig op jezelf hoor: die druk op de borst kan uiteraard gewoon stress zijn - het wil wel zeggen dat de nood hoog is!!
Dichtklappen lijkt mij een overlevingsmechanisme: zo belabberd als jij er nu :(:) aan toe bent kun je de strijd beter niet aangaan.
Citaat:
Ondertussen kreeg ik een foto van mijn collega's die gezellig aan de kaastafel zaten die ik gekocht had. Was even afleiding, dus maar even terug ge-appt.
...ik vind het een wrang idee.
Maar accoord, afleiding heeft charmes.
Citaat:
Toen ik op mijn werk toe kwam, was mijn vrouwelijke collega niet vergeten dat ik verteld heb hoe moeilijk het wel met me gaat en kreeg ik spontaan een knuffel. Leuk, maar langs de andere kant weet ik ook dat ze, zodra ze vergeten is dat ik me niet goed voel, opnieuw kan gaan bitchen. Dan voelt zo'n knuffel toch niet echt ok aan.

...echt veilig voel je je niet bij haar. Begrijpelijk.
Maar op dat moment 'kon het slechter'.
Citaat:
Onze wachtarts had champagne bij, dus we hebben even met iedereen samen gezeten. Had gehoopt dat ik wat met hem ging kunnen praten, maar hij was doodop. Dus het is een kort gesprekje geworden. Heb hem wel heel duidelijk kunnen zeggen dat ik op dit moment alles en iedereen wantrouw en dat ik dat rot van mezelf vind. Heb ook gezegd dat ik het onderhand beu ben om zo diep te vallen wanneer ik een negatieve ervaring heb zoals op mijn stage en een beetje gesproken over de dingen die jullie hier posten. Kon hij alleen maar beamen. Hij raadt natuurlijk ook therapie aan, maar komt niet verder als het gangbare, wat dus tot hiertoe niet hielp. Vind het wel fijn dat hij wat afstand houdt en me gewoon de ruimte geeft om uit mijn put te komen. Ik zou het nu totaal niet aankunnen moest hij veel te dichtbij komen.
Er zin wel zaken die echt effectief zijn tegen triggers en die het diepe vallen stoppen of zelfs voorkomen, zoals emdr. Hypnotherapie kan het met wat mazzel ook. Jammer dat hij dit kennelijk niet weet. (Nu ja, denk ik dan - een arts is nu eenmaal geen psycholoog.)
Citaat:
Ik heb ondertussen ook vernomen dat mijn huidig diensthoofd in gesprek gaat gaan met mijn toekomstig diensthoofd (op die dienst moet ik ook mijn volgende stage doen). Zij gaat haar uitleggen wie ik ben, hoe ik functioneer binnen en team, etc. Ze doet dit, omdat ze mijn evaluatie ook onterecht vindt en van mening is dat ik geen eerlijke kans ga krijgen als ze dit niet doet. Ergens geeft het rust, maar langs de andere kant blijft de angst wel om opnieuw in een andere groep mee te draaien. Ik merk nu zelf dat ik wel durf te communiceren met het kleine groepje mensen waar ik op het werk een goede band mee heb. Maar dat kost me zoveel energie. Dat half uurtje dat ik nu open en eerlijk met mijn wachtarts gepraat heb, heeft me helemaal uitgeput. Het is toch niet normaal dat communiceren zoveel energie kost?

Nee - maar als je overlevingsmechanisme, verwant aan wat wij als mensen nog hebben aan instinct ingesteld staat op ""Gevaar!! Zwijgen!!" dan IS praten ook loeizwaar.
En je overlevingsmechanisme hebben niet compleet gelijk, maar sturen wel je lichaam in alarm - dat vreet energie.

Maflinger_S

Re: Help, ik versta mijn eigen soort niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:06

Een "goed" gesprek met mensen die je niet vertrouwt maar die je wel graag wilt vertrouwen kost inderdaad bergen energie. Je bent namelijk niet alleen voortdurend met de woorden bezig maar ook met uitvinden hoe die woorden bij de ander overkomen. En dat is zeer vermoeiend. Zeker als je daarvoor of daarna ook al een situatie hebt gezeten die voor jou niet optimaal was, waarin je moest voldoen aan het plaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:07

Ik zat gisteren avond bij mijn schoonouders te rillen, maar durfde me niet ziek te melden, dus toch gaan werken. Vanmorgen ben ik een uur vroeger afgelost door mijn collega. Verdikt van de huisarts, lichamelijke klachten op psychische overload dus thuis geschreven met de opdracht om te rusten en leuke dingen te doen. Morgen neem ik contact op met een psycholoog en hopelijk kan ik snel bij haar terecht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:54

Goede actie, contact met de huisarts. En prima plan: een goede psychologe (zoeken) contacten!

En gelukkig snapt de huisarts ook 'hoe laat of het is'.

Doe maar heeeeel braaf wat de huisarts bevolen heeft...! ;)

(Ik ben zelf niet zo geweldig van het gehoorzamen :o maar dit is een verstandig verdikt!)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:58

Verstandig dat je naar de huisarts ben gegaan.
Probeer het advies vn je huisarts op te volgen.
Leuke dingen doen, slapen en een psycholoog bezoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:46

Psycholoog is gebeld, ik word nog terug gebeld om een afspraak te maken. Op haar voicemail klonk ze aangenaam en lief, denk wel dat ik een goede keuze gemaakt heb. Ik hoop dat ze snel contact met me op neemt, maar het geeft wel rust dat ik een eerste stap gezet heeft. Heb voor haar gekozen, omdat ze ook hypnotherapie aanbied en me dat op dit moment een betere optie voor me leek als emdr. Die therapievorm lijkt me vrij heftig en ik twijfel of ik daar op dit moment sterk genoeg voor ben.

Afstand houden en geen privé contact met de wachtarts is, dankzij meneer, al wel gefaald. Daar gaat mijn voornemen op dat vlak alweer.

En tot overmaat van ramp zit ik met een zieke pony. Zowel mijn paard als pony zijn gevoelig voor hoefbevangenheid en staan op een strikt dieet. Ik voer volgens mijn dierenarts niets waar ze ziek van kunnen worden en toch had ik in september prijs met de oudste en nu met mijn pony. We staan echt voor een raadsel en ik kan dit soort stress er nu totaal niet bij hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:23

Goed dat de psycholoog gebeld is...!
+:)+
Hartstikke rot van je pony "ooķ dat er nog bij", zucht. :(:)

En vwb emdr: dat is idd een heftige techniek - maar de technmag dan ook alleen worden ingezet in de 2e fase van een verwerkingsproces.
Graag eerst elementair 'de boel op orde', niet meer op je tandvlees lopen, jezelf kunnen troosten, kalmeren en bemoedigen, snappen hoe manipulatie werkt en goed voor jezelf kunnen (en mogen) zorgen.
Niet eerder.

Hypnose is wat rustiger, begint met ontspanning.
Dus zodra je een goed contact voelt met de peut kun je al stukjes met hypnose gaan doen, samen met de 'algemene' dingen die in ieder verwerkingsproces thuishoren.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:37

Zieke pony is niet leuk.
Kost je veel stress.

Wel knap dat je een psycholoog hebt gebeld.
Hopelijk kan je er snel terecht.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:45

Je bent lief voor jezelf door stappen te zetten. Gaaf!

Beterschap voor jou en je pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:02

Ik heb het gevoel dat ik in een slechte horrorfilm terecht gekomen ben. Zelf ziek worden, daar kan ik nog mee om. Maar dat mijn beesten nu 1 voor 1 wat mankeren, is er nu even te veel aan. Gisteren avond merk ik dat mijn shetje kreupel staat, vanmorgen check ik de andere 2 en zie ik tot mijn groot verdriet dat mijn oudste ruin terug met een dikke koker en buikoedeem staat. Ik kan dit echt wel missen op dit moment. Alles wat erbij komt is nu echt wel te veel. En ik merk dat mijn lichaam reageert op de extra stress die ik nu heb.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:21

Meid, wat een pech heb je!
Ik zou je met je paarden wel willen helpen, maar volgens mij wonen we niet bij elkaar in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 00:47

Vanavond belde de therapeut me terug. Heb een korte, maar aangename babbel met haar gehad en ik voel me best wel comfortabel bij haar. Vrijdag voormiddag heb ik al een afspraak.

Vanavond zijn mijn vriend en ik uit eten geweest en we hebben een heel ernstig gesprek gehad. Tot vandaag dacht ik dat ik degene was die moeite heeft met vertrouwen, maar vanavond biechtte mijn vriend op dat hij zich ook voor mensen af sluit. Een stomme ruzie met zijn beste vriend, betekende jaren geleden het einde van die vriendschap. Hij zegt dat hij daardoor steeds bang gebleven is om zich volledig te geven, omdat mensen gewoon plots uit je leven kunnen verdwijnen. Nooit gedacht dat dit een raakpunt tussen ons was.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:17

Mooie update!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:22

Wat goed dat je zo snel terecht kan.
En dat de therapeut prettig overkomt.

Mooi gesprek met je vriend.
Is niet makkelijk om mensen kwijt te raken.
Soms vinden mensen elkaar weer als ze welgemeende excuses aanbieden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:56

Fijn om te lezen...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:33

Vanmorgen mijn eerste gesprek gehad en ik heb een goed gevoel bij mijn therapeut. Ze geeft aan dat me heel veel onrecht aangedaan is en dat ik een zware last te dragen heb. Wat hier al gezegd is, haalt zij ook aan. En ik zal dus een lange weg te gaan hebben.

Ze merkte op dat ik ondanks alles volgens haar wel sterk en moedig ben. Heb over mijn relatie gesproken, omdat we best ook wel woelige tijden gehad hebben. Ze is van mening dat we beiden een rugzak hebben, die van ons soms een ongeschikte partner maakt voor mekaar, maar dat er ook heel veel goeds is en dat mijn vriend ook heel veel moeite voor mij en ons doet.

Ik moest aangeven waar ik eerst aan wilde werken. Tja, los laten natuurlijk. Alleen is dat te veel van mezelf vragen. Ik moet nu eerst leren hoe ik voor mezelf veiligheid kan creëren door ontspanningsoefeningen en door in mijn hoofd een veilige plek te maken waar ik me kan terug trekken. Ik ga ook moeten leren hoe ik kan aangeven wanneer ik me onveilig voel.

We hebben ook even over mijn wegduwen van mensen gepraat, waarbij ik de situatie met mijn wachtarts als voorbeeld heb genomen. Ze zei dat hij wel over mijn grenzen gegaan is, omdat ik aanvankelijk meer afstand wilde. Maar ze zag er ook in dat niet alles in mij dood is. Ergens diep in mij is het gevoel of mensen het wel/niet goed met me menen wel degelijk bewaard gebleven. Alleen ben ik te gekwetst om daarop te vertrouwen, dus negeer ik het en zoek ik redenen om het af te doen als fake. Toch een pluim op de hoed van mijne collega, iets waar ik dankbaar voor moet zijn.

Zodus, ik heb nog een heel lange weg te gaan en eigenlijk blijf ik beter even thuis van het werk. Alleen durf ik mijn collega's niet langer in de steek te laten, dus ga ik volgende week toch terug werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:34

soesie schreef:
Meid, wat een pech heb je!
Ik zou je met je paarden wel willen helpen, maar volgens mij wonen we niet bij elkaar in de buurt.

Lief aanbod, dankje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:40

Had gehoopt niet meer te posten hier, het gesprek met de psycholoog had me rust gegeven en die 2 dagen gaan werken hadden me deugd gedaan. Ik had een super lieve en grappige patiënt, die constant grapjes maakte of me complimentjes gaf. Mijn collega's waren enorm attent en behulpzaam. En de wachtarts, die nu zijn assistentschap op 1 van de gangen doet, kwam woensdag informeren hoe het met me was en donderdag deed hij zijn uiterste best om me zo veel mogelijk te laten lachen.

Vrijdag had ik zo het gevoel dat ik op goede weg was en de wereld aan kon. Tot ik gisteren dus op het feestje bij mijn grootmoeder was. Ik ben wat ziek, dus mijn ouders speelden de overbezorgde ma en pa, met de nodige lichamelijke aanrakingen, ze hebben immers een publiek. Anders laat ik het over mij gaan, maar nu had ik het er toch wel moeilijk mee. Hoe meer mijn vader dronk, hoe meer ik zijn aandacht wilde vermijden. We waren met 18 volwassenen, amper 4 daarvan, buiten mijn ouders en mijn grootmoeder, hebben meer als 2 zinnen tegen me gezegd. Ik was weer gewoon lucht en het deed me ook pijn dat mijn grootmoeder soms ook kompleet genegeerd werd.

Als klap op de vuurpijl beginnen mijn nicht en 2 aangetrouwde nichten een gezellig familie uitje voor mijn neus te plannen, waarbij ze niet aan mij vragen of we ook zin hebben om mee te gaan. Als ik niet welkom ben, doe dat dan niet.

Niet lang daarna komt een andere neef, met zijn zwangere vriendin binnen. Ze blijven even met mijn vriend praten, ik geef aan dat ik ziek ben en dus niet kus voor nieuwjaar, waarna ze me snel voorbij gaan zonder dat ik de kans krijg om iets te zeggen en hen dus ook niet kan feliciteren met de zwwaangerschap.

Even later komt mijn neef een foto, bedanking van zijn huwelijk, afgeven, waarbij hij opmerkt dat we eens moeten afspreken. En toen ben ik ontploft. Heb gezegd dat ik het beu ben om steeds genegeerd te worden en door iedereen als uitschot behandeld te worden en dat voor mij contact met de familie helemaal niet meer hoeft. Heb er nog aan toegevoegd dat ik enkel voor mijn grootmoeder nog aanwezig ben, maar dat de rest de boom in kon en ben naar buiten gevlucht, waar mijn vriend me komen troosten is. Toen even later mijn vader strontzat in discussie ging met een tante, was voor mij de maat echt helemaal vol. Alle goede vipes van vorige week, zijn gisteren gewoon weer weggespoeld en daar baal ik zo van. Voel me terug de freek, de abnormale die gewoon niet binnen deze wereld past.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:49

Nou 1 ding kan ik aan de hand van jou bericht wel zeggen, jij bent duidelijk niet de freak die niet in de wereld past.
Wat een onfatsoenlijke familie heb je (sorry dat ik het zeg).
Je zo negeren, zich lam zuipen, plannen voor je neus.
Nee reken dat aub niet jezelf aan. Niet eens een klein beetje. Ik begrijp dat dat moeilijk is, maar het ligt hier duidelijk niet aan jou. :(:)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:28

Ts ik vind het wel goed dat je ontploft ben.
Gooi de ellende die je familie veroorzaakt er maar uit.
Jij loopt hier al te lang mee.

Alles opkroppen doet je geen goed. Al zal deze uitbarsting ook eng aanvoelen.

Fijn dat het op je werk nu lekker loopt.
Geniet vn de mooie momenten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:48

Hoi TS,
ik ga mee met Bruintje en Luuntje:
ik snap drommels goed dat je ontploft bent...! Ze hebben het er simpelweg ook naar gemaakt.
In de oude situatie was het kennelijk de bedoeling dat jij voor deurmat ofzo speelde - groot gelijk dat je daar voor past!

En die nieuwe rol IS eng, maar op den duur veel prettiger...!
(En het zou natuurlijk fijn zijn als er mensen zouden bijdraaien, of met oprechte interesse en/ of excuses naar jou toe zouden komen - dat is afwachten. Fijn als het gebeurt, verdrietig als het niet gebeurt: in beide gevallen is het informatie.)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:15

Hey TS, ik weet niet of je me nog herinnert aan de hand van m'n Boktnaam... Maar ik merk in je posts dat je sinds enige tijd geleden al gegroeid bent.

Dat je ontploft bent, is misschien wel eens goed. Als je de neiging hebt om altijd voor iedereen te plooien, zullen ze allicht wel hebben opgekeken. Je bent voor jezelf opgekomen en dat is heel wat, zeker naar familie toe.

Ik denk dat het goed is dat je naar een therapeut gaat die van verschillende markten thuis is, om jezelf goed onder de loep te nemen. Als ik het zo lees, ben je daar ook klaar voor nu. En ik ben heel blij om te lezen dat het tussen jou en je vriend goed gaat, dat jullie bij elkaar terecht kunnen. Dat is echt super!

Ik wens je héél veel succes.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:19

Een zat zijnde vader zou inderdaad iets zijn waar ik me verre van zou willen houden maar ik zie in je verhaal ook wel 2 momenten voorbij komen waarin je in de slachtofferrol kruipt terwijl je ook anders zou kunnen reageren. Dat je je daar op dat moment niet fit genoeg voor voelt snap ik, maar ik wil ze toch benoemen.

Je neef komt met zijn zwangere vriendin gedag zeggen en jij zoent ze niet omdat jij ziek bent en ze lopen door waardoor jij de vriendin niet kunt feliciteren met haar zwangerschap. Er is niets mis mee om haar enige momenten later op te zoeken en haar alsnog te feliciteren en een praatje te houden.
Sterker nog, even later komt de neef terug om een praatje met jou te maken en jij ontploft? Je emmertje is duidelijk overvol.

Je nicht en 2 aangetrouwde nichten beginnen voor je neus een familie-uitje te plannen. Je bent familie, dus wat let je om je in het gesprek te mengen? Het kan zijn dat je het uitje helemaal niets vind of dat je niet kunt omdat je voor je dieren moet zorgen. Grote kans dat dat de reden is waarom je niet duidelijk en/of daadwerkelijk specifiek wordt uitgenodigd. Er zijn mensen die altijd "nee" zeggen, als ze uitgenodigd worden, omdat ze nooit zin of tijd hebben. De ander houdt op een gegeven moment wel op met vragen. Als dit uitje je wel leuk lijkt en je wilt en kunt er tijd voor vrij maken kan je dat toch aangeven? "Goh, dat klinkt leuk, daar wil ik wel aan mee doen. Laat maar weten welke datum het wordt en of ik nog mee kan helpen met organiseren."

Ja, er is een kans dat je het lid op je neus krijgt, maar dan heb je het tenminste geprobeerd. Nu zit je al in de "nee" nog voordat er iets gebeurt en ja ik snap helemaal waar het bij jou vandaan komt maar als je een verandering wilt zien, zal die toch bij jou moeten beginnen, hoe spannend ook.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:34

Maflinger_S schreef:
Een zat zijnde vader zou inderdaad iets zijn waar ik me verre van zou willen houden maar ik zie in je verhaal ook wel 2 momenten voorbij komen waarin je in de slachtofferrol kruipt terwijl je ook anders zou kunnen reageren. Dat je je daar op dat moment niet fit genoeg voor voelt snap ik, maar ik wil ze toch benoemen.

(...)

Je nicht en 2 aangetrouwde nichten beginnen voor je neus een familie-uitje te plannen. Je bent familie, dus wat let je om je in het gesprek te mengen? Het kan zijn dat je het uitje helemaal niets vind of dat je niet kunt omdat je voor je dieren moet zorgen. Grote kans dat dat de reden is waarom je niet duidelijk en/of daadwerkelijk specifiek wordt uitgenodigd. Er zijn mensen die altijd "nee" zeggen, als ze uitgenodigd worden, omdat ze nooit zin of tijd hebben. De ander houdt op een gegeven moment wel op met vragen. Als dit uitje je wel leuk lijkt en je wilt en kunt er tijd voor vrij maken kan je dat toch aangeven? "Goh, dat klinkt leuk, daar wil ik wel aan mee doen. Laat maar weten welke datum het wordt en of ik nog mee kan helpen met organiseren."

Ja, er is een kans dat je het lid op je neus krijgt, maar dan heb je het tenminste geprobeerd. Nu zit je al in de "nee" nog voordat er iets gebeurt en ja ik snap helemaal waar het bij jou vandaan komt maar als je een verandering wilt zien, zal die toch bij jou moeten beginnen, hoe spannend ook.

Gesteld dat TS iets (of: veel...!) in haar familie anders zou willen zien, tja - als zij het niet doet, doet waarschijnlijk niemand het.
(...wat in een bepaald schema al de slachtofferrol IS: "jij mag de zware dobbers doen, wij hebben daar geen zin in...!")
Dus dat ligt ingewikkeld.

En een assertief iemand kan zich idd in een gesprek mengen: 'Oh, dat uitje klinkt leuk...!'
Neemt niet weg dat pal voor iemands neus iets plannen met a en b en c en d en niets aan ts vragen gewoon onbeleefd is.
En daarmee wordt de opmerking over 'het leuke uitje' ook erg ingewikkeld.
Wat de kern is net niet 'ik wil graag mee naar de Efteling, want die Efteling is zo leuk' - het gaat er om dat TS als lucht wordt gezien.

(En dat je een freak schijnt te zijn als je fatsoenlijk behandeld wenst te worden.)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:38

Maflinger_S schreef:

Je neef komt met zijn zwangere vriendin gedag zeggen en jij zoent ze niet omdat jij ziek bent en ze lopen door waardoor jij de vriendin niet kunt feliciteren met haar zwangerschap. Er is niets mis mee om haar enige momenten later op te zoeken en haar alsnog te feliciteren en een praatje te houden.
Sterker nog, even later komt de neef terug om een praatje met jou te maken en jij ontploft? Je emmertje is duidelijk overvol.

Weet je... op zich benoem je de juiste dingen, alleen... denk je dat TS daar op dit moment iets mee opschiet?
In mijn ogen heeft ze het enige juiste gedaan wat ze op dat moment kon doen, en dat is voor zichzelf opkomen.
Later, als ze sterker en zekerder is, dan kun je haar wijzen op dit soort momenten.
Maar voor nu leg je mijns inziens de lat veel te hoog, waarmee je bevestigt dat ze het niet goed genoeg zou doen. Negatief dus. En dat is nou net niet wat nodig is.

@TS: ik lees al vanaf het begin mee, maar wil je een compliment geven over wat je doet, hoe je de confrontatie aan gaat (met jezelf en de mensen om je heen) en hoe je nu open staat voor hulp. Mooie eerste stappen!