Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:18

Als ik het goed begrijp, vind je de nachtvoeding zelf niet het probleem, je weet dat dit erbij hoort en weet ook dat 1 keer eigenlijk zelfs luxe is. Klopt dit?
Want in dat geval is het onnodig dat iedereen de oplossing gaat zoeken in het voedingsritme van je dochter. Dan wil je een oplossing voor jullie vermoeidheid. Oordopjes zijn geen optie, in een andere ruimte slapen ook niet. Dan zou ik inderdaad iedere week een nachtje ergens anders gaan slapen. Samen met je partner of om en om alleen. Om even bij te tanken zodat je die gebroken nachten weer aan kunt.

Ik heb twee kinderen waarvan de eerste tot haar 7de meerdere keren per nacht wakker werd. Van alles geprobeerd om haar door te laten slapen, maar niks hielp. Mijn 2de werd 1 keer wakker per nacht, die dronk en sliep weer verder. Zonder een huiltje te laten horen. Bij de eerste kik kreeg ze drinken. Mijn oudste begon altijd te huilen, omdat ik er niet snel genoeg was. Vond zij. Dus die had zich helemaal wakker gehuild en viel dus niet meer zomaar in slaap. Misschien ook iets om mee te nemen. Maar qua voeding is uit allerlei onderzoeken gebleken dat daar geen peil op te trekken is. Dus dat is echt bij ieder kind anders en dus ook niet te vergelijken. Veel sterkte!

Josien_

Re: Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:29

Hoeveel uur slaap krijgen jullie gemiddeld?
Leven jullie verder gezond? Gezond eten, sporten etc.? Dat kan voor jezelf heel erg veel verschil maken.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:30

Hè wat vervelend TS. Je zegt dat ze nog geen fles vast kan houden, maar je hebt ook flessen met handvatten die je er op schroeft. Lukt het dan nog niet?

Iets off topic maar ik ben erg benieuwd, daarom een vraagje aan de moeders met een kindje van 2/3 jaar die nog 's nachts wakker wordt: op die leeftijd kun je toch al prima vertellen dat 's nachts slaaptijd is? Of heb ik dat helemaal verkeerd? Mijn zoontje is net 4 maanden dus ik ben er nog niet zo in thuis. :+

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:39

JustMe8484 schreef:
Overigens is laten huilen in mijn ogen echt een slechte oplossing. Op deze leeftijd kunnen ze het gewoon nog nodig hebben die fles. Zowel het weglaten van die fles als het laten huilen kunnen nadelige gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de hersenen.
Op deze leeftijd huilen ze nog met een reden en omdat ze iets echt nodig hebben...

Ja ja, zal best maar mijn jongste was na twee nachtjes doorhuilen ''genezen'' van zijn ik ben wakker en wil nu alle aandacht momenten 3x per nacht. En dan geen honger hebben ofwat dan ook.
Naar zolder verplaatst, 2x een kwartier gebruld, en de derde dag vlogen we uit bed om dat het 6.00 uur was en we hadden niks gehoord. Meneertje lachte ons vriendelijk toe toen we de kamer binnen kwamen.
Zijn zus waardeerde het ook heel erg want die werd niet meer wakker gebruld.
En raad es wat: het is een hele grote stoere gezonde slimme kerel geworden die zijn leven prima op orde heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:46

Wauw wat ontzettend veel lieve reacties met tips!
Een aantal tips ga ik zeker uit proberen, het is gewoon lastig omdat je opgevenment (in ons geval) in een negatieve spiraal beland en dat is moeilijk om er uit te komen.

Het probleem is ook zeer zeker niet dat wij eruit moeten voor een nachtvoeding, wel om het feit dat wij zo oververmoeid zijn dat het gevaarlijke situaties opleverd en we narrig tegen elkaar en tegen de kinderen doen, dat moet gewoon veranderd worden want wij zijn niet zo en voel mij verschrikkelijk als ik weer eens zo een snauw geef, gelukkig hebben wij een goede relatie maar het is gewoon heel naar als je zo met elkaar omgaat.

Haar schema us momenteel zo:
Tussen 3.00-5.00 uur fles 180 ml
Rond 7.30-8.00 uur fles 180 ml die ze meestal niet leeg drinkt
10 uur fruit
12 uur half broodje en 150 ml fles, daarna middagslaapje van max 2 uur
16.00 uur fles 180 ml (drinkt ze ook niet altijd leeg)
17.30-18.00 uur aardappelen en groente
19.30 uur 250 ml papfles en daarna naar bed

Qua vast voedsel krijgt ze tot ze niet meer wil,ze eet redelijk veel maar is voor haar leeftijd ook zwaar en lang. 71 cm en 9,5 kilo

Speentje wil ze helaas niet, water wil ze ook niet drinken en duimpje wil ze ook niet.

Qua hoeveelheid flessen mag ze onbeperkt maar wat ik opgeschreven heb is wat ze drinkt, meer wil ze niet.

Jackenjill, klopt de voeding vind ik absoluut geen probleem, weet dat dat erbij hoort maar wil voornamelijk van de vermoeidheid en geïrriteerdheid af.

Met handvaten kan ik inderdaad proberen maar dan zit ik nog met het probleem dat mevrouw geen koude melk drinkt en ook geen water wil dus ik moet de fles toch maken, kan ik hem ook net zo goed geven.

Wat wij aan slaap krijgen verschikt per nacht, maar meestal zijn het eigenlijk alleen de eerste uren dat we goed slapen en vanaf het moment dat ze komt niet meer.

Minder naar mijn paard gaan is geen optie, ik ga om de dag omdat ik de stal moet uitmesten. Bijrijder heb ik geprobeerd te zoeken maar kan niemand geschikt vinden en mijn paard is mijn ontspanning, als ik dat moet opgeven word ik alleen maar ongelukkiger.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:57

Pittig ts, ik snap het helemaal. Ons kindje is inmiddels 14 maanden en nu gaat het goddank de afgelopen twee maanden redelijk goed.

Waar ikzelf last van kreeg, was dat mijn slaapritme zo verstoord was dat ik 's avonds niet meer goed kon slapen. Mijn belangrijkste tip - gewoon gebaseerd op mijn eigen ervaring, is: Slaap mee met de slaapjes overdag, als dat kan (al is het alleen in het weekend, al is het maar een half uurtje). Tip 2: Laat je ouders een keertje s'nachts oppassen zodat jullie kunnen bijslapen.
Eén nachtje ok slapen haalde mij uit dat gekke ritme en overdag slapen gaf me mijn energie terug.

En, tenslotte, soms werkt 't toch het best om je kindje bij je in bed te nemen. Ver in dromenland leg ik 'm weer terug. Want op een gegeven moment ben je alleen maar heen en weer aan het wandelen, en dat is echt killing.

Wat me nog te binnen schiet - wat doen jullie overdag? Een wandeling, een rondje supermarkt kan ook helpen om moe genoeg te zijn daarna in slaap te vallen voor beebs. Daarbij let ik er zelf altijd op om niet teveel prikkels te geven s'avonds, en we houden vast aan een vast ritme/volgorde waardoor duidelijk is dat het bedtijd is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:58

Accepteren scheelt een hele hoop. Ik moest tot zeker 33 maanden minimaal 2 keer per nacht eruit en meestal wel vaker. Niet op de klok kijken, geen grote lampen aan doen en zorgen dat alles klaar staat. Zet een thermoskan heet water klaar en een flesje koud water. Maak dan op de slaapkamer het flesje al klaar, dan hoef je niet richting keuken te sjouwen waardoor je weer te wakker wordt. In het donker het flesje geven en weer op bed.

DL is inmiddels 44 maanden en slaapt 5 van de 7 nachten nog niet door en ik weet inmiddels niet beter.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:20

Oe that reminds me, zonnebloem - Een schommelstoel, lekker dekentje, zacht licht aan...
Ik ben al een paar keer met kind op schoot in slaap gevallen op zijn kamer, scheelt al een slok op een borrel als je een plekje hebt waar je kan ontspannen.

Zelf ga ik gewoon lekker 'snoozen' als een kat. Lekker diep ademhalen, beetje mediteren.

C_arola
Hoofdmoderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:30

Wat vermoeiend lijkt me dit voor jullie. Hier een luxe met kinderen die met 4 maanden al 12 uur door sliepen ‘s nachts en dat is gebleven uitgezonderd griep ed.

Misschien een idee om de fles van 19:30 met alleen melk te geven en dan een papfles rond 23:00 uur te geven? Ik kan me voorstellen dat ze niet 2 papflessen achter elkaar wil drinken met zo weinig tijd ertussen.

Daarnaast zou ik zeker de tip om een keer buiten de deur te gaan slapen meenemen of misschien dat iemand bij jullie thuis wil oppassen overdag zodat je een paar uur bij kan slapen. Bij meerdere vrouwen in mijn omgeving heeft dit goed gedaan.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:34

En na haar laatste fles gaan slapen en in de ochtend dan wat eerder opstaan en dingen doen? Als het terug in slaap valleen een probleem is. Want ik begrijp dat ze niet jengelt na haar fles. Of gewoon standaard om 3 uur wakker maken fles geven en weer slapen in combi met misschien absurd vroeg slapen om deze periode door te komen.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:42

egnie schreef:
Je kunt het ook anders bekijken. Als jij elke nacht een hamburger eet dan wordt je op een gegeven moment ook wakker als je deze een keer niet krijgt.

Als ze overdag goed eten hebben ze in mijn ogen geen nachtvoeding meer nodig. Dat sommigen snacht nog graag drinken drinken kan, maar kan in mijn ogen ook een stukje aangewend gedrag zijn. Flesje drinken en dan slapen. Zoals het vaak gaat bij baby's.

Soms moeten ze "leren" dat ze gewoon weer zelf in slaap kunnen vallen zonder de fles of borst.

Hier 3 kids en alle drie sliepen vrij vlot door tot een uurtje of 5 a 6. Op die leeftijd kregen ze hier geen nachtvoeding meer en ook geen fles om 23.00 uur. Overdag aten ze goed en als ze snachts wakker waren en ze hadden dorst dan konden ze water drinken.

Hier ook wel eens laten huilen omdat er niks was. Dat is hel maar dan is het wel het snelste over. 3 dagen en dan sliep iedereen weer prima.

Er zijn heel veel manieren. Je moet iets vinden dat bij jullie past en dit dan ook stug volhouden. Je veranderd niet iets in 1 nacht, je moet er echt wel 1 a 2 weken voor uittrekken en dus dan niet elke keer weer wat anders doen.

Ik weet niet wat je snachts aan voeding geeft. Je zou het ook af kunnen bouwen door er steeds minder schepjes poeder in te doen (als je kv geeft)

Maar bovenal wil ik jullie sterkte wensen. Het is gewoon geen makkelijk iets, juist door het slaapgebrek. Het wordt echt beter, ook al kun je dat nu niet voorstellen. Je eraan toe geven en niet tegen verzetten is het beste, of de tanden op elkaar en het roer omgooien.

Wat hierboven gezecht wordt werkte hier ook: om de gewenning van de nachtfles te doorbreken hebben we ipv voeding 3 nachten lauwe rooibosthee gegeven en toen was het klaar met s nachts wakker worden , daarbij wel overdag steeds zoveel mogelijk laten eten.
Ook ik was op van vermoeidheid, tegen het labiele aan op een gegeven moment. De dag voordat we eraan begonnen om thee te geven zelf zoveel mogelijk geslapen om sterk te kunnen zijn (had erop gerekend dat het wel een paar weken zou kunnen duren voordat het zou werken gelukkig viel dat enorm mee) mijn zoontje was toen wel bijna 8 mnd toen we dit toepaste) en de laatste fles savonds was met haverpapje van nestlee, jbpm deed ie niks op deze pap gaf m ook een verzadigder gevoel.
En wat een ander ook al zei: zelf zoveel mogelijk rust pakken op momenten dat de gelegenheid zich voordoet, dan maar geen blinkend huishouden.
Zelf ook vitakruid dag en nacht geslikt als supplement om zoveel mogelijk goede stoffen binnen te krijgen en die hebben me ook veel energie gegeven (maar dat werkt natuurlijk alleen als er ook tekorten zijn)
Hopelijk heb je hier wat aan en heel veel sterkte ,het is ook een zware tijd!

edit : Ik lees net dat ze geen water wil dirnken ,zou haar dan thee aanbieden (er zijn zoveel smaken er zit er vast 1 bij die ze wel drinkt)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:47

Ondanks de leeftijd misschien inbakeren??

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:54

CharleyT schreef:
JustMe8484 schreef:
Overigens is laten huilen in mijn ogen echt een slechte oplossing. Op deze leeftijd kunnen ze het gewoon nog nodig hebben die fles. Zowel het weglaten van die fles als het laten huilen kunnen nadelige gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de hersenen.
Op deze leeftijd huilen ze nog met een reden en omdat ze iets echt nodig hebben...

Ja ja, zal best maar mijn jongste was na twee nachtjes doorhuilen ''genezen'' van zijn ik ben wakker en wil nu alle aandacht momenten 3x per nacht. En dan geen honger hebben ofwat dan ook.
Naar zolder verplaatst, 2x een kwartier gebruld, en de derde dag vlogen we uit bed om dat het 6.00 uur was en we hadden niks gehoord. Meneertje lachte ons vriendelijk toe toen we de kamer binnen kwamen.
Zijn zus waardeerde het ook heel erg want die werd niet meer wakker gebruld.
En raad es wat: het is een hele grote stoere gezonde slimme kerel geworden die zijn leven prima op orde heeft.

Er zit wel een verschil tussen laten huilen en laten huilen.
Hier rond dezelfde leeftijd problemen met inslapen. Was soms twee uur bezig om meneer in slaap te krijgen.uiteindelijk uit wanhoop eens laten huilen en meneer sliep binnen 5 minuten, afspraak was dat we na max 10 minuten naar hem toe zouden gaan, dat bleek dus niet nodig. Meneer bleek een in slaap val huiltje te hebben. Die hij s nachts af en toe ook heeft. Nu hij twee is hanteer ik op elk moment dezelfde regel. Maximaal 10 minuten huilen, anders gaan we er heen. Overigens hoor ik nu binnen twee minuten meestal al wel of het serieus is of dat meneer weer verder gaat slapen.

Ik vind 10-15 minuten laten huilen dan ook heel wat anders dan in de schuur zetten en laten huilen tot kind van vermoeidheid in slaap valt.
Dat kan niet positief bijdragen voor een veilige hechting.
En nee niet alle kinderen waar dit gebeurt zijn direct levenslang verpest.maar in mijn ogen moet je dat niet willen.
Uiteraard moet iedereen doen waar hij zich fijn bij voelt.

Mijn advies aan ts is iig kijken of je overdag wellicht wat ritme kan krijgen in de slaaptijden, beide kinderen tegelijk op bed en dan toch zelf even plat.
Zelf wellicht toch nog wat eerder op bed.
Ik lag in het eerste jaar van mijn 2e er vaak rond 8u al in
Laatst bijgewerkt door JustMe8484 op 08-12-17 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:57

Ik denk dat je de oplossing niet moet zoeken bij je dochter maar bij jullie zelf. 1x per nacht is echt heel erg luxe, onze jongste komt ongeveer 3x per nacht en zelfs onze oudste (9) staat zo'n drie keer per week naast mn bed voor het 1 of ander.

Om de beurt met oordoppen slapen.
In het donker blijven zitten.
1 oog dichthouden als je snachts uit bed moet (helpt echt!)
Of simpelweg opstaan en je dag beginnen... je biologische klok raakt dan geïrriteerd en dat zorgt dat je ook na de voedingen makkelijker in slaap valt.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:08

Niwla schreef:
Iets off topic maar ik ben erg benieuwd, daarom een vraagje aan de moeders met een kindje van 2/3 jaar die nog 's nachts wakker wordt: op die leeftijd kun je toch al prima vertellen dat 's nachts slaaptijd is? Of heb ik dat helemaal verkeerd? Mijn zoontje is net 4 maanden dus ik ben er nog niet zo in thuis. :+

Je kunt ze dat idd vertellen en dat snappen ze ook, maar je moet wel je bed uit om te vertellen dat het nacht is en dat ze nog even moeten gaan slapen :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:14

Dat kan maar net wat UP zegt je moey er toch uit en als je kindje net als ons zoontje die pas met 4 doorsliep veel angsten en hyper actief bezig is door overprikkeling kun je vertellen wat je wil maar die kids hebben je nodig ook in de nacht moet er dus voor ze zijn

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:28

De fles zelf vasthouden en het speentje accepteren was hier trouwens echt een leerproces. Dat kon hij niet zomaar. Qua fles legden we die eerst op een knuffel (die precies geschikt was) op zijn borst.
Zijn er nog andere redenen waarom jullie zo vreselijk moe zijn? 1 keer per nacht kan toch eigenlijk niet zo'n enorm grote impact hebben?! Er zijn zoveel moeders die er veel vaker uit gaan en gewoon kunnen functioneren (al is elke ouder per definitie heus wel moe, kids hebben is niet niks).
Is het misschien zo dat je het moederschap zelf soms gewoon zwaar vind. Dat heb ik ook hoor. Door ziekte kan ik momenteel niet werken (en ben ik al extreem snel moe), maar met twee van die druktemakers heb ik voor de lunch al het idee dat ik er een zware werkdag op heb zitten.
Gaan je kids naar de opvang/oma? Is dat alleen op de dagen dat je werkt? Is het niet mogelijk om ze een tijdje een ochtendje extra te brengen zodat jij even echt rust hebt thuis?

Ik heb ook wel de indruk dat je snel zegt dat veel dingen geen optie zijn. Bvb de bijrijdster, mss toch nog eens zoeken? Of een schoonmaakster, zodat je echt even kan relaxen als een of beide kinderen slapen?
Jullie zullen toch ergens iets in jullie levens moeten veranderen, want je dochter 'de schuld' geven van jullie vermoeidheid, terwijl ze volstrekt normaal gedrag vertoont, is volgens mij niet de oplossing.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:52

ukkiepuk schreef:
Niwla schreef:

Ja, die illusies heb je nog als je kind 4mnd is :z :+

Ik vraag me af of de vermoeidheid echt komt van het 1x per nacht eruit moeten... ik bedoel; als moeder ben je gewoon moe, maar van 1x per nacht een half uurtje/uurtje wakker word je toch niet zo moe dat het gevaarlijk wordt :?
Kan je niet ergens anders wat rust pakken?

Hier overigens een dreumes van 18mnd die vaak wakker is snachts. Niet altijd voor een flesje, maar gewoon zomaar. :+

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:19

Romy1234 schreef:
Haar schema us momenteel zo:
Tussen 3.00-5.00 uur fles 180 ml
Rond 7.30-8.00 uur fles 180 ml die ze meestal niet leeg drinkt
10 uur fruit
12 uur half broodje en 150 ml fles, daarna middagslaapje van max 2 uur
16.00 uur fles 180 ml (drinkt ze ook niet altijd leeg)
17.30-18.00 uur aardappelen en groente
19.30 uur 250 ml papfles en daarna naar bed

Qua vast voedsel krijgt ze tot ze niet meer wil,ze eet redelijk veel maar is voor haar leeftijd ook zwaar en lang. 71 cm en 9,5 kilo

Jeetje, wat een lange! Mijn kleine is nu net 2 en een paar cm groter :P

Allereerst, echt k.. dat jullie zo vermoeid zijn. Het is ook niet niks, beide werken, 2 jonge kinderen, paard, een stukje eigen leven...Het wordt echt beter, maar daar heb je nu niks aan...

Is er geen eer te behalen aan meer vast voedsel te geven? Flessen zijn opzich niet heel vullend en ondanks dat ze aangeeft dat ze genoeg heeft, wil dat niet zeggen dat het ook voldoende is. En dan bedoel ik niet dat je haar moet volproppen :D , het maagje is nu eenmaal niet groter, maar zoeken naar eten waar ze meer aan heeft. Misschien dat ze wel vol zit, maar het qua voedingsstoffen niet redt. Mijn kleine kreeg op die leeftijd:
Ontbijt: Fles 180ml met granenpap
Tussendoor: fruit of volkorenkoek
Lunch: boterham met beleg
Slaapje
Tussendoor: Fruit, stuk brood, volkoren koek
Avond: warm, aardappels/rijst/pasta vlees (kip)/vis en groente
Voor slapen: fles 180ml met granenpap
Tussendoor dronk hij ook nog thee en water.

Ander punt kan zijn dat ze jullie snachts mist en jullie graag bij zich wilt. Samen slapen hebben jullie al geprobeerd toch? En hebben jullie haar dan in bed genomen? Of het bedje op jullie kamer gezet? Want dat laatste kan ook verschil brengen. Je wordt dan niet direct van elkaar wakker, maar ze hoort jullie wel. Misschien is dat net voldoende om door te slapen.

En ik zou ze lekker even een weekendje uitbesteden. Even lekker tot jezelf komen en bijslapen. Dan kun je er ook weer veel beter tegenaan.

Ik hoop dat het snel wat beter gaat en jullie je beter gaan voelen!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:21

Sorry, maar dat hoort erbij als je een baby hebt en ik vind 1 x per nacht echt heel netjes hoor.

Niet zeuren, gewoon lekker voeding geven en dan is het ook klaar.

Jullie willen toch graag kinderen en het is echt heel normaal dat de baby wakker wordt en voeding wil snachts.

Dat betekent slaaptekort bij de ouders, dus jullie zullen ermee moeten gaan dealen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 08-12-17 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:23

Wel eens eigenlijk met de vraag of het echt van die ene x bed uit komt.
Ik kan enorm slecht tegen gebroken nachten, als is het maar 1x 5 minuten maar ik wordt gebroken wakker... Dus in de echte baby periode was ik een zombie, zeker bij de tweede, die werd ook tot een maand of 8 minimaal 1x per nacht (vaak een x of drie, soms vaker) wakker. Maar het gevoel dat het gevaarlijk werd had ik nooit.

Uiteraard is het wel heel persoons afhankelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:25

Ragdollcat schreef:
Sorry, maar dat hoort erbij als je een baby hebt en ik vind 1 x per nacht echt heel netjes hoor.

Jullie willen toch graag kinderen en het is echt heel normaal dat de baby wakker wordt en voeding wil snachts.

Dat betekent slaaptekort bij de ouders, dus jullie zullen ermee moeten gaan dealen.

Moet zeggen dat dit ook een beetje mijn gedachtengang is. Mijn buren hebben een dochter van ruim een jaar die nog 3 keer per nacht komt (en waar wij als buren van mee genieten :+ ) dus ik denk dat 1 keer per nacht helemaal niet vreemd is?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:26

Weet je, ik vind het (vanwege mijn prof achtergrond) heel interessant wat aangenomen wordt van wat 'normaal' is.

Naar mijn persoonlijke mening is het interessanter/handiger om te kijken wat voor júllie goed werkt. Ieder kindje is anders, net zoals ieder mens verschilt. Ik vond het zelf lastig om te horen 'oho, slaapt jouw kindje niet overdag? De mijne... [vul in]'.

Babietjes hebben een heel ander slaappatroon dan volwassenen (kijk maar eens naar de eerste aflevering van 'Jan wordt vader')

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:28

Ragdollcat schreef:

En dat vind ik dan weer het andere uiterste. Slaaptekort kan je behoorlijk koekoek maken, ts heeft goed recht om haar verhaal daarover te doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:29

Ik dacht echt nu komt er wat toen ik de OP ging lezen. Maar ik vind 1 keer per nacht eerlijk gezegd wel meevallen :o . Ik word ook standaard iedere nacht 1 keer, soms vaker, wakker. Maar ik functioneer er al jaren prima mee. Ik denk dus net als anderen dat er nog iets anders is dat meespeelt. Of lig je zelf na de voeding echt uren wakker? Dat had ik de eerste paar maanden dat onze dochter klein was. Sliep zij eindelijk, lag ik naar het plafond te staren :+

Onze dochter heeft tot ze 9 maanden was om nachtvoedingen gevraagd. Tot ik een keer slaapdienst had en mijn man er niet uit ging (die werd gewoon niet wakker). Vanaf toen was het ineens over.

Niwla: nee dat kun je niet uitleggen aan een peuter. Onze dochter heeft heel lang gemeend dat 4.30 een prima tijd was om al wakker te worden. Dat heeft aardig wat creativiteit gevraagd om er uit te krijgen.