Afvallen middels koolhydraatbeperkt/arm, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Afvallen middels koolhydraatbeperkt/arm, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 00:55

Vorig jaar tijdens mijn zwangerschap zwdiabetes gehad. Toen kha gaan eten en geen insuline nodig gehad. Nu ben ik alweer bijna 11 maand borstvoeding aan het geven ( wat inmiddels op zn eind loopt) en rustig aan het dieet weer gaan oppakken, vooral omdat ik verhoogde kans op diabetes type 2 heb en ik nog wat km's kwijt moet. De ene week gaat me beter af dan de andere maar ik merk dat vooral tijdgebrek of drukte bij mij het probleem zijn. Paar grote veranderingen, ik eet khdarm brood en minder als vroeger, groentenpasta (linzen of erwten, huismerk ah), volkorenrijst en aardappelen ( veel beperkter als vroeger). Wel veel fruit, zit meer suiker in maar wel veel vezel bij dus het wordt weer trager opgenomen. Wat vaker ei, tonijn, veel meer groenten.
Ik voel me alweer een stuk energieker.ik eet nog wel eens chocola maar altijd puur 70%. Tijd om te sporten ontbreekt mij wat, maar val rustig aan wat af. Inmiddels zo n 3 kg sinds september. Ivm borstvoeding moet het niet te snel gaan. Fijn is dat ik me een stuk energieker voel.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 01:05

Supervixen schreef:
Wat mij ontzettend boeit is waarom mensen voor een dieet kiezen waarbij ze hun hele eetpatroon omgooien in plaats van (kleine) veranderingen te maken in hun eigen, al bestaande, voedingspatroon. Dat is toch veel makkelijker vol te houden?

bij mij is het een blijvende verandering ga ik vanuit Superfixen.. koolhydraten stem ik af op activiteit en de beperking is meestal voldoende 'kcal' besparing om de mindere beweging te compenseren.

ik ben het wel met je eens qua koolhydraatarm.. dan vraag ik mij ook af, wat gaan de mensen doen als ze hun doel bereikt hebben..

zelf vlieg ik het afvallen namelijk precies andersom aan.. ik wil gezonder leven, ik wil gezonder eten, ik stem mijn voeding op mijn behoeftes af.. als gevolg daarvan val ik af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 02:01

sevke schreef:
Resistance schreef:

Mijn moeder doet het al 20 jaar en die is hartstikke gezond, hoor. :) En de laatste onderzoeken wijzen er juist op dat het helemaal niet zo gezond is om je vol te laden met koolhydraten zoals brood, pasta en aardappelen. Het is juist nuttiger om wat minder koolhydraten te eten, maar dan nuttigere koolhydraten zoals bruine rijst.

Je schijnt te vergeten dat iedereen anders is, en iedereen verschillende behoeften heeft. Dus dankje voor je nogal agressieve advies, maar ik sla over en blijf genieten van het feit dat ik hartstikke gezond ben en trots ben op mij lichaam. :evaw:

Waar zeg ik “vol laden” ?
Waar zeg ik “snelle koolhydraten”?

Het spijt mij dat jij dit een agressief advies vindt,
Je maakt er meer van dan het is. Ik zeg alleen : KHA is niet gezond. Punt. Je motor heeft ze nodig. Spreek maar eens met iemand die bodybuilding doet en in de weken voor de wedstrijd bijna geen koolhydraten mag eten, welk effect dit heeft op je lichaam.
Zelf ben ik ook tevreden met mijn (gezond) lichaam en gewicht. Ik doe veel aan sport en dan vooral duursport en ik merk dat mijn lichaam kh nodig heeft. Ik let er wel op trage kh te eten ipv snelle, en overdrijf hier ook niet in, maar ze schrappen gaat echt niet.

Dan werken koolhydraten voor jou wel; voor mij werkt koolhydraatarm. Ik ben gezond, ik heb een gezond gewicht (net zoals jij, wat je zo nadrukkelijk tussen haakjes erbij moet zetten), ik heb hartstikke veel energie. Waarom moet je zo nodig hier, in een topic bedoeld voor mensen die KHA eten, mensen die dit al lang doen en er hartstikke goed op gaan aan komen praten dat wat ze doen niet gezond is terwijl alle resultaten op iets anders wijzen? :+ Ik begrijp het niet helemaal... Ieder lichaam heeft iets ander nodig. Moeten we omdat jij het zegt maar meteen ons dieet volledig omgooien?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 02:13

Ik eet beperkter koolhydraten.
Heel simpel, ik kan slecht tegen gluten en melk en alternatieven werken ook niet.
Ik heb wel hypoglycemie denk ik, maar door aanpassen van mijn dieet gaat dat prima.
Sommige dagen eet ik meer koolhydraten als andere, maar ik probeer te eten naar wat mijn lichaam vraagt.
Hele suffe: als mijn vriend is geweest hunker ik naar koolhydraten, daar kan je lichaam alle lekkere stofjes weer mee aanvullen blijkt. :+
Verder eet ik ene keer gewoon een avondmaaltijd als ontbijt, met rijst, maar ook gerust 3 eieren en dus kha.
Hangt ook deels af van waar ik trek in heb, maar als ik erg moe ben moet ik niet teveel en te zwaar eten, dus dan eet ik die maaltijd geen rijst.
Anderzijds heb ik wel net weer een bakje kroepoek gegeten, maar doordat de balans er is gaat het gewoon prima.
Ik streef ook naar 3 eetmomenten per dag en verder tussendoor niks, dat tussendoor eten beviel gewoon niet dus ik doe een extra eetmoment alleen als mijn lichaam erom vraagt.

Wat wel oliebol is is dat ik moeite had met aankomen, en ik de meeste dikmakers gewoon niet mag.
Dus ik ontbijt gerust met zuurkool stamppot en rookworst als ik aan moet komen, dat zet normaal gesproken wel aan en door de vetten erin blijft mijn suikerspiegel stabiel.
Dat is wel met kh, maar je moet iets met mijn onmogelijke lijf.
Maar brood eet ik dus al jaren niet meer, ik zou dolgraag een pistoletje willen met ei, ham en een beetje mayo.
Of met leverworst, maar mijn lichaam zegt er gewoon nee tegen.
Maar wat dus wel grappig is is dat nu er een tekort opgeheven is ik dus super spiermassa aanmaak.
Door lyme is mijn hormoonhuishouding niet meer als voorheen en een knap deel moet ik dus compenseren dmv medicijnen.
Bleek een laag testosteron te hebben, lage dosis gekregen en nu trekt alles super bij en bouw ik vlot kracht en spieren op.
Dat is toch een teken dat mijn lichaam voeding binnen krijgt waar het wat mee kan anders lijkt me dat je geen spiermassa opbouwt.
Dit dieet lijkt goed te werken in elk geval, al zou ik graag normaler willen eten..
Elke week een brooddag lijkt me heerlijk, maar het zit er echt niet in. |o
Misschien eens kijken of ik nu iets anders kan vinden waar ik tegen kan, vezelrijke crackers zullen vrees ik vol gluten zitten?

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 10:47

kiki1976 schreef:
Veel mensen die KHA dieet volgen eten geen brood. Het nadeel hiervan is wel, dat dit het enigste goede prodict is om aan je benodigde jodium te komen. Pas hier wel mee op.
Er bestaat wel een KHA brood overigens.
Mijn moeder werd hier door de cardioloog op gewezen, verder kon hij alleen maar achter dit dieet staan

Dit is niet helemaal want er bestaan ook genoeg (vette) vis en schaaldiersoorten waar jodium in zit.
Ook wordt dit aangevuld in alle multivitamine supplementen. Dus zonder brood en al zijn koolhydtaten leven kan prima.

Even voor iedereen;
Ik ben dit topic gestart om met mensen die deze levenstijl ook volgen in contact te komen. Ik heb zelf aan alle kanten medische begeleiding en voor diabeten is dit dé manier om van medicatie af te komen. Tuurlijk begrijp ik dat het in sommige levens niet past. (Top) sporters en veganisten kunnen niet zonder (bepaalde) koolhydraten, maar dat was ook niet de insteek van dit topic. Dus roepen dat het ongezond is in zn algemeen is onzin, het kan wel zo zijn dat het bij jou als persoon niet past. Prima, maar ik ben juist op zoek naar gelijkgestemde die wél baat hebben bij koolhydraat beperkt (dan wel arm).

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 10:58

Ik heb zelf de voordelen van een kh arme of beperkte levensstijl ondervonden. Buiten het feit dat ik er een 8tal kilo ben afgevallen heb ik voor mezelf volgende voordelen opgemerkt: ik ben vrolijker (terwijl ik ervoor heel dicht tegen een depressie aan zat), ik heb terug een regelmatig cyclus, ik heb minder pijn (terwijl ik vroeger nog meer migraine, spierpijn, ontstekingen had).
Op drukke momenten is het inderdaad niet eenvoudig het in te plannen. Ik maak er voor mezelf ook geen drama van om eens "gewoon" te eten.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:39

is havermout geschikt voor een KHA dieet als ontbijt? en dan bijv. yoghurt/kwark als lunch, tussendoor rauwkost en savonds groente en vleesvervanger?

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:44

Meestal wordt gesteld (vuistregeltje) dat wanneer een product meer dan 5 koolhydraten/100g bevat het niet geschikt is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:44

Havermout heeft zo'n 60% koolhydraten, dus echt heel erg arm is het niet - maar het is een ontbijt waar je lang op teert; langzame kh dus.
Met als voordeel: 11% eiwit.
(En ik zou de rauwkost lekker door de kwark doen: een heerlijke lunch!)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:09

Wel combineer je het met melk of yoghurt over het algemeen (ongeveer 1:5), dus dat scheelt dan weer.

https://www.voedingswaardetabel.nl/voed ... el/?id=690
62% koolhydraten
13.1% eiwit
7% vet

Volle melk: https://www.voedingswaardetabel.nl/voed ... el/?id=205
4.3% koolhydraat
3.7% eiwit
3.4% vet

Totaal 300g product (50g havermout/250g melk):
42.17g kh; 14g kh/100g product
15.18g eiwit; 3.06g eiwit/100g product
12g vet; 4g vet/100g product.

Voor koolhydraatbeperkt kan het wel, voor koolhydraatarm kan het niet.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:15

Zelfs voor beperkt (tussen 50-100g khd) vind ik het redelijk stevig (50% of meer van je dagtotaal) - terwijl je nog 5 eetmomenten te gaan hebt die dag (uitgaande van 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes op een dag)

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:12

Ik heb voor deze eetgewoonte gekozen omdat ik dit makkelijk vol hou en op gewicht blijf...en ik ook op sommige dagen alles eet wat los en vast zit en kom dan niet gelijk aan...want het is levenslang je kan niet een dieet volgen en er dan mee stoppen dan krijg je het jo jo effect...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:18

veneri schreef:
is havermout geschikt voor een KHA dieet als ontbijt? en dan bijv. yoghurt/kwark als lunch, tussendoor rauwkost en savonds groente en vleesvervanger?

dat is wel heel weinig.. als je koolhydraten weglaat moet je extra vetten toevoegen aan je maaltijd als nieuwe brandstof.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:22

Evi84 schreef:
Zelfs voor beperkt (tussen 50-100g khd) vind ik het redelijk stevig (50% of meer van je dagtotaal) - terwijl je nog 5 eetmomenten te gaan hebt die dag (uitgaande van 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes op een dag)

in principe kan dat geen kwaad, als je de andere maaltijden echt kha eet..
Ik eet meestal 1x per dag een koolhydraat rijkere producten in mijn maaltijden (even afgezien van rauwkost en wat er in zuivel zit en dergelijken.. doel echt op brood aardappels etc). Dus of bij het ontbijt of lunch brood.. of aardappels/pasta bij de avondmaaltijd.. Maar dan kies je idd voor de havermout en zou ik zelf geen of maar echt een klein aardappeltje bij het avondeten nemen. gelukkig is havermout niet zo'n mijn ding lol.. wat ik zelf wel toesta om tussendoor te eten aan koolhydraatrijk als ik er echt zin in heb zijn wasa vezelrijke crackers. de hoeveelheid kh per cracker is laag genoeg en traag genoeg om binnen de perken te blijven.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:06

@resistance : van mij moet er niemand iets. Ik zeg gewoon dat ik een gezond lichaam en gewicht heb omdat jij direct begint over volproppen met kh. Ik eet enkel kh op trainingsdagen. Op andere niet. Kha werkt niet voor mij op trainingsdagen. Dat mag ik toch ook zeggen??
Voor de rest vind ik de toon in dit topic niet zo fijn, dus ik trek mij bij deze terug.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:27

Supervixen schreef:
Kleine veranderingen bedoel ik dus mee, ik noem nu maar wat voorbeelden:
- 1 koekje ipv 2 of meer
- geen suiker in je thee of koffie
- mager beleg op brood
- geen traktaties op je werk aannemen
- mager vlees eten
- rijst/aardappels/pasta afwegen zodat je niet teveel eet
- groenten als snack tussendoor eten
- water en thee drinken
- geen calorierijke saus bij het eten
- verpakkingen bekijken en kiezen voor producten met iets minder calorieën
-van een kleiner bord eten

Enzovoort

Er zijn veel mensen voor wie al die dingen die je noemt geen optie zijn, omdat ze al geen koekjes/suiker in de thee/traktaties/sausjes/wat dan ook eten en toch te zwaar zijn/steeds zwaarder worden. Dan kan je voor een hongerdieet gaan, maar daar worden maar weinig mensen gelukkig of gezond van, of je gaat bepaalde dingen schrappen, zodat je geen honger hoeft te hebben maar wel afvalt. :)

Ik eet 'normaal' ook koolhydraat arm (onder de 20 gram koolhydraten), en grotendeels vegetarisch. Ik mag wel een 40 kilo afvallen, dat gaat niet gebeuren door te hongeren. Nu zo rond de kerst 'eventjes' normaal eten, maar na oud&nieuw gewoon weer over op koolhydraatarm.

Ik moet zeggen dat ik me er niet per sé fitter door voel, wat bij mijn moeder en zus wel het geval is. Ik merk vooral dat mijn lijf moeite heeft met grote krachtsinspanningen. Ik overweeg dan ook om over te gaan op iets meer richting paleo, met het toevoegen van bijv. fruit in plaats van de eieren die ik nu veel eet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:46

maar onder de 20 gram koolhydraten is toch niet 'normaal' koolhydraatarm? dat is heel laag in koolhydraten zelfs voor arm.. waarbij volgens mij wordt aangehouden 25-30 gram? Misschien kun je het licht opschroeven om te kijken wat dit voor je doet?

---
in principe is afvallen een simpele som.. intake min verbranding, moet negatief zijn om af te vallen..
je kunt zelfs afvallen op puur suikerklontjes eten (zou ik niet aanraden). Als je niets geks eet als koekjes, snoepjes sausjes.. dan overeet/drink je of op andere manieren, of je verbrand te weinig.. je kunt een trage stofwisseling hebben, maar dat scheelt dan enkele honderden kcal.. dan kom je nog niet zomaar aan als je op verlaagde intake van kcal zit..

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 06:50

Ik ben sinds begin november gestart met Ida/ ken te eten.
Heb een redelijke achtergrond van voedingsleer, en ik ben in de loop der jaren steeds dikker gaan worden.
10 jaar geleden zwanger geworden van mijn 1e zoon, en had toen al veel overgewicht.
Maar voor en na zwangerschap niets aangekomen.
Bij zoon nummer 2, nu 8 jaar, precies hetzelfde.
Maar die is vanaf zijn geboorte al vaak ziek en dat geeft stress.
En ik ben dus een stress eter, en daarbij ook een coladrinker.
En zo zoetjes aan kwam er ieder jaar wel een kilo bij.
En ik wist zeker wel dat ik er iets aan moest doen.
Maar dan gebeurde er weer wat thuis en moest ik weer alle energie stoppen in kind, gezin en eigen bedrijf.
In november met iemand aan de praat geraakt en die gaf met deze levensstijl aan.
En ik zie er, voor het eerst bij een dieet, of levenstijlverandering iets goede in.

En ben dus vol energie hier aan begonnen.
Twijfels nee, val ik af ja. Kilootje per week. Meer wil ik ook niet.
Merk ik het goed, jazeker. M'n riem zat op het eerste gaatje en zit nu op gaatje 4.
Heb meer energie. De kruiwagen gaat met fikse vaart richting mesthoop.
( paardrijden zelf deed ik al niet meer)
Ik heb een boek gekocht van Oanh's, en ben dat als een basis gaan gebruiken.
Heb een Facebookgroep gevonden die elkaar ondersteund en nieuwe recepten komen er voorbij.
Waardoor het eten leuk, gezellig en lekker is.
Tussendoortjes daar lacht iedereen om in ons bedrijf, lekkere stukjes worst, kaas met tomaat, komkommer oid bij. Maar ze zien wel een receultaat bij mee, waar ze dus stomverbaasd over zijn.

Ja ik moet nu nog nadenken over het ontbijt en de lunch. Dat is iets lastiger dan een boterham met kaas pakken. En bij het eten ( is iedere zaterdag een broodmaaltijd) bij mijn schoonouders neem ik zelf mijn crackers of soep mee.
Op dit moment ligt mijn zoontje in het ziekenhuis, en ik was bang voor een terugval.
Nou helemaal niet. Had trek in een colaatje. Deze ook gehaald en na 2 slokken weg gegooid.
Wat een zoete bende.
Bij het ontbijttafel liggen er eieren, roomboter, vlees en kaasbeleg, yoghurt, kwark enz.
Dus ik kan lekker blijven doorgaan met mijn veranderende levensstijl.
Mijn doel is om ergens volgend jaar totaal 25 kilo kwijt te zijn. Maar ik hang er geen uiterste datum aan.

Wat me vreselijk stoorde in dit topic, is een agressieve toon van iemand, die ondanks in het 1e bericht,
iedereen die een veranderde levensstijl aanvalt.
Er straalt weinig recpect naar een ander toe.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:11

Vanaf vandaag begin ik er ook weer mee.
Mijn doel is niet afvallen maar gewoon terug gezonder worden. Teveel suiker eten heeft voor mijn lichaam enkele nadelen: ik wordt er sneller ziek van en heb veel pijn. Na dit weekend een serieuze migraineaanval gehad te hebben na een etentje op restaurant heb ik er genoeg van.
Ik probeer per dag rond de 40gr kh te eten. Voor onderweg en voor als het in het gezin even hectisch is werk ik soms met vervangproducten. Ik probeer er wel naar te streven om zo veel mogelijk mijn eten zelf klaar te maken en te werken met groenten.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:32

Mag ik mij hier ook melden?
Zou graag kha beginnen eten en zo'n 25 kilo kwijt geraken. Ben een hartige eter dus denk dat dit wel iets voor mij zou zijn. Alleen paar minpunten.
1) ik heb echt geen karakter :+ De vrijdag met vriendinnen op stap en Hopa, daar vloeit de alcohol.
2) absoluut geen keukenprinses dus ik probeer maar wat. Moet vaak gewoon opzoeken hoe je een bepaalde techniek moet toepassen...
3) Mijn vriend steunt mij helemaal niet. Hij zegt dat ik wel mag afvallen (niet moeten) maar heel vaak haalt hij zijn neus op (vb bloemkoolpizza) en probeert mij vaak te overtuigen voor afhaal als ik niet zo gemotiveerd ben om te koken.

Doen jullie dan ook aan mealpreppen of ..?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:49

ik doe zelf niet echt aan maaltijdpreppen.. mijn vriend mag afhalen of laten bezorgen wat hij wil.. ik kan er werkelijks niets lekkers meer tussen vinden..

dus als ik geen zin heb om te koken.. bak ik twee eitjes, snij een rode paprika in reepjes en dip t heerlijk in het eigeel.. ja, het is niet echt veel aan avondeten.. maar het zijn vaak de echte rustdagen dat ik ook geen zin heb om te koken (wordt je lamlendig van lol).. dus een keer wat minder is dan echt niet erg.. soms pak ik dan nog wat bouillon halverwege de avond met een vezelrijke cracker. of nog een lekker portie rauwkost.. beetje kaas/ham.. als hij laat bezorgen, dan doe ik hapjes avond.. vind dat nog lekkerder ook. of een snelle maaltijdsalade.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:55

Als je vriend iets laat bezorgen, kan je ook voor jezelf kijken voor een salade.
Ik vind een maaltijdsoep ook erg lekker, dus die maak ik vaak in het weekend.
Dat is altijd teveel voor 1 maaltijd, dus de rest gaat de vriezer in.
Dan warm ik die later op, als maaltijd.
Verder een uitsmijter of omelet is ook zo gemaakt, en zeer eenvoudig,
Gekookt eitje op een cracker met een beetje mayo.
Garnaaltjes met een avocado.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:58

Bloemkoolpizza viel mij behoorlijk tegen wat khd betreft. Scheelt amper met een normale pizzabodem.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:09

Cemlys schreef:
Bloemkoolpizza viel mij behoorlijk tegen wat khd betreft. Scheelt amper met een normale pizzabodem.

hoe maak jij m dan? want pizzabodem is pasta.. bloemkoolbodem is bloemkool.. flink verschil in khd?
of koop jij ze voorverpakt (dan zit er namelijk nog heel vaak tarwebloem in.. valt daarmee niet onder kha)

dit is een recept van gobenta, pizza voor 2 personen

Ingrediënten (1 pizza)
200 gram rauwe bloemkoolroosjes 2,9 khd – 25 kcal – 1,9 eiw – 0,2 vet
150 gram mozzarella, geraspt 1,1 khd – 176,3 kcal – 12,8 eiw – 13,5 vet
1 ei 0,0 khd – 40 kcal – 3,7 eiw – 2,9 vet

Ingrediënten topping
1 klein blikje tomaten puree 4,9 khd – 26,2 kcal – 1,1 eiw – 0,0 vet
100 gram ham of andere vleeswaren 1,1 khd – 65 kcal – 9,1 eiw – 2,9 vet
100 gram kaas 0,0 khd – 187,5 kcal – 9,7 eiw – 15,0 vet
1 grote tomaat 3,0 khd – 22 kcal – 0,7 eiw – 0,5 vet
1 ui of 3 sjalotten 2,0 khd – 11,1 kcal – 0,4 eiw – 0,0 vet
Italiaanse- of pizzakruiden
(basilicum) olijfolie
verse basilicum

Totaal per persoon: 15,0 khd – 553,1 kcal – 39,4 eiw – 35,0 vet

100 gram versgemaakt pizzadeeg zit al op 45 gram koolhydraten.

reden waarom het waarschijnlijk 'weinig' verschil lijkt.. pizzabodem stelt niet veel voor.. maar met 15 gram blijf je wel binnen kcal doel.. met 45gram heb je nog geen topings erop en kun je nooit onder de 50 gram blijven als je de rest van de dag gezond eet..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:26

Ik heb hem in de winkel gekocht, en toen viel het mij ook tegen. Ik wist niet eens dat je hem ook zelf kon maken.