Neusspray verslaving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 22:34

Hier ook.. maar ik leef nu zonder!!!

Toevallig kwam ik de Xylo huppeldepup neusspray gister nog tegen tijdens het uitzoeken/opruimen van mijn medicijnen.. Ik nam hem inderdaad ook overal mee naar toe := Heb hem niet weggegooid hoor. In geval van nood is het super spul. Maar niet 4 x per dag meer.

Ben een paar jaar terug naar de huisarts geweest en ik heb toen Allergodil Nevil gehad maar die werkte ook niet goed. Daarna Flixonase maar ook dat was het niet. Toch maar weer het oude flesje Allergodil gaan gebruiken en af en toe weer Flixonase... en nu kan ik bijna zonder! In ieder geval de zomermaanden! Flixonase is wel vies trouwens!

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 22:43

Hier ook een :')

Zo'n anderhalf jaar last van gehad. Maar alleen de eigen merk van de etos. 1 flesje in de week, gebruikte wel zo "min" mogelijk tot ik duizelig werd van de hoofdpijn, dan toch maar weer. En sowieso voor het slapen gaan.

Ik was er zo zat van, beetje dure hobby als je elke week halen moet (en altijd de ellende als ik hem vergat...) dat ik bij de huisarts om raad ben gaan vragen. Toen heb ik een speciale neusspray voorgeschreven gekregen die ik een maand moest gebruiken en daarna stoppen.

Nu al maanden niks meer gebruikt, maar mijn neus blijft "verstopt". Het is leefbaar maar niet heel prettig...

Iemand tips wat ik kan doen om hier, zonder die rommel, vanaf te komen?

Kan me niet meer heugen hoe het voelt om vrij te kunnen ademen -O-

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 22:44

Oei herkenbaar.
Sinds mijn 12de vond ik eindelijk een oplossing voor mijn slapeloze nachten en vreselijke benauwdheid (vooral snachts dus): namelijk neusspray. Inmiddels ben ik 30 en ik kan geen dag of nacht meer zonder (otrivin, vroeger nasivin maar dat is niet meer te krijgen).
Ik heb ontelbare middeltjes, pilletjes en sprays op recept van de ha gebruikt, maar ze zorgden hooguit voor een minimale verlichting. Ik kon nooit stoppen met ernaast neusspray van de winkel te blijven gebruiken.
Ik heb het altijd bij me en altijd een flesje naast mijn bed.
Er zijn meerdere allergieën geconstateerd, maar tot op heden geen oplossing.
Sinds een aantal jaar spoel ik een aantal keer per dag met zout water met zo'n speciale gieter (zolang je de juiste hoeveelheid zout gebruikt is dat niet onprettig overigens, zonder of met teveel zout wel!). Dat verlicht zeker wel, maar niet voldoende om te stoppen met sprayen.
Soms zit het ook zo dicht dat het water er niet door komt. Dan moet ik echt iets hebben om de slijmvliezen te slinken.
Een kno arts die probeerde een aandoening aan mijn stembanden te bekijken door een cameratje door mijn neus maakt wel de opmerking dat hij het zeker kon opereren, maar ik durf niet. Bang dat ik van die 'tampons' in mijn neus krijg na de operatie en dan een tijdje helaas niet door mijn neus kan ademen. Ik krijg al de rillingen als ik er aan denk.
Ik heb al eerder paniekaanvallen gehad als ik door niet kunnen ademen in de stress schiet. Dus ja...
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 30-11-17 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 22:50

Jullie verslaving heeft overigens een prachtige naam: otrivinisme.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 22:53

hoogendroog schreef:
Jullie verslaving heeft overigens een prachtige naam: otrivinisme.

Ik noem mijzelf altijd maar gewoon een neussprayjunkie :')
Nooit geweten dat er een echte naam voor is _O-

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:05

Hier nog één. Gebruik heel vaak neusspray. Ben ook erg veel verkouden. Ben af en toe een paar weken van de neusspray af. Maar wanneer m'n neus dicht zit, moet ik echt neusspray gebruiken. Ik gebruik Otrivin.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:09

Ik kan mezelf niet verslaafd noemen, maar ik herken jullie verhalen wel.
Als ik verkouden ben móet ik ook echt neusspray gebruiken, anders zit m'n neus zo dicht, dat ik gewoon over m'n nek ga, omdat ik geen lucht meer krijg.
Beperk het altijd wel tot 1 neusgat en pas sprayen op het moment dat ik duizelig wordt van het zuurstof tekort _O-
Nu gelukkig al een hele tijd niet meer verkouden geweest (afkloppen), dus dat is heel fijn :)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:12

Jolliegirl schreef:
Ik vind t ook slecht dat het gewoon verkocht word.

In België mag het alleen in de apotheek en daar zeggen ze gewoon je mag het geen zeven dagen achtereen gebruiken en je krijgt het ook mee.

Op voorschrift zou ik juist spijtig vinden net als anti misselijkheid middel hier, daar moet je ook al naar de dokter voor gaan.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:37

Ik las laatst dat ze het hier ik Nederland ook willen verbieden..
Dan ga ik eerst groot inslaan. Krijg het al benauwd als ik er aan denk. :')

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:39

Ik heb ongeveer een jaar in een Etos gewerkt, welliswaar in een dorp, maar inderdaad, wij hadden ook vaste klanten die ervoor kwamen. Van mijn bazin, en van Etos zelf, zijn wij verplicht te vragen of er nog vragen zijn over de medicijnen, en mijn bazin 'eistte' dan altijd dat wij de mededeling over het maximaal gebruik van een week enzovoorts ook erbij melden.

Gevaar is er ook met een bepaalde hoestdrank trouwens, daar hadden wij ook enkele verslaafde klanten mee. Weet niet meer welke. Ook een klant die periodes had in de verslaving :P Dan weer hoestdrank, dan weer neusspray dan weer ...

Verbaasd me best wel hoeveel verslaafden hier zijn trouwens. Hoop echt dat ze hier betere regels aan gaan leggen, nu kan jan en alleman het zo kopen en krijg je dit. Ook niet fijn voor de mensen zelf.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:40

Yes, hier nog een. Inmiddels even geminderd tot alleen 1x ‘s avonds voor t slapen sprayen. Maar kan zo weer meer worden

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:41

Laatst bijgewerkt door Gebruiker1 op 30-11-17 23:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:42

Pfoe zijn mensen hier dan wel op de hoogte dat je blijvende schade ervan op kan lopen?

Mijn zusje is ook járen verslaafd er aan geweest. Heeft operaties en alles gehad maar het slijmvlies is te aangetast om ooit weer helemaal goed te worden.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:48

Misschien heel naïef en ik heb zeker niet het hele topic doorgelezen. Heeft jullie verslaving niks met het stof te maken wat wij dagelijks binnenkrijgen in en nabij stallen? Ik heb altijd heel erg last van hooi en stro, zelfs als ik dat in de openlucht gebruik. Krijg er even heel banketstaaf gezegd echt onwijs goor snot van en vieze slijm. Neusspray helpt dan zeker maar probeer het liever te voorkomen dmv ene zakdoek om mijn gezicht knopen bij het werken met paarden.
En ik ben echt verbaasd hoeveel mensen dit hebben, had er nog nooit van gehoord.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 00:11

Ik heb ook deze van de huisarts;
Afbeelding

Maar na 4 maanden kan ik nog steeds niet op mijn buik slapen.. Ik word er echt wanhopig van. Gebruik ook zeezout erbij, ook stomen en sauna gedaan. Helpt allemaal niet.

@benoite; Bij mij zeker niet. Toen ik verslaafd raakte had ik geen paarden.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 00:13

Meh.... die hielp bij mij echt goed..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 00:14

Ik gebruik nu mometasonfuoraat van de huisarts. Dat helpt wel iets, maar ik moet nog steeds xylometazoline gebruiken, hoewel een stuk minder dan eerst. Daarvoor was ik een paar weken gestopt, de eerste week was lastig, daarna ging het 2 weken goed en daarna begon mijn neus weer dicht te zitten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 00:23

Ik gebruik het alleen bij verkoudheid en dan inderdaad voor de nacht en overdag dan zeezout oplossing. Gelukkig nooit verslaafd geraakt. Ik werd er door vriendin op gewezen dat het kan. Leek me wat overdreven toen, maar als ik dit lees hier schrik ik van de hoeveelheid reacties!

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 01:03

Ik was ook verslaafd, maar heb het voor elkaar gekregen om in een keer te stoppen met gebruiken, dat was zeker wel een hell voor een week :') Daarna ben ik er achter gekomen dat ik er nog niet van af was, blijkbaar is mijn neusslijmvlies zo erg beschadigd dat ik een soort allergische reactie krijg op letterlijk van alles en niks. Als ik rustig thuis zat en ik zonder problemen of irritaties door mijn neus kon ademen, kon het in een minuut omslaan en liep er een waterval uit die zo'n 24 uur duurde, en dan was het weer klaar.
Dat ging zo een jaar door en werd de laatste tijd steeds erger waardoor het haast om de dag gebeurde, en niks kon het stoppen, dat is echt vreselijk want het belemmerd je gewoon ontzettend in alles wat je doet. Dus na de tweede keer bij de huisarts aan te kloppen met dat dit echt niet langer kan (de eerste keer hadden ze het weggewuifd), heb ik ook Fluticasonpropionaat gekregen, een ontstekingsremmer die je wel langduring kan gebruiken. Moest het eerst een maand elke dag 2x innemen want je neus moet er een soort van aan wennen, en daarna begint het pas echt te werken en pfoe, dat deed het zeker! Ben echt ontzettend blij dat ik dit voorgeschreven kreeg, het werkt ontzettend goed en ik raad het jullie zeker aan!
Ik ben al een tijdje aan het afbouwen en gebruik het nu alleen nog als ik een irritatie voel opkomen, en dan is het ook zo weer weg. Mijn neus en ik leven nu al een half jaar in vrede met elkaar :D

Voor de mensen die nog aan het worstelen zijn met de verslaving: Een ui naast je bed of een schijfje onder je voet als je gaat slapen is misschien vies, maar bij mij werkte het erg goed! De ochtend daarna was het of weg, of stukken beter :=

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 07:53

Ik snap het helemaal.
Ik gebruik de neusspray met verkoudheid. Een dichte neus kan ik echt niet tegen. Ik ben altijd iets langer dan een week verkouden. Dan merk ik al dat mijn neus die spray "nodig" heeft. Ik stop er dan wel mee. Is 2 dagen super irritant. Maar zo voorkom ik dat ik verslaafd wordt.

Maar ik snap dus wel hoe het komt. Want het gaat zo snel dat je niet zonder kan. Echt bizar

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 12:50

Benoite schreef:
Misschien heel naïef en ik heb zeker niet het hele topic doorgelezen. Heeft jullie verslaving niks met het stof te maken wat wij dagelijks binnenkrijgen in en nabij stallen? Ik heb altijd heel erg last van hooi en stro, zelfs als ik dat in de openlucht gebruik. Krijg er even heel banketstaaf gezegd echt onwijs goor snot van en vieze slijm. Neusspray helpt dan zeker maar probeer het liever te voorkomen dmv ene zakdoek om mijn gezicht knopen bij het werken met paarden.
En ik ben echt verbaasd hoeveel mensen dit hebben, had er nog nooit van gehoord.

Bijj mij niet, bij mij gaat op stal juist vaak mijn neus open, maar zodra ik in de auto naar huis zit gaat hij weer dicht

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:53

Krijgen jullie geen bloedneus van de spray? Ik namelijk wel.

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 22:07

Ik kan mezelf heel erg herkennen in sommige verhalen van jullie.
Ik heb het gevoel dat ik niet echt verslaafd ben geweest, maar toch kon ik er niet zonder.
Altijd 's avonds voor het slapen gaan beide kanten 1 spraytje, verder overdag eigenlijk nooit.
Bleek achteraf allergisch te zijn voor graspollen. Toch sloeg mijn neus alleen pot, maar dan ook echt potdicht als ik plat kwam te liggen of het nou op bed was op de bank of waar dan ook. Maar als ik de wei zat bij de paarden had ik er helemaal geen last van. Tot op de dag van vandaag snap ik dat nog steeds niet maar blijkt normaal te zijn _O-
Inmiddels al een behoorlijke tijd gestopt met de medicatie en eigenlijk vrij weinig last weer gehad van een dichte neus dus neusspray ook bijna niet meer nodig.
Dus denk dat het achteraf toch een periode te vaak gebruikt heb waardoor het een ''gewoonte'' werd .

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 22:20

xApple schreef:
Ik heb ook deze van de huisarts;
[ [url=m/9Ewkhs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar na 4 maanden kan ik nog steeds niet op mijn buik slapen.. Ik word er echt wanhopig van. Gebruik ook zeezout erbij, ook stomen en sauna gedaan. Helpt allemaal niet.

@benoite; Bij mij zeker niet. Toen ik verslaafd raakte had ik geen paarden.

Die heb ik ook gehad, werkte wel een tijdje met regelmatig gebruik.
Hierna nog een andere gehad, kan niet op de naam komen. Hier na ook nog nasacort gehad. Dit werkte ook wel een tijdje. Uit eindelijk wel steeds weer terug naar Kruidvat neusspray.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 22:40

Ik volg even. :)