“Bang” om in het donker auto te rijden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:09

Maflinger_S schreef:
Ik lees ook dat je een half jaar ongeveer niet gereden hebt. Dan heb je tijd nodig om je basis rijvaardigheid weer te gaan vertrouwen. Die basis rijvaardigheid heb je natuurlijk nog maar moet je weer gaan aanspreken. Dat ging blijkbaar prima zo lang het "gewoon" licht was, maar nu het 's avonds donker is, is dat blijkbaar net dat beetje extra dat het voor jou spannend maakt. Niet een te groot ding van maken, maar rustig ook hierin het vertrouwen in je basis rijvaardigheid weer gaan vergroten. Alle tips die hier gegeven zijn om je vertrouwen te vergroten zijn prima en kunnen je stapjes verder helpen.
Gewoon weer ervaring op doen, wellicht in een iets lager tempo dan je zou willen.

Alsjeblieft niet langzamer gaan rijden. Als ik ergens ontzettend chagrijnig van word dan zijn het automobilisten die 's ochtends of 's avonds ineens 60 gaan rijden waar je 100 mag. En dan ook nog het gas loslaten bij elke tegenligger die passeert.
Dan maak je het voor je medeweggebruikers weer gevaarlijker, want dan krijg je roekeloze inhaalacties.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:14

pinto_1 schreef:
Maflinger_S schreef:
Ik lees ook dat je een half jaar ongeveer niet gereden hebt. Dan heb je tijd nodig om je basis rijvaardigheid weer te gaan vertrouwen. Die basis rijvaardigheid heb je natuurlijk nog maar moet je weer gaan aanspreken. Dat ging blijkbaar prima zo lang het "gewoon" licht was, maar nu het 's avonds donker is, is dat blijkbaar net dat beetje extra dat het voor jou spannend maakt. Niet een te groot ding van maken, maar rustig ook hierin het vertrouwen in je basis rijvaardigheid weer gaan vergroten. Alle tips die hier gegeven zijn om je vertrouwen te vergroten zijn prima en kunnen je stapjes verder helpen.
Gewoon weer ervaring op doen, wellicht in een iets lager tempo dan je zou willen.

Alsjeblieft niet langzamer gaan rijden. Als ik ergens ontzettend chagrijnig van word dan zijn het automobilisten die 's ochtends of 's avonds ineens 60 gaan rijden waar je 100 mag. En dan ook nog het gas loslaten bij elke tegenligger die passeert.
Dan maak je het voor je medeweggebruikers weer gevaarlijker, want dan krijg je roekeloze inhaalacties.

Je mag zo hard of langzaam rijden als dat verantwoordelijk is. Als ergens 80 is en jij rijd 60 mag dat. Je mag daar zelfs met 20 kmh rijden.
Dat jij je er aan stoort en dat het gevaarlijk is, dat is een ander probleem.

En jaa xenonlicht is irritant, ahhoewel mn vrachtwagen heeft die ook en dan vind ik ze wel fijn.
En je moet manueel je licht kunnen veranderen en alle lichten appart van elkaar in en uitschakelen kunnen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:18

Maar daar zeg je het zelf al, "wat verantwoordelijk is". ;)
Dat is het dus niet op het moment dat andere weggebruikers een veel hogere snelheid hebben, en je hierdoor andere weggebruikers in gevaar brengt.

Maflinger_S

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:47

En ik heb ook ergens geschreven, als je mij dan toch gaat citeren, dat de veiligheid altijd belangrijk is. Dus als je het toch voor het uitzoeken hebt, en dat heeft TS zo te lezen tot op zekere hoogte, ga dan in het donker rijden, om weer ervaring op te doen en vertrouwen in jezelf te krijgen, op een moment dat het minder druk is. Zo te lezen ligt het probleem toch op niet heel drukke landweggetjes dus onverantwoordelijk langzaam rijden lijkt toch al niet aan de orde te zijn.

Verder ben ik het met pinto_1 eens: als de rest 100 rijdt en jij rijdt 60 ben je onverantwoord bezig. Of te langzaam invoegen, ook zo'n engerd...

Dat een ander chagerijnig wordt als je langzamer rijdt dan toegestaan zonder dat het gevaarlijk is, is dat die ander zijn probleem.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:20

Maflinger_S schreef:
En ik heb ook ergens geschreven, als je mij dan toch gaat citeren, dat de veiligheid altijd belangrijk is. Dus als je het toch voor het uitzoeken hebt, en dat heeft TS zo te lezen tot op zekere hoogte, ga dan in het donker rijden, om weer ervaring op te doen en vertrouwen in jezelf te krijgen, op een moment dat het minder druk is. Zo te lezen ligt het probleem toch op niet heel drukke landweggetjes dus onverantwoordelijk langzaam rijden lijkt toch al niet aan de orde te zijn.

Verder ben ik het met pinto_1 eens: als de rest 100 rijdt en jij rijdt 60 ben je onverantwoord bezig. Of te langzaam invoegen, ook zo'n engerd...

Dat een ander chagerijnig wordt als je langzamer rijdt dan toegestaan zonder dat het gevaarlijk is, is dat die ander zijn probleem.

Ik voeg altijd tussen de 70 en 90 in. Ik heb een oldtimer en auto wil op dat kleine stukje echt niet harder. Heb er nog nooit problemen mee ondervonden

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:31

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:52

pinto_1 schreef:
Maar daar zeg je het zelf al, "wat verantwoordelijk is". ;)
Dat is het dus niet op het moment dat andere weggebruikers een veel hogere snelheid hebben, en je hierdoor andere weggebruikers in gevaar brengt.

Ouwe opa's en oma's mogen in een dorp 30 rijden of nog minder als ze daardoor verantwoord rijden.
En ja voor andere weggebruikers kan dat echt klote zijn

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 14:04

Voor de duidelijkheid rij ik niet ineens extreem langzaam het gaat meestal om 10 km langzamer... daarbij is het inderdaad op landwegen waar niemand bijzonder veel last van mij heeft. Verder vorm ik imo echt geen gevaar op de weg :) ik probeer er alleen achter te komen eat het probleem is dat ik wat voorzichtiger ben in het donker. Overdag heb ik nergens last van

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:21

Mossel schreef:
Hallo

Zoals de titel al zegt ben ik “bang” om in het donker auto te rijden. Dit is sinds een paar weken het geval. Eerder nooit last van gehad, ik gaf eerst de schuld aan mijn nieuwe auto die een stukje groter is dan mijn oude. Ik heb ook het idee dat het erger wordt. Waarschijnlijk omdat ik er steeds meer over na ga denken.
Als er geen tegenliggers zijn is er overigens geen probleem maar ik word “verblind” door de koplampen van de tegenliggers en zie ik het dus niet goed meer. Overdag heb ik nergens last van en probeer ook zo min mogelijk in het donker te rijden, maar rond deze tijd van het jaar bijna niet te voorkomen, nu ben ik wel benieuwd of daar iets voor is ( ik heb gehoord over de gele brilletjes maar geen idee of dat daadwerkelijk helpt) ik wil sowieso even mijn ogen laten testen just to be sure.

Ik had laatst ook mijn eerste nachtelijke ritje in m'n nieuwe auto.... Wat een ramp was dat! Het regende en de wissers maakte strepen en de lichten reflecteeerde op zo'n manier op die strepen dat ik niet goed kon zien. Nieuwe ruitenwissers erop, ruiten goed schoongemaakt en goddank het probleem was opgelost. Dit heeft bij mij dus geholpen. Wellicht dat al een sta die jouw kan helpen?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:57

Ik heb vandaag een nachtbril gekocht en direct uitgeprobeerd, werkt goed! Ik heb er veel minder last van!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:38

Ik heb het in de auto ook, last van in het donker rijden. Maar geen angst. Wegen die ik ken gaan nog prima maar onbekende wegen..

Nu net motor lessen in het donker moeten rijden en met regen en wat een drama. Vooral omdat je niet naar de witte strepen kan kijken net als in een auto... en instructeur maar blijven zeggen dat het komt door het kijken.. en als je goed door kijk je genoeg zicht heb... nou niet. Kwam er duizelig vanaf ook van al die lichten en weerkaatsingen continu vreselijk

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:07

Ik heb je topic dit weekend gelezen en herkende veel. Ik moet in de spits in het donker op de snelweg en echt ik zag het gewoon niet! Ik zag alleen maar 1 grote lichtmassa en kon niet inschatten hoe ver de auto naast me van me vandaan was. Ik werd er heel onzeker van.
Ik had nog nooit van die nachtbril gehoord maar ik heb gisteren een brilletje aangeschaft voor 3 euro. Ik verwachtte niet super veel ervan. Vanochtend over m'n bril gezet en gaan rijden en men wat een verschil!!!! Niet te geloven, ben de hele rit blij geweest haha. Ik kon gewoon weer de auto's zien en werd niet steeds verblind. Ik ga nog langs de Hans anders voor een bril op sterkte en rij nooit meer zonder!
Dus ik wil je bedanken voor dit topic ;).

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 23:48

Haha in ieder geval wat mensen gebaad bij de nachtbril! Geen dank hoor haha.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 07:04

Ja, ik had ook eigenlijk niet zulke hoge verwachtingen voor een bril van €2,80 van de Action, maar het maakt echt een wereld van verschil! Dus ook namens mij bedankt! :)