Terminale zorg in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:22

sassefras schreef:
YellowLeaf schreef:

Mijn ervaring gaat om een 22 jarige. Je moet ook hulp wíllen accepteren.

hulp accepteren ???? zeg bijna ga je mond spoelen met zeep :+

je weet niet waar je over praat, euthanasie verklaring geregeld alle rare dingen uitgesloten, totdat je niet meer kan praten, geen ja en geen nee. en dan ben je ineens wilsonbekwaam. nou geloof me ;( , dan heb je aan niemand niks meer hoor

Sorry? Ik weet niet waar ik over praat? Kun je niet lezen ofzo? Er staat toch vrij duidelijk dat ik iemand van 22 ben verloren? Hoe durf je te insinueren dat ik (en anderen) zo maar iets uit de lucht grijpen en dat het overlijden van een 45 jarige meer impact heeft dan een opa/oma of een broer. Echt hoe durf je, ongelofelijk.

Ik ben na een ziektebed van ruim 3 jaar, nu 14 maanden geleden mijn beste vriend verloren. Jij moet zo intens diep gaan schamen. Loze kreten, schreeuwen met waardeloos.. Maar zelf denken dat je de wijsheid hebt.. Walgelijk
Laatst bijgewerkt door YellowLeaf op 09-11-17 23:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:24

Ik denk dat er wel nog mensen door de gaten van het net zijn gevallen, zeker vroeger..
Mijn oma en opa hadden ook niet wat wij nu aanbieden, het ontwikkeld zich ook zeer hard.
Maar ik denk dat het dan maar engelen zijn die gezorgd hebben dat het door die ervaringen nu steeds meer op punt staat.

Euthanasie is inderdaad een moeilijk iets en zelfs als voorloper in belgie (psychiatrische euthanasie) is dementie en euthanasie nog moeilijk.
De vroegtijdige en niet vroegtijdige mensen met dementie gingen altijd naar de neuroloog om te testen en als de neuroloog dacht bij de volgende testing kom je waarschijnlijk niet in aanmerking kregen ze de kans tot euthanasie (na selectie natuurlijk).
Maar daar moet de dokter natuurlijk achter staan.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:25

Jolien87 schreef:
Furrow schreef:
Trouwens voor de droge mond zijn er ontzettend veel middelen in de apotheker dat je kan halen, dat is ook de nieuwste trend. Ik heb van ijsvlokken tot champagne gekend maar een soort "vals speeksel" is echt wel nuttig. Ik geloof wel dat er nog huisartsen zijn die mensen acht dagen laten lijden, maar dat is echt zeldzaam.

Ik geloof dat mijn oma één of ander suikerwater had. Ik dacht eerst in al mijn naïviteit nog dat het een lolly was die ze de avond ervoor van de verpleging had gekregen, omdat ze 's nachts vaak onrustig was. :')

Birdie60 schreef:
kan wel een lolly zijn. Op oncologie waar ik gewerkt hebt hadden ze ook lolly's met morfine.

Nee, achteraf bleek het wel echt een watje op een stokje te zijn met suikerwater om haar lippen te hydrateren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:28

Furrow schreef:
Trouwens voor de droge mond zijn er ontzettend veel middelen in de apotheker dat je kan halen, dat is ook de nieuwste trend. Ik heb van ijsvlokken tot champagne gekend maar een soort "vals speeksel" is echt wel nuttig.

...ik geloof grif dat nul huisartsen dit actief willen.
Maar van tijd tot tijd gaan er in de praktijk |( dingen mis.
Van misverstanden in communicatie tot recept zoekgeraakt tot pillen die niet op het juiste adres aankomen.
Gesteld dat je als doodziek mens een partner hebt die bij de pinken is en overal achteraan gaat komt het doorgaans wel weer goed.
(En soms is ook die er niet en gaat het echt mis.)

LadyMadonna

Re: Terminale zorg in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:30

Overigens, toen de oma van mijn man naar huis kwam om te sterven, incl morfinepomp, kregen ze de melding: als ze een beetje pijn heeft 1x op de knop, als ze veel pijn heeft 2x op de knop, 3x is teveel....
Leg m zelf maar uit...
Is wel 20 jaar geleden overigens

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:31

Wat gewoon ontzettend naar is; waar mensen werken worden (inschattings)fouten gemaakt.. dus ook in de medische wereld en de zorg... en dat is moeilijk te verkroppen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:43

sassefras schreef:
je weet niet waar je over praat, euthanasie verklaring geregeld alle rare dingen uitgesloten, totdat je niet meer kan praten, geen ja en geen nee. en dan ben je ineens wilsonbekwaam. nou geloof me ;( , dan heb je aan niemand niks meer hoor

Klopt helaas, op dat moment ben je "te laat" met euthanasie, hier lopen wij als verpleegkundige ook regelmatig tegen aan, de onmacht en boosheid van de familie die wil dat hun familielid niet meer lijd en geëuthanaseerd word, daar zij die verklaring hebben, maar op dat moment lukt dat bijna niet meer en is je enige hoop palliatieve sedatie. Ik heb helaas als meermaals familie voor mij gehad die zeer kwaad waren, wat ik overigens begrijp, en in alle rust probeert uit te leggen. Dat ik hun familielid niet mag euthanaseren, maar alleen de morfine/dormicum kan/mag verhogen op basis van niet comfortabel zijn, op basis van afspraken met de arts.
Ik begrijp hierin wel je frustratie.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:44

Lotus83 schreef:
Wat gewoon ontzettend naar is; waar mensen werken worden (inschattings)fouten gemaakt.. dus ook in de medische wereld en de zorg... en dat is moeilijk te verkroppen.

Inderdaad en daarbij moet je ook niet vergeten dat ze zich (soms helaas) aan regels moeten houden en ze iets, hoe graag ze je ook willen helpen, simpelweg niet mogen. En ook moet er niet vergeten worden dat de verpleegkundigen, artsen, en verzorgenden mensen zijn, met ook hun eigen gevoel.
Het blijft gewoon een moeilijk en gevoelig iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:58

Ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat palliatieve patiënten ook lang niet allemaal lieve, dankbare modelpatienten zijn. Mijn oma bijvoorbeeld, was echt geen gemakkelijke patiënt op haar sterfbed omdat ze paranoïde en depressief was. Daar heeft de verpleging echt heel wat mee te stellen gehad.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 00:04

safina schreef:
Ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat palliatieve patiënten ook lang niet allemaal lieve, dankbare modelpatienten zijn. Mijn oma bijvoorbeeld, was echt geen gemakkelijke patiënt op haar sterfbed omdat ze paranoïde en depressief was. Daar heeft de verpleging echt heel wat mee te stellen gehad.

:Y) Het is dat ik het professioneel moet ouden, maar soms... En dan niet alleen de palliatieve patiënten :o

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 00:10

Ik heb gewerkt met ouderen met dementie en dus ook ervaring met terminale zorg leveren. Mijn ervaring is dat het eerbiedig er aan toe gaat en er goed gekeken (moet) worden dat de desbetreffende persoon niet onnodig aan het lijden is en wat voor vorm dan ook (je hebt ook geestelijk lijden). Het heeft sowieso veel indruk achtergelaten en mijn kijk op de terminale zorg verandert.

Ik dacht eerst iemand wordt verzorgt en overlijdt dan. Maar er komt zoveel meer bij kijken. Er moet ontzettend veel gecheckt worden, ook door huisartsen want een fout kan jij je in dit stadium van iemand zijn of haar leven niet veroorloven. Dan kan de arts voor de tuchtrechter verschijnen. Er komt veel regeltjes, zorg en veerkrachtigheid van jezelfbij kijken. Want het proces gaat sterven gaat niet in je koude kleren zitten. Bij mij niet in iedergeval.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 00:18

Hier helaas ook ervaring met terminale zorg die niet geleverd kon worden. Alle verpleegsters waren bezet de hospice waren vol en ja dan dan moet je dus gewoon wachten op je beurt en er waren wachtlijsten al. Wij hebben serieus heel nl door gebeld voor de zorg voor mijn opa hij lag in het ziekenhuis maarja daar konden ze ook niks meer. Uit eindelijk hebben de meiden van het thuiszorgteam vrijwillig bij hem gewaakt samen met ons de familie. De meiden kregen geen toestemming van hun werkgever (omdat hun geen terminalezorg boden) maar hebben zelf besloten om de nachten te waken bij hem tenzij ze een oproep kregen van een ander mijn opa woonden in een huis met allemaal ouderen maar wel je eigen huis met of zonder zorg. Wij zaten er overdag in ploegen en dan kreeg hij de normale zorg om de zoveel uur en dan s nachts liepen ze elk half uur binnen en bleven er zitten als hij onrustig was. Wij zijn die meiden echt ondenkbaar dankbaar voor wat ze hebben gedaan en hebben ze ook rijkelijk beloont toen hij overleden was. Ze waren ook voor ons echt steun en toeverlaat waar je even je hart kon luchten.

Dus ja ik kan helaas beamen dat de zorg niet altijd zo een twee drie geregeld is helaas.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 00:57

Wat een boel ontroerende verhalen hier zeg.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 01:14

Ik wil niet deelnemen aan de discussie, maar als familielid van iemand die helaas 2018 waarschijnlijk niet meer zal halen, doet het me goed om deze verhalen te lezen. Ik was heel bang voor het sterfbed, maar ik vind de meeste verhalen heel respectvol en bijna mooi om te lezen, dus ik wil iedereen met een verhaal bedanken voor het delen ervan, het is echt heel waardevol.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 01:20

Delphi schreef:
Helaas werd hij telkens een klein uur voor de nieuwe dosis erg onrustig en oogde niet comfortabel. Echt bij bewustzijn was hij niet meer, maar hij kreunde en trok dan aan de dekens.

Wat jammer dat het zo gelopen is. Ik ben er natuurlijk niet bijgeweest maar als ik het zo lees lijkt hij een delier gehad te hebben. Dat had waarschijnlijk ondervangen kunnen worden met dormicum waar men vaak goed op kan slapen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 01:30

Ik zelf ben vrijwilliger en waak gemiddeld 1 nacht in de week bij een stervende. Ook werk ik enkele dagdelen in de maand in het hospice. Bij ons is het doorgaans goed geregeld. Bij een aanvraag doen onze coordinators een intake gesprek en bekijken welke vrijwilligers het beste passen bij een client. Zo kan het voorkomen dat vrijwilligers liever niet in een huis komen waar gerookt wordt of waar huisdieren zijn. Mij maakt dat niets uit en ben gemakkelijk in te zetten. Soms spoedgevallen waar je b.v. om kwart voor elf een telefoontje krijgt of je er om 11 uur kunt zijn.
Volgens mij is het bij ons nog nooit voorgekomen dat clienten vergeefs een beroep op ons doen. Wel bij de opname in het Hospice. Vol is gewoon vol. Men is gebonden aan het aantal bedden dat maar beschikbaar is. Soms lukt het om clienten bij een andere Hospice onder te brengen. Er moet wel een terminaalverklaring zijn.
Het komt voor dat een patient in de eerste nacht al overlijdt maar het kan ook zijn dat je 10 of 12 weken achtereen bij dezelfde client 1x per week terugkomt.

Ik kan niet anders zeggen dat clienten zowel op Hospice als in thuissituatie met volle respect behandeld worden. Mensen zeggen wel eens: wat zullen de mensen je dankbaar zijn waar je komt. Mijn antwoord is dan: ik ben vooral dankbaar dat ik dit mag doen, dat ze je toelaten bij een heel intiem gebeuren.... en dat de mantelzorgers die er zijn, toegeven dat hun emmertje vol is en ons toelaten om samen met elkaar deze laatste levensfase zo comfortabel mogelijk te maken.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 02:58

Janneke2 schreef:
...ik geloof grif dat nul huisartsen dit actief willen.
Maar van tijd tot tijd gaan er in de praktijk |( dingen mis.
Van misverstanden in communicatie tot recept zoekgeraakt tot pillen die niet op het juiste adres aankomen.
Gesteld dat je als doodziek mens een partner hebt die bij de pinken is en overal achteraan gaat komt het doorgaans wel weer goed.
(En soms is ook die er niet en gaat het echt mis.)

Wat heb jij toch een nare manier van spreken met een boel aannames, niet alleen in dit topic. Hier een fantastische huisarts, ik hoefde niet bij de pinken te zijn. Dikke pluim voor mijn huisarts. _/-\o_

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 04:17

Ik weet niet precies naar aanleiding waarvan dit topic is gemaakt, maar ik ben zelf werkzaam in de thuiszorg en werd om 18u gebeld of ik terminale nachtzorg wilde leveren vannacht en om 22:30 startte ik mijn dienst. Mijn ervaring is dan ook dat het heel snel geregeld kan worden. Ik werk hiernaast ook op een centrale waar we de achterwacht doen voor meerdere thuiszorginstellingen door heel Nederland en daar hebben we een heel systeem voor aanvragen buiten kantoortijden. Ik heb ook goede ervaringen gehad met terminale begeleiding tijdens mijn moeders ziekbed, toen we als mantelzorger zoveel mogelijk zelf deden. Ik denk dat we het in Nederland enorm goed voor elkaar hebben op dit gebied.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 06:24

Ik heb nu 3x een euthanasie mee gemaakt. Alle 3 op een totaal verschillende manier en alle 3 kijk ik met een goed gevoel op terug. De terminale zorg is in Nederland prima geregeld.

Hebben jullie de 2doc Tijd om te sterven ook gezien? Het laat een goed beeld zien van een hospice en de daarbij behorende zorg. Ik vond het een hele mooie, gevoelige docu.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 06:27

Helaas zie ik nu bij mijn zwager wat er fout kan gaan op dit gebied. Thuiszorg doet zijn best maar huisarts ligt dwars. Wil niet meewerken aan sedatie of euthanasie terwijl er sprake is van uitzichtloos lijden zonder kans op verbetering. Hij is fysiek op, iedere dag weer slechter, pijn huid kapot enz. Maar ja door een principe kwestie wil huisarts niets doen. Komt niet eens langs voor een gesprek. Hij moet maar met de scootmobiel langskomen. Zwager kan niet eens meer opstaan zonder hulp. Nu moeten ze met een omweg het traject in duurt 8 weken die hij heel waarschijnlijk niet eens heeft. Al was hij twee jaar geleden al stervende en vier keer bijna dood ervaring al maar zijn hart is sterk nog.

En mijn demente moeder daar hebben ze steken laten vallen. Was buiten bewustzijn maar duidelijk pijn en onrustig na een maagbloeding die ons niet gemeld was. Maar arts heeft niets toegedient. Ben zo boos geworden erop en toen heeft ze een zetpil paracetamol gekregen. Was niet fijne ervaring. Schouw arts later heeft excuus aangeboden vanwege nalatigheid. Mijn moeder heeft dus 24 uur onnodig geleden dankzij een flapdrol van een tehuisarts. Gelukkig laatste uur te ver heen om het te merken.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 06:35

Karuna, waarom dan niet op zoek naar een andere huisarts? Wij hadden het zelfde met mijn oma. Toen hebben we een andere huisarts gebeld en de situatie uitgelegd. Huisartsen moeten voor zichzelf bepalen of zij het ethisch verantwoord vinden en de eerste was tegenstander wegens zijn geloof. De 2e had dit bezwaar niet en heeft mijn oma geholpen met sterven op een menswaardige manier.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 06:41

Dit gaat niet over ethische problemen maar een principe kwestie van huisarts. Aan de ene kant snap ik dat principe wel maar bij een stervend persoon maakt dat principe misschien een paar dagen verschil in tijd maar met een veel mindere kwaliteit van leven dan. -O-

Kleiner dorp met een praktijk. Geen keuze dus helaas. De paliatieve zorg loopt via ziekenhuis 30 km verderop maar die kunnen alleen gesprekken leveren. Crue is zus en zwager werken/werkten beide in de zorg (zus als verpleegkundige en die heeft ook paliatieve thuiszorg gegeven en kent de weg wel zelfs) maar ze komen er niet door. Nu moeten ze via levenseinderkliniek alles gaan regelen. Langdurig traject

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:48

Jammer dat er in dit topic vooral van het positieve wordt uitgegaan en dat mensen met negatieve ervaringen niet zo direct worden geloofd. Het vervelende is namelijk dat als er in die periode iets mis gaat het wel een hele grote impact heeft en ja, ik snap best dat waar gewerkt wordt fouten worden gemaakt en dat het soms met de planning niet kan etc., maar in dit topic wordt bijna gedaan alsof het zaligmakend is in NL voor mijn gevoel.

Ik snap ook wel dat bijna alle medewerkers stinkend hun best doen, toendertijd bij die 2 gevallen ook echt gemotiveerde mensen aan bed geweest en toch ging het bij de 1 fout qua niet aanwezig zijn van hulp (die dus niet beschikbaar was) en bij de andere ging het totaal fout qua medicatie, zeker die laatste is zeer kwalijk. Dus ja, er gaan wel eens dingen fout.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:59

Het ligt ook vaak niet aan de medewerkers maar aan de instantie's.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:20

Wat een narigheden Sjol. Dat soort dingen (en principe kwesties over de rug van stervenden...) horen niet te gebeuren op zulke verdrietige momenten.

In mijn ogen juist wel goed dat het benoemd wordt. Zoiets moet voorkomen kunnen worden