Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DatBenIkNou schreef:Waarschijnlijk hoeft TS niet eens te beslissen en doen de artsen dat. Ik lees hier geen 'veroordelende, harde meningen' . Wél gewoon realiteit en enige nuchterheid die buitenstaanders nu eenmaal meer hebben dan naasten van een patient. Sterkte TS.
gomir schreef:DatBenIkNou schreef:Waarschijnlijk hoeft TS niet eens te beslissen en doen de artsen dat. Ik lees hier geen 'veroordelende, harde meningen' . Wél gewoon realiteit en enige nuchterheid die buitenstaanders nu eenmaal meer hebben dan naasten van een patient. Sterkte TS.
De artsen besluiten of transplantatie wel of niet mogelijk is en of iemand op de lijst komt. Als transplantatie een mogelijkheid is en TS een match is, is het besluit om wel of niet een stuk lever af te staan toch echt haar besluit en niet dat van de behandelend artsen van haar moeder....
betadine schreef:Bedankt voor de berichtjes. Lusitana, zal voor jullie ook wel een hele heftige periode geweest zijn.
Hoe lang heeft je zus moeten revalideren ? En valt de medicatie enzo mee die achteraf genomen moet worden ?
Momenteel is ze niet meer zo verward, ze staat aan een hele hoge dosis biffatural (ofzoiets) en de onderzoeken gaan best wel goed wat misschien toch richting een positief advies ingaat.
Lusitana schreef:Ik hoop dat alles goed loopt.
Ik zal zorgen dat mijn zus zelf reageert in dit topic voor info, maar wat ik kan zeggen is dat dingen heel zwaar zijn in het begin en er nog steeds kans is dat je dood gaat. De eerste drie maanden zijn kritiek met de grootste kans op afstoting, maar daarna kan dat ook nog gebeuren. Je moet flink wat medicijnen blijven slikken en van de bijwerkingen kun je flink last hebben, sommigen zijn zelfs niet geheel ongevaarlijk op zich, voor zover ik weet. Er zijn echt tijden geweest dat ze het niet meer zag zitten.
En ja het was heel spannend en zwaar. Ik ben vanuit Portugal naar Nederland gegaan om afscheid te nemen, zo groot was de kans dat ze het niet zou halen voordat er een lever beschikbaar zou zijn. De operatie zelf was ook behoorlijk heftig, en ze heeft er een enorm litteken van overgehouden.
Het is in elk geval niet zoals in films van hup even ander orgaan erin en je kunt wee door.
Nikass schreef:Ik lees hier een aantal malen dat ts "het leven van haar moeder in handen heeft"; dit suggereert een bepaalde verantwoordelijkheid die imo zeer onterecht is.