Heuptroubles

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Heuptroubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:28

'Slijtage aan de heup' - bedoelen ze artrose...?
Op de röntgenfoto ziet het er 'kapot' uit, en echt compleet glad wordt het waarschijnlijk niet meer - maar artrose is "hongerig kraakbeen".

Voedt het dmv: voldnde water, correcte pH van de weefsels, voldoende beweging (zonder beweging werkt niets en kapot is er niets bij artrose)
en dan experimenteren met supplementen & controleren of je bijvoorbeeld voldoende zink in je lichaam hebt.

Met goed management kan er vaak veel en hoef je echt niet voor je 70ste een kunstheup.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:25

Ik weet niet of hij artrose bedoelt of gewoon kapot gesleten bot door de frictie. Dat zal ik bij de controle vragen

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:32

Ik heb zelf ook ontzettend last van mijn heupen gehad. Vooral links.
Naar de dokter geweest, die heeft mij doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een foto.
op de foto was niets te zien. "Dus het zal wel een ontsteking zijn"
ondertussen kon ik mijn ene been niet voor mijn andere zetten. Mijn been naar buiten draaien ging wel, maar naar binnen dan vloog ik tegen het plafond.

uiteindelijk bij een podoloog beland. Steunzolen aangemeten gekregen en in samenwerking met een sportfysio weer meer in beweging gekomen.

Mijn heupen zijn nog altijd gevoelig. Vooral bij kou.
Maar ik kan tenminste wel weer pijnvrij bewegen.

Ik heb ook heupdisplasie. en als kind in een spreidbroek gezeten.
Mijn heupen vinden het ontzettend fijn als ik paardrij. Ik merk altijd meteen als ik een tijdje te weinig heb gereden.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:55

Janneke2 schreef:
'Slijtage aan de heup' - bedoelen ze artrose...?
Op de röntgenfoto ziet het er 'kapot' uit, en echt compleet glad wordt het waarschijnlijk niet meer - maar artrose is "hongerig kraakbeen".

Voedt het dmv: voldnde water, correcte pH van de weefsels, voldoende beweging (zonder beweging werkt niets en kapot is er niets bij artrose)
en dan experimenteren met supplementen & controleren of je bijvoorbeeld voldoende zink in je lichaam hebt.

Met goed management kan er vaak veel en hoef je echt niet voor je 70ste een kunstheup.

Artrose doet toch echt je bot vervormen. Hoe kun je dit goed krijgen met bovenstaande reactie? Een vergroeiing gaat niet weg door suplementen etc.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:49

Artrose is een minder goed begrepen fenomeen in soorten en maten.

Artrose hangt oa samen met ontsteking en dat kan uit de hand lopen en nieuw weefsel ('slordige botgroei') opleveren - daar ben je niet blij mee.
Maar het hoeft niet.

Je kunt de ontstekingen remmen en het kraakbeen voeden.

Overigens: ik sprak over goed management mbt artrose - net niet helemaal hetzelfde als supplementen slikken. Zonder beweging en correcte pH van de weefsels doen die niets...

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:48

En hoe test je de pH van de weefsels? Mijn arts zei je hebt artrose leer er maar mee leven. Je bent te jong voor een nieuwe heup. Tsja dat is het enige wat mij verteld is over de artrose behandeling.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:54

Nou daar ben ik ook wel heel benieuwd naar en hoezo geeft de orthopeed dit niet aan dan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:13

Spaikey schreef:
En hoe test je de pH van de weefsels? Mijn arts zei je hebt artrose leer er maar mee leven. Je bent te jong voor een nieuwe heup. Tsja dat is het enige wat mij verteld is over de artrose behandeling.

De twee makkelijkste testen zijn: koop pH papier bij drogist of apotheker.
Meet je speeksel (gewoon even op spugen) en meet je urine (indopen in de wcpot). Urine graag waarde 7 (= neutraal), speeksel mag iets zuurder zijn, 6.5 kan nog wel. Zuurder, dwz een lager pH getal is niet best voor je kraakbeen.

Je lichaam slooft zich uit om de pH van haar bloed netjes constant te houden - het onderhuids bindweefsel wil nog wel eens dienen als 'vuilnisvat' als het bloed te zuur dreigt te worden.
En wat in feite de belangrijkste waarde is, is die van het interstitiele weefsel (dat is waar het kraakbeen gevoed hoort te worden).
Als je speeksel en urine langere tijd netjes constant zijn, is er een zeer behoorlijke kans dat dit in orde is.

Twee hulpmiddelen: 1) de tabel met 'pral'waarden. Gedroogde abrikozen helpen om verzuring tegen te gaan (want -4 pral).
2) Een pot natrium bicarbonaat en een ligbad. Zodra er iets pijn dreigt te gaan doen, ga ik die avond 'weken': een half uur in water van 37 graden en 100 gram natrium bicarbonaat toegevoegd.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:09

Oh maar dan heb je het over verzuring van je lichaam. Daar heb ik het over gehad bij de natuur winkel hun gaven aan dat ik beter Glucosamine kon gebruiken. Omdat ik weinig last heb zolang ik niet op een paard klim en oplet hoe ik beweeg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:21

..mij ontgaat iets mbt de natuurwinkel. Verzuring en pH zijn varianten op hetzelfde thema.
Juist glucosamine werkt niet bij minder goede pH van het lichaam, ik vind het dus een erg slordig advies.

Maar binnen de denkfiguur 'artrose is hongerig kraakbeen' is pH een wezenlijke kwestie om het kraakbeen te kunnen voeden. Kraakbeen wordt niet doorbloed - eventuele voeding komt uit interstitieel lichaamsvocht
en bij 'een te zuur getal op de pH schaal' kan de voeding niet gegeven worden.
En die voeding kan deels uit supplementen bestaan, maar dit is geen wet van Meden en Perzen.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:56

Je kunt toch pH meten met zo'n stripje van bijvoorbeeld alka. Klopt dat? Of zijn er betere merken?

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:17

Janneke2 schreef:
..mij ontgaat iets mbt de natuurwinkel. Verzuring en pH zijn varianten op hetzelfde thema.
Juist glucosamine werkt niet bij minder goede pH van het lichaam, ik vind het dus een erg slordig advies.

Maar binnen de denkfiguur 'artrose is hongerig kraakbeen' is pH een wezenlijke kwestie om het kraakbeen te kunnen voeden. Kraakbeen wordt niet doorbloed - eventuele voeding komt uit interstitieel lichaamsvocht
en bij 'een te zuur getal op de pH schaal' kan de voeding niet gegeven worden.
En die voeding kan deels uit supplementen bestaan, maar dit is geen wet van Meden en Perzen.

Voeding van net kraakbeen komt via het syonvia , dit is de stroperige vloeistof in je gewrichten. Dit wordt aangemaakt door je synoviaal membraan , het binnenste vliesje van je gewrichtskapsel.

Bij artrose spreken we van een degeneratie van het kraakbeen. Artrose is niet te genezen , maar er is zeker iets te doen mbt het vertragen van het proces. Denk hierbij aan
- bewegen , liever kort en vaak dan lang en af en toe. bewegen voed het kraakbeen maar teveel kan het kapot maken.
- pijnbestrijding , zowel middels oefenen als medicatie
- de werking van supplementen is niet aangetoond , maar werkt soms wel

Belangrijk is om goed naar je lichaam te luisteren , en bij twijfel over wat je precies moet doen gewoon even bij de fysio langs gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:21

Citaat:
Voeding van net kraakbeen komt via het syonvia

:o
...de voorzetsels.
De synovia geeft idd de voeding (tijdens beweging), (gevoed door)
Maar het synovia moet op haar beurt ook weer gevoed worden - dus wordt het kraakbeen gevoed via de interstitiele vloeistof.