Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wendy_Komen schreef:Mag ik vragen welke sterkte er in de brillen gaat?
Mijn dochtertje van toen 8 klaagde vaak over hoofdpijn. Naar de huisarts, door naar de kinderarts, door naar de oogarts en orthoptis. Zonder ooit wat door te hebben gehad zaten er 2 punten verschil tussen links en rechts. En het linker oog was zo lui geworden dat bij het testen van dat oog ze eerst niets zag toen rechts werd afgeplakt. Hersenen moesten echt wennen wat aan dat beeld te doen. En echt nooit wat door gehad! Zij zelf ook niet! Gelukkig met afplakken en bril hebben we het voor elkaar gekregen dat het linkeroog nu gewoon weer mee doet.
De reden dat ik vraag welke sterkte je gekregen hebt, is omdat de orthoptist mij dit vertelde:
"Baby's worden geboren met +8. Gedurende de jaren zakt dat nummer." Mijn dochter zou met haar 8 jaar op +2 moeten zitten. Rechts had ze inderdaad +2,25 en links dus +4. In haar bril heeft ze nu dus zitten : links +2 en rechts +0,25. Omdat bij haar leeftijd +2 normaal is.
Nu zou het me niets verbazen als bij 2 jaar bijvoorbeeld +6 normaal is. En dan zou het verschil t.o.v. Normaal dus 2 punten zijn. En niet 8. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. En zeer benieuwd wat de bokkers die orthoptist (in opleiding) zijn hiervan zeggen.