Synesthesie - kleuren met letters zien en meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:15

Suzanne F. schreef:
Jullie kleuren zien er echt heel anders uit dan mijn kleuren.
Een lang getal bestaat dan ook uit verschillende kleuren. Voor mij is de 2 geel en de 3 groen. 23 is dus voor mij geel met groen ernaast. Het mengt niet. 10 is voor mij zwart en wit ernaast. Dus zwart van de 1 en wit van de 0.

Hee grappig, ik heb dezelfde kleuren voor bovenstaande getallen! :)

gemske

Re: Synesthesie - kleuren met letters zien en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:36

Geen kleuren voor mij, maar wel ruimtelijke patronen voor dagen/week/jaar, getallenreeks, alfabet.
Interessant om te lezen dat het vaker voorkomt, ik wist wel dat synesthesie met kleuren wat bekender is, niet dat er dus ook aparte namen voor zijn.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:39

Ik heb dit ook! Met cijfers, letters en tijdsaanduidingen als dagen vd week en maanden.
Op zich best handig, aan de andere kant soms ook niet. De 4 en 7 hebben bij mij dezelfde kleur groen, waardoor ik vaak telefoonnummers of adressen met die getallen vaak verkeerd onthoud :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:39

Jolien87 schreef:
Kuggur schreef:
Wat voor kleur heeft Humbug?

De kleur van gebakken lucht.

Ironie heeft ook een mooie kleur...
Of geur natuurlijk, ehm geluid misschien, sorry hoor ik ben zóóó synesthetisch, het loopt allemaal door elkaar _O-

Fleury

Re: Synesthesie - kleuren met letters zien en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:11

Ik heb het ook met de dagen van de week, die hebben heel duidelijk kleuren. Maar het gaat ook wel onbewust en het is voor mij zo normaal dat ik er eigenlijk nooit bij heb nagedacht. Vind het moeilijk om zo op papier te zetten welke kleuren precies waar bij horen. Met getallen heb ik dit ook maar nooit zo bewust over nagedacht.

Maandag = rood
Dinsdag = oranje
Woensdag = geel
Donderdag = blauw
Vrijdag = Groen
Zaterdag = zwart
Zondag = bruin

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:22

Kuggur schreef:
Jolien87 schreef:

De kleur van gebakken lucht.

Ironie heeft ook een mooie kleur...
Of geur natuurlijk, ehm geluid misschien, sorry hoor ik ben zóóó synesthetisch, het loopt allemaal door elkaar _O-

Dan wil ik jou ook graag eens in een fMRI :D Synesthesie is echt goed aan te tonen middels diverse onderzoeken, waaronder MRI en geheugentesten die jaren bestrijken.
Het is geen fantasie, het is werkelijk wetenschappelijk aangetoond. Al lang geleden ook.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:58

Resistance schreef:
Nibbit schreef:
Ik heb het ook, vind het eigelijk best handig.
Dagen van de week hebben een kleur maar ook de uren en maanden.
Bij mij dus vooral dingen die te maken hebben met tijd.

Ik weet ook pas sinds kort dat niet iedereen dat heeft :)* :))

Haha, het wordt op den duur heel voor de hand liggend. :j

Ik zie het jaar trouwens ook op een bepaalde manier voor me, maar weet niet of dat synesthesie is. Het is een soort van ronde schijf die scheef in het niets staat, en oud en nieuw zit precies tussen "west en zuid" in. En dan vanaf daar loopt januari tot December helemaal rond. Waar vakanties zijn zijn ook echt grenzen, en ik zie naarmate het jaar vordert de schijf ook echt vanuit een ander oogpunt. Altijd een beetje van bovenaf. Vanaf september wordt het steeds donkerder tot en met januarie, en dan wordt het weer steeds lichter. Bovenin ergens zit trouwens de hele zomervakantie, daar zijn we nu bijna aan het eind dus.

Nooit van dit fenomeen gehoord! Maar ik zie zelf ook een week en een jaar in beeld als ik er aan denk of over praat. Ook de seizoenen in een jaar zeg maar. Ik zie duidelijk grenzen tussen de dagen, de weken, de maanden en de jaren.

Toevallig vroeg ik me pas geleden in mezelf nog af of dat normaal is.