Van paard gevallen en heb nu een rugbrace gekregen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:13

Geen ervaring met rijden met dit soort breuken maar wel met het rijden met een hernia.

Mocht ik absoluut niet van arts en fysio maar ik was jong en eigenwijs :o
Kon door de pijn bijna niet op mijn paard komen maar ik had lieve stalgenoten die me met zijn alleen er op duwden en trokken. Uiteraard vonden de meesten dit ook nog heek komisch :D

Na een minuut of tien stappen begon de pijn langzaam weg te trekken en kon ik gewoon rijden. Wel buiten en niet in de bak dressuren. Na een rit kon ik geheel zelfstandig opstijgen.

Reed gewoon elke dag en kreeg complimenten van arts en fysio dat bij mij de genezing zo voorspoedig ging. Ik heb er toen maar het zwijgen toe gedaan.

Nu ik door verschillende omstandigheden al langer niet meer kan rijden ben ik weer steeds meer last van mijn rug gaan krijgen. Ook mijn huisarts was er voor dat ik weer zou gaan rijden maar dan heb ik het natuurlijk niet over de breuk die ik nu heb.

Zou het dus gewoon eens overleggen.

Hoezo niet autorijden met brace? Daar is mij niets over gezegd. Ik vind autorijden nu niet zo fijn omdat de brace dan zo tegen mijn keel aan drukt maar ik stap vrijwel dagelijks achter het stuur.

Dacht dat ik de tramadol wel kon gaan afbouwen maar het vannacht behoorlijk last gehad en vandaag ook. Heb wel gezwommen (mocht van de arts) maar de vorige keer had dat de pijnklachten juist verminderd, nu verergerd. Was wel iets minder relaxt zwemmen met allemaal drukke kinderen in het bad.
Normaal zijn vriendin en ik daar zo ongeveer de jongsten maar nu, in de vakantie, is de rust ver te zoeken.

Neem vanavond maar weer wel een tramadol.

Fijn detail: door de pijn word ik niet altijd wakker maar krijg ik ook vaak nachtmerrie's waarin mensen in mijn rug knijpen, me fijn knijpen en nog meer van dat soort dingen _-:(

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:12

Omdat de brace je beperkt in je bewegingsvrijheid (dat is tenslotte ook de bedoeling van een korset), kun je minder goed omkijken in de auto. Zo is het mij verteld en vond het zelf ook niet verantwoord om te rijden terwijl je amper kunt bewegen. Let ook op met medicatie: tramadol, oxycodon etc. zijn opioïden en hebben invloed op je reactiesnelheid en dus je rijvaardigheid. Op http://www.rijveiligmetmedicijnen.nl kun je daar meer over vinden.

Mijn advies: wacht met autorijden tot je van het korset en de medicijnen af bent. Je vergeeft het jezelf lijkt mij nooit als je een ongeluk veroorzaakt omdat je niet goed om kunt kijken door het korset of omdat je duf bent van de medicatie...

@TS: Goed te horen dat je minder pijn hebt, hopelijk knap je snel verder op! :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:21

De apotheker waarschuwde dat ik alleen de eerste twee dagen moest oppassen met Tramadol retard en autorijden. Was de eerste twee dagen ook wat vermoeid maar heb het al zo vaak geslikt dat ik daar verder helemaal geen last meer van heb. Werking is daardoor vaak helaas ook wat minder, vandaar dat ik het probeer af te bouwen.

Autorijden mag hier dus wel gewoon met die medicijnen en blijkbaar ook met het corset. Ze weten in het ziekenhuis dat ik zelf met de auto kom. Omkijken gaat inderdaad nou niet echt handig maar als de trailer er achter hangt heeft omkijken ook geen nut, ik rij op mijn spiegels en door van te voren goed te kijken of er misschien geen fietser, voetganger of wat dan ook aankomt.

Tjee Zois, ik wilde even in je gebruikersberichten zoeken naar jouw brace, dacht ik toch echt dat je een vrouw van in de twintig was, blijk je een man van mijn leeftijd :))

Ik wilde kijken of je dezelfde brace had om te vragen of jij er ook zo'n last van hebt dat dat kreng zo omhoog geduwd wordt door je voorgevel zodat hij steeds tegen je keel terecht komt, geloof niet dat deze vraag van toepassing is _O-

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:07

Percy schreef:
Tjee Zois, ik wilde even in je gebruikersberichten zoeken naar jouw brace, dacht ik toch echt dat je een vrouw van in de twintig was, blijk je een man van mijn leeftijd :))

Ik wilde kijken of je dezelfde brace had om te vragen of jij er ook zo'n last van hebt dat dat kreng zo omhoog geduwd wordt door je voorgevel zodat hij steeds tegen je keel terecht komt, geloof niet dat deze vraag van toepassing is _O-

_O- _O- _O- _O- _O- _O-

Zois

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 22:21

Nee Percy, Die vraag is niet van toepassing. :)) Maar dat wil niet zeggen dat ik het me niet voor zou kunnen stellen gezien het borststuk.
Nou heb ik (echt niet bewust!!!) iets vermeld blijkbaar over leeftijd of man /vrouw, Omdat dat naar mijn mening niet van toepassing is.En eerlijkheidshalve voel en gedraag ik me ( en vlgs de meeste die me jaren jonger raden) zie ik er echt niet uit als een vijftiger. Maar dit terzijde.
Ik vind het zowiezo "fijn en postief" om met lotgenoten te "praten" over de val, de brace en alle ellende die het helaas voorbrengt.
Maar het geeft zeker steun om de tijd door te komen,de fijne adviezen te lezen ,met het uitzicht om weer zsm te kunnen paardijden. _O- _O-

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 23:36

Kwam er ook alleen achter omdat het in je profiel staat :D

Ik voel me ook eerder 20 maar mijn lijf is af en toe 80 en de waarheid zit er tussen :D

Zou ook dolgraag weer kunnen rijden maar vrees dat dat er niet meer in zit. Ik geniet van het mennen met het tweespan en ons kleine pony'tje nu. Gaat ook met gebroken rug maar moet wel oppassen.

Afbeelding

De avond hiervoor is de breuk ontstaan (die was er hier dus al) maar dit is me mooi toch wel gelukt, ben daar zo blij mee :)

Zois

Re: Van paard gevallen en heb nu een rugbrace gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 13:46

Bedankt voor de leuke reactie. Leuke pony ( welsh ???) en wagentje trouwens.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:55

Dankjewel :) Welsh inderdaad maar wel papierloos. Ooit gewonnen in een loterij toen hij vier maanden was :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 15:58

Heb alleen je beginpost gelezen
Maar paar jaar geleden ben ik van een jonkie afgevallen en had ik ook geloof ik m'n L1 een stuk af. Nog nooit zo ongelooflijk veel pijn gehad (spieren/banden er omheen ook gescheurd) ook 6 weken in een brace gelopen. niesen was een hel, sokken zelf aandoen kon niet, elke beweging van de onderrug deed super zeer. Had hem snachts niet om en idd het duurde erg lang voor ik m'n bed uit kon komen.
Auto rijden kon ook niet, ik kon alleen draaien dmv mijn hele lijf te draaien en niet door om te kijken.. leuk als je in een boerengat woont haha
Maar goed alles went :p en na 6 weken ging de brace af en toen begon het echte herstellen pas met fysio etc. Ik zat snel wel weer in het zadel maar waar ik er eerst 7 per dag reed hield ik nu net 3 vol. Heb heel lang last gehad van zeurende pijn (denk wel minimaal een jaar)
Maaarrr nu kan ik toch echt wel zeggen ik voel niks meer. Uh ok behalve als ik op m'n buik slaap (dus erg holle rug, waar de druk op je onderrug komt)

Sterkte er mee!

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:23

Hele leuke pony Percy! Wel indrukwekkend dat je gewoon met je gebroken rug op je wagentje zit en dan ook in die houding!

Ik heb de laatste week qua pijn een goede stap voorwaarts gemaakt denk ik. Dagelijks weer 4u gewerkt vanuit huis en paard 2x gelongeerd. Na een verjaardag woensdag en drukke dag donderdag was vrijdag wel echt duidelijk een mindere dag, maar dat mag ook. Moet nu gaan afbouwen met het dragen van de brace komende 2 weken en dan over 2 weken weer controle.

Essie, jouw bericht geeft me wel weer moed betreffende het rijden. Heb er gelukkig maar 1 om te trainen, dus dat moet vol te houden zijn tzt!

Zois

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 14:40

Nou Essie,Na je berichtje gelezen te hebben geeft me dat wel moed hoor! Na zo'n breuk scheuringen en wat nog meer,na 6 weken brace afbouwen !!
Ik voel me nu prima,en draag hem nu een week of 5 .Heb 6 sept weer afspraak incl fotos bij orthopeed en HOOP echt dat hij vanaf dat moment afkan (of tenminste afbouwen) En dan voorzichtig weer eens te paard gaan _/-\o_ Dus ik zal me nog netjes gedragen,dat zal alleen maar ten goede komen denk ik . Maar ik weet zeker dat ik dan een gat in de lucht spring.Dus nog even doorbijten. :=

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 23:32

Rijden zal om andere redenen niet meer lukken maar jouw bericht geeft wel goede hulp Essie!

Tja, Mloui: ik ben best wel wat pijn gewend en ik heb de laatste jaren nogal wat gebroken. Daarom heb ik nog wel eens de neiging om pijn een beetje proberen te negeren en ik wist toen niet dat ik een breuk had.

Vermoedde het eigenlijk wel maar ik roep al jaren dat ik hieraan mee wilde doen en nu had ik besloten dat ik het ook echt ging doen. Verheugde mij daar al maanden op (Stelt niets voor, paar rondjes linksom in draf en een paar rondjes rechtsom in draf maar wel leuk).

Hoopte dat ik gewoon door mijn rug was gegaan en, don't try this at home, heb spierverslappers, flinke pijnstilling en een paar biertjes naar binnen gewerkt :oo

Ik heb er echt van genoten en geniet er nog van na als ik de foto's zie. Had het niet willen missen, ben nu weer voor een groot deel aan huis gekluisterd.

6 september is de verjaardag van mijn dochter Zois, hoop ook dat je dan mag afbouwen.
Ik heb de breuk opgelopen op 15 juli, kreeg mijn corset op 24 juli en heb die nu dus 3,5 week. Ben dat ding inmiddels goed zat. Kan me goed voorstellen dat het na vijf weken al helemaal balen is.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 07:20

Fijn dat ik een beetje mee kan helpen!
Waar een wil is is een weg :)

Zois

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 11:41

Lekker even op vakantie. Zelf auto gereden Met!! Brace en is bijzonder goed gegaan. Misschien omdat de zit/stoel in de auto vrij hoog is dus dat zal ws meegespeeld hebben. Ik heb een uurtje of 2 geprobeerd zonder brace wat gewone dingen te doen om eens echt te kijken en te voelen hoe het gaat ( het moet er toch eens van komen) En dat is me bijzonder goed afgegaan,Natuurlijk geen dingen gesjouwd, of echte vreemde bewegingen gemaakt,want je moet het naar mijn mening niet tarten, dus dat geeft me weer hoop op de 6e september, want zeker als het aan mij ligt wil ik de brace ( de spreekwoordelijke ) hoek in gooien. Maar goed, ik ben al een heel eind dus nu nog de foto's afwachten. Dus Percy en alle andere nog even doorbijten en succes !!!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:24

Die van mij ligt letterlijk in de hoek te verstoffen nu ik er vanaf ben!

Ik liep toen dr tijd ook al illegaal zonder korset door het huis, of ff snel naar de toilet, oh ff snel drinken pakken. Merkte echt dat mijn lijf er slap van werd, maar ook een hele poos nodig had om te herstellen. En nu nog!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:02

Fijn dat je een goede vakantie hebt gehad Zois. Net even geteld en ik heb het korset vandaag ook alweer vier weken aan en de breuk is al ruim vijf weken geleden.

In mijn auto zit ik niet zo fijn omdat de bovenkant dan behoorlijk tegen mijn keel drukt maar ik heb inderdaad een diepe zit in de auto.

Als ik er 's nachts uit moet om te plassen doe ik hem trouwens ook nooit aan. Doe hem voor ik ga slapen sowieso in de badkamer uit en wandel dan naar mijn bed. In de ochtend met douchen heb ik hem uiteraard ook niet aan.

Was vanmorgen naar beneden gewandeld en kon terug naar boven want ik was dat stomme ding zelfs even vergeten :o

Ik heb vandaag gezwommen maar nu doe mijn rug toch behoorlijk pijn. Hebben jullie dat ook dat de ene dag beter gaat dan de andere? Meestal weet ik hoe laat het is als ik wakker wordt.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:34

Bij mij is het inmiddels 6 weken geleden. Ben wel aan het afbouwen met de brace, maar merk dat ik hem echt nog wel nodig heb. Zonder heb ik heel snel nog pijn. Deze laatste week was sowieso bedroevend, terwijl de week er voor echt heel goed ging. Heb geen onverantwoorde dingen gedaan, dus snap ook niet zo goed waar de terugval vandaan komt.

Fijn dat jullie goed gaan! Percy, fijn dat je weer kan auto rijden. Ik 'moet' vanaf volgende week weer voor werk, maar eerst maar eens overleg met de arts donderdag of dat al verstandig is.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 20:24

Fijn dat het met jullie al weer zo goed gaat, ik kon het eerste jaar echt niet zonder de brace. Werd meteen kotsmisselijk en neiging tot flauwvallen als ik geen brace om had. Als ik pijn kreeg aan mijn rug, dan was ik veel te ver door gegaan en had ik een week nodig om weer tot hetzelfde punt terug te komen voordat ik teveel gedaan had. Nu moet ik ook opletten, maar leef ik redelijk pijnvrij. Alleen slapen (en lekker variatie in houding) blijft lastig.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 20:35

Hoe gaat het hier?

Heb zelf weer controle gehad en de fractuur is in principe genezen. Nu begonnen met fysiotherapie om weer wat beweging in de lendenen te gaan krijgen. Doet niet eens pijn, maar pfoe wat een energie slurpen de manipulatie en oefeningen! Moet op de fysio dagen echt nog slapen op de middag. Of ik word echt oud...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:19

Zit op telefoon dus even kort. Heb vorige week controle gehad. Breuk is hetzelfde gebleven. Moest nog twee weken met brace en dan twee weken afbouwen. Als ik even zonder kan mag ik starten met de kine, fysiotherapie. Heb nog steeds niet het gevoel dat de brace steun geeft en heb het idee dat de pijn weer erger is.
Hoe is het met ts? Jij moest toch gisteren op controle?

Mloui, fijn dat bij jou de breuk genezen is. Sterkte met je fysio

Zois

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 16:17

Net bij het ziekenhuis en orthopeed geweest en weer foto's late maken. En Jippie !! Alles zit weer aan elkaar en ik mag voorzichtig het dragen van de brace gaan afbouwen.
Dus zoals er verteld werd,een paar weken 's morgens aan en dan smiddags niet meer tot de volgende ochtend. En dan natuurlijk wat uitkijken en bij (aankomende) pijnklachten stoppen en dan weer verder.Wel een paar keer naar de fysio voor het activeren van de rugspieren natuurlijk.
Ik zie het positief in want pijn heb ik de laatste weken niet gehad en zoals ik me voel heb ik goede hoop!
Bij mijn vraag wanneer ik weer te paard zou kunnen,was de orthopeed duidelijk. Een paar weekjes wachten en dan eens voorzichtig gaan stappen kan zeker geen kwaad en versterkt de rugspieren. Dus een mooi "iets"om naar uit te kijken.
Verder iedereen natuurlijk sterkte

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:03

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Zois

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 21:42

Zeker weten !!! :):)

Zois

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 14:53

Een paar weekjes verder, en ik moet zeggen het gaat super. Halve dagen met brace (voor de zekerheid)en dan 'smiddags zonder gaat ook prima. Afgelopen weekend geheel zonder gelopen en dat is me reuze meegevallen. Oke natuurlijk geen gekke dingen gedaan,maar Top. Het uitzicht om op het paard te stappen is wel heeel dichtbij aan het komen *\%/*

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:06

Top Zois! Ik heb mijn eerste week volledig werken (vertegenwoordiger, dus veel in de auto) er weer op zitten en voor aankomend weekend staat eerste ritje met het paard gepland. We gaan mooi gelijk op!