Gevecht tegen mezelf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Recovery

Re: Gevecht tegen mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 11:22

Dankjulliewel! Alles hier typen helpt me ook echt, want als ik mijn berichten doorlees zie ik ook dat ik gewoon ben gegroeid. Gisteravond ook om half 10 's avonds een geroosterde boterham met boter gegeten! Dat ging dus echt in tegen alle regels die ik voor mezelf heb:
- Niet na 7 uur 's avonds meer eten
- Geen brood, en als je brood moet eten, dan al helemaal niet roosteren
- Geen boter

Ik heb overigens een afspraak geboekt bij een behandelaarster, dat was ik even vergeten te zeggen gisteren, maar over 2.5e week ga ik daar ook heen :) Het is paardentherapie en ik ben heel erg benieuwd. Ze klinkt in elk geval onwijs aardig!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:06

Ik ben enorm onder de indruk van jouw kracht! En mooi dat het bijhouden van je ervaringen hier jou ook iets oplevert.

Ben wel erg benieuwd bij wie je de paardentherapie gaat doen!

Recovery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 00:25

Dankjewel <3

Ik ga naar PaardenPsyche:

http://www.paardenpsyche.nl/eetstoornis ... arden.html

Vandaag een nieuwe mijlpaal:

Ik heb voor het eerst weer een rol koekjes voor mezelf gekocht! Ik heb eerder voor anderen koekjes gekocht, ik heb in de afgelopen tijd ook koekjes op van andere mensen, maar nog niet eerder zelf koekjes gehaald voor mezelf :D Ik lieg wel een klein beetje hier, want ik kocht ze in eerste instantie voor iemand anders (had 3 pakken en een reep chocolade) en toen besloot ik na het betalen dat 1 toch voor mij was. Ik zat in de bus en voor het eerst in tijden voelde ik me weer normaal. Ik, gewoon een doodnormaal 18 jarig meisje dat koekjes eet in de bus. Voor de meeste hier is het waarschijnlijk doodnormaal om een rol koekjes te kopen en te eten, maar het maakte me gewoon zo gelukkig vandaag. Hoe veel spanning het eten ook gaf, hoe ik echt op elke hap focuste, het maakt allemaal niet uit, want ik was gewoon zoals iedereen aan het eten *\o/* Ik heb er zelfs 6(!) op. Het aantal kcal in de koekjes van vandaag, stond gelijk aan de totale kcal in een dag van een paar weken geleden. Ja, ik voel me nog steeds onwijs schuldig, ja het gaat allemaal nog steeds door mijn hoofd en ja ik was heel zenuwachtig, maar ik heb het wel gedaan :j

Sorry voor dit mega enthousiaste bericht, ik bedoel, het zijn maar koekjes :') Maar het is echt iets heel groots voor mij :):)

Nog een grappige aanvulling:
Als gevolg moest ik in de avond dus nog even terug naar de winkel om alsnog 1 extra pak koekjes te halen, maar ik moest ook wat drank kopen (morgen een feestje en had beloofd wat mee te nemen). Ik zie er heel jong uit doordat ik sowieso redelijk klein gebouwd ben en ik (op het moment) niet veel figuur heb. Eerst liep ik dus door de winkel met een fles drank in mijn mandje, en een van de winkel medewerkers haalde gewoon de fles eruit en zei 'Dat doen we dus even niet', waarna ik hem moest overtuigen dat ik toch echt 18 was en mijn ID laten zien, hij kon mijn geboorte datum eerst niet vinden dus dat schoot niet op :+ Het was wel een beetje onbeleefd, want hij bood niet eens excuses aan voor het zomaar eruit vissen van de fles. Ik was toen zo afgeleid dat ik de koekjes vergat en naar de kassa's liep (zelfscan) en terwijl ik aan het scannen was, bedacht ik me opeens dat ik de koekjes was vergeten, maar toen moest ik weer mijn ID laten zien uiteraard. Alleen toen zei de medewerkster dat ze niet zeker wist of ze deze IDs aannemen en moest ze een medewerker gaan halen. Ondertussen liep er een andere medewerker naar me toe die vroeg om mijn ID, die ik dus niet had want de eerste had hem mee genomen :') Die ging toen dus ook iemand zoeken, want ik wilde drank kopen zonder ID (die ik dus wel had :') ). Uiteindelijk kwamen ze terug met 3 mensen en mijn ID om hem te beoordelen. Heel gedoe, maar uiteindelijk dus mijn drank mee gekregen, maar door alles de koekjes vergeten :')
Ik was niet in Nederland, maar het was gewoon mijn Nederlandse ID waarmee ik ook over de grens ben gereisd overigens, dus geen idee waarom de supermarkt er nou zo lastig over deed haha.

Morgen in elk geval een feestje waar ik heel veel zin in heb! Het is een soort afscheidsfeestje voor mij, georganiseerd door mijn beste vriend, en hij heeft ook allemaal groentes en fruit als snacks gehaald :) Omdat hij weet dat ik al best gestresst ben over de snacks zoals chips ed. Ook mag ik bij hen thuis gelukkig altijd wat uit de koelkast pakken dus hij zei dat ik ook wat anders te eten kan pakken als ik honger heb.
Helaas nog maar 2 weken voordat ik afscheid moet nemen van al mijn vrienden, maar met 1 goede vriendin sowieso afgesproken dat we kaartjes en brieven gaan sturen naar elkaar, want ik ben echt gek op post :D We hebben natuurlijk ook elkaars nummer en op facebook waar we ook praten, maar we vinden het allebei leuk om kaartjes te krijgen dus dat is een leuk vooruitzicht!

Edit; Waar ik overigens wel last van heb, doordat mijn lichaam er best aan gewend is om weinig te eten, heb ik helaas wel fysieke ongemakken nu ik meer begin te eten, vaak buikpijn doordat mijn lichaam het gewoon nog niet echt aankan denk ik. Of ik voel me gewoon echt misselijk nadat ik eet, terwijl ik dan niet eens bijzonder veel eet. Maar dit zal over een tijdje ook wel weer weggaan hoop ik.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 09:05

Recovery, jouw weg omhoog is zó bewonderenswaardig! Je bent een ijzersterke vrouw en ik vind dit super knap van je!

Een hele dikke knuffel, ik ben trots op je :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:54

O wauw, wat een fantastische update. Die lees ik heel graag :D

Wat de buikpijn betreft: misschien zou je kunnen proberen wat makkelijk verteerbare dingen toe te voegen, zodat je lijf rustig kan wennen? Crackertjes met beleg bijvoorbeeld, bouillon, zulke dingen? Of zeg ik nu iets heel stoms (zeker niet de bedoeling!)?

Recovery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 11:23

Dankjulliewel allebei! <3

Ik probeer inderdaad licht verteerbare dingen te eten, het is gewoon een beetje uitproberen denk ik. Als ik iets eet wat in olie is gebakken of bv boter, heb ik namelijk ook last. Wat ik veel eet zijn bonen/erwten en dergelijke die gelukkig erg vullend zijn en veel proteïnen bevatten die ik nodig heb als vegetariër :) ondanks het feit dat ik dus probeer zo min mogelijk te eten, heb ik wel weer altijd gelet op veel voedingsstoffen, dus ervoor zorgen dat ik genoeg eiwitten binnenkrijg bijvoorbeeld.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:50

Recovery, ik vind jou zo stoer en sterk! _/-\o_

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:30

Recovery schreef:
Dankjulliewel allebei! <3

Ik probeer inderdaad licht verteerbare dingen te eten, het is gewoon een beetje uitproberen denk ik. Als ik iets eet wat in olie is gebakken of bv boter, heb ik namelijk ook last. Wat ik veel eet zijn bonen/erwten en dergelijke die gelukkig erg vullend zijn en veel proteïnen bevatten die ik nodig heb als vegetariër :) ondanks het feit dat ik dus probeer zo min mogelijk te eten, heb ik wel weer altijd gelet op veel voedingsstoffen, dus ervoor zorgen dat ik genoeg eiwitten binnenkrijg bijvoorbeeld.

Goed dat je vegetarier bent. Dan kun je eten wat je wilt zonder dat je een schuldgevoel hoeft te hebben. En het is ook beter voor de lijn. Die paardentherapie lijkt me ook goed want door de omgang met dieren kom je in contact met de natuur en ga je vanzelf ook op een natuurlijke manier eten. Dat kun je leren van dieren.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:47

Anjali, het lijkt me niet het beste om tegen iemand met een eetstoornis en ondergewicht te zeggen dat vegetariër zijn beter is voor de lijn...

TS ik volg al een tijdje en ik ben blij om te lezen dat het beter met je gaat!
Qua BMI zit ik op hetzelfde als jij maar ik probeer al jaren aan te komen :') Ben ooit een paar kg zwaarder geweest en dan voel je je echt zoooveel beter. Ik zie dat je dat nu ook merkt, en dat is denk ik een goed gevoel om vast te kunnen houden. Mocht je terug vallen, kun je daar aan denken misschien.
Fijn dat het je nu in ieder geval kracht geeft om vol te houden!

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:04

Ik kom pas net dit topic tegen en heb niet alles doorgelezen, maar ik wil wel even zeggen dat ik echt een glimlach op m'n gezicht krijg als ik je laatste berichtjes lees!
Je hebt echt het volste recht om trots op jezelf te zijn. +:)+
Ga vooral zo door, en ik blijf ook zeker volgen :)

Recovery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 08:57

Bedankt voor jullie reacties!

@anjali, dat is eigenlijk niet waar, dat vegetariër beter is voor de lijn. Veel vleesvervangers bevatten veel suikers en zout om smaak te geven, terwijl bv magere kipfilet dan beter is qua kcal. Ik heb zelfs een tijd lang vegetariër zijn willen opgeven zodat ik bv magere kipfilet kon eten. Gelukkig niet gedaan.

@macs, Dankje, jij ook veel succes!

@Chinas, dankjewel, heel lief van je :)

Weer een paar goede dagen gehad! Afscheidsfeestje afgelopen zaterdag was erg leuk :) Deze week slaap ik bij een vriendin, maar gelukkig regel ik veel van mijn eten nog steeds zelf, want anders geeft het erg veel stress.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:54

Ik vind je sterk overkomen Recovery. Knap dat je dit allemaal al zo kunt

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:34

Hoe gaat het nu met je, TS?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:41

Ik zie je topic nu pas en ben helaas even te moe om alles te lezen. Maar ik vroeg me af: lees je graag? Ik heb veel boeken gelezen over eetstoornissen maar het boek wat er voor mij echt met kop en schouders bovenuit steekt is Hoe ik mijzelf halveerde en de anorexia weer te boven kwam. Ik denk dat je veel zult kunnen herkennen in haar verhaal en misschien ook hoop en tips op kunt doen voor de weg naar een normale relatie met eten.

Recovery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 23:32

Ten eerste, sorry voor mijn late berichtje.

@Alwiene, dankjewel! Ik hou heel erg van lezen dus ik zal er zeker naar kijken.

Hier ging het de afgelopen tijd echt heel goed, ik kan bijna zeggen dat mijn eten weer zo goed als normaal was. Helaas afgelopen zondag weer terug verhuisd naar mijn moeder en sinds toen weer wat minder goed. Ik heb afscheid moeten nemen van mijn vriend, mijn vrienden en de verzorgpaarden (mijn vader heeft wel hele leuke foto's gemaakt van me met de 2 pony's, als iemand het leuk vind om ze te zien, ik deel ze graag via PB :D ). Maar sinds ik terug ben toch meer stress. Zondagavond een ontzettend stress en huil moment omdat ik geen ontbijt had voor maandag. Ik was het zo gewend dat ik natuurlijk telkens zelf mijn eten regelde en gewoon altijd mijn 0% vet Griekse yoghurt, quinoa oid had dat ik was vergeten dat ik dat niet zou hebben bij mijn moeder. En winkels zijn hier dicht op zondag (en al helemaal in de avond). Wat het toen nog erger maakte was dat mijn moeder dan brood, cake, pannenkoeken en poffertjes ging voorstellen. Ze heeft heel veel eten in huis gehaald die ik vroeger lekker vond, maar het lukt me niet om dat te eten, en ik raak er zo van in de stress. Ik heb aan haar gevraagd of ze het makkelijk vind als ik een lijstje maak met Groen, Oranje en Rood voedsel. Dus rood is eng, groen is prima. Rood voedsel is bijvoorbeeld wit brood, olie, aardappel. Oranje zou dan zijn olijfolie, vega burgers (afhankelijk van het merk), banaan. Groen is rauwe/gekookte groentes, meeste fruit, quinoa. Dat vond ze wel goed dus dat ga ik doen, maar dan hadden we het bijvoorbeeld over het feit dat ze Soya olie gebruikt in veel gerechten en ik zei 'oh, ik weet niet in welke categorie dat past, want ik ken het niet'. Haar reactie is dan meteen 'dan is het dus groen', ik: 'nee, dan is het dus rood'. Ze begreep niet dat het dan rood was, want ze zei dat het makkelijker is als ik het dan in groen plaats. Dat zou ik inderdaad ook graag willen, maar als het zo makkelijk was, dan had ik geen probleem gehad. Ook dat ze dan constant zegt 'maar dit vond je vroeger lekker, maar dat vond je vroeger lekker' Ja. Ik vind het nog steeds lekker. Ik wil graag brood, ik wil graag ijs, ik wil graag chocolade, maar iets in mij wil het niet. Ik wil niet al dat voedsel in mij stoppen, want het maakt me slecht en lelijk en een mislukking. Ik wil ook graag terug naar vroeger.
Ook zei ze vandaag dat ze zich nu niet echt zorgen maakt om me omdat ik zelf inzie dat ik een probleem heb. Mijn eerste gedachte was toen direct 'laat haar dan maar zien dat ze zich wel zorgen om me moet maken' en 'misschien kiest mijn vader dan ook eens voor mij in plaats voor zijn vriendin'. Ik denk dan direct 'nee, stop, dit wil ik niet'. Maar iets in mij wil zo graag dat ze echt eens tijd met me doorbrengen en dat ze echt een naar me luisteren en me zien staan. Uiteraard maken ze zich nu zorgen om me, dus ik zou dit helemaal niet moeten denken, want ik doe ze er zoveel pijn mee, maar ik weet niet waarom ik dit denk en doe.
Voor mijn moeder is het dan ook heel lastig om te geloven dat ik wel gelukkig ben (of in elk geval was). Ik was de afgelopen weken echt gelukkig en ze vroeg me hoe dat kan 'nou gewoon, omdat ik gelukkig was en blij met alles in mijn leven'. 'Waarom heb je dan een eetstoornis als je gelukkig bent? Dat kan helemaal niet tegelijk.' zei ze daarop. 'Dat weet ik niet, maar ik had er de afgelopen weken bijna geen last van, en ik was toen dus ook echt gelukkig'. 'Nee, dan hou je je zelf voor de gek en dan denk je dat je gelukkig bent, maar dat ben je niet.' Jawel! Schreeuw ik dan van binnen, ik was gelukkig, echt waar, maar ik ben het nu niet. Waarom mag ik niet gelukkig zijn?

Mijn moeder doet dit niet expres, het klinkt nu alsof ik het op haar schuif, en dat doe ik inderdaad, maar dat komt doordat ik op deze manier alles door denk wat iemand zegt. En doordat ik nu bijna constant met haar ben draai ik het een beetje verkeerd in mijn hoofd.
Gelukkig afgelopen dinsdag wel een sessie gehad bij PaardenPsyche, wat me echt heel erg heeft geholpen. Ze is zo ontzettend lief en ik kon veel met haar bespreken. Ook ben ik helemaal gek op de Shetlander :) Ook maandag bij de huisarts geweest en gewicht is weer een stuk beter! Komt ook doordat de laatste weken dus echt heel goed ging, omdat ik zo gelukkig was!

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:38

Hoi TS, ik had het even druk maar inmiddels bijgelezen!
Wat vervelend dag je bij je moeder weer meer stress hebt! Ik zou zo niet weten hoe ik iets kan zeggen dat helpt, dus ik h het bij veel sterkte en hou je taai!
Fijn dat PaardenPsyche helpt, kan je daar voorlopig mee door gaan?

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:07

zo te horen begrijpt je moeder niet waar jij mee worstelt. Is het een idee om voor haar een boek te kopen/lenen met die problematiek, zodat ze zich in kan lezen? Persoonlijk vond ik het wel een goed idee om je eten in kleuren onder te verdelen. Onder die voorwaarde dat je moeder niet gaat bepalen, waar wat onder hoort...
Ik hoop zo voor je dat je niet terugvalt. Je bent op de goede weg! Kom op meis! Je kan het! Ik ben eigenlijk meer een leesmens dan een reageerder, maar hier moest ik even op reageren. Dikke knuffel!

Recovery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 17:01

Het gaat nu een stuk beter! Mijn moeder leest er wel veel over en ze praat heel veel met vriendinnen erover, ze heeft soms alleen een aparte manier van communiceren met me. Ze bedoelt het dan meer als grap/spottend als ze zegt dat het onder groen valt, alleen dat neem ik dan nu dus verkeerd op. En ze meent het deels ook wel serieus.

Maar de laatste dagen gaat weer veel beter, momenteel op vakantie met mijn moeder en ook met Jet van PaardenPsyche afgesproken samen met mijn moeder dat ik zelf mijn eten bepaal en dat mijn moeder alleen ingrijpt als ik om hulp vraag of als ze ziet dat het niet goed meer gaat.

Recovery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 17:29

Even weer een update:

Hier gaat het een beetje op en neer, nieuwe studie dus nieuwe stress wat blijkbaar mijn eetstoornis weer wat heeft aangewakkerd -O-

Ik ging eigenlijk heel goed en snel omhoog met het herstel, dacht vaak zelfs dat er eigenlijk niks meer was. Bij de diëtiste geweest (eetschema gekregen dat ik echt niet kan volgen dus deze week weer erheen).

Ik heb veel moeite met mijn toenemende gewicht, maar artikelen/blogs zoals https://www.mirasol.net/blog/coping-wei ... ration.php helpen erg goed.

Ik was van plan mijn nieuwe studie in te gaan zonder iemand iets te vertellen, maar nadat ik hier heel wat slechte dagen had en mijn ouders een paar keer huilend had gebeld, toch maar 2 vrienden in vertrouwen genomen. Gelukkig zijn ze heel lief <3 Hier heb ik het echt heel erg naar mijn zin, studie past bij me, heb veel vrienden en leuke huisgenoten. Mijn kamer is best mooi, en heb hem helemaal versierd met kaartjes die ik van vrienden heb gekregen :)

In therapie zijn we constant bezig met de achterliggende problemen en die proberen op te lossen.

Wat ik echt heel erg mis is paardrijden, en dat hielp me ook altijd wel om te ontspannen dus momenteel ben ik opzoek naar een verzorgpaardje oid hier. Mocht ik die nou echt niet kunnen vinden, ga ik misschien af en toe een buitenrit maken, want ik wil niet zo graag weer wekelijks op de manege gaan rijden.

De weg naar volledig herstel is nog lang, maar ik neem gewoon lekker mijn tijd :D

Recovery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 10:01

Lieve Bokker die dit topic hebben gevolgd,

Dit is (hopelijk) het laatste berichtje van mij over mijn eetstoornis. Ik kan met trots vertellen dat ik hersteld ben :D

De afgelopen 2 jaar zijn erg zwaar geweest, maar ik heb er veel van geleerd. Ik ben nu 14 kg aangekomen, mijn BMI is van 15.4 naar 19.8 gegaan en ik begin echt weer spieren op te bouwen. Het lukt me alles weer te doen, ik heb het niet meer constant koud en ik schiet niet in de stress over eten. Mezelf wegen is nog steeds iets wat ik niet al te graag doe en kan dan wel even stressen, maar mijn gewicht maakt me niet zo veel meer uit. Ik ben (meestal) redelijk blij met wat ik zie in de spiegel en accepteer mijn lichaam nu. Heel soms komt het stemmetje nog terug, maar ik ben nu sterker en het lukt me om er tegen in te gaan. Ik geniet van het leven en van eten en ik ben blij dat ik zo veel steun heb kunnen ontvangen uit mijn omgeving.

Mijn grootste dank gaat uit naar Jet van paardenpsyche, want ze heeft me ontzettend veel geholpen bij mijn herstel!

Ik wil graag iets gaan doen met mijn eetstoornis, maar ik weet nog niet wat. Misschien vrijwilligerswerk ergens oid.
Ik ben blij dat ik 2017 zo kan afsluiten en kijk erg uit naar 2018! Fijne feestdagen voor jullie allemaal :)

Bedankt voor al jullie steun <3

Liefs

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:49

Wat een super berichtje! Wat kun jij ontzettend trots op jezelf zijn! Diep respect voor jou meid! +:)+

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:24

Wat knap zeg! Fijn om te horen en hopelijk blijf je goed voor jezelf zorgen!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:08

Hoi,

Ik wilde (en mocht) graag ook hier even zeggen hoe ontzettend trots ik op je ben, al weet je dat natuurlijk allang.
Je mag ook heel erg trots op jezelf zijn.
En ik hoop echt dat je in de toekomst nog iets met jouw ervaringen gaat doen want jouw verhaal is een mooie inspiratiebron voor anderen die in een soortgelijke situatie zitten.

Je bent een prachtige, krachtige jonge vrouw en ik vind het heel fijn dat ik een stukje van jouw pad met je mee heb mogen wandelen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:13

Wat fijn te lezen!!