Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Ten eerste: iedereen is anders en een behandelplan moet dus individueel zijn, goed beargumenteerd en met de cliënt besproken. (En uiteraard up to date 2017.)
Wat wel en niet gaat helpen weet je niet van te voren.
Ik ben beslist niet 'tegen' de secundaire of tertiaire gevolgen van een nare trigger aan te pakken ('trigger x' - amygdala zegt 'dat dit gevaarlijk kan zijn' - lichaam gaat in alarm - iemand denkt een hartaanval te krijgen).
Maar persoonlijk zou ik liever eerst de trigger de nek om draaien; dat werkt vaak sneller, zonder dat dit ten koste van grondigheid gaat.
VogeltjeM schreef:De behandeling die xyzutu beschrijft, is anno 2017 de meest wetenschappelijk bewezen methode voor het aanpakken van de paniekstoornis.
(...)
Dus wat stel jij je dan voor bij "anno 2017" en "de trigger de nek omdraaien, wat sneller werkt"?
Cayenne schreef:Het valt me op dat veel therapeuten en psychologen zich hier in tegenspreken. De één gelooft erin dat je het beter iedere dag kunt slikken voor een 'stabielere basis'. De ander vind dat onzin en raad aan om het alleen te doen wanneer er een paniekaanval op treed. Ik ben er nog niet uit wat het beste werkt.
Janneke2 schreef:VogeltjeM schreef:De behandeling die xyzutu beschrijft, is anno 2017 de meest wetenschappelijk bewezen methode voor het aanpakken van de paniekstoornis.
(...)
Dus wat stel jij je dan voor bij "anno 2017" en "de trigger de nek omdraaien, wat sneller werkt"?
...als verklaard fan van emdr voel ik mij nu lichtelijk betrapt!
Maar dat is wat ik mij voorstel bij 'de trigger de nek omdraaien' (wat per trigger snel kan gaan) in de hoop dat 'de rust' (= de trigger is neutraal geworden) plus de positieve gedachte/gevoel over jezelf generaliseren.
En dan de week erna (oid) de 'second worst' trigger de nek omdraaien, enz.
Cayenne schreef:Xyzutu2: ik denk dat wij oefeningen uit dezelfde module krijgen. Ook touwtje springen en je hoofd tussen je knieën toevallig?
VogeltjeM schreef:Er wordt momenteel best veel interessant onderzoek gedaan naar de werking van EMDR bij de paniekstoornis. Volgens mij zijn de resultaten wisselend.
vidya schreef:Het is er eentje van velen. Ik heb agorafobie ontwikkeld na een hele heftige burn out 10 jaar terug. Ik ben drie maanden de deur niet uitgeweest, dat vond ik te spannend. Maar met behulp van een zelfhulpboek en een psych op afstand, heb ik alles weer opgebouwd.
Citaat:Betekent, ik functioneer weer maar dan met paniek.
Citaat:Meerdere professionals gezien. Dus ik hoop dat de ademtherapie het laatste zetje geeft. Ik heb pas volgende week mijn eerste afspraak.
Citaat:Ik merk dat ik het steeds meer een gevecht begin te vinden. Vooral wanneer je even in een dip raakt. Wat doen jullie op zulke momenten?