Gegeneraliseerde angststoornis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Gegeneraliseerde angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:48

Voor alle duidelijkheid wil ik even reageren op 'dat het niet helpt, onnodig wreed of onzin is'.

Ten eerste: iedereen is anders en een behandelplan moet dus individueel zijn, goed beargumenteerd en met de cliënt besproken. (En uiteraard up to date 2017.)

Wat wel en niet gaat helpen weet je niet van te voren.

Ik ben beslist niet 'tegen' de secundaire of tertiaire gevolgen van een nare trigger aan te pakken ('trigger x' - amygdala zegt 'dat dit gevaarlijk kan zijn' - lichaam gaat in alarm - iemand denkt een hartaanval te krijgen).
Maar persoonlijk zou ik liever eerst de trigger de nek om draaien; dat werkt vaak sneller, zonder dat dit ten koste van grondigheid gaat. Blijft de angst voor een hartaanval ('stap 3'), dan kan (al dan niet na een cardiologische check up) geoefend worden met die trap op en neer hollen. Etc.

Het woord wreed heb ik niet in de mond genomen, maar ik ben erg blij dat ik in de tijd dat ik een actief Mororeflex had, ik niet rond werd gedraaid onder het motto van 'we gaan de duizeligheid desensitiseren'.
Desensitiseren kan zeer zeker zin hebben.
Maar als je drie evenwichtssystemen niet goed met elkaar communiceren en een primitief reflex uitlokken, zijn andere maatregelen nodig - en is rondgedraaid worden een onthutsende ervaring (die traumatisch kan zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:05

Daar ben ik het helemaal mee eens; als je lichamelijk niet tegen ademhalingsoefeningen of evenwichtsoefeningen (of wat voor oefeningen dan ook eigenlijk) kunt, dan moet je ze gewoon niet doen. Daar was deze methode trouwens ook heel duidelijk in; als je dat lichamelijke deel niet kon doen dan kon je gewoon verder met het cognitieve deel, want dat kun je dan wel gewoon volgen.

Ik snap trouwens wel dat je liever meteen de wortel aanpakt en dan pas de eventueel overgebleven zijscheutjes wegsnoeit, maar soms is de andersom-methode ook gewoon doeltreffend. Ik had het zelf ook niet verwacht, ik dacht 'dit is zo groot en ongrijpbaar en alles overstijgend, dit gaat nooit reageren op een pilletje en wat oefeningen' maar dat deed het uiteindelijk wel. Maar goed, ik was dan ook gewoon in staat om de oefeningen te doen die ik wel kon laten en de oefeningen te laten die ik niet kon/wilde, dus daar heb ik ook geen trauma aan overgehouden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 03:13

Welkom Tribunals en xyzutu2. Tribunals, krijg jij hulp bij je angstproblemen?

Xyzutu2: ik denk dat wij oefeningen uit dezelfde module krijgen. Ook touwtje springen en je hoofd tussen je knieën toevallig?
Ik vind het fijn om te horen dat het bij jou helpt! Maar zoals iemand al beschreef denk ik dat deze methode gewoon niet voor iedereen werkt. Bij het hyperventileren krijg ik serieus lucht te kort omdat ik van nature al snel wat kortademig ben. Ik heb dan ook echt het gevoel alsof ik om val en mijn lage bloeddruk werkt dan ook niet mee (ben al regelmatig omgevallen).
Overigens doe ik qua medicatiebeleid eigenlijk hetzelfde als jij. Mijn psychiater schreef 2 keer oxazepam per dag voor, maar ik heb dat nooit gedaan omdat ik niet verslaafd wil raken. Het valt me op dat veel therapeuten en psychologen zich hier in tegenspreken. De één gelooft erin dat je het beter iedere dag kunt slikken voor een 'stabielere basis'. De ander vind dat onzin en raad aan om het alleen te doen wanneer er een paniekaanval op treed. Ik ben er nog niet uit wat het beste werkt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 07:27

Janneke2 schreef:
Ten eerste: iedereen is anders en een behandelplan moet dus individueel zijn, goed beargumenteerd en met de cliënt besproken. (En uiteraard up to date 2017.)

Wat wel en niet gaat helpen weet je niet van te voren.

Ik ben beslist niet 'tegen' de secundaire of tertiaire gevolgen van een nare trigger aan te pakken ('trigger x' - amygdala zegt 'dat dit gevaarlijk kan zijn' - lichaam gaat in alarm - iemand denkt een hartaanval te krijgen).
Maar persoonlijk zou ik liever eerst de trigger de nek om draaien; dat werkt vaak sneller, zonder dat dit ten koste van grondigheid gaat.

De behandeling die xyzutu beschrijft, is anno 2017 de meest wetenschappelijk bewezen methode voor het aanpakken van de paniekstoornis. Bovendien is het ook nog één van de meest effectieve protocollen die er bestaan qua patiëntengroep die er succesvol mee wordt behandeld en van de klachten af komt qua procenten. Dus wat stel jij je dan voor bij "anno 2017" en "de trigger de nek omdraaien, wat sneller werkt"? Als ik een stoornis zou hebben, zou ik absoluut willen dat mijn behandelaar eerst de wetenschappelijk bewezen methode probeert, die aantoonbaar effectief is voor de meeste mensen. Als dat dan voor mij niet werkt, kunnen we altijd nog verder zoeken.

Overigens is er voor de gegeneraliseerde angststoornis ook zo'n GGZ-richtlijn met aangewezen behandeling(en), gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:00

@ Cayenne, bedankt. :) ik heb voorheen erg slechte ervaringen gehad met psychologen en opnames, dus de stap om opnieuw hulp te zoeken is voor mij heel groot. Wel ben ik inmiddels zover dat ik weet dat dit niet langer kan zo dus ga ik me er toch weer aan proberen te wagen. Vind het ook best ‘vreemd’ om er over te praten op een openbaar forum, maar ik denk dat lotgenoten juist ook veel steun kunnen geven aan elkaar. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:38

VogeltjeM schreef:
De behandeling die xyzutu beschrijft, is anno 2017 de meest wetenschappelijk bewezen methode voor het aanpakken van de paniekstoornis.
(...)
Dus wat stel jij je dan voor bij "anno 2017" en "de trigger de nek omdraaien, wat sneller werkt"?

...als verklaard fan van emdr voel ik mij nu lichtelijk betrapt!
;)
Maar dat is wat ik mij voorstel bij 'de trigger de nek omdraaien' (wat per trigger snel kan gaan) in de hoop dat 'de rust' (= de trigger is neutraal geworden) plus de positieve gedachte/gevoel over jezelf generaliseren.
En dan de week erna (oid) de 'second worst' trigger de nek omdraaien, enz.

@Cayenne: groot gelijk dat je niet verslaafd wil raken aan valium of haar zusjes! Als er idd echt een pil nodig is 'voor een stabiele basis' zijn er wel andere middelen. Van GABA tot L- tryptofaan tot betablokkers en AD.
En dan de valium hetzij om bij een heftige trigger een paniekaanval te voorkomen hetzij in die paniekaanval zelf.
('Een weetje' mbt valium: je kunt emdr doen met valium, maar 'dan werkt het maar half'. Dat is hopelijk genoeg om de valium af te bouwen - daarna is de vuistregel dat je alle emdr sessies 'opnieuw' doet, waarbij je zogezegd dingen kunt bereiken die eerst door de valium weg werden gehouden.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:31

Cayenne schreef:
Het valt me op dat veel therapeuten en psychologen zich hier in tegenspreken. De één gelooft erin dat je het beter iedere dag kunt slikken voor een 'stabielere basis'. De ander vind dat onzin en raad aan om het alleen te doen wanneer er een paniekaanval op treed. Ik ben er nog niet uit wat het beste werkt.

De mijne was trouwens geen voorstander van iedere dag als het ware bij het ontbijt een preventieve angstremmende pil nemen. Zijn idee was om hem te nemen als je aan een activiteit gaat beginnen waarvan je vrij zeker weet dat die een aanval kan uitlokken. Dus stel dat ik twee dagen thuis zou kunnen blijven zonder iets inspannends te doen, dan zou ik geen pammetje nemen. Wel voordat ik ergens naartoe ging. En naarmate je meer gewend raakt aan dat die activiteit zonder angsaanvallen gebeurt, vergeet je vanzelf steeds vaker dat preventieve pammetje in te nemen, of neem je hem steeds later in. Bijvoorbeeld als het drie dagen goed is gegaan, je gaat weer naar een drukke plek, je voelt jezelf al licht zenuwachtig worden en neemt hem dan in. In het begin van de behandeling is dat vaak al te laat omdat je de eerste waarschuwingssignalen nog niet hebt leren herkennen (en als je ze wel herkent je ze gewoon negeert en erdoorheen buffelt want je moet je niet aanstellen, iedereen kan in een supermarkt staan 8-) ).

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:53

Janneke2 schreef:
VogeltjeM schreef:
De behandeling die xyzutu beschrijft, is anno 2017 de meest wetenschappelijk bewezen methode voor het aanpakken van de paniekstoornis.
(...)
Dus wat stel jij je dan voor bij "anno 2017" en "de trigger de nek omdraaien, wat sneller werkt"?

...als verklaard fan van emdr voel ik mij nu lichtelijk betrapt!
;)
Maar dat is wat ik mij voorstel bij 'de trigger de nek omdraaien' (wat per trigger snel kan gaan) in de hoop dat 'de rust' (= de trigger is neutraal geworden) plus de positieve gedachte/gevoel over jezelf generaliseren.
En dan de week erna (oid) de 'second worst' trigger de nek omdraaien, enz.

Er wordt momenteel best veel interessant onderzoek gedaan naar de werking van EMDR bij de paniekstoornis. Volgens mij zijn de resultaten wisselend. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:31

Cayenne schreef:
Xyzutu2: ik denk dat wij oefeningen uit dezelfde module krijgen. Ook touwtje springen en je hoofd tussen je knieën toevallig?

Hoofd tussen je knieen inderdaad ook, maar die heb ik overgeslagen omdat ik een evenwichtsstoornis heb (draaiduizeligheid) en die had ik tijdens de module nogal heftig, dus als ik dan dat soort oefening zou doen dan viel ik om. Vast ook heel leerzaam om dat te voelen, maar die heb ik maar even overgeslagen en deed dus de andere. ;) Er stond een heel lijstje, helaas ben ik vergeten wat er nog meer in stond, maar de grote gemeenschappelijke deler was dat het dingen waren die ervoor zorgden dat je je lichamelijk rot gaat voelen terwijl dat gevoel verder niet schadelijk voor je lichaam is (als je tenminste niet van je stoel valt ;) ).
Toen ik dat doorkreeg begon ik ook zelf oefeningen te verzinnen die specifiek op mijn situatie van toepassing waren. Heel plastisch: stel dat je lichaam helemaal mega-hyper-hysterisch reageert op gevoel in je darmen en dan meteen in paniek raakt, dan kun je dus gaan oefenen met niet meteen naar de wc gaan als je moet poepen/plassen. Als je dat 5-10-20 minuten op kan houden, dan leer je dat een beetje darmgevoel heel naar is, maar het niet meteen het einde betekent, plus dat je eigenlijk beter bent in het gevoel gewoon dragen en ondergaan dan je waarschijnlijk denkt.
Vaak is er tijdens een paniekaanval een lichamelijke sensatie die het naarst is. Bij de een is dat het verliezen van de controle over de ademhaling, bij de ander is dat de hartslag die ineens torenhoog is, bij weer een ander is het het gevoel van zweet en ga zo maar door. Als je die lichamelijke omstandigheden nabootst dan kun je in alle 'rust' ;) nagaan of dat ene elementje wel zo rampzalig is. En eens voelen hoe het echt voelt, en hoe het voelt als het erger wordt en hoe het voelt als het weer langzaam kalmeert. Ik zat dus na verloop van tijd tijdens een paniekaanval continu mijn hartslag te meten om te kijken of die al iets zakte. :')

Als ik voor die training een paniekaanval kreeg, dan zag het er zo uit:
Begin: Ik voel de paniek opkomen: gewoon alle symptomen negeren/wegduwen
Midden: Help, nu hebt ik een echte paniekaanval: niets laten merken aan de buitenwereld en alle symptomen proberen te onderdrukken, proberen niet te denken aan dan ik misselijk ben, duizelig ben, mijn hartslag door het plafond gaat, ik niet meer normaal kan ademen enz
Eind: Zo snel mogelijk vergeten wat er gebeurd is en de volgende keer deze situatie vermijden. :+

Toen ik de training ging doen werd het langzaam:
Begin: help, ik voel de paniek aankomen; wat voel ik precies? Herken ik dit gevoel? Laat ik het gewoon eens voelen
Midden: Yep, echte paniekaanval alle lichamelijke ellende die daarbij hoort: dit ken ik, al deze nare sensaties heb ik al eens gevolgd en ik weet ook dat ze weer zakken als ik ze gewoon de tijd geef. Mezelf proberen af te leiden met dingen waarvan ik weet dat ze de stress iets verlagen en dat lichaam maar gewoon laten doen wat het nu blijkbaar moet doen.
Eind: Ik heb alles bewust gevoeld wat de paniek me aandeed en ik leef nog steeds, plus ik weet nu beter in welke fases die paniek lichamelijk/emotioneel door mijn lichaam volgt. Volgende keer kan ik de signalen waarschijnlijk iets eerder herkennen en dat rotgevoel beter relativeren: ik ga niet dood, het voelt alleen maar zo, en terwijl ik wacht tot dat gevoel weer voorbij gaat kan ik mezelf afleiden met afleiding, muziek luisteren, me de vorige keren herinneren waarin dat gevoel weer verdween, me echt focussen op alles wat ik nu voel om die sensaties nog beter te kunnen herinneren als onschuldig, en eventueel een pil nemen als ik de controle echt dreig te verliezen.
Het voelt nog steeds even naar, maar omdat ik het al eens eerder bewust gevoeld heb weet ik waar ik mee te maken heb, in plaats van mijn kop in het zand te steken en te hopen dat het ooit voorbij gaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 19:01

VogeltjeM schreef:
Er wordt momenteel best veel interessant onderzoek gedaan naar de werking van EMDR bij de paniekstoornis. Volgens mij zijn de resultaten wisselend. :)

Zeker: er wordt (gelukkig maar) veel onderzoek naar emdr gedaan.
Een van mijn meest recent gelezen artikelen staat hier:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4820440/

Met een braaf lemma over het feit dat tot op de huidige dag 'de wetenschappelijke gemeenschap' "verdeeld" zou zijn over emdr.
(Dat gaat voor driekwart over oneigenlijkheden: malle aannames, niet vergelijkbare onderzoeken toch 'bij elkaar optellen', etc.)

De "makke" is alleen dat als je gericht zoekt naar gas (engels: gad) dat je weinig artikelen krijgt.
(Ik zoek zelden op 'paniekstoornis'.)
Emdr wordt massaal gekoppeld aan ptss. Niet echt ten onrechte, overigens.
Bovenstaand artikel gaat in neurologische zin over een aantal mechanismen die (waarschijnlijk) ook wel spelen in gas, maar er blijft een soort vertaalslag tussen zitten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 08:16

Ik heb in het verleden al EMDR gehad voor mijn PTSS en zal het in de toekomst opnieuw krijgen.
Voor mij heeft het toen heel veel goeds gedaan. Momenteel ben ik er alleen nog niet aan toe om het weer te ondergaan.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:33

Hey meiden,

Hoe is het nu met jullie? Ik vind dit topic en het leek me wel leuk om mee te praten. Heb zelf ook jaren last van angst en opnames gehad.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:32

Hoi Still Angel,
rot hoor, om al jaren last van angst te hebben...! Heb je een idee over hoe het is begonnen of was het er op een kwade dag opeens?
Ben je momenteel in therapie?

Met mij gaat het al weer een tijd goed.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:13

meld mij ook.

Heb ook een angst stoornis gehad.
Gebruik antidepressiva wat goed werkt en gebruik nog slaap medicatie.

Heb het programma gevolgd van Geert Verschave waar ik veel aan heb gehad.
Luister het regelmatig terug.

Heb ook EMDR gehad, maar dat was meer voor een nare ervaring wat ik heb meegemaakt dan voor de angst stoornis zelf.

Heb ook een tijdje bij de psycholoog gelopen, een ding wat daar fout ging was dat hij mijn wilde dwingen een negatieve ervaring aan te gaan. Ik was toen heel bang om alleen thuis te zijn.
Volgens hem moest ik het gewoon doen, maar ik had geen handvatten om de angst aan te pakken.
Van plaats dat ik de volgende ochtend trots wakker werd van "heb ik toch mooi even geflikt in mijn eentje" werd ik wakker met het gevoel "ben blij dat ik weer een nacht overleefd heb, ow nu komt er weer een aan"".

Ik zakte steeds dieper weg, angst gevoelens werden erger, hartkloppingen heel de dag, moe, piekeren, onrustige ademhaling. Niet meer auto durven rijden, niet meer alleen thuis willen zijn, niet meer op drukke plaatsen willen zijn ect.

Toen heb ik gegoogeld en kwam het programma van Geert tegen, die heb ik gevolgd en vond daar de handvatten die ik nodig had.
Heb daarnaast nog gesprekken gehad met een andere psycholoog .

Voor nu gaat het al een tijd goed, ik weet niet hoeveel invloed de medicatie heeft op mijn angst.
Heb nog wel eens angstige momenten, maar dat is goed onder controle te houden.

ooit moet ik natuurlijk weer afbouwen met de medicatie, dat vind ik wel reuze spannend.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 13:27

Hier PTSS, met daarnaast ook een vrij ernstige gegeneraliseerde angststoornis. Ik pieker veel, stress om de meest kleine dingen (waarvan ik ergens weet dat het volkomen onzinnig is), heb flinke angstaanvallen dat kan uitmonden in hyperventileren en heb daarnaast ook nog eens flinke verlatingsangst.
Dit is trouwens maar een deel van de klachten. Medicatie heeft bij mij nauwelijks effect.
Daarnaast heb ik ook nog eens een flinke slaapstoornis en ga ik mede door alle klachten straks mijn baan kwijt raken, wat de angst ook nog eens versterkt :\

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:30

Ik heb de angststoornis sinds vorig jaar juli. In augustus gestart met citalopram en daar 3 maanden bijwerkingen van gehad. Ook slik ik dus al vanaf september Lorazepam, daarvoor Oxazepam en Alprazolam en soms ook een tijdje niks. Langzaamaan ben ik vanaf november uit het dal gaan klimmen met behulp van de psycholoog, psychiater en een verpleegkundige. Ik had wel dipjes maar die waren te handelen. Sinds maandag een serieuze terugval, ik ben weer continue misselijk, geen eetlust dus, hoge hartslag, droge mond en huil erg veel. Ik voelde angstsensaties weer inmijn armen, benen enbuik. Niet zo scherp als voor de AD. Maar het is er wel. Dus ben ik daar weer angstig om. Ik probeer me sterk te houden maar het valt niet mee. Volgens mijn behandelaars hoort het erbij. We zitten best op een cruciaal moment in de behandeling, er wordt veel bij me weggenomen qua gedrag en gedachten die niet helpend zijn maar nu ontstaat er een soort van gat. Want wat komt daarvoor terug. Daar wordt nu hard aan gewerkt maar het heeft tijd nodig. Ik kreeg maandag ook op een beroerd tijdstip heel slecht nieuws wat familie betreft, zulke dingen kan ik dus nog niet echt aan. Ik voel me ook erg onrustig.
Dat manlief met een burnout gedeeltelijk thuis zit helpt ook niet, ik maak me ook zorgen om hem.
Ik zou willen dat ik een puntje van licht zag ergens. Maar toch geloof ik dat dat komt, maar ja, wanneer?

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:09

Even een schopje. :D

Ik ga/ben eindelijk in behandeling. (In het ziekenhuis) Paar weken geleden een intake gehad en binnenkort heb ik mijn eerste afspraak voor EMDR. Ben heel benieuwd wat dat doet.

Ik ben zo klaar met deze stoornis, het hangt aan me, zo ben ik niet. :=

Ik ben bijna klaar met school, nog 7 examens te gaan. Om mezelf naar school te krijgen is al een hele uitdaging tegenwoordig.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 23:47

Ik schop ook even. Blijkbaar is een angststoornis niet zo makkelijk om over te praten (want het wekt weer stress op) als andere Topics.

En dat vind ik jammer! Ik heb al 10 jaar last van een paniekstoornis en krijg binnenkort behandeling voor chronische hyperventilatie wat ik er als cadeautje bij heb gekregen.

Leven met angst is zo belemmerend en ik vind dat er eigenlijk maar weinig begrip is uit de omgeving. Of er is wel een soort begrip maar niemand kan zich er echt iets bij voorstellen als je t niet hebt meegemaakt. En dat maakt t lastig om over te praten.

Ik zit in een restaurant, het is gezellig. Er gaan wat drankjes rond. Ik twijfel.. Alcohol wil nog wel eens wat uitlokken. Ach.. Wat zou t? Half uur later trek ik wit weg. Ga dwangmatig naar t toilet want m'n buik speelt ook op en ik raak spontaan misselijk. Daag paniekaanval, daar was je weer. Een golf warmte trekt door m'n lijf. M'n hart bonst in m'n hoofd. M'n vingers trillen en ik denk echt dat ik ga overgeven. Alles wordt vaag, ik kan niet meer goed nadenken. Leg dat maar eens uit aan je vrienden. Waarom je eerder dan gepland naar huis wilt. Waarom je zo loopt te gapen en boeren (hyperen) en onrustig aan tafel zit. Eindelijk t toetje, ik krijg t niet weg. Hierna even ene korte wandeling.. Naaar de auto. He, ik voel me al weer wat beter.
.. Ik kom thuis... Gesloopt, wat een avond.

...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:17

Rot hoor Vidya...!
De pest is, dat 'alles' een trigger kan zijn voor angst.
En dat angst weliswaar compleet logisch is, maar zich buiten je logische verstand afspeelt en dus dat 'jezelf troostend toespreken' maar erg weinig helpt.

En 'griezelige dingen toch doen' is een hachelijk (en dus verboden) advies.
Soms wordt de angst kleiner door het vaak te doen - dat is op zich prima. Maar dat maatwerk en goed aanvoelen aan het einde van een succesvolle therapie.
Maar die garantie (dat als je het vaak doet het minder eng gaat worden) bestaat absoluut niet. Het is ook niet gebaseerd op kennis van het overlevingsinstinct. "Vechten" tegen je angst, dwz je eigen overlevingsinstinct kost bakken energie en levert enkel stress op. En de stress kan weer nieuwe ellende opleveren.

Heb je een idee hoe alcohol voor jou een trigger is geworden...?

Ik vind het ook rot dat je al 10 jaar met deze ellende rondloopt...!

Wat ga je doen rondom chronische hyperventilatie...? (Dat je middenrif spieren hypertoon zijn geworden en dus niet optimaal kunnen functioneren geloof ik grif.)

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:36

Het is er eentje van velen. Ik heb agorafobie ontwikkeld na een hele heftige burn out 10 jaar terug. Ik ben drie maanden de deur niet uitgeweest, dat vond ik te spannend. Maar met behulp van een zelfhulpboek en een psych op afstand, heb ik alles weer opgebouwd.

Ik had gehoopt op een volledig herstel maar ik blijf al jaren hangen op zo'n 60 - 70 %. Betekent, ik functioneer weer maar dan met paniek. Meerdere professionals gezien. Dus ik hoop dat de ademtherapie het laatste zetje geeft. Ik heb pas volgende week mijn eerste afspraak.

Ik merk dat ik het steeds meer een gevecht begin te vinden. Vooral wanneer je even in een dip raakt. Wat doen jullie op zulke momenten?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:27

vidya schreef:
Het is er eentje van velen. Ik heb agorafobie ontwikkeld na een hele heftige burn out 10 jaar terug. Ik ben drie maanden de deur niet uitgeweest, dat vond ik te spannend. Maar met behulp van een zelfhulpboek en een psych op afstand, heb ik alles weer opgebouwd.

Zo - burn out is heftig...!
Voor mijn geestesoog is dat het idee dat je jarenlang over je grenzen bent gegaan en op adrenaline leefde - tot het begrijpelijkerwijs op was.
En dat je lichaam de compleet terechte beslissing heeft genomen 'dit nooit meer'.
En die beslissing zelf is uitstekend en hoeft echt niet herzien te worden, maar de 'instinctieve uitwerking' van die beslissing hoeft jou het leven niet zuur te maken.

Citaat:
Betekent, ik functioneer weer maar dan met paniek.

...om uit je vel te springen!
Je bent geen machine die moet 'functioneren' - je bent een mens.
En het zou wel fijn zijn als er elegant werd omgegaan met de nasleep van de burn out.
Citaat:
Meerdere professionals gezien. Dus ik hoop dat de ademtherapie het laatste zetje geeft. Ik heb pas volgende week mijn eerste afspraak.

"Proberen, altijd...!" roept het enthousiaste deel van mij.

Maar mijn logische verstand stelt, dat angst een goed te herstellen reactie is van je overlevingsinstinct. Het is het effectiefsye om op 'instinctief' niveau aan te pakken. En al die 'secondaire' zaken pas daarna aan te pakken. Dingen zoals hoog ademen, nare zaken denken, hoge hartslag, zintuigen wagenwijd open, etc.
Citaat:
Ik merk dat ik het steeds meer een gevecht begin te vinden. Vooral wanneer je even in een dip raakt. Wat doen jullie op zulke momenten?

Ik probeer het gevecht te weigeren.
Mijn instinct probeert mij in leven te houden - prima.
Maar waarom ter wereld is het alarm nu dan toch afgegaan...?
Gesteld dat ik dit snap kan ik meestal verschillen benoemen en dat helpt. (Ja, amygdala, het lijkt op situatie X in dat jaar. Klopt, maar het is vandaag en deze keer weet ik dit en ben ik niet alleen en doe ik zus etc etc.)

Snap ik er geen biet van, bel ik mijn hulptroepen. (Mijn emdr mevrouw, of de therapeute die gespecialiseerde kinesiologie doet.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:30

....wat goed kan helpen bij zaken rondom 'te hoog ademhalen': verbeter de conditie van je middenrifspieren. Dat verandert op den duur je ademhaling, zelfs als je slaapt.

Gelukkig kun je daar zelf dingen mee doen.

De belangrijkste ademhalings'spier' is je middenrif. (Dus niet de spieren waarmee je je ribben of je borstbeen optilt...!)
Nou is je middenrif een peesplaat maar die peesplaat beweeg je met behulp van spieren.
En die spieren zijn regelmatig (ook bij atleten en zangers, lui die normaliter veel van hun lichaam weten en er veel van vragen) hypertoon.
(Potjeslatijn voor: de spier werkt niet meer goed omdat er te veel spanning op staat/ die arme meid overvraagd is.)

Oefening 1 is yoga achtig.

Stap 1: zet je 2 handen in je zij, ter hoogte van je onderste ribben, zodat je je adembeweging voelt. Voel gewoon of je handen bewegen. (Idealiter gaan ze ietsje naar buiten en naar binnen, bij zwangerschapsgym leer je allerlei varianten ademhaling, maar dat hoeft nu niet.)
Het kan zittend, het mag staand en je kunt het eventueel (als je er handig in bent) ook liggend.
In feite doe je nog niets, je voelt alleen, zodat je een benul hebt van je adembeweging.

Stap 2: tijdens het inademen,
als je handen uit elkaar gaan,
houd je je ribben een KLEIN beetje tegen.
Er zijn lui die deze oefening 'het wedstrijdje' noemen: je ribben winnen de wedstrijd!!! Je handen gaan ietsje uiteen. (Hoeveel precies is NIET belangrijk en het kan verschillen van wat je tijdens stap 1 voelde.)

Stap 3 is het moeilijkste: als je inademing stopt, stop je.
Dwz.: ga niet door met lucht innemen "Het is gewoon goed".
EN: je handen stoppen ook.

Stap 4: tijdens de uitademing doe je niets met je handen. (Nu ja, ze liggen gewoon op je ribben, net als in stap 1, maar er wordt niet geduwd of getrokken, "die wedstrijd" is alleen tijdens het inademen.)

...en als je uitademing klaar is, is de uitademing gewoon klaar, je doet niets en je WACHT (...dit is een moeilijk punt...) op de inademing.

Zodra je inademing VANZELF begint, ga je weer een heel klein beetje tegenhouden.

Doe in het begin zo 2 of 3 keer "in en uit". En daarna ga je iets anders doen en evt. een paar uur later doe je het nog weer eens, als je zin hebt.
(Yoga oefeningen werken het beste "als je zin hebt", spieren trainen werkt het beste als je het met regelmaat doet - probeer daar een tussenweg in te vinden...!)
Gaat het goed, dwz. voelt het prettig (en ALLEEN dan!!) dan kun je de oefening steeds langer achter elkaar doen en steeds vaker - maar de optimist zegt, dat je soms na twee keer al geen hypertoon middenrif meer hebt. (Dat geldt voor de boffers, voor wanboffers kan het iets langer duren.)
Denkbaar merk je, dat je dieper of langzamer gaat ademen - dat is prima.
Soms merk je in feite niets - ook niet erg. (= Soms werkt de oefening wel degelijk, maar merk je simpelweg geen resultaat.)

Gaat dit goed, is er een aanvullende oefening.
Deze is meer een 'work out'.

;) koop ballonnen - en ga die opblazen.
Het belangrijkste is, ze net voorbij dat eerste punt te krijgen. Ben je niet in feeststemming, laat je het ding daarna weer leeg lopen. - En persoonlijk houd ik NIET van knappende ballonnen!!

Bij yoga wordt doorgaans gezegd, dat de oefeningen het beste werken als je er zin in hebt, bij work outs wordt doorgaans gezegd, dat het het beste is, om gewoon elke dag, of x keer in de week "te werken", spieren sterk maken doe je het beste met regelmaat.
Vind hier dus een tussenweg...!

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:40

Bedankt voor de oefeningen Janneke2! Ik zal er alvast mee beginnen.

Over het functioneren, het is wat ze noemen matige lijdensdruk. Met af en toe een dipje of soms een periode zonder klachten.

Ik snap dat ik geen machine ben, maar ik zal toch van huis moeten om te werken en mijn kindje van 1,5 heeft ook wel een mama nodig.

Uit t hoofd en in mijn lijf (ook al gaat deze vaker op de flip dan gewenst) helpt mij vaak goed. Maar de laatste tijd heb ik er maar weinig vertrouwen in door de hyperventilatie. En dat zorgt weer voor een verergering van de angst.
Ik snap best dat het niet meer zo gek moet als voor de burn out. Maar soms denk ik echt dat mijn lichaam uitzonderlijke prestaties levert gezien de staat van opwinding waarin het elke dag verkeerd.