Rommelende blaas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:33

Janneke2 schreef:
Nog een kleine tip: was je down under niet met water, maar met azijn.
Technisch gezien: de pH van water is 7 (neutraal) - de bacteriën die je vagina (...maar ook indirect vulva en blaas) gezond houden hebben een pH van 4 nodig. Azijn heeft dit.
(Ik koop bij de echte drogist "geest van azijn", 0,05 liter en giet dit scherpe goedje in een plastic literfles die ik verder volledig vul met kraanwater.)(0,95 liter - een verhouding van 1:20)

Hopelijk belt de HA zo meteen en hebben jullie een zinnig gesprek!

Zeer slecht idee! Absoluut niet doen. Laat de natuurlijke zuurgraad van je vagina gewoon zoals het is. Niet aan de slag gaan met azijn, yoghurt of wat dan ook.

Een linkje, niet perse van toepassing omdat je geen schimmelinfectie hebt, maar het gaan erom dat je er niks geks mee moet doen. Wil even anderen waarschuwen voordat ze dit advies gaan opvolgen...
https://www.thuisarts.nl/vaginale-afsch ... elinfectie
Quote:
Citaat:
"Om schimmelinfecties te voorkomen of het herstel te versnellen, kunt u een aantal dingen doen. Probeer de natuurlijke toestand van het vaginale slijmvlies zo weinig mogelijk te verstoren.

Spoel bij het douchen de schaamstreek van buiten met lauwwarm water af. Dat is voldoende. Het is niet nodig om u vaker of beter te wassen. De binnenkant van de vagina reinigt zichzelf.
Gebruik geen vaginale spoelingen, -zeep, -deodorant of andere middelen zoals tea-tree oil.
Deze middelen kunnen het slijmvlies van de vagina irriteren. Er is geen bewijs dat ze helpen.
Ook het gebruik van knoflook, probiotica of yoghurt met Lactobacillus Acidophilus helpt niet."

iirrssjjee

Re: Rommelende blaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 00:04

Heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als mijn post overbodig is.

Ik heb een periode gehad dat ik bijna elke maand (tegelijk met mijn menstruatie) een blaasontsteking had. Telkens op kweek gezet, maar nooit wat te vinden. Maar aangezien ik er zoveel pijn en last van had, gaven ze mij een kuurtje mee. Ik heb toen bijna een jaar lang antibiotica geslikt. Ook een echo laten maken etc van mijn blaas maar er was niks te vinden....

Jouw klachten klinken wel gewoon als blaasontsteking! Vraag gewoon een kuurtje hoor!

Succes ermee

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 02:13

Een jaar lang AB?! Dat lijkt me absoluut geen aanrader!

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 05:06

ik ben benieuwd wat hier uitkomt, niks aan zoiets.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 07:48

iirrssjjee schreef:
Heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als mijn post overbodig is.

Ik heb een periode gehad dat ik bijna elke maand (tegelijk met mijn menstruatie) een blaasontsteking had. Telkens op kweek gezet, maar nooit wat te vinden. Maar aangezien ik er zoveel pijn en last van had, gaven ze mij een kuurtje mee. Ik heb toen bijna een jaar lang antibiotica geslikt. Ook een echo laten maken etc van mijn blaas maar er was niks te vinden....

Jouw klachten klinken wel gewoon als blaasontsteking! Vraag gewoon een kuurtje hoor!

Succes ermee

Wel een beetje overbodig, maar toch bedankt voor de moeite die je hebt genomen om te reageren. Inmiddels heb ik 3 antibioticakuren achter de kiezen binnen 3 maanden. :o Ik ben echt niet van plan om nog langer zomaar antibiotica aan te nemen.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:10

Ik heb exact hetzelfde gehad maar uiteindelijk na een halfjaar en 8 ab kuren via de huusarts verder heb ik een verwijzing naar de uroloog gevraagd. Daar hebben ze ontdekt dst er littekenweefsel ontstond in mij blaaswand, door de ab kuren.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:47

Jolien -> laat je doorverwijzen naar een uroloog, waar jij nu zo te horen last van heb is niet een ontsteking in je blaad maar van je urinebuis. Dit kunnen ze zien via een echo geen pretje als dit het is maar je weet wel wat het is.

Ik moest inderdaad een half jaar lang lichte dosis ab slikken, belabbert voor je maar het heeft gewerkt. Nu heb ik AB on demand (dus altijd na een 18+ activiteit) ivm dat er dan veel bacterien en toch wat andere dingen erbij in de buurt komen.

Ik durf daar nog niet mee te stoppen maar mag het altijd kijken wat mijn lichaam doet als ik stop met die AB.

Hopelijk vinden ze snel wat en kan je echt gericht gaan behandelen

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:05

Chiave schreef:

Wat moet je anders? Als je continu blaasontsrekingen hebt en ze bij een uroloog niks kunnen vinden na echo en al? Een AB kuur hielp namelijk wel tegen de inmense pijn. Na een jaar was het ook spontaan over. Tuurlijk is teveel AB slikken nooit goed, maar ik kon niet anders.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:08

iirrssjjee schreef:
Chiave schreef:

Wat moet je anders? Als je continu blaasontsrekingen hebt en ze bij een uroloog niks kunnen vinden na echo en al? Een AB kuur hielp namelijk wel tegen de inmense pijn. Na een jaar was het ook spontaan over. Tuurlijk is teveel AB slikken nooit goed, maar ik kon niet anders.

Losstaand van het feit dat een jaar lang AB niet handig is, vind ik het wel fijn dat het uiteindelijk geholpen heeft bij je! :) Maar, daarvoor moeten ook andere opties zijn. Een jaar lang antibiotica... Mijn partner is apotheker en zou tegen het plafond vliegen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:10

Tanya schreef:
Janneke2 schreef:
Nog een kleine tip: was je down under niet met water, maar met azijn.
Technisch gezien: de pH van water is 7 (neutraal) - de bacteriën die je vagina (...maar ook indirect vulva en blaas) gezond houden hebben een pH van 4 nodig. Azijn heeft dit.
(Ik koop bij de echte drogist "geest van azijn", 0,05 liter en giet dit scherpe goedje in een plastic literfles die ik verder volledig vul met kraanwater.)(0,95 liter - een verhouding van 1:20)

Zeer slecht idee! Absoluut niet doen. Laat de natuurlijke zuurgraad van je vagina gewoon zoals het is. Niet aan de slag gaan met azijn, yoghurt of wat dan ook.

Sorry, maar ik lees nul argumenten.
"De natuurlijke zuurgraad van de vagina" - de vagina hoort een zuurgraad van 3,8 tot 4,2 te hebben. Om natuurlijke redenen van menstruatie stijgt het getal van de zuurgraad wel eens (bloed heeft een pH van 7).
Aanzuren na de menstuatie valt naar mijn mening niet onder 'gekke dingen doen'.

Citaat:
https://www.thuisarts.nl/vaginale-afsch ... elinfectie
Quote:
Citaat:
"Om schimmelinfecties te voorkomen of het herstel te versnellen, kunt u een aantal dingen doen. Probeer de natuurlijke toestand van het vaginale slijmvlies zo weinig mogelijk te verstoren.

Spoel bij het douchen de schaamstreek van buiten met lauwwarm water af. Dat is voldoende. Het is niet nodig om u vaker of beter te wassen. De binnenkant van de vagina reinigt zichzelf". (Het citaat is langer, maar off topic, J.)

Dit gaat over een gezonde vagina en het voorkomen van infectie.
Sterker nog: er wordt omfloerst gepleit voor behoud van de vaginale flora, dat is namelijk hoe de vagina zichzelf schoon houdt. En die heeft die pH van rond de 4 nodig. (="De natuurlijke toestand van het slijmvlies", het is vaagtaal tot en met.)

Compleet off topic en nogmaals: het valt niet onder gekke dingen.

(Er is geen hard wetenschappelijk bewijs - dat moge de trieste waarheid zijn. So what?
Wetenschap is nadrukkelijk vele malen meer dan een mening, reken maar van Jetje.
Maar het houdt ook in: langdurig dubbelblind onderzoek en dat stamp je niet even uit de grond. Bij ontbreken van een enorme zak met geld mag je echter niet concluderen "oeroude, time honoured gebruiken die compleet logisch zijn, zijn raar, schadelijk etc." Die gedachte is pas echt on-wetenschappelijk.)

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:34

Ik ga de discussie niet eens aan, deels omdat ik wat je typt niet begrijp (en niet omdat ik het medisch inhoudelijk niet begrijp, maar gewoon omdat het niet te volgen is), maar vooral omdat dat niet mijn doel was in dit topic.

Ik wil iedereen vooral waarschuwen om geen adviezen op te volgen van iemand die dingen roept maar geen arts is. Als je graag een tampon met yoghurt of azijn in je vagina wil stoppen, ga je gang, maar verstandig is het niet. Thats it :-)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:29

Tampons zijn niet eens nodig. (Ik heb het nergens over tampons gehad, dit even voor alle duidelijkheid.)

Fijn, dat je even komt zeggen dat je verder niets meer zegt.

En helder medisch taalgebruik, dat wil idd nog wel eens lastig zijn.

Back to topic!

@Jolien, hoe-s-t nu?

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:43

Chiave schreef:
Chiave schreef:

Losstaand van het feit dat een jaar lang AB niet handig is, vind ik het wel fijn dat het uiteindelijk geholpen heeft bij je! :) Maar, daarvoor moeten ook andere opties zijn. Een jaar lang antibiotica... Mijn partner is apotheker en zou tegen het plafond vliegen!

Chiave vraag je vriend dan nog maar eens want zo ongebruikelijk is het niet hoor om een zéér lichte dosis antibiotica (Nitrofurantoïne, en ja in hoge dosis kan je dit ook als éénmalige kuur gebruiken) te slikken voor lange periode. Het is natuurlijk niet hetzelfde als een stootkuur van een week. Ik ben onder behandeling geweest van bij 3 verschillende urologie afdelingen en bij allemaal is dit 1 van de eerste oplossingen die ze aandragen wanneer meiden last hebben van terugkerende blaasontstekingen.

Vind het een beetje jammer dat iirisje wordt weggezet als iemand die zomaar iets doet.

@Jolien ik stuur je een pb met mijn ervaringen bij al jaren blaasontstekingen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 16:43

De hele discussie over wel of niet wassen met azijn of andere middeltjes hoeft hier wat mij betreft ook niet plaats te vinden. Ik ben getest of soa's en andere vaginale ongemakken en beide tests waren negatief. Daarnaast was ik me down-under met water en dat is altijd afdoende geweest, dus die kwestie is niet aan de orde.

Enfin, vandaag is de pijn gelukkig niet meer zo intens als gisteren maar wel nog steeds aandrang. Dat wil zeggen: ik kan de aandrang en kramp na het plassen nu wat beter negeren. Toch voel ik het wel steeds zeuren en trekt het af en toe in mijn plasbuis.
Ik ben zojuist bij de huisarts geweest (was niet mij eigen huisarts overigens) en haar eerste reactie was: 'maar het gaat nu dus alweer beter'. Nou, nee dus want zo gaat het al 3 maanden met pieken en dalen. Ook uitgelegd dat ik niet zit te wachten op een 4e kuur en dat begreep ze wel. Helaas was de labuitslag nog niet binnen dus daarop moet ik tot maandag wachten. Ik heb een doorverwijzing naar een uroloog gevraagd en dat was uiteindelijk geen probleem. Wel jammer dat ze maar de helft van de relevante informatie heeft uitgeprint, maar daarover praat ik de uroloog zelf dan wel bij. Zo staat er wel bij dat ik vandeweek heb aangegeven dat ik 100% zeker weet dat ik geen soa heb, maar niet dat ik ook daadwerkelijk een test heb gedaan.

Ik wil nog wel even de uitslag van het onderzoek afwachten voor ik een afspraak maak, dus dat wordt op z'n vroegst pas maandag. Nu dus maar hopen dat het rustig blijft dit weekend, hoewel de huisarts wel zei dat ik gerust de huisartsenpost kon bellen als het weer mis ging.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:25

Voor je medicatie ect kan je bij je ha gewoon een overzicht vragen van de laatste maanden aan medicatie en afspraken ect is handig om bij te hebben.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 17:34

butengeweun schreef:
Voor je medicatie ect kan je bij je ha gewoon een overzicht vragen van de laatste maanden aan medicatie en afspraken ect is handig om bij te hebben.

Ik neem aan dat de uroloog deze gegevens zelf ook kan inzien in mijn dossier.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:41

Ik moet het wel meenemen naar mijn afspraken met de gynaecoloog, Jolien. Misschien zo'n gek idee nog niet.

Hoe gaat het met de pijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:42

Medicatie overzichtje kan je in principe ook gewoon bij de apotheek even aanvragen! Is een stukje makkelijker dan eerst weer naar de huisarts.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 17:48

Emmaa_ schreef:
Medicatie overzichtje kan je in principe ook gewoon bij de apotheek even aanvragen! Is een stukje makkelijker dan eerst weer naar de huisarts.

De apotheek zit in hetzelfde gebouw als de huisarts en zit bij mijn werk om de hoek dus dat is gelukkig een kleine moeite.
De ab-kuren (en de anticonceptiepil die ik gebruik) staan wel op het papier dat ik heb meegekregen, maar dus niet alle onderzoeken. De soatest en het vaginale onderzoek staan er niet bij.

Chiave, lief dat je het vraagt. Ik voel nu steeds lichte steken in mijn plasbuis en dat is eigenlijk constant.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 21:14

Fijn dat je nu een verwijzing hebt!
Ondertussen kun je zelf ook wat doen toch? D-mannose, vit c, brandnetel thee, cranberry...allemaal ook heel normaal bij onze huisdierenvrienden, waarom ben je er zelf zo huiverig voor. Urine verzuren is best stap nummero 1 in dit verhaal om verlichting te proberen verkrijgen.

Ps: heb je stress? Kun je de extra aanvallen van pijn / het verloop van je klachten linken aan stress wat het evt uitlokt? (Drukte, deadlines, slecht slapen, slecht eten, laat naar bed etc)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 21:52

Hannanas schreef:
Fijn dat je nu een verwijzing hebt!
Ondertussen kun je zelf ook wat doen toch? D-mannose, vit c, brandnetel thee, cranberry...allemaal ook heel normaal bij onze huisdierenvrienden, waarom ben je er zelf zo huiverig voor. Urine verzuren is best stap nummero 1 in dit verhaal om verlichting te proberen verkrijgen.

Ps: heb je stress? Kun je de extra aanvallen van pijn / het verloop van je klachten linken aan stress wat het evt uitlokt? (Drukte, deadlines, slecht slapen, slecht eten, laat naar bed etc)

Waar heb ik gezegd dat ik ergens huiverig voor ben? Ik neem overigens al wel de nodige voorzorgsmaatregelen: ik drink per dag 2 tot 3 liter per dag, dit is water en/of kruidenthee, waaronder toevallig ook brandnetelthee. :D De thee die ik drink zijn allemaal van die lossen theetjes, dus geen thee waar allerhande onnodige troep in zit. En ik slik cranberrycapsules, dus van die dingetjes waar poeder in zit. Daarnaast was ik me na de 18+ activiteiten altijd direct met water en wanneer ik ongesteld ben gebruik ik een vaginaaldouche met lauwwater, dus geen lactacyd.

Ik ben wel redelijk stressgevoelig, ik heb een drukke baan in het onderwijs maar ik haal daar ook weer enorm veel plezier uit. Ik kan dus niet zo goed zeggen of ik daar echt stress aan ondervind. Ik slaap goed en ga netjes op tijd naar bed, doordeweeks meestal rond 21:00. :o

Nogmaals: ik vind het wel heel fijn hoe iedereen meedenkt.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:58

Jolien87 schreef:
butengeweun schreef:

Ik neem aan dat de uroloog deze gegevens zelf ook kan inzien in mijn dossier.

Nope. Ik spreek uit de ervaring dat een arts niet in het dossier van de huisarts kan. :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:33

Excuses!
Mijn reactie haakte in op jouw reactie nav de tip van blacky over D-mannose.
Blaasklachten zijn gewoon super poedersuiker, aldus zegt hier een echte plasgeit :7

Misschien zijn je cranberry pillen niet voldoende, ik zie dat er weinig vit c in zit.
Overigens, denk ik dat je alleen beginnende en chronische klachten kunt verhelpen/verminderen op deze manier zoals ik eerder beschreef. Echt een ontsteking van de blaas/urinebuis/nieren heeft voor een snel effect groter geschut nodig.

Je zou kunnen kijken naar een trend in je klachten. Stel, je ziet een patroon dan kun je in de toekomst daar bijv op in spelen. Meer stress is bijv gelijk maatregelen etc.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:43

D mannose is echt superspul. Heb een tijd geleden ook blaasontsteking gehad, na de ab kuur bleef het een beetje doorrommelen. Op advies van mn zus heb ik toen D Mannose besteld. Zij had vroeger om de haverklap blaasontsteking en toen is ze dat gaan gebruiken en nu heeft ze vrijwel nooit meer iets. Als ik het weer voel rommelen slik ik het ook weer en tot nu toe heb ik het er altijd de kop mee in kunnen drukken. Ik bestel het bij vitaminesperpost.nl

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 08:38

Hannanas schreef:
Excuses!
Mijn reactie haakte in op jouw reactie nav de tip van blacky over D-mannose.
Blaasklachten zijn gewoon super poedersuiker, aldus zegt hier een echte plasgeit :7

Misschien zijn je cranberry pillen niet voldoende, ik zie dat er weinig vit c in zit.
Overigens, denk ik dat je alleen beginnende en chronische klachten kunt verhelpen/verminderen op deze manier zoals ik eerder beschreef. Echt een ontsteking van de blaas/urinebuis/nieren heeft voor een snel effect groter geschut nodig.

Je zou kunnen kijken naar een trend in je klachten. Stel, je ziet een patroon dan kun je in de toekomst daar bijv op in spelen. Meer stress is bijv gelijk maatregelen etc.

Ah op zo'n manier. Ik wil nu eerst weten wat er werkelijk aan de hand is voor ik weer allerhande middeltjes ga proberen. Ik heb al gekeken of ik een bepaalde trigger kan vinden maar ik kan mijn vinger er niet op leggen.