Afbouwen antidepressiva

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Afbouwen antidepressiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:00

Ik heb ook heel lang getwijfeld of ik het wel moest neerzetten maar als het om mij zou gaan zou ik het wel willen weten. Wat een eigenwijze psych

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:15

Joolien schreef:
Pateeke, ik wil gewoon dat mensen me begrijpen en ondersteunen. Gelukkig snapt mijn psycholoog me wel en dat vind ik heel fijn. Dinsdag heb ik weer een afspraak.

En wat kan ervoor zorgen dat je je begrepen en ondersteund gaat voelen? Wat kun je zelf doen of wat kunnen anderen doen opdat jouw behoeften aan begrepen en ondersteund worden vervuld zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:35

pateeke schreef:
Joolien schreef:
Pateeke, ik wil gewoon dat mensen me begrijpen en ondersteunen. Gelukkig snapt mijn psycholoog me wel en dat vind ik heel fijn. Dinsdag heb ik weer een afspraak.

En wat kan ervoor zorgen dat je je begrepen en ondersteund gaat voelen? Wat kun je zelf doen of wat kunnen anderen doen opdat jouw behoeften aan begrepen en ondersteund worden vervuld zijn?

Tja, dat is een goede vraag. Ik dacht dat ik er goed aan deed om naar een psychiater te gaan. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Moet ik mijn huisarts en psychiater ervan overtuigen met literatuur? Moet ik me erbij neerleggen? Ik denk het laatste... Het ermee doen. Maar daarmee heb ik wel een beetje het gevoel dat ik mezelf tekort doe. Of moet ik maar het geduld houden en tevreden zijn met hoe het nu gaat? Ik zou het liefst zsm alles op willen lossen, ik weet dat dat neit kan, maar gewoon vlot genoeg. Als ik nu een doorverwijzing wil omdat ik niet wil wachten om de afspraak met de psychiater 2 weken later, dan baal ik daarvan, want het scheelt 2 weken!! Dat vind ik veel., elke week is er een teveel. Ik knok keihard om beter te worden, ik had gehoopt dat de professionals om mij heen met me zouden mee knokken. Dat ze met me mee vechten en er alles aan doen om zo snel mogelijk weer beter te worden...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:38

En met een beetje appelmoes? Werkt vaak ook bij paarden :P

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:41

Cayenne schreef:

In een lege wormenspuit :P

Sorry

Maar dat kan je wel proberen, optrekken in een lege injectiespuit (zonder naald), achter in je keel en een sloot limo erachteran

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:54

Polly schreef:
Cayenne schreef:

In een lege wormenspuit :P

Sorry

Maar dat kan je wel proberen, optrekken in een lege injectiespuit (zonder naald), achter in je keel en een sloot limo erachteran

:')

Appelmoes is wel een strak plan, dat vind ik heel lekker. Injectiespuit achterin mn keel drukken probeerde ik vanmorgen maar dat werkte nog niet top _O-

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:56

Joolien schreef:
Tja, dat is een goede vraag. Ik dacht dat ik er goed aan deed om naar een psychiater te gaan. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Moet ik mijn huisarts en psychiater ervan overtuigen met literatuur? Moet ik me erbij neerleggen? Ik denk het laatste... Het ermee doen. Maar daarmee heb ik wel een beetje het gevoel dat ik mezelf tekort doe. Of moet ik maar het geduld houden en tevreden zijn met hoe het nu gaat? Ik zou het liefst zsm alles op willen lossen, ik weet dat dat neit kan, maar gewoon vlot genoeg. Als ik nu een doorverwijzing wil omdat ik niet wil wachten om de afspraak met de psychiater 2 weken later, dan baal ik daarvan, want het scheelt 2 weken!! Dat vind ik veel., elke week is er een teveel. Ik knok keihard om beter te worden, ik had gehoopt dat de professionals om mij heen met me zouden mee knokken. Dat ze met me mee vechten en er alles aan doen om zo snel mogelijk weer beter te worden...

Je kan je erbij neerleggen, maar zoals je zelf schrijft, kom je dan nog niet tegemoet aan je behoeften van begrip en ondersteuning. Als je met je huisarts of psychiater gaat praten met literatuur, kom je dan voor jouw gevoel wel tegemoet aan die behoeften? Wanneer voel jij je eigenlijk begrepen en ondersteund? Is dat wanneer mensen echt naar je luisteren of wanneer ze jou gelijk geven of...? Je wil jouw problemen "vlot genoeg" oplossen; wat vind jij zelf "vlot genoeg"? Anderzijds las ik in je berichten ook dat je psychiater zo snel wilde afbouwen, net om het vooruit te doen gaan. Wat is voor jou een goed evenwicht?
Je hoopt dat professionals met je mee knokken en vechten opdat het op korte termijn beter met je gaat. Wat zouden ze dan moeten doen opdat jij wel vindt dat ze met je mee vechten en knokken tegen de depressie? Wat zou er moeten veranderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:58

Ik ben nu aan het afbouwen met Citalopram. In februari begonnen, van 20 naar 10. Mocht eventueel met een stap van 15 als ik mij er niet goed door zou voelen. Dat ging goed, maar heb toch zeker wel een week of drie ontwenning gehad. Nu ben ik stabiel op de 10 en ga binnenkort voor gesprek om naar 5 terug te gaan. Mijn artsen willen juist dat ik het heel rustig aanpak. Liever langer ertussen dan te kort. Ik begrijp het snel afbouwen dan ook niet, zeker niet als je het al een poos gebruikt: het is zooi, je lichaam is er afhankelijk van. Te snel is gewoon voor mij niet te begrijpen.

Kan je niet voor een second opinion naar een andere psychiater van een andere instelling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:19

Jans, goed idee, nog niet aan gedacht. Ik ga eens even kijken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:21

Heb je je psychiater gevraagd of je tegelijkertijd een ander AD mag opbouwen? Welk AD willen ze eigenlijk gaan proberen?

Ik begreep van een vriendinnetje dat ze (volgens mij) dit AD bewust niet veel voorschreef, onder meer vanwege de onttrekkingsverschijnselen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:22

Joolien je mag het rustig ergens in doen. Je zou het evt voor de helft kunnen verdunnen met water of ranja kijken hoe dat gaat. Appelmoes mag ook heeft er verder ook geen invloed op.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:25

Wat is de reden van het snelle afbouwschema van de psych?
Wellicht is er een goeie achterliggende gedachte waar je nog niet bij stilgestaan hebt.
Ik snap dat het ruk is, maar wellicht als je het zo snel afgebouwd hebt ben je er wel door heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 22:41

Evelyne79 schreef:
Wellicht is er een goeie achterliggende gedachte waar je nog niet bij stilgestaan hebt.
Ik snap dat het ruk is, maar wellicht als je het zo snel afgebouwd hebt ben je er wel door heen.

Hij wil dat ik zsm begin met sertraline. Maar zoals ik er nu in sta, begin ik helemaal niet meer aan die troep hierna. Het was eigenlujk ook bedoeld om de tijd tot de psycholoog te overbruggen. Ik heb nu goede hulp, dus ik wil het proberen zonder. Zeker na wat ik nu heb meegemaakt.
De gedachte heb ik uiteraard bij stilgestaan, maar gezien ik zoveel zware bijwerkingen heb, vertrouw ik dat gewoon niet meer.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 22:55

Dat herken ik wel en ik heb ook jaren geen AD genomen om die reden. Ik moest echter ongeveer een jaar geleden wel, omdat het anders echt niet goed ging komen. Ik slik nu Mirtazipine en die schijnt ook pittig te zijn. :(
Voorlopig ga ik nog niet stoppen, maar ik vrees het moment wel.
Ik heb er iig wel baat bij nu. Ben alleen helaas flink aangekomen helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 22:59

ikkedus schreef:
Dat herken ik wel en ik heb ook jaren geen AD genomen om die reden. Ik moest echter ongeveer een jaar geleden wel, omdat het anders echt niet goed ging komen. Ik slik nu Mirtazipine en die schijnt ook pittig te zijn. :(

Balen van die bijwerking zeg :( Ja als t echt niet gaat, begin ik er wel mee, maar probeer het dan liever eerst alleen met lorazepam. Hoeveel mg zit je?

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 23:14

ach liefje wat is het ook een kakzooi zo :(

hoe groot is de hoeveelheid van die blubber die je moet innemen, je kan namelijk ook lege capsules kopen bij de apotheek en die dan vullen met de zooi. Wel meteen daarna ook innemen want anders vrees ik dat de capsule van binnenuit gaat "smelten" :P

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:51

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:44

Joolien schreef:
Evelyne79 schreef:

Hij wil dat ik zsm begin met sertraline. Maar zoals ik er nu in sta, begin ik helemaal niet meer aan die troep hierna. Het was eigenlujk ook bedoeld om de tijd tot de psycholoog te overbruggen. Ik heb nu goede hulp, dus ik wil het proberen zonder. Zeker na wat ik nu heb meegemaakt.
De gedachte heb ik uiteraard bij stilgestaan, maar gezien ik zoveel zware bijwerkingen heb, vertrouw ik dat gewoon niet meer.

Heel dapper en begrijpelijk Joolien. En als je zonder blijkt te kunnen is dat alleen maar mooi toch?
Wat vind je van mijn tips? Had je een pb gestuurd, wellicht niet ontvangen? Als je er nog niet aan toe bent gekomen hem te lezen, geen probleem hoor. Maar zeker als je verder gaat zonder medicatie kunnen mijn tips je bijstaan.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:46

ikkedus schreef:

Ik werd ook echt dikker van mijn AD (citalopram). Vreselijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:58

Ja Phoya ik heb de pb s wel ontvangen hoor, maar nog geen energie gehad om erop te reageren.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:03

Geen punt. Spaar jij je energie nou maar. Alles komt goed. Even doorbijten, maar vertrouw erop dat je het wel kunt allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:06

Thanks. Gelukkig heb ik weer een topsessie achter de rug bij de psycholoog. Dus dat heeft me weer gesterkt. Het gevoel dat ik niet gehoord wordt door mijn psychiater en huisarts geeft heel erg de situatie van vroeger weer. Toen had ik ook het gevoel dat ik niet gehoord werd.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:16

Super vervelend. Ik snap het ook niet helemaal van je psychiater, de manier waarop hij met je omgaat en communiceert. Gelukkig zit je bij je psycholoog wel goed! :(:)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:21

onwijs balen Jolien.

Van je verleden heb je nog last dat je niet gehoord werd. Dat sleept nu nog mee. Heeft de psycholoog nog handvatten meegegeven hoe je je nu wel gehoord kunt voelen bij psychiater / huisarts of hoe je je kunt omringen met mensen waardoor je wel het gevoel krijgt dat je gehoord wordt?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:28

Een psychiater is toch vaak meer medicijn- dan mensgericht. Kort in de tijd en erg resoluut.
Ik heb nu steeds psychiaters die net vd opleiding komen en die luisteren nog meer naar het verhaal achter de mens-met-pil. En waar nodig krijgen ze advies van de oudere psychiaters. Dat communiceert voor mij tot nu toe fijn.
Ik heb het andere slag ook genoeg gezien.