Wachttijd bij de huisarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Re: Wachttijd bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:02

Op SEH heb ik wel eens gehad dat ik gelijk moest doorlopen en dat mensen gewoon echt woest werden e begonnen te schreeuwen naar mij en de arts :=

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:04

mystery1980 schreef:
ze plannen 10 minuten per patient en dat is in de praktijk gewoon niet reeel. Vandaar dat het overal ellende is. Heb je een arts die zich aan de 10 minuten houdt moet hij het gesprek afkappen en dat vind ik vrij bot en houdt hij zich er niet aan loopt hij uit.

Toen ik met depressieve klachten bij mijn huisarts kwam legde hij direct uit dat ik o.a iemand was waardoor het vaak uitloopt.
Niet omdat ik vervelend was maar omdat hij de tijd wil nemen voor mensen met dit soort klachten.
Dat zijn nou eenmaal geen 3 hechtingen in een wond waar je met 10 minuten klaar bent.

Sinds die uitleg vind ik het wachten ook niet zo erg meer. Ik ben blij met mijn huisarts dat hij gewoon de tijd voor je neemt.

Meestal kan ik ook nog wel dezelfde dag terecht maar als het geen haast heeft dan zeg ik dat ook gelijk want dan kan ik eventueel een dag later.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:05

Mijn oude huisarts ben ik een keer 'vergeten' door hun, terwijl ze mij een dag ervoor zelf hebben gebeld om een afspraak te maken :roll: maar daar moest je vaak ook redelijk lang wachten voordat je aan de beurt was (gemiddeld 30 minuten) belachelijk gewoon!

Wij zijn daar ook weg gegaan omdat de beste mevrouw de afspraken niet na kwam die er zijn gemaakt, heb zelfs een keer een klachtenbrief naar de huisartsen... geschreven. Ze beloofde beterschap, duidelijke afspraken gemaakt, maar van korte duur.

Zijn nu bij een nieuwe huisarts, maar geen idee hoe het er daar aan toe gaat, daar zijn we nog niet geweest.

Toen ik nog zwanger was in 2016 toen moest ik bij de gynaecoloog ook vaak lang wachten, maar daar hoorde ik op den duur meer patiënten op schelden, dus dat lange wachten hoefde op een duur niet meer. Denk dat mensen toch zijn gaan klagen, maar dat heeft wel geholpen.
Laatst bijgewerkt door Jackie82 op 06-02-17 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:05

Gianti schreef:
Op SEH heb ik wel eens gehad dat ik gelijk moest doorlopen en dat mensen gewoon echt woest werden e begonnen te schreeuwen naar mij en de arts :=

Van die mensen bestaan er helaas.

Ik ben zelf ook eens binnen gelopen zonder afspraak, maar mijn arm stond wel in zo'n danige hoek met beknelling van zenuwen dat ik ook meteen aan de beurt was. (lijkbleek, klam van het pijn zweet)
Ik heb niemand horen schelden overigens, maar de wachtkamer was wel helemaal vol. Dus of het in dank afgenomen werd?
Maar goed, niet mijn probleem dan.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:15

Bij de huisarts bij ons valt de wachttijd wel mee. overdag ongeveer een half uur. Maar ze nemen dan ook gewoon de tijd voor je vind ik beter dan stipt op tijd.

Op de SEH toen ik een gescheurde milt had moest ik ongeveer 3 uur wachten. Dat was vele malen erger. Was ook nog naar huis gestuurd. volgende dag gelukkig bij huisarts maar 10 min langer wachten en toen wel met spoed door en meteen aan de buurt bij SEH.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:16

@Verootje: het klopt wat je zegt hoor, langer is niet altijd beter en het heeft ook veel met goede planning te maken. Maar je blijft wel met mensen werken en je kunt niet op voorhand alles voorspellen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat het meer de regel dan uitzondering is om zo lang uit te lopen, maar 10 minuten per patient/vraag is echt erg weinig. Sommige mensen hebben namelijk wat tijd nodig om hun vraag/klacht goed te formuleren en ook als huisarts (of ander soort hulpverlener) heb je soms de tijd nodig om even na te kunnen denken.
Ik werk bijvoorbeeld veel met mensen met autisme. Daarbij is het vaak zo dat ze meer tijd nodig hebben om tot de kern van hun verhaal of probleem te komen. Meer tijd krijg je er echter niet voor en ja, dat doet dan wel iets met de kwaliteit van zorg.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:19

antje_vip schreef:
Ik ken het ook bij mijn huisarts, daarom zorg ik altijd dat ik als eerste van de dag een afspraak heb staan. :D

Dit doe ik ook, gelijk om 8.00. Maar dan zit ik meestal pas om 8.05 binnen bij haar omdat ze dus al te laat begint.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:23

Huisarts is hier ook standaard een half uur uitloop. Ik ga nu pas thuis weg op tijd dat ik de afspraak heb. 2 minuten lopen.

2 weken terug binnen gebracht met ambu op de seh. Achteraf gebroken rug. Tig fotos en cts verder... moest plassen... heeft anderhalf uur geduurd voordat er iemand met een po aan kwam. Nadat mijn vriend 2x iemand is gaan halen. 18.00 binnen gebracht en 00.30 naar de kamer pas. Pijnstillers vroeg ik om 19.00 al om gekregen om 01.00.

Volgende dag gipskorset met bed beneden in de gang bijna 1 uur liggen wachten.... pffff

Heb inmiddels engelen geduld....

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:29

Hebben ze bij de praktijken waar de wachttijd zo oploopt ook geen Praktijkondersteuners?
Bij ons hebben ze elke vrijdag een POH-GGZ, die ziet alle mensen met psychische problemen.

Lees dat er bij veel praktijken de organisatie veel beter kan!

Wat betreft SEH: wees blij dat je niet werd binnengebracht met een hartaanval of een longembolie en dat je er nog bent. Sorry maar wat een gezeik over wachten op de SEH.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:34

Wachttijd bij onze HA is ook vreselijk te noemen :zzz
Zowiezo is het maken van een afspraak een uitdaging, als ik nu
zou bellen heb ik geluk als ik vrijdag aan de beurt ben :+

SEH ..... kan ik ook een boek overschrijven, heb daar ooit een discussie gehad over mijn eigen risico ( ?). Terwijl ik door de vervangende weekend HA daar naar toe werd gestuurd. SEH wilde mijn toen 3 jarig dochtertje niet helpen, heb haar op de balie gelegd en ben weggelopen ... :o Toen werd ik wel geholpen, en goed ook, kind dr saturatie was zo laag dat ze direct aan het zuurstof moest, en ze een week werd opgenomen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:37

Tja SEH heb ik nog nooit hoeven wachten eigenlijk, maar wel eens flink uitgescholden door iemand toen er al een arts op me stond te wachten bij de ingang. Andere keer kreeg de arts te horen van een oudere mevrouw dat ik jong was en toch niets had, dus of zij eerst geholpen mocht worden.

Huisarts heb ik ook amper wachttijd. Ze plaatsen mij vaak na de middag of meteen in de ochtend. Heb wel meestal een dubbele afspraak.

Bloedprikken is hilarisch. Beginnen hier om 8 uur en het kan best lang duren voordat je aan de beurt ben, dus ik ben er altijd meteen om 8 uur, maar er is altijd een ouder persoon die voor mij is. Hoe weet ik niet, maar denk dat hij er een tentje neerzet. Betekent wel meteen dat het een half uur wachten is.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:59

laetitia schreef:
Hebben ze bij de praktijken waar de wachttijd zo oploopt ook geen Praktijkondersteuners?
Bij ons hebben ze elke vrijdag een POH-GGZ, die ziet alle mensen met psychische problemen.

Lees dat er bij veel praktijken de organisatie veel beter kan!

Wat betreft SEH: wees blij dat je niet werd binnengebracht met een hartaanval of een longembolie en dat je er nog bent. Sorry maar wat een gezeik over wachten op de SEH.

Alsof je met een longembolie niet zo lang moet wachten, haha. Maar je hebt gelijk hoor. Wees blij dat je lang moet wachten, dat betekend dat het niet levensbedreigend is in de meeste gevallen...

Heb bij de seh nog nooit heel lang moeten wachten, maar dat was niet echt "gelukkig". Alhoewel dan 5 of 10 minuten wachten ook al heel erg lang is. :+

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:03

Ik heb 2 weken terug nog 1,5 uur op de HAP zitten wachten.. (om 6 uur s'ochtends!!!) 2x naar de assistente gelopen met als antwoord " hij is bezig hij komt zo".
Later kwam er een andere assistente bij & die vertelde mij dat de ene visite aan het rijden was en de andere lag te slapen dus dat ze die wel even wakker konden maken.. Toen ben ik maar naar mijn eigen huisarts gegaan om 8 uur. Drama!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:05

Bij ons valt de wachttijd ook reuze mee gelukkig, hooguit een kwartiertje dat het uitloopt. Vind ik niet erg, want ik ben er zo een die gewoon het eerste uur na de huisarts geen plannen maakt. Niet alleen omdat het uit zou kunnen lopen, maar omdat je zelf ook nog wel eens de reden kan zijn dat het uitloopt.

Ik snap dat het vervelend is, maar het is niet alleen even de dokter zien, zeggen waar je last van hebt en 'voila, er is een oplossing', en het is ook niet zo dat wanneer je de behandelkamer uit loopt, dat de arts direct door kan met de volgende patient. De arts moet ook het een en ander invullen zodat je bijvoorbeeld direct bij de apotheek je medicijnen op kunt halen. Kan de arts ook wel een andere tijd doen; maar dan moet je vaak los weer terugkomen voor de medicijnen, of dan kan je alsnog gezellig met z'n 10en staan wachten in de apotheek.

K snap de frustratie dus wel als het uitloopt.. Maar bedenk dan ook dat het ook zomaar kan zijn dat je zelf een keer de reden bent dat het uitloopt, of je kindje, of je man, of je moeder. Dan ben je toch ook maar al te blij dat er de tijd voor genomen wordt om uit te vogelen wat er aan de hand is..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:18

Herkenbaar :j

Ik ben er ook niet altijd blij mee i.v.m. mijn werk......en of ik kom er om 9 uur volgens afspraak ben ik om 10 uur aan de beurt.......

Maar zo gaat het nou eenmaal bij de huisartsen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:23

anne_bento schreef:
Krijg net nog wel een voicemail binnen van de assistent met excuses. Maar goed, dat is omdat zij dit keer gewoon een fout gemaakt heeft door mij niet tussendoor te laten zoals beloofd, maar dat maakt alle vorige keren natuurlijk niet anders. Je zou denken dat ik misschien al die keren gewoon pech gehad heb maar je hoort iedereen erover in de wachtkamer.

Grappig dat jij heel boos bent dat je zelf vaak lang moet wachten, maar het wel heel normaal vindt om ff tussendoor te mogen....Denk je dat jij dan niet de oorzaak bent dat het voor een ander uitloopt? En dat is niet erg of zo?

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:29

Ik had laatst ook wat.... afspraak om 15:50 prima ik wachten en wachten andere mensen ook wachten komt de assistente tegen half 5. Sorrie huisarts.... gaat nu naar huis omdat hij ziek is of zijn patiënten een andere afspraak konden maken......ivm werk en al een volle agenda van de huisarts kon ik pas week later weer terecht......

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:58

1,5 uur vind ik wel heel lang.. Zeker als er van niemand even een bericht komt dat het wat uit kan lopen, dat er iets tussen is gekomen oid. Ik bedoel bij het tijdstip dat je binnenkomt lijkt me toch al bekend dat het uitloopt dan kan dat bij het aanwezig melden bij de balie toch even gemeld worden?

Ik moest laatst na hevige buikpijn er even tussen gepropt worden (onderbuik rechts dus blinde darm was mogelijk). Belde direct na 8 uur, binnen een uur kon ik daar wezen. Nog een kwartiertje in de wachtkamer gewacht voor ik aan de beurt was. Ze wilde wat onderzoeken doen, o.a. bloed. Bij het afgeven bij de assistent vertelde die dat het wel eventjes kon duren omdat ik er wel tussen gepropt was. Geen enkel probleem kan ik helemaal begrijpen. Was al lang blij dat ik zo snel al even nagekeken kon worden. In totaal ben ik er denk ik 3 kwartier tot een uur geweest, terwijl ik niet ingepland stond en ze allerlei dingen hebben onderzocht. Ik vond het in ieder geval heel netjes.
Ze zullen vast door mij uitgelopen zijn, maar een verdenking voor blinde darm ontsteking moet ook serieus genomen worden bij wie dan ook en dat is imo belangrijker dan direct aan de beurt zijn.
Die standaard 20 minuten wachttijd bij een normale afspraak neem ik dan voor lief. Maar ik kom wel altijd op mijn afspraaktijd, want als ik ergens een gloeiende hekel aan heb zijn het wel patiënten die denken dat ze wel wat later kunnen komen "omdat ze anders toch moeten wachten".

En inderdaad dan de communicatie is heel belangrijk; dat de assistent even meld dat het wel 20 minuutjes kan duren tot de uitslag maakt het wachten al een stuk dragelijker. Ik ga in het ziekenhuis werken en mij word nu ook geleerd dat wanneer je onderzoeken voor die dag uitlopen je even de wachtkamer in gaat om te melden dat je een beetje vertraging hebt.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 16:34

Billy schreef:
anne_bento schreef:
Krijg net nog wel een voicemail binnen van de assistent met excuses. Maar goed, dat is omdat zij dit keer gewoon een fout gemaakt heeft door mij niet tussendoor te laten zoals beloofd, maar dat maakt alle vorige keren natuurlijk niet anders. Je zou denken dat ik misschien al die keren gewoon pech gehad heb maar je hoort iedereen erover in de wachtkamer.

Grappig dat jij heel boos bent dat je zelf vaak lang moet wachten, maar het wel heel normaal vindt om ff tussendoor te mogen....Denk je dat jij dan niet de oorzaak bent dat het voor een ander uitloopt? En dat is niet erg of zo?

Ik heb zelf niet gevraagd er tussendoor te mogen hoor haha! Dat heeft ze zelf bedacht, ik heb nog aangegeven dat het ook weer niet zoveel spoed heeft maar ze gaf zelf aan dat dat wel gewoon even kon. Daarnaast geef ik ook aan dat het best een keer kan gebeuren, of 2 of 3 of 4 keer, maar het gebeurd bij mij nu iedere keer, en bij anderen ook. Dat zijn geen uitzonderingen meer. Ik vind het zelf niet normaal om iemand tussendoor te plaatsen die geen spoedgeval is, even door de duidelijkheid.

Ik heb haar net nog gesproken, ze heeft nogmaals aangegeven dat het niet de bedoeling is geweest en excuses, en dat het echt niet nogmaals mag gebeuren zoiets. Ik heb aangegeven een beetje klaar te zijn met het lange wachten telkens, en dat begreep ze. Of er echt iets mee gedaan gaat worden betwijfel ik.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:01

Ik heb op de SEH 6!! uur lang gewacht op hulp...ik had darmbeknelling in een navelbreuk.
Als ik niet binnen dat half uur was gelopen toen ze eindelijk me onderzochte en met spoed opereerde was ik een flink stuk darm kwijt.
Ze luisterde maar niet en terwijl ik krom stond van de pijn toch een bui heb gehad werd ik geholpen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:12

Dreamybol schreef:
Als je op een eerste hulp gewoon kan vertrekken omdat de wachttijd je niet aanstaat, dan vraag ik me af wat je er dan doet?

De huisarts(huisartsenpost) vermoede eens spierscheuring en ja daarvoor moest ik naar de eerste hulp. Ik moet zeggen dat ik geen hoge pet op heb van de EH. Zelfde als je vermoedelijk een breuk hebt. Je gaat er echt niet aan dood als je naar huis gaat met je gebroken vinger, pols of weet ik veel wat. En zo zijn er vast nog tal van voorbeelden die niet zo ernstig zijn maar om je nu uren te laten te wachten is gewoon belachelijk. Als dat vaak gebeurt ben je gewoon onderbezet. Maar dat moeten we gewoon allemaal maar pikken in de zorg.

Wat mij daarin nog het meest frustreert dat ik daar uren lang heb gezeten voor helemaal niets. Ik ben niet serieus genomen en ook niet fatsoenlijk geholpen. Welke idioot verzint het om röntgenfoto's te maken bij een spierscheuring. Vind je het gek dat het zo uitloopt als je niet luistert naar je patiënten en ook niet leest waarom iemand naar de EH is gestuurd.
Die foto's waren niet nodig geweest en hadden heel veel mensen tijd kunnen besparen en ook nog kosten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:18

Nou, dit kaliber wachttijden zijn ronduit belachelijk. Huisartsen hebben het druk, en zijn vaak op vakantie..
Standaard loopt het uit (ook bij mijn huisarts) maar max is toch wel 20 minuten hoor.
Ik snap niet dat ze nog steeds 10 minuten inplannen voor een afspraak terwijl er al jaren uitloop is. Plan mensen dan in voor 15 minuten en heb meer speling op een dag.
Overigens heb je absoluut het recht om per direct een andere huisarts te zoeken hoor. Die kan gewoon inzicht krijgen in jouw medisch dossier dus kan gelijk zien wat jij wel en niet mag (ivm eventuele allergieen oid)..
en je kunt hierover een klacht indienen bij klachtenloket en op zorgkaart nederland een recensie schrijven bijvoorbeeld.
Je mag altijd geowon wisselen van huisarts.

Je kunt hiervoor zelfs naar het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport. Als hier maar genoeg klachten over binnenkomen gaan ze de regels aanscherpen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:25

Mijn huisarts loopy bijna nooit uit, misschien een keer 5 of 10 minuutjes. Komy deels doordat de assistentes hun werk gewoon heel goed doen en weteb wanneer ze een dubbele afspraak moeten plannen.
Heb één keer gehad dat ze ruim een uur uitliep, maar toen kwam er een spoedvisite tussendoor. Werd netjes gecommuniceerd naar de wachtkamer, dus vind het dan ook geen probleem

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:26

Mijn huisarts loopt ook wel eens een half uurtje uit.

Mijn toppunt is dat ik eens een uur op een bedrijfsarts heb zitten wachten en toen ik eens ging vragen of het nog lang ging duren bleek ze al naar huis te zijn.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:42

RoyceMack schreef:
Nou, dit kaliber wachttijden zijn ronduit belachelijk. Huisartsen hebben het druk, en zijn vaak op vakantie..
Standaard loopt het uit (ook bij mijn huisarts) maar max is toch wel 20 minuten hoor.
Ik snap niet dat ze nog steeds 10 minuten inplannen voor een afspraak terwijl er al jaren uitloop is. Plan mensen dan in voor 15 minuten en heb meer speling op een dag.
*knip*

bedenk wel even dat die 5 min per afspraak inplannen wel het verschil is tussen 4 patiënten per uur zien of 6 patiënten per uur. Op een werkdag scheelt dat zo 10 patiënten per dag. En dan hebben we het over wanneer 1 huisarts dit doet, bij ons werken er 3 (soms 4) dus doen ze dat alle 3 scheelt het zo 30 patiënten per dag. Die kunnen dan niet meer op deze dag, dus zullen ze op een andere dag moeten worden ingepland. Zo schuif je het probleem alleen maar op.
Het zou veel makkelijker zijn als de patiënten vanuit zichzelf al weten dat ze meer tijd dan gewoonlijk nodig hebben om zo van tevoren ook meer tijd kunnen vragen om een dubbele afspraak te plannen. Dat kunnen beter 2 mensen per uur doen dan dat je bij voorbaat al 2 mensen minder hebt terwijl het niet altijd nodig is.