Zwanger via donor.. wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 17:14

zonnetje1903 schreef:
Dank voor jullie reacties!

Ik heb informatie aangevraagd via het ziekenhuis maar omdat daar een behoorlijke wachttijd op zit (minimaal 1.5 jaar en er een groot financieel kostenplaatje aan zit) ben ik ook aan het rondkijken voor andere opties.
?

groot financieel kostenplaatje?? wordt gewoon vergoed door de verzekering hoor.

zonnetje1903

Re: Zwanger via donor.. wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 17:41

O is dat zo? Ik kan dat helemaal nergens terug vinden!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 17:42

Hier bam-mama van 2 kids. ik heb zelf op internet een donor gezocht en de rest is via het ziekenhuis gegaan. ik wilde de donor gezien en gesproken hebben en weten wat voor een vlees ik in de kuip had. via het ziekenhuis moet je een donor-keuze maken uit een boekje met wat informatie. blauwe ogen, haar kleur enz.
leek me een erg vreemd idee. daarnaast kunnen de kinderen pas rond 16 jaar contact opzoeken met hun donor. met een grote kans dat de donor geen contact wilt.

heb toendertijd ook bij geertgenkliniek geinformeerd. daar kon je oa gebruik maken van anoniem deens zaad. was bij mij ook uitgesloten. ik wil dat mijn kind gewoon contact op kan nemen met de donor en hem kan ontmoeten. en wil ook niet dat er ik weet niet hoeveel half broertjes en zusjes rondlopen.

bij geertgen kliniek kon je ook mee doen aan eicel-doneren en dan kwam je eerder op de wachtlijst voor jezelf. even over gedacht maar dat is iets waar je echt achter moet staan. is een heel traject met hormoonspuiten en een pijnlijke punctie. daarnaast moet je ermee om kunnen gaan dat er van jouw eicellen dus kinderen kunnen ontstaan die dan over zoveel jaar voor je deur staan. en de mogelijkheid dat jij op 1 of andere manier niet zwanger raakt en een ander wel van jouw eicel. dit heeft mijn nichtje gehad.
daarnaast is er toen een heel onderzoek geweest over de manier van geertgen kliniek dat het toch een soort ruil/koe-handel is. heb toen besloten dat ik dit niet wilde.

er zijn site's waar donoren zich aanbieden en dat ze dan thuis langs komen zodat je zelf inseminatie kan doen. zitten een hoop risico's aan. er lopen flink wat viespeuken en gekken rond. denk aan ziektes, veel meer kinderen rond hebben lopen dan ze zeggen enz.

er zitten er een aantal op die nep uitslagen hebben van geslachtsziektes. die meer dan 40 kinderen rond hebben lopen, ziektes zoals autisme en andere aangeboren afwijkingen verzwijgen.
dit was ook iets wat ik absoluut niet wilde. veel te groot risico. vandaar dus dat ik het via het ziekenhuis gedaan heb. ik heb zelf dus de donor opgezocht, alles door gesproken en de rest is dus via het ziekenhuis gegaan. alles is dus getest. er was toen een wachtlijst van 1,5 jaar maar die was korter dan ze verteld hadden. dit doen ze expres. als je voor een kindje gaat dan moet je er ook wat moeite voor doen en door die wachttijd aan te gaan dan laat je iig zien dat je er wat voor doet en er goed over na denkt.
diegene die afhaken willen alleen maar snel snel. ken er een aantal die vanwege de lange wachtlijst zelf een andere optie gingen zoeken. zoals sex met donor via internet enz.
dan ben je echt verkeerd bezig.
ik werd bij aanmelding meteen op de wachtlijst gezet. na een paar weken/maanden afspraak met gynocoloog om te kijken of je geen afwijkingen had wat zwangerschap kon tegenwerken.
zodra die groen licht gegeven had, kreeg ik een afspraak bij de psycholoog. heb ik erg tegenop gezien maar viel reuze mee. zij ging diep in over de vraag waarom je het alleen wilde doen en hoe je dat voor je zag. hoe ik alles geregeld had qua opvang en dergelijke, of ik achterban/hulp had enz.
zodra dit goed zat werd ik op de definitieve lijst gezet en was ik binnen een paar maanden aan de beurt.

ik heb toendertijd ook bij het umc geinformeerd maar daar kon je geen zaad reserveren voor een evt. volgend kindje. hier ben ik dus ook niet mee verder gegaan. ik wilde bij een volgend kindje dat het dezelfde donor/achtergrond zou hebben. umc dacht daar anders over, die wilde met zaad van 1 donor, meerdere mensen helpen. mocht ik voor een 2e willen dan was er een hele grote kans dat dit dan een andere donor zou zijn.

ik heb nu dus 2 kinderen van dezelfde donor. ik heb foto's van hem, van zowel kindertijd als recent, oudste heeft hem een keer ontmoet en ze kunnen contact met hem opnemen als ze dat over een paar jaar zelf willen.

zorg dat je een goede achterban hebt die je kan helpen als je een kindje hebt. want vergeet niet, je staat er echt alleen voor. en ja, dat kan soms flink zwaar zijn. ik heb het geluk dat mijn ouders in de buurt wonen en veel op ze passen. ik hoef maar te kikken en ze staan voor de deur.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 17:44

zonnetje1903 schreef:
O is dat zo? Ik kan dat helemaal nergens terug vinden!

bij mij is het helemaal vergoed. koste me alleen eigen risico. en sommige ziekenhuizen rekenen geld voor de rietjes sperma maar dat ik ook het duurste niet. was iets van 100 euro per rietje/per keer. persoonlijk vindt ik dat niet duur. als het kindje er eenmaal is dan wordt alles nog veel duurder :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 19:12

Tieme: geertgen is het zuiden van het land toch? Is dat ook basisverzekert? (Rn ook als je lesbisch bent of alleenstaande ouder wilt worden?)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 19:32

Ik heb een zoontje van 4 maanden via een donor van de AMC donorbank.
Heb in totaal een jaar op de wachtlijst gestaan en na 3 pogingen was ik zwanger.

Het is grotendeels vergoed door mijn verzekering.

Vragen beantwoord ik graag hoor.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:44

Wij gaan straks 150 euro eigen risico per poging betalen

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:02

Maartje1990 schreef:
Tieme: geertgen is het zuiden van het land toch? Is dat ook basisverzekert? (Rn ook als je lesbisch bent of alleenstaande ouder wilt worden?)

Ja klopt in brabant.
Wij zijn daar ook geweest.
Dat ruilen is al sinds een tijd van de baan.
Dat was met de vorige directeur zo.
Maar je mag natuurlijk altijd doneren. Ook als je zelf niks nodig hebt.
Maar het is ook nog steeds mogelijk om te ruilen.
Wij gingen erheen eerst voor op de wachtlijst maar er kwam toch een donor op ons pad die we kennen tijdens het traject.
Wij zijn daar gebleven ondat het zo goed bevallen is.
Het was meer dan een uur rijden voor ons maar het resultaat is nu 25 weken zwanger!

Belangrijkste is altijd luiter naar je gevoel.

In december heb ik een brief gekregen dat ze aanraden bv vgz met restitutiepolis.
Vraag het even goed na.