Peuter wilt geen stukjes eten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cilli96

Re: Peuter wilt geen stukjes eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:24

Heb je hem al eens gevraagd wat hij zo moeilijk vind aan stukjes? Ik bedoel, een 'volwassen' gesprek met hem aangaan. Ook over zijn driftbuien. Wat maakt hem zo boos? Neem hier de tijd voor. Zeg ook tegen hem dat hij altijd 'praat-tijd' mag vragen en dat je hem dan lekker laat kletsen en echt naar hem luistert (ik bedoel ondertussen niks anders doen)

Dit werkte heel goed bij mijn oppas kinderen en peuters. Ze willen aandacht en zich gehoord voelen. Erkenning. Misschien helpt het, misschien ook niet. Hopelijk vind je snel een oplossing!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 17:35

Denk ook dat er een grote frustratie is omdat hij nog niet kan praten. Hij zegt enkel dada en papa. Hij babbelt veel maar we begrijpen er niets van. Soms duurt het even voor we weten wat hij wilt.

Ik ga echt niet meer overal een gevecht aan. Zo mix ik zijn fruit en dan eet hij alles op en hij gaat bv op de salontafel zitten om tv te kijken, hij blijft mooi zitten dus dat laat ik maar even.

Eerder in de week wel mijzelf even moeten verwijderen toen hij wanneer ik hem wou verschonen met volle kracht zijn hoofd naar achter sloeg recht tegen mijn kaak, wat vrij pijnlijk was. Hem even in zijn bed gezet email me omgedraaid en tot 10 geteld.

Zal blij zijn als deze fase wat gepasseerd is.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:54

dromertje2 schreef:
Ben zelf kinderverzorgster maar bij je eigen kind is het toch anders. Hij is ook extreem koppig, een nee is een nee. Dat wordt nooit een ja.
?

Geen raad maar dit is Zo herkenbaar......ik zeg altijd: toen mijn zoon is geboren hebben ze hem een geheime ingang naar mijn hart gegeven. Hij weet daar feilloos op te drukken, in te prikken, te strelen zoals t hem uitkomt..... en weg zijn al mijn pedagogische kennis en kunde....

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 00:59

Vanavond heeft hij goed gegete, spinaziepuree met witte vis in stukjes. Diezelfde vis wou hij vorige week niet eten met een aardappel er bij. Nu wel en heb het zelfs niet gemengd met de puree.

Hij is nu 19 maanden maar kan maar 2 woordjes zeggen waarvan er zelfs 1 is waarvan ik twijfel of het niet gewoon klanken zijn. Twijfel of hij de link wel legt. Het enigste woordje dat hij echt zegt is dada. Ik weet dat ieder zijn eigen ontwikkeling volgt maar vind dat voor zijn leeftijd wel weinig.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 08:17

Wat fijn dat hij gegeten heeft! Zal wel een enorme opluchting zijn wetende dat hij het nu wel weer eet en vorige week niet, het is dan hopen dat hij het blijft eten^^

Zijn zijn oren wel eens na gekeken? De dochter van mijn vriendin heeft alle woorden 'verkeerd' opgeslagen omdat ze de klanken niet goed kon horen. Na dat ze buisjes heeft gekregen, en het vuil dus weg kon, is haar woordenschat stukken verbeterd.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 08:51

Mijn 19 maander komt niet verder dan papa mama die en poe (s)
Maak mij daar verder geen zorgen om :) ieder zijn eigen tempo :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:14

Je kan 'm altijd even na laten kijken. Maar ontwikkeling is zo verschillend van kind tot kind. Toen mijn dochter 18 maanden was had ze al een enorme woordenschat en dat was uitzonderlijk. Een ander kind praat pas wat meer met drie jaar.

Maar: bij twijfel, altijd even naar laten kijken.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:28

Hier is mijn oudste dochter pas echt gaan praten met ruim 2 jaar. Ze kon met 2 jaar een paar woorden meer niet en nu met bijna 3 jaar stopt ze niet meer met praten. Is toen heel snel gegaan van bijna geen woord en dan ineens elke dag meerdere nieuwe woorden.

Zij was wel handig met dingen op een andere manier duidelijk maken.

O.a. door haar te vragen of ze het aan wou wijzen wat ze wou.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:47

Misschien is mijn familie wel sloom hoor, maar voor twee jaar zegt geen enkel kind hier wat :P mijn neefje is nu 19mnd maar zegt alleen mama als ie boos is of als ze te laat is met hem uit bed halen. Verder zegt ie helemaal niks.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:14

Mijn oudste zoon was ook traag met praten. Het verschild zo erg per kind. Mijn jongste (zoon) kon zich juist weer vrij snel met 2 of meer woorden uitdrukken. En dochters zijn weer anders. In Duitsland wordt met elke controle (jaarlijks) de oren nagekeken. Mocht je echt twijfelen zou je dat kunnen laten doen.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:20

Mijn dochter van 2 is ook niet bekend met veel woorden , maar motorisch wel heel ver .. op het KDV zeiden ze dat het ook niet allebei kan .. eerst het 1 dan het ander ..
Mijn dochter is op het moment ook moeilijker met eten .. dan dieuwt ze dr bordje weg " nee" maar ik reageer er niet op , gaat ze vanzelf toch maar wel eten ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 16:47

Hier even een up date.

Hij is nu 20 maanden en was de laztste weken nizt echt makkelijker. Maar hij kan nu meer dus dat zal waarschijnlijk een spronfetje geweest zijn.

Motorisch is hij ineens zo vooruit gegaan. Hij klimt overal op, zo kan hij nu zelf in de hoge stoel klimmen en gaan zitten.

Hij komt heelder verhalen vertellen maar ik begrijp er niets van. Ik ga er maar in mee maar weet eigenlijk niet of mijn antwoord wel klopt :o

Hij begrijpt ook wel veel meer en je kan nu echt vragen aan hem om te doen. Of hij het gaat dien is natuurlijk iets anders.

Kwa eten is het nog niet het van het. In de creche eet hem zelfs lamsvlees met ebly en provencaalse groenten en hier wilt hem zelfs ern simpele patat niet eten.

Deze week wel 2 avonden na mekaar goed gegeten, wel van aardappelen en groenten puree gemaakt). Dacht we zijn vertrokken maar is jammer genieg niet het geval.
Als ik fruitpap maak eet hij een kleine portie
Nu geef ik hem wel is een hele geschilde peerbof appel en dan loopt hij er met rond en lekt hij er aan eet hij er muizehapjes van dus tich beter iets dan niets en hij proeft er tenminste van.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 18:39

Dat eten moet je gewoon geen aandacht aan schenken
En motoriek en spraak komt vanzelf wel dus daar zou ik me ook niet te druk om maken. Ontwikkelimg is zooo verschillend per kind!

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 18:49

Ik zou me er zelf niet heel druk om maken. Onze zoon was gelukkig wel een goede eter en nu hij 3,5 is wil hij ineens niet alles meer eten. Eg vervelend maar hij blijft gewoon aan tafel tot hij toch een groot deel van zijn eten heeft gegeten. Als hij het echt niet lust kokhalst hij terwijl hij het eet en dan mag hij het laten staan maar alles moet geproefd worden en als hij niet kokhalst moet hij het ook gewoon opeten. :Y)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 18:52

Dqt is juist het punt, hij wilt er nog geen hap van eten. Zelfs niet proeven. Een nee is een nee bij hem. Hij krijgt dan ook niets anders maar daar maalt hij niet om.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 18:54

phormicola schreef:
Je kan 'm altijd even na laten kijken. Maar ontwikkeling is zo verschillend van kind tot kind. Toen mijn dochter 18 maanden was had ze al een enorme woordenschat en dat was uitzonderlijk. Een ander kind praat pas wat meer met drie jaar.

Maar: bij twijfel, altijd even naar laten kijken.

Hier ook een die rond 1,5 echt goed praatte. Nu inmiddels 3,5 en kan het abc in het engels en nederlands, alle kleuren engels en nederlands en tellen tot 20. Loopt geloof ik wel wat voor op zijn leeftijd ( heeft hij overigens niet van mij :') _/-\o_ ).

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 18:56

dromertje2 schreef:
Dqt is juist het punt, hij wilt er nog geen hap van eten. Zelfs niet proeven. Een nee is een nee bij hem. Hij krijgt dan ook niets anders maar daar maalt hij niet om.

Misschien gewoon duidelijk zeggen dat hij 1 stukje bijvoorbeeld op moet eten en niet eerder van tafel af mag. Bij ons werkt het als ik een spelletje of iets dergelijks ga doen wat hij graag wil doen. Dan kan het wel zolang je maar geen aandacht eraan geeft en je iets doet wat hij wil doen. :Y) :+

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:06

Ellentjuh12 schreef:
dromertje2 schreef:

Misschien gewoon duidelijk zeggen dat hij 1 stukje bijvoorbeeld op moet eten en niet eerder van tafel af mag. Bij ons werkt het als ik een spelletje of iets dergelijks ga doen wat hij graag wil doen. Dan kan het wel zolang je maar geen aandacht eraan geeft en je iets doet wat hij wil doen. :Y) :+

Deze tactiek hebben mijn ouders ook toegepast bij mij.
Resultaat: een hekel aan avondeten en een waardeloze eter. Totdat ik op mezelf ging en zelf kon kiezen wat ik kookte en vooral hoe.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 19:10

Dan zitten we na 3u nog aan tafel. Hij is daar vrij koppig in. Ik ben ook koppig maar een wedstrijd om ter langst ga ik niet winnen en wil ik niet aangaan.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:45

dromertje2 schreef:
Dan zitten we na 3u nog aan tafel. Hij is daar vrij koppig in. Ik ben ook koppig maar een wedstrijd om ter langst ga ik niet winnen en wil ik niet aangaan.

Snap ik. Bij ieder kind werkt het ook anders.

Naat3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:47

Mijn dochter heeft 1,5 jaar gelegd op mandarijnen en vanille vla. At zelfs geen koekje. Is ook goed gekomen!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 19:49

Ja k weet datvhet goed komt maar zou graag hebben dat hij gezonde dingen als fruit en groenten ook binnenkrijgt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:51

dromertje2 schreef:
Dat doe ik inderdaad. Vorige week heeft hij heel de week geen warm eten gegeten
Hij krijgt genoeg tijd om te eten maar meestal raakt hij het bord nog niet eens aan of het is om het weg te gooien.

Ik geef hem voor het slapen wel nog zijn fles. K vind dat ik dat precies niet kan maken omdat niet te geven.
Hij drinkt ook weer een fles melk 's nachts.

Laat die maar achterwegen , zo ontzettend slecht voor zijn gebit. Geef dan gewoon schoon water.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:52

TS, als je hem nog steeds die fles geeft dan gaat hij natuurlijk niet eten. Hij weet toch wel dat hij nog wat krijgt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:58

dromertje2 schreef:

Dat win je ook nooit, periode gaat vanzelf over, zelf op laten scheppen en bord weg halen wanneer jullie klaar zijn met eten, schept hij niet op dan gewoon negeren. En zeker niet allerlei flesjes melk enz gaan geven, hij overleeft het wel. Heb er drie groot gekregen die ook dit soort gedrag wel eens vertoonden, domweg negeren en stopt hij wel iets in z n mond dan gewoon een opmerking maken. Zoals, vind jij dit ook zo lekker, papa en mama ook en weer verder eten.