Mensen die griep vergelijken met een chronische ziekte?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Re: Mensen die griep vergelijken met een chronische ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:48

Oh oke, daar had ik geen idee van :+ , maar aan de andere persoon, je snapt mijn punt wel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 23:52

Overigens uitte mijn astma zich vooral in longontstekingen omdat ik het niet goed weg kon hoesten en continue benauwd was. Dus potatoe/potatoe wat betreft mijn astma VS longontsteking.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:55

Damned schreef:
Maar die longontsteking is op dat moment misschien wel erger, maar is die paar weken pijn nog steeds erger in vergelijking met de 70 jaren ongemak die een astma patient heeft? ( ik ben niet zo bekend met astma maar ik ga ervan uit dat het aangeboren/op jonge leeftijd komt en niet meer over gaat? )

Maar waarom moet het vergeleken worden?

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:01

Gianti schreef:
Damned schreef:
Maar die longontsteking is op dat moment misschien wel erger, maar is die paar weken pijn nog steeds erger in vergelijking met de 70 jaren ongemak die een astma patient heeft? ( ik ben niet zo bekend met astma maar ik ga ervan uit dat het aangeboren/op jonge leeftijd komt en niet meer over gaat? )

Maar waarom moet het vergeleken worden?

Juist, dit was heel mijn punt. Naar mijn idee heeft niemand iets aan die vergelijking.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:05

en dan is er ook nog verschil in een chronische ziekte/aandoening, en een terminale ziekte.
ik ben terminaal ziek, en zou dat best willen ruilen voor een chronische ziekte,waarmee ik oud zou kunnen worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:07

Is niet appels met peren vergelijken?
Ik heb voor rest geen mening over.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 00:08

Ja dat is niet helemaal de strekking van het verhaal. Het ging er mij eigenlijk om dat mensen nogal vaak vergeten hoe lastig het is om chronisch ziek te zijn, dat het nogal onderschat wordt.

Niemand onderschat terminaal zijn.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:10

Omdat ik vind dat dat best wel vergeleken mag worden. Niet dat je elke aandoening met elkaar moet vergelijken, dat zeker niet en is ook niet mogelijk. Maar ik vind wel dat je mag stellen dat chronische ziekten in het algemeen erger/zwaarder zijn dan een kortstondig ziekte.
Een terminale ziekte is trouwens ook heel erg, verschrikkelijk zelfs,ik kan me niet voorstellen hoe dat moet voelen, veel sterkte! Alhoewel dat niet echt de lading kan dekken...

Edit dit was niet op lieveli haar reactie bedoeld, is inderdaad niet helemaal zoals het onderwerp begon

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:15

Damned schreef:
Omdat ik vind dat dat best wel vergeleken mag worden. Niet dat je elke aandoening met elkaar moet vergelijken, dat zeker niet en is ook niet mogelijk. Maar ik vind wel dat je mag stellen dat chronische ziekten in het algemeen erger/zwaarder zijn dan een kortstondig ziekte.
Een terminale ziekte is trouwens ook heel erg, verschrikkelijk zelfs,ik kan me niet voorstellen hoe dat moet voelen, veel sterkte! Alhoewel dat niet echt de lading kan dekken...

Edit dit was niet op lieveli haar reactie bedoeld, is inderdaad niet helemaal zoals het onderwerp begon

Maar wat is het nou de meerwaarde om er op die manier in te staan?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:17

Moet alles dan een meerwaarde hebben? :+ Het is gewoon maar een mening die ik heb :') tot die misschien ooit verlaten wordt voor een andere mening..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:22

lieveli schreef:
Ja dat is niet helemaal de strekking van het verhaal. Het ging er mij eigenlijk om dat mensen nogal vaak vergeten hoe lastig het is om chronisch ziek te zijn, dat het nogal onderschat wordt.

Niemand onderschat terminaal zijn.

Nou het hele probleem is dat er altijd verschillende kanten aan het verhaal zijn.
Dus of dat echt zo is. Geen idee.

Zou wel willen weten dan zou je dat wetenschappelijk moeten onderzoeken.
Al zal zelf anders onderzoeken door bijv enquête te maken van ben je chronische ziek/terminaal? Vindt jij dat je vaak onderschat wordt? Wat zou hier aan kunnen gedaan worden?

Het zou zomaar kunnen dat een terminaal zieke zich net zo onderschat voelt als iemand die chronisch ziek is. Het kan ook zo zijn dat dit heel erg verschilt per persoon ongeacht waar die last van heeft.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:23

zelfs terminaal word onderschat.
hoe vaak de mensen zeggen ; beterschap, of ik hoop dat je gauw opknapt..
en de buurman had iets, wat hier in context goed uitkomt :
-hij vertelde aan de buurvrouw, die geen greintje empathie heeft - dat ze erachter waren, wat zijn vrouw had, nl.een zeer agressieve vorm van longkanker, en gelijk het eindstadium.
toen antwoordde de buurvrouw : wij hebben ook allemaal de griep...

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:37

Ik heb ook last van een onzichtbare beperking, aangeboren en levenslang. Daardoor moet ik ook heel wat dingen laten, heb ik ook chronisch pijn, en zal ik ook niet alles kunnen doen wat ik misschien (ooit) zou willen doen. Maar juist omdát ik er al zo lang mee leef, sta ik er niet meer zoveel bij stil. Het wordt wel vervelend als anderen het niet weten, of nog erger, als ze het vergeten, en dan dingen van me verlangen die ik niet kan (hakken uitdrukken bijvoorbeeld). Mensen zien alleen een jong en ogenschijnlijk gezond persoon die te beroerd is om te rennen om de bus te halen, of altijd na een uurtje alweer naar huis wil bij het uitgaan, of altijd maar wil zitten als ik ergens ben (kroeg, concert, etc.). Dát is wel vervelend.

Maar of anderen minder zielig zijn als ze de griep hebben, nou nee. Niet op dat moment. Die persoon voelt zich op dat moment vreselijk, misschien nog nooit zo ziek geweest, of nooit zo'n pijn gehad. Die weten niet hoe mijn pijn voelt, of de jouwe. Kon je een ander maar jouw pijn laten voelen, dat zou een hoop begrip opleveren en een hoop uitleg besparen. Je kan alleen vergelijken met jezelf, dus als jij je op dat moment beroerd voelt, dan is dat zo, ongeacht hoe een ander zich voelt. Natuurlijk vinden anderen het erg dat jij chronisch pijn hebt, maar daar kunnen zij niet aan doen. Als ik elke keer auw moet roepen als ik pijn heb, nou, jeetje :')
Zo dacht ik dat niets meer pijn kon doen dan wat ik soms voel, tot ik een bot brak. Nu heb ik weer een nieuw referentiekader, dus lijkt mijn chronische pijn weer minder heftig. Aan de andere kant kom ik daar niet meer van af natuurlijk, dan breek ik liever weer een bot als daarmee de chronische pijn weg gaat.

Ik zou er inderdaad wel moeite mee hebben als iemand met de griep net zo wordt behandeld als een chronisch ziek persoon als het gaat om liefdadigheid ja. Die mist hoogstens een paar weken van z'n leven, een chronisch zieke mist heel veel meer.

Edit: @spicegirl, jeetje :oo

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:47

Waarom vergelijk iedereen alles met elkaar.
Mijn vriend heeft ook een chronische ziekte. Maar op het moment dat hij gaat doen alsof mijn hoofdpijntje niks is vind ik dat toch wel jammer.

En chronisch ziek zijn wordt helaas in sommige gevallen inderdaad onderschat. Heb er zelf gelukkig geen ervaring mee, maar zie het wel om mij heen. Meisje uit mijn middelbare school klas vroeger hadden bijvoorbeeld pheifer (chronisch) en die werd altijd raar aan gekeken 'want iedereen is wel eens moe' en 'zo vermoeiend is het toch niet om stil op een stoel te zitten' etc. Ik weet dat zei daar veel last van had en vond dat erg vervelend altijd. Denk dat het ook wel uit maakt om wat voor ziekte het gaat. Hoe minder zichtbaar Hoe minder begrip vaak..

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:51

Hier Lyme met 2 co's en een hoop dingen waar we maar niet uitkomen... Alsnog voel ik me heel vaak een aansteller, omdat er mensen zijn zoals spicegirl die bijv. terminaal ziek zijn.

Ik denk altijd maar, de mensen die dit soort dingen rondroepen, hebben nog niet zoveel levenservaring... Vaak nog niet iets meegemaakt wat je even goed aan het denken zet en een andere kijk op het leven geeft. Wat vaak wel gebeurt wanneer iemand ècht ziek word, je kijk op het leven word anders en steeds meer dingen vallen op zijn plaats. Ook deze mensen komen een keer op een punt dat zij even goed met beide benen op de aardbodem landen en dat die knop omgaat. Tuurlijk zijn er mensen die er altijd maar zo over blijven denken. Jammer, maar vaak niks aan te doen, die willen het gewoon niet snappen. Zien alleen maar de dingen die wij meer krijgen dan hun of meer mogen dan hun.

Op school en werk is dit vaak een lastig punt, het onbegrip. Zeker als dingen bij Lyme, maar ook veeeel andere ziektes, die niet echt zichtbaar zijn. Heel frustrerend.

Neemt niet weg dat ik deze vergelijking erg kwalijk vind. Ik hoop dat ik er niet weer een warverhaal van heb gemaakt. Het is in elk geval in geen enkel opzicht beledigend bedoeld :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:59

Spicegirl, ten eerste: ik oordeel niet over hoe je je voelt verder.
Maar heb je pijn?
Ik heb zes jaar van mijn leven 24/7 gierende hoofdpijn gehad, ontzettende pijn in mijn spieren en gewrichten en als toetje kreeg ik er een zware depressie en paniekaanvallen bij.
Dat bleek bij het totaalpakket te horen.
Ik kon niet meer denken, en wist niet hoe ik het had.
Elke dag vroeg ik me af of hoe ik morgen nog vol zou houden.
Voor de pijn verwezen ze me door naar paracetamol.
Sorry maar als ik zo oud had moeten worden dan liever niet..
En dat klinkt misschien hard in jou situatie, maar denk niet te licht over een leven met ondragelijke pijnen én een hoofd wat niet werkt.
Als klap op de vuurpijl werd ik ook nog eens niet geloofd, en mijn leven was écht een totale hel.

Overigens onderschat ik verder de reacties om je heen verder niet: mensen zijn lomp.
Maar ik snáp je gevoel verdomd goed dat je alles ervoor wil ruilen, maar de realiteit kan echt een nachtmerrie zijn.
Ik hoop echt enorm dat de tijd die je nog hebt met je geliefden heel waardevol gaat zijn, en dat je als het zover is mag gaan wanneer en hoe je dat zelf wenst.
Voor zowel jezelf als de mensen die van je houden.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 01:05

We leven allemaal binnen ons eigen referentiekader... Iedereen heeft een andere pijngrens... Niemand kan zien wat iemand al meegemaakt heeft of hoe de afgelopen dagen zijn verlopen. Ik ben iemand die zich niet snel laat tegenhouden door een griepje, maar zal nooit de mensen veroordelen die dat wel doen. Daarbij, als je echt stevig de griep hebt, ben je wellicht die dag er echt slechter aan toe dan een chronisch zieke - met het geluk dat het binnen een paar dagen over is, natuurlijk. Maar waarom zou daarover niet geklaagd mogen worden?

Hoe moeilijk is het om gewoon begrip te hebben voor iedereen? Ze klagen heus niet voor de lol, of omdat ze het jou als chronisch zieke zwaarder willen maken. Daarbij wordt jouw ziekte er niet beter op als zij niet klagen.. Dus waarom die irritatie. Dit staat natuurlijk compleet buiten het verhaal dat er ook naar de chronisch zieken begrip moet zijn, als zij een afspraak afzeggen, niet meerdere dingen in 1 dag kunnen plannen, zich *** voelen etc.

Naar niemand persoonlijk gericht, overigens. Een gedachte die al langer in mijn hoofd speelt.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 01:11

moonfish13 schreef:
Sorry maar als ik zo oud had moeten worden dan liever niet..
En dat klinkt misschien hard in jou situatie, maar denk niet te licht over een leven met ondragelijke pijnen én een hoofd wat niet werkt.
Als klap op de vuurpijl werd ik ook nog eens niet geloofd, en mijn leven was écht een totale hel.

Dit wat je hier schrijft, is toch precies hetzelfde als die persoon met griep deed? Zichzelf vergelijken met de klachten van een ander en vinden dat jij het zelf zwaarder hebt dan de ander. Ik denk niet dat jij kan bepalen in hoeverre de pijn van een ander zijn of haar leven beïnvloedt. Behalve lichamelijke pijn bestaat er ook nog iets als geestelijk pijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 01:16

Ze reageerd op iemand die datzelfde doet. Dat is het probleem met dit type topics... Het blijft een cirkeltje.... Het is allemaal niet te vergelijken. Iemand met griep mag prima klagen. Als mijn man hoofdpijn heeft ben ik de eerste die paracetamol brengt en als het van zijn nek komt een pitkussen warmt voor 'm maar je moet wel realistisch zijn... Een griepje is nog iets heel anders dan chronisch ziek zijn... je bent flink ellendig maar je weet: het gaat voorbij. Dat is een gedachte die veel 'verlicht'. Heb je dan geen recht om te klagen? Tuurlijk wel. Maar doe niet alsof chronisch zieken het 'beter' hebben.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 01:50

melody7 schreef:
Wat ik trouwens ook las was dat chronisch zieken extra vergoedingen en uitjes krijgen :? Ik weet ook niet wie dat bedacht heeft maar dat is absoluut niet zo. Met een beetje geluk krijg je een uitkering waar je net aan van rond kunt komen, maar verder kun je het wel vergeten. Het is vooral geld ophoesten wat er niet is en uitjes kunnen veel zieken lichamelijk sowieso al niet aan en als je dat wel kunt krijg je dat echt niet cadeau.

Kan zeker wel, maar is per gemeente verschillend.
Hier in Almelo heb je bijvoorbeeld 'Almelo doet mee', als je aan bepaalde eisen voldoet kun je een kaart krijgen voor 10x zwemmen, een kaart voor elke maand 1x naar de bioscoop (dacht ik), gratis sporten en zo nog wat dingetjes.
Het is puur bedoeld om mensen die anders zelden tot nooit wat extra's kunnen doen een extraatje te geven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 01:51

Ayasha:
Mag je vinden hoor, maar ik vind voor mezelf 24/7 ondragelijke pijn geen leven.
En dat mag ieder voor zich bepalen hoor, maar dat je er niet aan dood gaat houdt niet in dat het ook daadwerkelijk leefbaar is.
Overigens vind ik ook dat iedereen mag klagen over pijn.
Pijn is pijn en het is hoe je het zelf ervaart.
Ik heb nu minder pijn als 3 jaar geleden, maar tóch slik ik pijnstillers nu omdat ik het anders mentaal dus echt niet meer trok.
Maar dat betekend niet dat mijn moeder niet mag klagen over een zere arm bij wijze van spreken.
Ik heb ook lang gezegd dat ik vond dat ik niet mocht klagen, want ik ging immers niet dood en het kon nog veel erger.
Ja dat kon ik zeggen, maar ik voelde me echt hartstikke beroerd en radeloos.
Toen zei mijn moeder ook: dat de ellende van een ander groter is betekend niet dat jij geen verdriet mag hebben om je eigen situatie.
Ik denk trouwens dat je mijn post anders opgevat hebt dan ik hem bedoeld heb, het was zeker geen ik ben zieliger post.
Meer van dat je van iets in feite minder ergs gewoon alsnog echt geen kwaliteit van leven hoeft te hebben hebben, en dat je leven alsnog een duister gat kan zijn.
Dan mag je nog leven, maar wat is dat leven waard als je voor jezelf nooit meer ergens plezier in hebt, en 24/7 ontzettend veel pijn hebt én zwaar depressief?
En pijn kan nog, maar als je ook mentaal gebroken bent is het gewoon klaar in mijn geval heb ik ervaren.
Dus ik zeg eerlijk: ik heb realistisch uitgesproken dat ik als dit niet zou veranderen niet oud wilde worden.
En ja, deze uitspraak had ik 10 jaar geleden heftig gevonden, en ik vond zelfmoord een zwakke uitvlucht voor je problemen. :)
Daar denk ik nu wel anders over, heel anders.
Ik begrijp spicegirl heel goed, ik zit nu in een andere situatie als enkele jaren geleden en ik snap het zó goed, maar dat kan ik nu na nadenken nog steeds niet onder woorden brengen.
Ofwel ik denk dat het te pijnlijk is om op te rakelen, en dat mijn hoofd hierin zegt tot hier en niet verder, het blokkeert finaal.
Ik ga er dus ook niet meer verder over nadenken, en als mensen het niet begrijpen dan maar niet.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 03:01

melody7 schreef:
Ik vind hem ook vrij pijnlijk ja..
Ik ben chronisch ziek en begrijp echt niet hoe je dit met elkaar kunt vergelijken, begrijpen ze dan echt niet dat je leven dan compleet op zijn gat valt? Je bent er niet na een paar weken vanaf, het is levenslang 24/7 pijn.

Helaas komen zulke opmerkingen vrij vaak voor maar ik kan er ook keer op keer kwaad om worden.

Ik heb er zelfs op school last van gehad, de kleine dingetjes die ik dan toch deed moest ik maar geheim gaan houden omdat ik anders een bak commentaar kreeg.. Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die het wel begrijpen dus daar richt ik me maar op :) Ik ben sowieso echt niet ongelukkig maar sommige dingen blijven gewoon steken, het is niks om jaloers op te zijn of om ook te willen. Je krijgt niet lekker extra vrij, je hebt nooit meer vrij. Ik zou zo graag willen weten hoe8 het is om pijnvrij te leven.

mooi gezegd! Ik ben zelf ook chronisch ziek en aan mij zie je niets verder en dat is nu juist het allermoeilijkste. Ik heb mijn rolstoel niet meer nodig en direct denkt men dat ik beter ben. Ik ben iets beter (als in ik heb weer leren lopen)maar daar is ook alles mee gezegd. En die pijn, die altijd aanwezige en overheersende k.u.t.pijn, dat is het allerergste!! Vrij? Ja ik ben "vrij want ik "hoef" niet meer te werken, nee mensen ik KAN niet meer werken en ja, ik hou voortaan mijn hand op maar vergeet niet dat ik daar 24 jaar voor heb afgedragen en al mijn harde werk en diploma's door de plee kan spoelen. Soms is het zo zwaar dat ik met weemoed terugdenk aan de jaren dat ik 's ochtends met mijn bakkie koffie in de file stond, dat was wel niet echt heel erg leuk ofzo maar ik had toen geen pijn. Hoe voelt dat ook alweer? Ik heb levenslang in dit graflijf ELKE DAG ZONDER adv of kerstvakantie. Sorry voor deze emo-uitbarsting, lig weer eens wakker van de jawel, PIJN

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 03:22

spicegirl schreef:
en dan is er ook nog verschil in een chronische ziekte/aandoening, en een terminale ziekte.
ik ben terminaal ziek, en zou dat best willen ruilen voor een chronische ziekte,waarmee ik oud zou kunnen worden..

:(:) :(:)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 04:05

Ik probeer het zo te zien; De ene mens is nu eenmaal empathischer dan de ander en soms is het ronduit wrang maar je kunt van sommige mensen niet verwachten dat ze zich echt kunnen voorstellen hoe slopend en eenzaam een chronische ziekte op termijn kan zijn. Ze zijn met zichzelf bezig, staan nog vol en zonder medische beperkingen in het leven en reageren ook vanuit dat kader zonder zich te realiseren hoe kwetsend dat soms voor de ander kan zijn. En dat kan op andere vlakken ook gebeuren. Ik betrap mezelf er ook wel eens op dat ik niet doordacht genoeg heb gereageerd op het verhaal van een ander. Andersom gebeurt dat ook. Neem het een onwetende niet teveel kwalijk want voor veel situaties in het leven geldt dat je het leed pas echt beseft als het jezelf of een naaste treft. En misschien heeft dat wel een functie..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:45

willemlover schreef:
lieveli schreef:
Vinden jullie autisme te vergelijken met een chronische ziekte?

Sorry maar dit vind ik echt een ongelooflijk lage opmerking van je. Autisme is weldegelijk te vergelijken met een chronische ziekte en dat weet je zelf vermoedelijk ook wel..

Het is een vraag. Geen veronderstelling.

Allemachtig zeg :7