emotie eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:29

Omdat er een knop om moet.. Afvallen is een kwestie van eerst 30 keer stoppen en boos op jezelf zijn en dan ineens gaat er een knop om en dan lukt het. Een app als myfitnesspal is in ieder geval een goede eerste stap, inzien wat je nou echt aan kcal binnen krijgt op een dag en hoe veel dat in veel gevallen meer is dan je daadwerkelijk nodig hebt.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:09

Ik ben een enorme stress eter. Moet zeggen nu ik therapie volg en mijn relatie heb beëindigt gaat het makkelijker. En kan ik makkelijker nee zeggen.
Wat mij helpt is idd geen geraffineerde suikers meer eten en minder eetmomenten op de dag. Verder drink ik veel thee en water.

Als ik erg veel drang krijg ga ik iets doen. Was opvouwen wandelen stofzuigen zoiets. Tot nu toe helpt dat redelijk.

En zak leeg ken ik ook. Ik doe het nu in een schaaltje en verplicht mezelf om na het schaaltje een half uur te wachten. Meestal is de trek dan weg

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:15

TinkerTreas schreef:
Ik meld me ook. Ik ben een enorme emotie eter en behoorlijk cola verslaafd. Op het moment ben ik zo'n 30 kilo te zwaar, waar ik enorm van baal. Maar het lukt me steeds niet om het aan te pakken.
Mijn gezondheid werkt niet echt mee op het moment, waardoor sporten lastig is.
Maar daarom kan ik natuurlijk wel mn eetgedrag veranderen. Grote kans dat dat ook positieve effecten heeft op mijn gezondheid.
Waarom is het dan zo moeilijk?
Ik ga die app die jullie hierboven noemen eens bekijken.

Die cola verslaving heb ik ook gehad vreselijk. Ben er nu eindelijk vanaf. Maar moet ook nergens cola drinken dan is het weer bal. Kostte me heel veel doorzettingsvermogen.

Sporten is hier ook lastig. Heb nu wat dingetjes voor in huis. Een bosubal en een fitnesdbal en een hoelahoep ookal is de commitment er nog niet zo

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:16

Na 38 jaar worstelen met eten en emoties eindelijk het antwoord gevonden....m'n hypnotherapeut.

Sinds ik hem bezoek geen "stemmetje" meer gehoord.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:32

Therapie kan idd heel erg helpen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:35

Brief voor mijn psych ligt al tijden in mijn tas... Niet hier voor.

Maar ik koop het gewoon niet meer, maar moet mezelf tegenhouden om niet een zak chips te halen. Als ik boos, verdrietig of teleurgesteld ben dan is het bingo. Dan moet ik eten.

Heb wel een gezond gewicht maar het is echt een eeuwige strijd heb ik het idee. Ik mag nu pas van mezelf eten als ik me niet meer zo voel.
Daarbij heb ik ook bodemdrang en eeuwige honger... Heb 400 gram aardappelen, 250 gram boerenkool, jus op boterbasis en een vega worst gehad. En nog honger. :roll: Dat is gewoon fop...

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:54

Herkenbaar hoor ik heb ook al de hele avond honger. Ik negeer je maar. Ik weet waar het door komt. En ik weer dat eten niks oplost. Maar ik ben niet super gezellig dan ofzo.
Nu heb ik geen goed gewicht dus moet echt afvallen.
En ik moet ook leren mijn emoties te voelen en erin te vertrouwen dat het weer overgaat. Ipv ze weg te eten

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:09

Ik heb in ieder geval een uur gewandeld net. Ik probeer zo'n 4 a 5 avonden per week een stuk te gaan wandelen of fietsen.
Vooral in mn eentje wandelen vind ik heerlijk, even mn hoofd leeg maken.
Ik wil vanaf morgen bij gaan houden wat ik eet.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:14

Ook ik meld me, ik ben een onwijs grote emotie eter. ben ik blij, eet ik, ben ik verdrietig eet ik, dus echt op elk mogelijk moment dat ik een andere emotie krijg dan normaal, krijg ik eet zin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:57

Ik ben ook een emotie-eter, met suiker/ cola verslaving. Ik heb liever een sappige chocolade-muffin dan toostjes bijvoorbeeld. Ik eet ook veel uit verveling, eten tot het pijn doet ken ik ook, en sporten heb ik geen zelfdiscipline/ doorzettingsvermogen genoeg voor. Dat we met de feestdagen onwijs veel snoep en chocolade hebben gekregen werkt ook niet echt mee :o

De cola heb ik inmiddels al afgebouwd naar maximaal 1 glas per dag (alleen bij het avond-eten), en dat wil ik nu gaan afbouwen naar spa-rood of water (afhankelijk van het avond-eten, sommige dingen zijn gewoon niet lekker met water (zoals patat)).

Ik heb nu wel zoiets van, de vakantie is voorbij, als dit op is ga ik ook niets lekkers meer halen (uitzondering voor het weekend), en omdat de vakantie voorbij is ga ik vanaf deze week op woensdag en vrijdag 20 minuten fietsen (op de home-trainer) of beginnen met trap-lopen, om mee te beginnen. Dat wil ik uiteindelijk gaan opbouwen naar maandag, woensdag en vrijdag, om pas als dat makkelijk gaat wil ik de 20 minuten gaan uitbreiden.

Ik vind minder eten/ snoepen eigenlijk nog moeilijker om te doen dan meer bewegen.. Vooral met suikers blijf ik eten (komt natuurlijk door de suikerpiek..).

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 00:02

Ik heb iets ontdekt, droge crackers zonder iets erop. Is ook enig zins bevredigend. Ben namelijk aangekomen en daar baal ik ontzettend van. Morgen maar de schade bekijken.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:10

Eclair weeg je elke dag? Want dan kan dat wel kloppen. De ene keer hou je meer vocht vast dan de andere keer.

Als je droge crackers eet kan dat ook je hongergevoel aanzwengelen. Terwijl als je er een beetje kaas op doet bv vult het veel meer en langer

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:11

eclair98 schreef:
Ik heb iets ontdekt, droge crackers zonder iets erop. Is ook enig zins bevredigend. Ben namelijk aangekomen en daar baal ik ontzettend van. Morgen maar de schade bekijken.

Misschien is het een idee om je maar 1/2 x in de week te wegen ipv elke dag? (Als je jezelf nu elke dag weegt, anderen heb ik niets gezegd :o) Je maakt jezelf gek met elke dag wegen en het geeft mede door vocht ook geen relatisch beeld.. Het beïnvloed alleen maar je humeur en daardoor misschien zelfs of je een eetbui krijgt of niet

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:18

Als ik merk dat ik neig naar eten door verveling/verdriet etc. drink ik eerst een paar glazen water, totdat ik niet meer kan.
Dan eet ik een beetje van hetgene wat ik wil, gewoon voor het lekkere en toch nog het gevoel van eten te hebben. Snel daarna ben ik me echt tegen aan het eten en leg ik het weg. Komt het terug? Opnieuw water weg drinken tot ik bijna niet meer kan slikken :') .
Ik heb eigenlijk nooit gemerkt dat ik meer aan kom in moeilijke periodes, ik denk ook om deze reden. (Heel stiekem drink ik niet alleen water omdat ik dan minder eet qua gewicht, maar ook zodat ik minder eet zodat ik nog wat heb voor een andere keer en er dus langer van kan genieten :D )
Bodemdrang heb ik ook last van, dat heb ik op gelost door simpelweg kleinere porties op te scheppen. (en wederom het water drinken tussendoor).

Edit: wat hierboven geschreven wordt, je snack in een kommetje doen werkt ook goed!! Niet zo belachelijk klein dat het je in een holle tand past, maar ook niet een schaal a la kinderfeestje formaat. Gewoon een nette soepkom.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:28

Oh een schaaltje werkt bij mij totaal niet. Dat vul ik dan gewoon 3 keer. :=

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:54

Ik weeg me hooguit een keer in de 3 maanden, dus dat komt wel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:58

Schaaltje 2x vullen en dan de zak erbij :=

Stap 1 bij mij is momenteel chocolade , at bijna elke dag een reep en heb zaterdag wat chocolade pindas gehad en verder ontwijk ik alles wat chocolade is . Is even afkicken maar vanaf daar ook wat andere dingen niet meer eten , snoep nog wel maar puur om rustig dat af te bouwen en te compenseren met de chocolade afkick . Ben een lastige fruit eter , maar grijp nu sneller naar een zakje waspeen/wortel om te snaaien sowieso echt echt nooit geen chocolade meer hooguit bij uitzondering