Reiki, kwakzalverij of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:33

Bewezen is dat bij placebo's ook een hoge mate van verbetering en genezing is. Bij psychisch klachten zelfs 33% ( versus 80% bij behandeling) dus ja het zal zeker werken als je er maar in geloofd

8nnemiek

Re: Reiki, kwakzalverij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:38

Maar het placebo-effect verklaart dan weer niet waarom kleine kinderen en dieren zich beter voelen na een behandeling..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:52

Ook bij kinderen werken placebo's. Bij diere waarschijnlijk niet maar dieren en zich beter voelen vind ik wat lastig te meten waardoor dat komt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:54

8nnemiek schreef:
Maar het placebo-effect verklaart dan weer niet waarom kleine kinderen en dieren zich beter voelen na een behandeling..

Ik heb daar bijvoorbeeld op Bokt best goede voorbeelden van gezien. Als mensen sterk in iets geloven heeft dat een grote invloed. op hun perceptie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:56

....als een dier sterk gelooft in de genezende kracht van die aaiende handen....?

Dat lijkt mij pas echt speculatie.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:57

Dieren zijn heel goed te verklaren. Baasje gedraagt zich anders, dat beïnvloedt het gedrag van het dier.

Dat werkt zelfs als je de hond placebopillen geeft :D Baasje vindt dat ze goed werken, hond wordt blijer.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:58

Nou, las hier net ergens dat botten sneller genezen, als een placebo pilletje dat kan *\o/*
Go for it, een ziekenhuis vol placebo's, weg met de smerige medicijnen met hun afschuwelijke bijwerkingen en veel te dure kosten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:59

"Het experiment geeft de doorslag", er zijn zieke dieren zonder een nauwe band met een bezorgde mens.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:01

Janneke2 schreef:
....als een dier sterk gelooft in de genezende kracht van die aaiende handen....?

Nee, natuurlijk niet, je begrijpt mijn bericht niet.
Degene die sterk gelooft is de eigenaar die de behandeling laat doen en de werkzaamheid interpreteert.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:03

A3a1 schreef:
Nou, las hier net ergens dat botten sneller genezen, als een placebo pilletje dat kan *\o/*
Go for it, een ziekenhuis vol placebo's, weg met de smerige medicijnen met hun afschuwelijke bijwerkingen en veel te dure kosten.

Ja, zelfs de minister en verschillende artsenverenigingen zijn hier nu mee bezig. (Met name de mallotige kosten, pillen die goed werken ivm het geld op de plank houden en onethisch manipuleren met onderzoeksgegevens.)

Maar ik las nergens dat botten sneller genezen...?

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:04

Wil iedereen die kan genezen met Reiki dat dan onmiddellijk aanwenden voor bijvoorbeeld de 6 jarige Tijn?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:06

Kuggur schreef:
Janneke2 schreef:

Degene die sterk gelooft is de eigenaar die de behandeling laat doen en de werkzaamheid interpreteert.

Accoord. {:}
....maar juist als je anderen kapittelt "om niet alles voetstoots aan te nemen"...
(wat een erg verstandig pleidooi is!!)
...laat dan liever geen hiaten in je eigen verhaal (en dan moet ik als lezer dit 'maar begrijpen' en dat 'er bij aanvullen').

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:06

InekeN schreef:
Wil iedereen die kan genezen met Reiki dat dan onmiddellijk aanwenden voor bijvoorbeeld de 6 jarige Tijn?

}>

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:08

Janneke2 schreef:
"Het experiment geeft de doorslag", er zijn zieke dieren zonder een nauwe band met een bezorgde mens.

Jep, ik ben zelf ook in de wetenschap bezig dus ik snap het principe :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:10

Janneke2 schreef:
Kuggur schreef:

....maar juist als je anderen kapittelt "om niet alles voetstoots aan te nemen"...
...laat dan liever geen hiaten in je eigen verhaal (en dan moet ik als lezer dit 'maar begrijpen' en dat 'er bij aanvullen').

Mijn excuses, ik ging er van uit dat mensen weten dat dieren niet op de hoogte zijn van het verschil tussen geaaid worden en een Reiki behandeling krijgen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:11

Ondanks dat ik wel in Reiki geloof, geloof ik niet in wonderen.
Zulke reacties zijn dan ook gewoon..wat is het juiste woord? Kinderachtig? Flauw?

Ik denk wel dat je bijvoorbeeld mensen met een ongeneeslijke ziekte meer rust geen geven, berusting zelfs wel.
En dat is ook heel waardevol in de laatste tijd die je nog op aarde mag zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:24

smurffie schreef:
Ook bij kinderen werken placebo's. Bij diere waarschijnlijk niet maar dieren en zich beter voelen vind ik wat lastig te meten waardoor dat komt

Maar kunnen placebo's ook beter werken dan echte medicijnen?
Lijkt me niet..
Zoals ik eerder al schreef: mijn zusje had vroeger last van migraine, en een paracetamol of zetpil werkte nauwelijks.. Maar na een behandeling was ze er direct vanaf de hele dag..
Een placeboeffect kan dat niet verklaren. Ik denk eigenlijk sowieso niet dat heel jonge kinderen echt beseffen wat een pilletje doet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:09

Even over reiki en dieren. Ik heb zelf gezien dat het werkt. Zo stond er vroeger een hele drukke pony op de manege waar mijn zusje reed, pony gooide om de haverklap kinderen er af omdat hij steeds aan de kletter ging (niet echt een fijne kinderpony maar dat is een ander verhaal). Mijn zusje moest er op en was heel zenuwachtig. Terwijl zij aan het poetsen was heb ik de pony reiki gegeven. Hij stond tijdens het poetsen al heel stil en stond bijna te slapen. Terwijl hij normaal al heel druk was met poetsen. Met rijden vroeg de instructrice of mijn zusje wel op de goede pony reed omdat ze het gedrag zo anders vond. Mijn zusje heeft het hele uur lekker kunnen rijden, de pony was heel braaf. Ze was achteraf ook helemaal verbaasd dat hij zo braaf was geweest, want ik had haar niet van tevoren verteld wat ik gedaan had. Nu is dit natuurlijk maar 1 geval, maar wel een voorbeeld om aan te geven dat reiki niet uitsluitend als placebo kan worden weggezet. Mijn zusje wist namelijk van niks.

Vind het trouwens wel jammer dat het nu wordt weggezet als "even aaien". Een echte behandeling duurt een heel stuk langer dan even een knuffel aan je huisdier geven. De posities die je gebruikt hebben allemaal een reden, en iedere positie hou je een bepaalde tijd vast om de behandeling goed af te kunnen ronden. Je handen liggen daarbij stil, en maken geen aaiende beweging.

Zag ook een opmerking voorbij komen over verschillende stromingen. Hier is een overzicht. Het zijn echt veel verschillende stromingen: http://www.spiritualiteit-centrum.nl/re ... n-in-reiki. Alle stromingen hebben weer hun eigen manier van bijhouden wie bevoegd is. Binnen Nederland zijn de reiki alliance: http://www.reikialliance.com/nl/ en de Cirkel: https://www.reikicirkel.nl/nl/home denk ik wel de meest bekende.

Je kan het misschien het beste vergelijken met een lesgever voor paardrijden zoeken. In de basis komt het allemaal op hetzelfde neer maar je hebt verschillende stromingen, en binnen die stromingen ook weer nuance verschillen. Je kiest uiteindelijk uit waar je je prettig bij voelt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:13

Of je zusje kon gewoon goed omgaan met deze pony??

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:19

InekeN schreef:

Als hij en zijn ouders daar om vragen, zullen ze dat zeker doen.
Maar net zo min als artsen jou ongevraagd zullen behandelen tegen schaamluis of een nier weghalen.
Mogen zij dat natuurlijk ook niet ongevraagd doen.

Mijn hondenoppas is jehova getuige, die werd haast hysterisch toen ze hoorde dat ik me liet behandelen met Reiki.
Zwarte magie was dat, dus kan me niet voorstellen dat reikianen dat zomaar ongevraagd gaan doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:23

Kuggur schreef:
Janneke2 schreef:

Mijn excuses, ik ging er van uit dat mensen weten dat dieren niet op de hoogte zijn van het verschil tussen geaaid worden en een Reiki behandeling krijgen.

Sorry, maar de aanname dat er verschil is (pats, beng, vastliggend feit) tussen aaien en Reiki "mag" je wetenschappelijk gesproken niet doen.

Uiteraard mag jij geloven dat dit verschil niet bestaat. Maar dat valt bij mij nu juist onder 'dingen voetstoots aannemen'.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:37

Als je een aanname als hypothese gebruikt wel :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:40

DatBenIkNou schreef:
Of je zusje kon gewoon goed omgaan met deze pony??

Nee want ze was er al diverse keren af gegaan bij eerdere lessen. Daarom was ze ook zo bang voor de pony. Zij was echt niet relaxed die middag. Maar toen hij ineens zo braaf bleef was ze heel verbaasd en heeft ze zelfs fijn kunnen rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:52

Een kusje op een zere knie helpt ook. Het is de aandacht die er heen gaat, het overgeven aan dat er iest is, maar dat het weg gaat omdat een ander je helpt.

Je ziet bv ook dat wilde dieren zich kunnen overgeven aan hulp van mensen en dan heel rustig zijn.

Alles gaat uiteindelijk over en heel veel dingen worden veroorzaakt of vergergerd door stress. Dus als stress wordt weggenomen door de aandacht, ben je al een eind op weg. Maar een arm om iemand heen slaan kan hetzelfde effect hebben.
Je ziet dit ook in het "witte jassen syndroom".

Als het werkelijk zou genezen, was "er voor openstaan" helemaal geen vereiste, lijkt mij....

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:59

Bij (sociale) aanraking wordt meer oxytocine aangemaakt, dit werkt als een natuurlijke stressvermindering, dus logisch dat mensen/dieren er rustig van worden en/of minder pijn ervaren (pijn = nociceptie + emotie) en er dus op vooruit gaan.
Naast het placebo-effect is er dus een vrij logische reden te bedenken voor het effect van aanrakingen op dieren (incl. mens).

Overigens ben ik niet per se tegen Reiki, als het voor de hulpbehoevende werkt dan werkt het en bereikt het het doel. Om er een wonder en onverklaarbaar geneesmethode van te maken waarbij enorm veel geld in het spel is, nee, dat dan weer niet.