Futloos, moe en toch actief zijn.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 00:29

Je huishouden hoeft echt niet zo veel tijd te kosten.
Ik werk parttime en man meer dan fulltime en hele week weg. Maandag is m'n vrije dag. Zorg ik dat alles op regel is en de rest van de week stofzuig ik alleen maar ivm 3 katten en een hond, ruim ik speelgoed op en houd ik de keuken bij na het koken en afruimen.. en dat is ook klaar voordat mijn monsters naar boven moeten voor bedtijd.

Heb wel wat beters te doen met mijn tijd :+
En als m'n man wel thuis is ook het weekend dan draagt hij zijn steentje ook bij.
Je werkt beide, je runt samen het huishouden. Jouw vriend moet een schop onder z'n kont...

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 00:40

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, alleen ga ik binnenkort verhuizen en ben dan uit het oude huis van mijn schoonmoeder. (Eindelijk écht ONS eigen plekje <3) Ook 40 uur in de week stage, paard, supermarkt, koken en het huishouden schiet er dan helaas bij in, terwijl ik ook wil dat alles schoon en netjes is, voor vooral bezoek wat ook langs komt.. Maar vooral het onderstaande gequoteerde stukje moet je even goed bespreken met je schoonmoeder en je vriend, dat geeft echt zoveel meer rust! Het is nu JULLIE huis, en zij hoeft niet zomaar onaangekondigd langs te komen. Het zal voor haar heel vreemd zijn, maar jullie verdienen nu jullie privacy. Wij hebben dit hier ook besproken, omdat ik het heel vervelend vond dat ze steeds langskwam, ook als ik überhaupt niet thuis was, en ze ging dan weer allemaal dingen 'opruimen', waarna ik al m'n spullen weer moest gaan zoeken... (Opruimen = de bende van de ene tafel naar de andere verplaatsen..)

Citaat:
We wonen in het oude huis van mijn schoonmoeder en ik ook dat alles er perfect uitziet. Dit aangezien ze elke kans grijpt om commentaar te geven. Dat vermijd ik liever, maar toch weet ze altijd binnen te komen op juist die éné avond dat ik besluit om wél even in de zetel te liggen.

Anoniem

Re: Futloos, moe en toch actief zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 08:55

Zo, voldoende reacties zeg := ik wil vanavond graag met hem even aan tafel zitten. Ik moet toegeven dat ik me blijkbaar meer stoor aan schoonmoeders dan ik dacht. Als het zinnetje "mijn moeder was daarstraks hier, ik moest van haar zeggen dat..." Mijn nekhaar overeind komt. Zelfs al is het "..dat ze het wel proper vond." Dan denk ik als eerste "ja uiteraard is het proper, wat dacht je dan?" Gevolgd door "ik heb de goedkeuring van jouw moeder niet nodig, wat denkt ze wel!" Maar zo kreeg ik ook het nieuws dat ik een ander merk van Bouillon blokje moest gebruiken, haar variant op mijn recept beter was, ik niet mag strijken in de living omdat stoom uit het strijkijzer het houtwerk aan het plafond kan beschadigen, enzovoorts..

Maar ik ga wel aankaarten dat mijn vriend en ik de taken beter moeten verdelen. Dan is er ook meer tijd voor ons samen. Heb ik wel behoefte aan :-)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:09

Ik zou gelijk aankaarten dat je vriend de volgende keer kan melden dat jullie haar bemoeienissen niet nodig hebben. En dat het eten prima te eten is en als ze commentaar heeft ze zelf maar komt koken.
Mijn hemel, wat een type zeg...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:21

Ik mis een beetje wat je probleem is.
Wil je dat je vriend meer doet? Of moet je misschien eens naar jezelf kijken? Of is het je schoonmoeder waar je je aan ergert en waar je actie op moet ondernemen?

Ik herken je verhaal namelijk wel van mezelf, mijn man zegt altijd dat ik dan aan het "stormen" ben. Hij irriteert zich er aan, maar hem taken geven werkt niet, want dan wordt het niet meteen gedaan en kan het dus niet van mijn lijstje af.
Bij mij heeft dat ook te maken met drukte, stress, controle hebben over alles. Rommel is chaos in mijn hoofd, dus dat moet weg. En alles nu, direct. En ruimte om alles goed te overzien heb ik dan niet. Ik ben het type "eerst alles afgewerkt, dan zitten". Mijn man is het type "even zitten, dan kan ik zometeen weer door" en bij stress zelfs minder gaat doen. En normaal gesproken gaat dat prima, maar als ik doorstorm in mijn chaos dan combineert dat slechte en ga ik alles zelf doen (en heeft hij het idee dat ik het gras voor zijn voeten wegmaai...). Een oplossing heb ik er ook nog niet echt voor, het is wie ik ben en hoewel het heibel oplevert soms (want ik neem hem natuurlijk wel kwalijk dat hij niks doet in huis :+ ) is het ook iets dat we aan het leren zijn van elkaar.

Dus even HO, reflectie. Wat (wie?) wil je dat er nou precies verandert? Hoe ga je dat doen?

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:22

verootjoo schreef:
Ik zou gelijk aankaarten dat je vriend de volgende keer kan melden dat jullie haar bemoeienissen niet nodig hebben. En dat het eten prima te eten is en als ze commentaar heeft ze zelf maar komt koken.

Precies. Waar bemoeit ze zich mee? En even duidelijk tegen je vriend zeggen dat hij wel eens mee mag helpen ipv commentaar leveren.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:28

Ik heb ook zo een situatie gehad.... en ik zeg je dat valt niet mee, mij koste het de relatie want hij koos voor zijn moeder.Ts begin om zelf wat minder geobsedeerd te zijn door het huishouden.
Maar geef het aan wat jij van je vriend verwacht en maak afspraken en ook met je schoonmoeder, want die zal echt niet stoppen met haar bemoeienissen uit zich zelf! en vorm dan ook een blok/geheel wat betreft jullie afspraken onderling jullie zijn volwassen en maken eigen keuzes.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:32

Word jouw vriend op zijn beurt niet zenuwachtig als je jouw eigen moeder uitnodigt? De mijne gaat dan meteen opruimen en schoonmaken. O:)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:40

Pfiew je doet wel heel veel in het huishouden hoor! Dat je moe bent, is niet zo heel vreemd. Samenwonen, nieuwe baan, fulltime werken en dan ook nog thuis aan het werk... Het zou eerder verbazingwekkend zijn als je nog enorm veel energie over zou hebben :D

Ik ben gezegend met een vent die beter kan poetsen en netter is dan dat ik zelf ben. Dit heeft hij van huis uit meegekregen (werkende moeder). We werken nu beide fulltime en inmiddels hebben we een huishoudelijke hulp die elke week drie uurtjes komt. In het begin deden we in het weekend nog het schoonmaken van het hele huis en daarnaast nog de tuin, dat het bijna weer een werkdag was. Zolang we beide fulltime werken, blijft ze bij ons komen. Mocht één van ons parttime gaan werken, dan neemt diegene de klussen over.

Ik zou even heel goed naar de taakverdeling kijken. Hij kan alles leren, dus iets niet kunnen is voor mij geen argument. En wat betreft de schoonmoeder: die van mij had in het begin ook commentaar en toen heb ik gewoon maar de poetsdoek in de handen gedrukt :+ Communiceren is belangrijk, duidelijk aangeven hoe het gaat en waar je samen kunt verbeteren.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:56

Ik heb ook samengewoond met een jongen die direct van z'n mama kwam.
Nooit meer! Hij had echt geen idee wat een huishouden inhield, hij deed helemaal niks en zeurde altijd tegen mij dat ik te weinig deed, terwijl ik net als jij meer uren werkte dan hij en ALLES deed.
"Ja maar mijn moeder..."
Ja, dat mens werkte 15 uur in de week, ik 45, niet gek dat haar huis schoner was hè?

Ik ben nu twee maanden bij hem weg en hij heeft inmiddels het licht gezien, maar ja, te laat.

Laat het alsjeblieft niet zo ver komen TS, trek zo snel mogelijk aan de bel. Het zou zonde zijn als je verder een leuke relatie hebt, maar het stuk loopt omdat jij de kar trekt en hij er lekker op zit. Ik ben er nog steeds hele dagen moe van, zo weinig rust heb ik gehad in die twee jaar samenwonen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 10:13

Ik zou eens lekker investeren in een schoonmaakster 1x in de week, in het weekend grote porties koken. En voor de rest wat meer de boel de boel laten. Schoonma kan de boom in, als ze het proper wil hebben komt ze maar langs met de stofzuiger. :wave:

Met je vriend op de bank zitten en netflix kijken is veel leuker dan het huishouder. De vaat staat er morgen ook nog wel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 10:13

verootjoo schreef:

Nou inderdaad. Ik zou afspreken dat als je haar wil zien, jullie bij haar op de koffie komen, maar dat ze niet meer te pas en te onpas bij jullie langs hoeft te komen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 10:15

kwita schreef:
Ik heb ook zo een situatie gehad.... en ik zeg je dat valt niet mee, mij koste het de relatie want hij koos voor zijn moeder.

Ik ook, maar ik ben zelf hard weg gerend. Helemaal geen zin om de rest van mijn leven met zo'n bemoeierige schoonmoeder door te brengen, doei doei.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 11:10

Allereerst hem van de bank af trappen!

En verder proberen het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken; vaatwasser aanschaffen, droger aanschaffen, boodschappen laten bezorgen, een schoonmaakster zoeken, etc. Werkt bij ons heel fijn! Zonde om na je werk je kostbare tijd kwijt te zijn aan stomme dingen die steeds terugkomen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:42

waarom wordt er zo naar die vriend gewezen als schuldige in deze? TS geeft immers zelf aan dat hij bijvoorbeeld wel een tuinslang wíl halen, maar dat dit perse die dag moet omdat het op haar lijstje staat...
je doet het met zijn tweeën TS. je trekt nu alles naar je toe, terwijl hij heus wel wil en kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:44

benangelique schreef:
waarom wordt er zo naar die vriend gewezen als schuldige in deze? TS geeft immers zelf aan dat hij bijvoorbeeld wel een tuinslang wíl halen, maar dat dit perse die dag moet omdat het op haar lijstje staat...
je doet het met zijn tweeën TS. je trekt nu alles naar je toe, terwijl hij heus wel wil en kan.

Nou ja, in een relatie zou de vriend van TS ook aan moeten voelen dat zij te veel naar zich toe trekt en aan de bel moeten trekken vind ik.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:56

zo werkt het niet bij mannen over het algemeen. zeg gewoon wat je wil en van ze verlangt. maar hij hoeft natuurlijk niet haarfijn te ruiken wat zij wil en op welk moment.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:56

Ze wonen net vier weken samen... gewoon tijd voor een eerste evaluatie. Waar zijn ze blij mee, waar zijn ze niet blij mee, wat moet er anders en hoe gaan ze dat doen. Nog helemaal geen tijd om te schoppen of te schelden of conclusies te trekken over de relatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:57

benangelique schreef:
zo werkt het niet bij mannen over het algemeen. zeg gewoon wat je wil en van ze verlangt. maar hij hoeft natuurlijk niet haarfijn te ruiken wat zij wil en op welk moment.

Beetje generaliserend, er zijn genoeg mannen die dat wel gewoon opmerken en ik vind dat je dat best van iemand mag verwachten in een relatie. En als dat niet zo werkt dan kan je het er toch gewoon over hebben?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:58

natuurlijk mag je het er over hebben, dat is alleen maar goed! maar er klakkeloos vanuit gaan of dingen uit jezelf doen omdat het nú moet gebeuren, daar kan hij niets aan doen natuurlijk.

en ja, ik spreek uit ervaring. Ik ben net als de TS namelijk en moet dus ook oppassen

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:17

Heel herkenbaar, hier ook altijd al hele dagplanning voordat de dag (of het weekend) überhaupt begonnen is/was. Werk net als jij 40 uur, ga na mijn werk naar m'n paard en tijdens het koken probeer ik altijd het huis op orde te maken, want eer dat ik thuis ben is het vaak al 20.00 uur/20.30 uur en wil net als jij dat alles altijd netjes is.

Moet zeggen dat ik het inmiddels een beetje los probeer te laten om dagelijks met die stofzuiger in de weer te zijn. De katten heb ik overdag een verbod op de woonkamer gegeven en dat scheelt al een heleboel. Heb ook een Roomba-stofzuiger die overdag geprogrammeerd staat, dus 's avonds doe ik tijdens het koken nog even de trappen en de keuken vegen en de stofzuiger komt nog maar 2/3 keer per week van zijn plaats. Op deze manier kan ik 's avonds zeker 2 uur van mijn bank genieten ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:20

Ik zou eerst eens stoppen met zoveel poetsen en schoonmaken.
Jouw vriend kan ook mooi helpen om die hut schoon te houden zodat zijn moeder niet gaat zeuren.
Anders moet hij gewoon eens met haar gaan praten over haar gedrag want dit put jou uit.

Waar is je vriend in dit verhaal?
Je kunt beter bij hem aangeven dat je het rustiger aan gaat doen. maximaal 2 wasjes per week (in een huishouden van 2 is dat meer dan prima te doen). de ramen hoeven niet elke week, auto al helemaal niet, gewoon af en toe de stofzuiger en laat je vriend lekker helpen met koken en afwassen.

Ik snap dat het frustratie opwekt. Ik vind het verschrikkelijk als ik nadenk dat mijn vriend sochtends van huis vertrekt, in de file staat, werkt, in de file staat, thuis komt, eet, doucht, en slaapt.
Gelukkig hebben wij wel hele gezellige en rustgevende avonden en doen we in het weekend gewoon waar we zin in hebben en is onze communicatie erg goed, maar ik heb echt medelijden met hem.
Ikzelf ben mijn eigen bedrijf aan het opstarten en die werkttijden verschillen nogal en ik doe vanalles tussendoor. Die afwisseling heb ik echt nodig om niet doodongelukkig te worden.

Ik snap best dat als jij werkt, eten kookt, eet, doucht, huishouden en slaapt... dat jouw vriend iets te kort gaat komen qua aandacht en dat de lol er zo vanaf is voor jullie beiden.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:25

Ik weet niet hoe vaak een situatie als met de tuinslang voor is gekomen, maar als het voorstel van vriendlief elke keer wordt afgeschoten, kan ik me voorstellen dat hij op een gegeven moment ook denkt 'laat maar, ze doet het toch liever zelf'.

Afspraken maken m.b.t. wie wat doet en ook leren loslaten TS. Misschien doet je vriend zijn taak iets later dan jij gedaan zou hebben, of op een andere manier, maar dat moet je dan dus proberen los te laten.

Weet hij niet hoe hij iets aan moet pakken dan, pak je de taak eerst samen op. Bedenk dat hij het niet gewend is om huishoudelijke taken uit te voeren. Hij weet misschien niet eens zo goed wat hij kan en 'mag' doen dus pakt hij maar niks op. Als hij nou tijdens het gesprek aangeeft dat hij niks wil doen en 'de vrouw' het huishouden moet doen, dan zou ik pas ontploffen. Tot die tijd, probeer je het samen (zonder schoonmoeder....brrr....bemoeienis met welk soort bouillon je gebruikt??? :x) op te lossen.

Sommige huishoudelijke taken kun je ook prima samen doen trouwens. Wij wassen vaak samen af. Je praat ondertussen met elkaar en het gaat een stuk sneller dan in je eentje. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:28

Weet jou vriend trouwens ook wat er wanneer op jouw lijstje staat?

Ik zet op zondagavond de tv uit en bespreek dan duidelijk wat er die week moet gebeuren en vraag ook aan mijn vriend wat hij gedaan wil hebben. Dan schrijven we dat op.
Elke avond kijken we even hé, wat hadden we voor morgen ook al weer afgesproken.
Dan zie je van elkaar wat je allemaal doet en ben je eerder geneigd het eerlijk te verdelen.

Je schoenmoeder zou ik gewoon eens duidelijk vertellen dat je dit allemaal niet op prijs stelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:32

Of je maakt een heel kinderachtig lijstje met alles wat moet gebeuren met van die checklist boxjes erbij en je doet gewoon allebei als je een vrij moment hebt even wat. Als hij gaat afwassen doe jij even een stofzuiger er doorheen en andersom, dan ben je namelijk allebei even lang bezig en dan kan je daarna samen iets leuks doen. Met zo'n lijstje kan hij ook kijken wat er nog gedaan moet worden als hij een vrij moment heeft.