Gastric bypass

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13058
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:20

Echwel schreef:
ik eet smorgens 1 cracker, beetje yoghurt, af en toe een digestive..
In de middag sla met biet en ei
Avondeten gaat nog heel moeilijk bij mij dus ben al blij met wat ik kan eten
Na een jaar moet het beter gaan


Woo.. Dus als jij de 600 calorieën per dag naar binnen krijgt ben je al blij.

Ik vraag mij wel af...
Crashdieten en anorexia is erg erg erg ongezond, regelmatig met blijvende gezondheidsproblemen naderhand. Gewoonweg omdat je je spieren opeet, je hart een optater krijgt en enorme tekorten. Daarnaast doe je je stofwisseling en spijsvertering een enorm geweld aan.

Wat is dan het verschil (lichamelijk, niet emotioneel) met jezelf anorectisch uithongeren of een bypass?

Artsen schreeuwen brand en moord dat je écht niet zo weinig moet eten etc. Maar met een bypass mag dat dus ineens wel?

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:20

Zelf geen ervaring maar mijn moeder moet aanstaande maandag! Ik ben super trots op haar dat ze dit aandurft en blij dat ze straks gezonder kan leven! Mijn moeder heeft zwangerschapsdiabetes opgelopen en is daar nooit meer vanaf gekomen.. daardoor lukt het niet om af te vallen.. nu is gezegd dat als ze gaat afvallen dat haar diabetes weg of in ieder geval controleerbaar is! Ze heeft lang getwijfeld of ze het wel durfde maar door de goede begeleiding van NOK durft ze toch de stap te nemen!

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:34

ik heb net mijn eerste afspraak bij de HA achter de rug, zij stond er open voor. Nu moet ik bloed laten prikken en dan terug, aangezien zonder medische redenen verder mijn BMI te laag is. Toch moet er 40 kg af wil ik op een gezond gewicht komen.
Nu zijn er best wat redenen, dus ik ben voorzichtig positief dat ik door mag naar de intake, maar het is dus allemaal nog heeeel erg in het begintraject.

JustAshley

Berichten: 673
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 17:39

@Miralooks
een oude bekende wat leuk!
Als je berichtjes wil sturen mag dat altijd !

gr

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:46

Een sleeve is altijd iets moeilijker dan een bypass en de bedoeling is dat je na een jaar op een bepaalde hoeveelheid eten zit, vandaar dat je het eerste jaar enorm afvalt, je moet altijd kijken hoeveel % van je overgewicht je afvalt dus kg zeggen niets de een moet meer kwijt dan de ander
Wel merk ik dat ik makkelijker beweeg, waardoor je ook gaat bewegen, de eerste keer zonder moeite je teennagels knippen was een wow gevoel

Normaal gaat het met kijkoperatie, bij mij kon dat niet dus heb flinke jaap geregen en vandaar dat ze de maag zo klein hebben gemaakt

Je moet opletten dat je vooral eiwitten binnen krijgt die zijn het voornaamste...

Janneke2

Berichten: 23087
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:01

Cheminee schreef:
Zelf geen ervaring maar mijn moeder moet aanstaande maandag! Ik ben super trots op haar dat ze dit aandurft en blij dat ze straks gezonder kan leven! Mijn moeder heeft zwangerschapsdiabetes opgelopen en is daar nooit meer vanaf gekomen.. daardoor lukt het niet om af te vallen.. nu is gezegd dat als ze gaat afvallen dat haar diabetes weg of in ieder geval controleerbaar is! Ze heeft lang getwijfeld of ze het wel durfde maar door de goede begeleiding van NOK durft ze toch de stap te nemen!


Het is een beetje het kip-ei verhaal. Met diabetes type 2 kun je erg goed afvallen- met de juiste informatie/ begeleiding. In het begin 6x per dag eten en terug naar 2x per dag eten. (Er zijn nog enige andere zaken van node.)
Tegen de tijd dat je terug bent op 2x per dag eten is de diabetes idd onder controle.
Dit lukt beter naarmate de diabetes korter bestaat/ de conditie van de pancreas beter is.

Maar nu juist met een verkleinde maag etc. is 2x per dag eten erg lastig.
Dus laat jouw moeder zich svp goed informeren!

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:57

hanannas,ik ben het dus met je eens...je hoort overal dat je dus 6 x per dag moet eten maar met zo n operatie zit je na een crackertje al vol.

Uithongeren anorexia etc etc, je wordt er mee doodgegooit hoe slecht t wel niet is.
Zo n operatie,in mijn ogen enorm heftig,ga je jezelf dus ook uithongeren en met vitaminepilletje van het kruidvat erbij komt t dan wel goed..?

Ik ben hier erg sceptisch over en denk dan bij mezelf,ga dan vanuit jezelf een cracker eten met een pilletje maar laat je dan niet opereren.

JustAshley

Berichten: 673
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Haarlem

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 20:00

Beste bokkers.
Ik heb dit toppic geopend voor mensen die een gbp hebben of er 1 willen.
Niet voor die mensen die dit niks vinden en er tegen zijn.
Nu bedoel ik dit niet naar of boos, maar ik heb dit toppic niet geopend om alleen maar te horen hoe slecht het wel niet is. Ik heb hier voor gekozen en niemand kan mij van deze keus afhalen. Hoe andere er ook over denken.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:03

Thats the spirit!

Ik heb gezien hoe mijn moeder moet vechten tegen haar gewicht en super trots dat zij deze stap gaat zetten!

Ik vind het dus ook knap van jou TS dat je deze stap neemt

JustAshley

Berichten: 673
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Haarlem

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 20:04

Cheminee bedankt!
Wens je moeder veel succes. En ik vind het tof om te zien dat je zo achter je moeder staat!
Blijf dit ook vooral doen want hulp van je naasten kan het een stukje makkelijker maken.

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:23

6 x per dag en beetje eten is prima, mensen uit mijn groep hoefden 1 week na de operatie al niets meer tegen de diabetes te slikken/prikken..
Ik geloof de mensen die zoveel begeleiden in het traject meer dan mensen die er sceptisch tegenover staan...

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:30

Moet wel zeggen dat er heel makkelijk gedacht word in het traject heb ik gemerkt.....één van mijn dokters waar ik voor verdere problemen ga is ook prof in hetzelfde universiteit ziekenhuis en doet endocrinologie en spreekt dan weer vaak over dat ze de schaduwzijde verdoezelen wat ik ook wel merk zowel als patiënt als verpleegster.

Hannanas
Berichten: 13058
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:40

Jammer dat er niet op mijn serieuze vraag wordt ingegaan.

Wat zeggen de artsen op dit gebied? Wat is het verschil? Ik lees hier iig al 1 persoon die zich lamlendig voelt door grote tekorten. Je geeft de auto gewoon 100 ml zonnebloemolie met diesel te drinken ipv een volle tank benzine. Geen olie, geen koelvloeistof.
Wat is het effect over 20 jaar?

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:55

Hannanas schreef:
Jammer dat er niet op mijn serieuze vraag wordt ingegaan.

Wat zeggen de artsen op dit gebied? Wat is het verschil? Ik lees hier iig al 1 persoon die zich lamlendig voelt door grote tekorten. Je geeft de auto gewoon 100 ml zonnebloemolie met diesel te drinken ipv een volle tank benzine. Geen olie, geen koelvloeistof.
Wat is het effect over 20 jaar?


Dat is de afweging die gemaakt moet worden. Is de obesitas erger of de oplossing? Er zijn dus mensen die zeker ouder kunnen worden en gezonder zullen zijn na de bypass. Ook al zullen ze daarna geen optimale gezondheid bereiken (gezondheid is namelijk niet hetzelfde als slankheid).

JustAshley

Berichten: 673
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Haarlem

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 22:01

Hannanas, ik ben het vollegdig eens met phormicola.
Bij mij zit veel hart en vaat ziekte in de familie. De kans zo groot zijn dat ik daar later ook last van krijg als ik geen operatie onderga. Tevens is de bypass nog niet 20 jaar oud dus het effect over 20 jaar weet (zo ver als ik weet) niemand.
Dit wil ik wel verder gaan uitzoeken maar ik ben nu op werk dus kan niet alles bekijken op dit moment.
Verder kwam ik deze link tegen. Nog nooit heel bewust naar deze video gekeken dus ik weet niet wat ze er in zeggen. Ik kan hem pas zelf bekijken als mijn collega straks weg gaat.

http://www.obesitaskliniek.nl/ervaringe ... ic-bypass/

maar ik dacht misschien is het wat ?

Verder wil ik alle mensen die mij een lief pb'tje hebben gestuurd erg bedanken!

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:04

Schaduwzijde overgewicht versus operatie denk dat het eerste erger is
Als je nagaat dat alleen in Arnhem al 1000 groepen van 10 personen per jäar zijn en het aantal nare dingen van de operatie is het 10 tegen 1

Voor mij met zware artrose merk ik toch dat ik er baat bij heb

Hannanas
Berichten: 13058
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:32

JustAshley schreef:
Hannanas, ik ben het vollegdig eens met phormicola.
Bij mij zit veel hart en vaat ziekte in de familie. De kans zo groot zijn dat ik daar later ook last van krijg als ik geen operatie onderga. Tevens is de bypass nog niet 20 jaar oud dus het effect over 20 jaar weet (zo ver als ik weet) niemand.
Dit wil ik wel verder gaan uitzoeken maar ik ben nu op werk dus kan niet alles bekijken op dit moment.
Verder kwam ik deze link tegen. Nog nooit heel bewust naar deze video gekeken dus ik weet niet wat ze er in zeggen. Ik kan hem pas zelf bekijken als mijn collega straks weg gaat.

http://www.obesitaskliniek.nl/ervaringe ... ic-bypass/

maar ik dacht misschien is het wat ?

Verder wil ik alle mensen die mij een lief pb'tje hebben gestuurd erg bedanken!


Duidelijk!
Spannend hoor. Echt kiezen tussen twee kwaden. Zelf beslissen vanaf morgen maar te eten wat je eten mag na een bypass is denk ik geen optie?
En daarna? Dan denk ik dat multivitaminen, b12, probiotica etc verplicht zijn?

JustAshley

Berichten: 673
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Haarlem

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 22:34

Ja dat klopt je zal heel je leven vitamine moeten blijven slikken omdat je darmen dusdanig kort zijn dat ze niet alles op kunnen nemen.
En ik snap dat mensen het niet gezond vinden klinken maar voor mij is dat gezonder dan zo doorleven.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:39

Heel goed JustAshley, ik snap best dat er tegenstanders zijn die geloven dat je met een beetje je best doen, ook heel goed af kunt vallen. Je moet niet voor jezelf in de verdediging hoeven gaan. Dit traject kun je alleen in onder zeer serieuze begeleiding en niemand wordt "zomaar" geopereerd. Het is best hard dat mensen concluderen dat dit een makkelijke optie is, want dat is het niet, ook al lijkt het wellicht wel zo.

Mensen die deze operatie ondergaan, kiezen voor een gezondere toekomst. Gezonder, omdat ze met het overgewicht serieuze problemen hebben, gezondheidsproblemen en die kunnen zeer uiteenlopend zijn. Dat is echt niet alleen diabetes.....

Ik ben er ontzettend open over omdat ik vind dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Ik ben tevens van mening dat ik me niet hoef te verantwoorden of te verdedigen vanwege een keuze die ik heb gemaakt, het is namelijk mijn keuze en daar heeft iemand anders niets over te zeggen. Oprechte vragen zal ik altijd beantwoorden maar domme opmerkingen kan ik weinig mee en zijn de energie niet waard.

Vergis je niet, obesitas is een ziekte en wordt als zodanig behandeld. Dat 6x eten is wennen maar goed te doen. Nooit meer tegelijk eten en drinken is lastig, maar ook goed te doen. De rest is allemaal een kwestie van keuzes maken. Je kunt kiezen om een minimars naar binnen te proppen en dan zit je vol, maar je kunt ook een cracker met kaas nemen. Daar heb je het ziekenhuis niet voor nodig maar doordat je niet meer kunt dooreten, wordt je wel gedwongen om die keuze te maken. Het kan je helpen in je strijd tegen het overgewicht, maar het is geen makkelijke oplossing met best wel wat risico's.

JustAshley

Berichten: 673
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Haarlem

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 22:41

@Daffodil : Ik had het niet mooier kunnen verwoorden. _/-\o_

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:49

Daffodil geweldige post

Janneke2

Berichten: 23087
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:38

daffodil schreef:
Heel goed JustAshley, ik snap best dat er tegenstanders zijn die geloven dat je met een beetje je best doen, ook heel goed af kunt vallen. Je moet niet voor jezelf in de verdediging hoeven gaan. Dit traject kun je alleen in onder zeer serieuze begeleiding en niemand wordt "zomaar" geopereerd. Het is best hard dat mensen concluderen dat dit een makkelijke optie is, want dat is het niet, ook al lijkt het wellicht wel zo.

Ook ik ben het hier hartgrondig mee eens.
De reden dat ik reageer is, dat ik het gevoel heb dat er langs elkaar heen gepraat wordt.
Ik heb geen 'tegenstanders' gelezen, al is en blijft het een ingreep met serieuze gevolgen.
Ik heb al helemaal niemand gelezen die kwam beweren "dat je beter je best moest doen". (Wel: stop maar met diëten, dat helpt niet, zoek iets anders - in reactie op mensen 'die al jaren aan het lijnen zijn'.)

Maar mbt de makkelijke optie, "dat staat nog te bezien".
Het zij herhaald: ik vind het geen makkelijke oplossing, maar ook geen optie die alle problemen zou oplossen - en zo klink jij, Doffadil, mogelijk van de weeromstuit, wel.

Citaat:
Dat 6x eten is wennen maar goed te doen. Nooit meer tegelijk eten en drinken is lastig, maar ook goed te doen. De rest is allemaal een kwestie van keuzes maken.


....gesteld dat je pancreas rust nodig heeft, dan is 6x per dag eten botweg niet ideaal.
"Een kwestie van keuzes maken" - natuurlijk, zo is het hele leven, maar: er wordt ook gesproken over eetverslaving. Dan vallen er geen rationele en verantwoorde keuzes te maken.
Citaat:
Je kunt kiezen om een minimars naar binnen te proppen en dan zit je vol, maar je kunt ook een cracker met kaas nemen. Daar heb je het ziekenhuis niet voor nodig maar doordat je niet meer kunt dooreten, wordt je wel gedwongen om die keuze te maken. Het kan je helpen in je strijd tegen het overgewicht, maar het is geen makkelijke oplossing met best wel wat risico's.

Ja, precies.
Na de gbp moet je in staat zijn om zeer gedisciplineerd en soms minder ideaal te eten - de rest van je leven.
Niet iedereen kan dit, om lichamelijke of psychische redenen.
Wat mij betreft is 'in het defensief gedwongen worden' de weg niet - maar het feit dat er de operatie beperkingen ontstaan wel reden tot zorg.

Ann_moi

Berichten: 3858
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:24

Ik denk dat het vooral heel belangrijk niet bezig te zijn met wat anderen vinden. Een GBP is gewoon niet gemakkelijk, en ik vind het knap dat je zo achter je keuze staat.
Mijn post was dan ook niet bedoeld om je te verooordelen, maar omdat ik weet wat de andere kant is. En dat is levenslang 'gehandicapt' zijn na de operatie. En toch een tegengeluid te kunnen laten horen op alle positieve verhalen. De negatieve krijgen namelijk heel weinig ruimte. Deze vriendin heeft in het ziekenhuis nooit gehoord dat je er zo ziek van kon worden, en kan eigenlijk nooit meer normaal kan leven zoals het er nu uit ziet. Met een gewichtsverlies van 30 kg is ze misschien gezonder wat haar BMI betreft, maar wat betreft haar algehele gezondheid is het eigenlijk een grote handicap.
Heel veel succes met het proces, ik hoop dat het bij jou alleen maar een verbetering gaat zijn!
Laatst bijgewerkt door Ann_moi op 22-11-16 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:36

Klopt, niet vergeten dat je het ook gewoon niet hoort. Op die moment zei ik net als ts alles is beter dan hoe ik nu ben... maar als je elke dag pijn hebt dan denk ik er momenteel anders over, maar toen helemaal niet, wat ook niet raar is.

En het kan ook gewoon normaal gaan, je weet het toch pas na jaren en hoop dat het voor ts gewoon een prachtoplossing is wat het ook gewoon vaak is.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:49

Ik heb in oktober 2013 een GBP gehad
Ik woog destijds 131,9 (dag van OK)
Na een jaar zat ik op 83 kilo. Toen was ik ineens zwanger.
Tijdens de 1e trimester van zwangerschap afgevallen tot 73 en daarna weer aangekomen tot 79 kilo ongeveer
Na zwangerschap weer afgevallen naar 72,
Momenteel zit ik weer op 77

Eerste jaar heel zwaar gehad. Zeker de eerste maanden kon ik bij lange na niet eten wat normaal was.
Allerlei onderzoeken gehad maar niks uitgekomen. De blokkade die ik voelde was geestelijk. Bang om niet genoeg af te vallen.

Die blokkade is na mijn zwangerschap verdwenen. Afgelopen zomer veel te gek gedaan met eten.
En nu moet ik er weer keihard aan.
Gezonde keuzes, kleinere porties.
Het moeilijke bij mij is dat mijn smaak na zowel de GBP als de zwangerschap ontzettend is veranderd
Ik vind de gezonde variaties kwam yoghurt en kwark e.d. gewoon echt niet lekker.
Dingen als griesmeelpap enz dan weer wel. maarja. suikers enz
Vlees? Bah. en beetje kip lust ik nog wel. Varkensvlees eet ik wel maar standaard misselijk na het eten.
Wat vind ik wel lekker? Brood, maar dat geeft geen verzadiging
Pasta, heerlijk maar vaak met dumping als gevolg. Of het verzadigd niet. Volkorenpasta verzadigd wel maar geeft dus vaak dumping
Zelfde met rijst, risotto etc etc
Aardappels gaan wel goed maar wederom niet zo gek op. In stampot lust ik het nog wel. Verder alleen gebakken uit de oven.

Het jammere is dat het echte ongezonde, zoals chips, chocola, koekjes ed wel altijd goed gaan. Kan ik (bijna) onbeperkt eten (op sommige merken/smaken na) zonder buikpijn te krijgen.

Heel lastig dan dus om de keuze te maken tussen iets wat gezond is maar niet lekker.
Iets wat redelijk normaal voedsel is maar met kans op dumping
of ongezond en wel gewoon kunnen eten.

Tapas eten lijkt voor mij de beste optie. Kleine hapjes. Zit dan snel vol en eet dan dus veel minder dan bij een gewone maaltijd.

Het was allemaal nog makkelijker geweest als ik alleen voor mijzelf hoef te koken. Maar heb dus ook nog een man en een kind die wel fatsoenlijk willen eten.

TS ik heb geen spijt van de operatie, als in, ik ben blij met het resultaat
Zou ik de operatie aanraden? Nee als iemand er niet alles zelf aan heeft gedaan is het zeker geen aanrader. Ik heb het ontzettend zwaar gehad. Met eten (nog steeds) en met mijn gezondheid. Er hoeft maar iemand te kuchen en ik heb griep.
Vind mijn baas ook niet leuk.

Ook om de knieklachten had ik het niet hoeven doen. Nog steeds is mijn knie zwak en kan ik niet altijd doen wat ik wil kwa sporten.

Ohja en wb vel
Ik heb last van overtollig vel. Niet dat mijn buik tot mijn knieën valt maar wel altijd alsof het lijkt alsof er een vetrol over mijn broek hangt. Niet alles is met kleding weg te stoppen.
Ze zeiden mij joh je bent nog jong. Daar heb jij geen last van. Nou toch wel
Blijf dus altijd een buik houden. In een jurkje lijk ik 4 maanden zwanger en in een broek hangt er dus wat over heem
Borsten. Ik had altijd een volle F
Inmiddels heb ik nog steeds BH maat F. Maar voornamelijk om al dat vel in weg te stoppen.

Ben ik blij met mijn gewicht? Ja
Ben ik blij met mijn lichaam? nee
Ben ik nu klaar? Nee. Ik zal de rest van mijn leven moeten blijven strijden tegen de kilo's